14m2 fuktig kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

14m2 fuktig kjeller

Jeg googlet etter muligheter for lydisolering og oppussing/fuktsperring av en fuktig liten kjeller da jeg fant deres forum. Har tatt noen bilder av kjelleren og håper dere har noen tips på hvordan jeg kan utbedre disse problemene:

1. Lydisolasjon mot boligen over - Det er en utleiebolig og drønn fra hjemmekino / bråk fra sosiale "events" i min "lounge" bør ikke plage leietakerne. Takhøyden er bare 1,95m på det laveste, så jeg kan ikke ta så mye av den, og budsjettet er begrenset, så jeg lurer egentlig på hvordan jeg skal få lydisolert så bra og billig som mulig. Varmeisolasjonen er mer enn god nok i både vegger og gulv(betongen er god og tykk) så det trenger vi ikke tenke på, heldigvis. Et lag med underlagsfilt fra CDcardic-katalogen stiftet til gipsplatene i taket kanskje? Vil det fungere bra nok? Til 52 kroner kvadratmeteren finner man vel ikke noe billigere, eller?
    2. Fuktighet i gulv og vegger - noen som har noen tips på hvordan man får sperret ute fukten og laget en tørr og fin kjeller? Igjen - billigste mulige løsning.

Varmtvannsberederen og pipa kan ikke fjernes, men vedovnen kan fjernes.
    Taket er, som dere kanskje ikke ser pga det dårlige bildet tatt med mobiltelefonen, gipsplater med trebjelker og isopor bak.

Planen er å få en tørr og sokkevennlig AV-lounge som skjermer beboerne i etasjen over fra hjemmekinodrønn og spontane utbrudd av latter og morro.
    Kommer sannsynligvis til å legge klikkparkett hvis jeg får gulvet tørt nok og finner et veldig bra tilbud. Har et par fine hjørnesofaer og en gammel 32" widescreen, så det er et greit utgangspunkt for en ekstrem-lavbudsjettshjemmekino! ^^
    Tar gjerne imot tips på hva jeg kan gjøre med veggene etter at de er behandlet også. Panel blir vel for dyrt. Kanskje bare slipe, sparkle og male? De er ganske så ujevne.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Dzyu og velkommen til AVforum!

Når det gjelder fukt i kjelleren så kikk på denne:

Platon Xtra Innvendig Kjellervegg

Demping av lyd til etasjen over vil uansett løsning "spise" av takhøyden......
    En mye brukt løsning er "lydbøyler", kikk på denne linken:

http://www1.rockwool.no/graphics/RW-..._lydboeyle.pdf

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har fukt i vegger og gulv, så er jeg redd du ikke kommer utenom å drenere rundt huset, samt pigge opp gulvet slik at du får lagt ned fuktsperre der(tviler på det er det i dag i gulvet).

Alt annet vil sannsyneligvis føre til problemer på sikt med mugg og sopp.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Om du har fukt i vegger og gulv, så er jeg redd du ikke kommer utenom å drenere rundt huset, samt pigge opp gulvet slik at du får lagt ned fuktsperre der(tviler på det er det i dag i gulvet).

Alt annet vil sannsyneligvis føre til problemer på sikt med mugg og sopp.
    Støttes!
    Det er alt for mange som innreder gamle kjellere uten å tenke på/kjenne til konsekvenser av fukt/kondens.

Av bildene dine ser det ut til å være en kjeller av eldre årgang og ganske sikkert uten fuktsperre mot grunn. Hvis drenering utvendig er mangelfull eller fraværende er innredning av rommet bortkastet.
    I mange tilfeller kan EPS være en løsning som er billigere enn drenering, men gratis er det ikke:
    Fuktfjerningssystem - EPS fuktfjernings system fra Fuktspesialisten | EPS system

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "budsjettet er begrenset........en ekstrem-lavbudsjettshjemmekino!......Panel blir vel for dyrt" Dette er sitater hentet fra Dzyu sitt innlegg. Det å drenere utvendig samt pigge opp gulv ++ er vel ikke helt i hans gate?

Uansett, hvis du hadde drenert utvendig så er det alikevel ingen absolutt garanti for at murene ikke vil fortsette å suge fukt fra grunden....(!) da må du i tillegg grave under murene(!!) og innføre fuktsperre der også (styrofoam)

Det enkleste (les: billigste) tiltaket vil være, i første omgang:

* å skjekke at alle takrenner er renset og tette samt at vann fra nedløpa blir ledet vekk fra huset (dette løses med tette drensrør)

* Terrenget (gresset) bør være høyest ved mur slik at vannet ledes vekk fra huset.

* Innføre lufting

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dette blir et rom man skal oppholde seg i over lengre tid så bør det gjøres vesentlige oppgraderinger. Som tidligere nevnt må du sørge for å drenere godt rundt huset dersom denne er mangelfull, det kan bli en noe kostbar affære men er det første og viktigste du bør gjøre. Kommer jo litt an på hva slags grunn du har under huset men sannsynligvis må du også få lagt en fuktsperre der, får satse på at det ikke er alt for mye armering i gulvet ellers kan piggingen bli tungt..
    Deretter kan du behandle innervegger og gulv med en pustende membran eller slamming dersom du ikke skal kle veggene..
    Ved kledning av vegg skal de dekkes med diffusjonstett papp mellom treverk og mur og veggene lektes ut før de dekkes med panel e.l. Beste er å bygge et reisverk uten direkte kontakt med muren slik at det blir et "pusterom" bak, slik unngår du å stenge inne fukt som senere kan føre til sopp, råte og dårlig inneklima. Mange fine prosjekter å lese om her på forumet og er sikkert flere snekkere du kan forhøre deg med for tips og råd Lykke til

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....dette blir nesten litt komisk. Er det ingen av dere som har kikket på tidligere nevnte link? Platon Xtra Innvendig Kjellervegg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for velkomst og mange gode svar!

Veldig spent på å se hva de forskjellige løsningene koster. Starter med en befaring for EPS-fuktfjerningssystemet. Ser jo ganske enkelt genialt ut, og rimelig ikke minst! Hvor mye kan noen ledninger, elektroder og en trafo koste om man kan installere det selv? :P

Noen som har noen pekere på hva det kan koste med lydbøyler og gipsplater for 14m2 tak? Det gamle taket buler litt, så taper nok ikke mange centimetrene på å bytte det ut ser det ut som. Må jeg ha to lag gipsplater? Og lyden forplanter seg kanskje godt oppover i muren hvis jeg ikke gjør noe med veggene?

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Dzyu
    Takk for velkomst og mange gode svar!

Veldig spent på å se hva de forskjellige løsningene koster. Starter med en befaring for EPS-fuktfjerningssystemet. Ser jo ganske enkelt genialt ut, og rimelig ikke minst! Hvor mye kan noen ledninger, elektroder og en trafo koste om man kan installere det selv? :P
    Mye :-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    ....dette blir nesten litt komisk. Er det ingen av dere som har kikket på tidligere nevnte link? Platon Xtra Innvendig Kjellervegg
    Komisk? Hvorfor det? For meg blir slike løsninger som å ha plaster på et beinbrudd. Er det fukt i mur, så hadde ikke jeg tørt annet enn å gjøre alt jeg kunne for å fjerne problemet fra utsiden. SÅ hadde jeg brukt produkter som du viser til. Det blir fort dyrt å spare penger her...

Når det er sagt så vet ingen av oss som vet hvor mye fukt det egentlig er snakk om. Jeg ville forhørt meg med noen som kan gi en skikkelig vurdering.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å begynne med å kjøpe denne boka:

Lag rom i kjelleren av Ina Sandberg » Bokkilden

Å lage "lettvintløsninger" i en fuktig kjeller er etter min mening mer eller mindre bortkastet, om det ikke bare er for en kortere periode og rommet senere skal brukes til noe helt annet...

Fukt er roten til ALT ondt når det gjelder bygg og i særdeleshet i kjellere. Dersom du bygger i uorganiske materialer (betong/leca etc) så slipper du å bekymre deg for muggsopp/råte i selve gulv/vegger, men alt du måtte plassere i rommet som ikke er laget av uorganiske materialer vil kunne trekke fuktighet. Lufta vil også bære fuktighet, med mindre du installerer ventilasjonsanlegg som trekker ut den fuktige lufta.

Isola sin løsning er vel det nærmeste du kommer en "lettvint"-løsning, men jeg er enig med Teddytusen at det egentlig er å plastre symptomene, fremfor å gjøre noe med selve årsaken til fuktigheten. Med "lettvint" mener jeg IKKE at Isola sin løsning ikke holder mål (for jeg har selv benyttet den), men at dette vil være den enkleste og rimeligste løsningen som forhåpentligvis vil kunne holde fuktige vegger og gulv adskilt fra organiske materialer.

Det er dessverre ingen billige løsninger som kan gjøre en fuktig kjeller tørr

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Komisk? Hvorfor det? For meg blir slike løsninger som å ha plaster på et beinbrudd. Er det fukt i mur, så hadde ikke jeg tørt annet enn å gjøre alt jeg kunne for å fjerne problemet fra utsiden. SÅ hadde jeg brukt produkter som du viser til. Det blir fort dyrt å spare penger her...
    Enig at å kalle det komisk var å dra det noe langt.... Uansett, det beste er selvsagt å drenere på utsiden, det er nettopp det jeg har gjort selv. Nå er ikke alltid det mulig (økonomisk og/eller teknisk), noe jeg selv erfarte i huset vi eide tidligere. På grunn av vann som kom opp i fjell under kjellergulvet. Jeg valgte derfor å betrakte kjelleren som et omvendt basseng, hvor jeg ledet vannet ned i en kum. Fra denne kummen ble vannet pumpet ut i kloakksystemet...

Svigefar har gjort det samme i sitt hus, Platon´en er luftet inn i rommet med spalter oppe under taket og nede ved gulvet. Det har fungert glimrende i ca. 15år.

Når det er sagt så vet ingen av oss som vet hvor mye fukt det egentlig er snakk om. Jeg ville forhørt meg med noen som kan gi en skikkelig vurdering.
    Enig!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å drenere rundt huset trenger ikke være dyrt. Hvis du har tid, god spade og god rygg går det fint an å grave for hånd. Jeg har gjort dette selv ned til ca 2m dybde. Dette forutsetter selvsagt at det ikke er fyllt inntil huset ditt med kampestein du ikke klarer å flytte manuelt.
    Hvis du gjør det på denne måten blir det billig. Kune platon og drensrør som koster noe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •