Lex Lektor - 99.9% ferdig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 78
    Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser jo knallbra ut, skal helt klart følge denne videre. Lykke til!
    -t

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arbeid i hagen og andre prosjekter

har tatt både tid og en relativt stor slump med penger fra hjemmekinoprosjektet. Men de siste dagene har vært produktive, og jeg nærmer meg nå varmekabler og nytt gulv. Først satte jeg opp resten av stenderverket, deretter la jeg opp flexrør for lyd og strøm. Jeg trodde det skulle bli mer kabler, men synes nå det ble mye tankearbeid og logistikk likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ikke bestemt meg helt for høyttalere enda

men heller mot Monitor Audio. De har blant annet noen veggmonterte ht i Bronze-serien som virker ok. Jeg er litt usikker på monteringshøyden, men på neste bilde har jeg lagt opp til to ulike utganger for samme kabel (surround-ht, i dette tilfellet). HT-kabelen kan enten trekkes ut av en koblingsboks langs gulvet, men alternativt kan jeg føre den videre til hodehøyde. Jeg ser mange på forumet velger å plassere sidehøyttalerene høyt på veggen, men ser igrunnen ingen logisk årsak til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmekabler

blir digg i en ellers så kjølig kjeller. Har lagt opp til at lyset kan dimmes i ulike soner også. Det bør vel holde med 3 bokser håper jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og her kommer lerretet

Flexrørene inneholder kabler fra venstre og høyre surround og surround-back. I tillegg legger jeg opp en egen kurs til 5 punkter med kontakter slik at jeg ikke risikerer mørklagt hus når jeg drar på "littegrann". Merk imidlertid at når veggen er ferdig kledd vil en ny lettvegg bli satt opp en meter foran denne (mellom ventil og vindu) slik at elektronikken kan skjules i veggen. Jeg er ikke helt i mål enda, men nærmere idag enn jeg var i går :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svenskene leverer det meste

i alle fall til min kino... Får litt rabatt, så da slipper jeg unna noen kroner billigere, og jeg slipper at timeprisen til elektriker forårsaker den største budsjettsprekken. Jeg styrer unna ht-kabler der, men ellers er det meste "brukandes". Heia Sverige 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svenskene leverer det meste

i alle fall til min kino... Får litt rabatt, så da slipper jeg unna noen kroner billigere, og jeg slipper at timeprisen til elektriker forårsaker den største budsjettsprekken. Jeg styrer unna ht-kabler der, men ellers er det meste "brukandes". Heia Sverige 8)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser skikkelig artig ut mye fordi jeg har et rom som ligner. Jeg må nok fuktsikre noe bedre en deg men så er takhøyden og bredden god. Jeg kan ikke begynne på min før jul/nyttår å da er det veldig greit med slike prosjekter som dette å få inspirasjon av Lykke til med prosjektet ditt Lex - jeg skal følge med på dette

Lars.

PS:
    Jeg trodde lenge at et rom måtte ha takhøyde på 220 for å regnes som boareal, inntil jeg til igår fant ut at 190 cm er det magiske tallet.
    Hvor har du lest/sett at boareal har en minimums takhøyde på 190cm? Jeg trodde også at det var 220cm!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no

Hvor har du lest/sett at boareal har en minimums takhøyde på 190cm? Jeg trodde også at det var 220cm!

Det er visst forskjellig praksis mellom eiendomsmeglere og byggingeniører (bombe). Mht beregning av boareal i bygg er det stort sett megler og/eller takstmann som benytter 190 cm som norm, mens dersom et rom i boenheten skal bygges om eller det finnes andre årsaker til meldepliktig bruksendring virker det som at 220 cm er minimumshøyden for innvilget tillatelse fra kommunen. Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fint ut dette Lex. Mye arbeid... De har mye fint stæsj på CO men mesteparten av el-materiellet har jeg kjøpt hos elhandel.no. De har bra priser på det meste.

Sitat Opprinnelig postet av Lex Lektor
    ...Jeg ser mange på forumet velger å plassere sidehøyttalerene høyt på veggen, men ser igrunnen ingen logisk årsak til dette.
    I mitt prosjekt har jeg gått ut fra denne guiden hvor det står under temaet Preferred Surround Speakers Placement:
    Position the speakers two to three feet above your seated ear level; this helps create the most diffused enveloping sound field in the listening area.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser fint ut dette Lex. Mye arbeid... De har mye fint stæsj på CO men mesteparten av el-materiellet har jeg kjøpt hos elhandel.no. De har bra priser på det meste.

I mitt prosjekt har jeg gått ut fra denne guiden hvor det står under temaet Preferred Surround Speakers Placement:
    Den guiden skulle jeg gjerne sett igår gitt :-? Jaja, en smal sak å gjøre om høyden da. Synes alle stativhøyttalere ofte er så lave, hva kan være årsaken til høydeforskjellen tror dere?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Kan se ut som du har rett vedr. takhøyden! Fant DETTE og der står det at definisjonene er omarbeidet og gitt nye kriterier etc..

Var litt redd for at hele kjelleren min forsvant etter "oppussingen"

L.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja der kan du se :)

Jeg hadde muligheten til å pigge opp hele gulvet, men vi er usikre på hvor dypt dreneringen er lagt (+ at jeg bare ikke orket tanken på 3 tonn bæring av betong opp av kjelleren) så jeg har slått meg til ro med at takhøyden ikke er optimal. Hadde jeg hatt mer høyde ville jeg lagt inn downlights som i resten av huset, men det er ikke helt aktuelt nå lenger. Jeg har ennå ikke bestemt meg for hvordan taket skal se ut, men det blir forhåpentligvis greit til slutt da.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den guiden skulle jeg gjerne sett igår gitt :-? Jaja, en smal sak å gjøre om høyden da. Synes alle stativhøyttalere ofte er så lave, hva kan være årsaken til høydeforskjellen tror dere?
    Research min gode mann... Mine uttak er plassert 180 cm over gulvet, har brukt vanlige veggbokser, og montert høyttalerne slik at terminalene kommer rett ut for veggboksen. Dermed kan man klare seg uten å bruke dedikerte terminaler på veggen og man slipper en ekstra kobling og mulig feilkilde (f.eks. +/- feil, vakkel i kontakten etc). Men hvis du er veldig opptatt av at alt skal være dønn lufttett vil antagelig slags terminal på veggen være løsningen siden disse gjerne er lufttette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det blir nok veggboks for min del også

Jeg har i alle fall ikke tenkt å bruke dedikert terminaler. Billigere blir det også Men er 120 cm for lavt altså?

Jeg har sett på disse til surround og surround back. Er det noen som har erfaring med disse? Ikke lest noen tester nemlig...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heeeelt tilfeldig og uten grunn til at mange av oss plasserer surroundht-ene et stykke opp på veggen nei.

Dette ser skikkelig spennende ut. Mulig jeg er dårlig til å lete, men fant ikke annet mål på rommet enn takhøyden...
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ikke heeeelt tilfeldig og uten grunn til at mange av oss plasserer surroundht-ene et stykke opp på veggen nei.

Dette ser skikkelig spennende ut. Mulig jeg er dårlig til å lete, men fant ikke annet mål på rommet enn takhøyden...
    3.60 x 7.00 rundt deromkring Langt og smalt, altså. Og enda en ting jeg enda ikke har bestemt meg for er bruk av bakveggen. En slags kombinert bar og oppbevaringsmodul er under behandling, ender nok opp med det, ja.

Newcomer JBL 76 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i alle fall ikke tenkt å bruke dedikert terminaler. Billigere blir det også Men er 120 cm for lavt altså?

Jeg har sett på disse til surround og surround back. Er det noen som har erfaring med disse? Ikke lest noen tester nemlig...
    hei Lex
    Har du lyst til å høre på monitor audio brfx har jeg disse som bakhøyttalere.
    Jeg bor i Askim så du er velkommen hvis det er interessant, send meg eventuelt en pm.

mvh
    JBL

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBL 76
    hei Lex
    Har du lyst til å høre på monitor audio brfx har jeg disse som bakhøyttalere.
    Jeg bor i Askim så du er velkommen hvis det er interessant, send meg eventuelt en pm.

mvh
    JBL
    Nice Det er det jeg sier, Askim er full av hyggelige mennesker Jeg kommer jeg. Har du frontene også eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

We´re back on track

Endelig! En lang sommer med full oppussing av husets fasade, et stk bryllup og en lommebok deretter satte meg i lang tid offside mht kjellerprosjektet. Men nå, med høsten i fremmarjs, er jeg atter i full gang med min dedikerte kino

Jeg har hele helgen arbeidet som et svin med det mellomprosjektet jeg har fryktet lengst, alle akustikkers *******; nemlig betongtaket. Nå er det helsparklet så godt det kan gjøres, som forøvrig er en %&#? jobb, samt malt. Jeg har valgt en silkematt, mørk gråfarge, som på fagspråket heter 7502-B. Veldig fornøyd hittil, selv om den gamle strukturen etter forskalingen fortsatt er litt synlig. De rustne gamle armeringsjernene er i alle fall gjemt under en god porsjon sparkel!

Neste steg er elektrikeren som tar en dobbeltsjekk før helga, deretter får jeg hjelp til å støpe og avrette gulvet neste uke. SÅ kommer veggplatene, og det gleder jeg meg fælt til

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •