Bygging av stenderverk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Bygging av stenderverk

    Jeg har nå bygget ferdig stenderverk nede i underetasjen. Det er 6.9 m x 3.9 m, totalt 4 vegger som er satt opp. Og i denne anledningen lurer jeg nå på om jeg har driti meg kraftig ut.

    Alt stenderverket er satt opp i press, siden gulvet som lå der fra før var fint & greit, så ville jeg verken fjerne eller spikre i dette, så det er ikke spikret fast. Men mens jeg da satte opp dette, så klinte jeg det da helt inntil veggen, syntes dette da virket som en grei løsning, med tanke på at det da ble lite styr med å vatre det det etc, tenkte jeg da.

    Den ene veggen med stendere på 6.9 meter er satt opp mot lecablokkvegg med betong bak, den andre 6.9 meter veggen er satt opp mot gammel vegg som var der fra før, med rom bak. Den ene 3.9 veggen er satt opp som en ny vegg, så det er jo forsåvidt grei. Den siste 3.9 veggen er satt opp også mot gammel vegg med isolasjon og betong bak, så her blir det da 2 vegger, gjorde det mest for å få skjult ledninger etc.

    Men nå ser jeg jo at det var en blunder å bare smelle dette opp mot gammel vegg da det gjerne skal være litt mellomrom mellom stenderverk og gammel vegg som jeg nå leser overalt. Men det som nå er mitt håp, er at siden jeg har brukt 98 x 48 stendere, så kan jeg bruke 70mm isolasjon, og det blir jo da mellomrom fra vegg til isolasjon, med tanke på kondens?

    Dette rommet blir bygget med tanke på isolering og varme, ikke spess mye lyd isolasjon, da det er greit fra før, det som blir isolert av lyd kommer i sånne fall som en bonus.

    Ble litt langt innlegg dette, men håper noen kan gi meg gode nyheter da jeg nødig vil ta alt ned igjen for å sette det opp på nytt, gikk med noen kvelder på å sette det opp :-?

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    her finner du kanskje svaret...

    Nyco: isolere kjellerrom innvendig

    Konstruksjonsguide - Yttervegger

    Men vet ikke om det er konsensus på det du lurer på, så har du kanskje ditt på det tørre.

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg lurer på er om det kan oppstå råteskader etc etc, ved å ha stenderverket helt inntil leca veggen og de andre veggene, selve isolasjonen vil jo ikke berøre noen av veggene om jeg kjøper 70mm plater, og om det da går som det lille mellomrommet jeg egentlig skulle hatt på stenderverket og gammel vegg, for da blir det jo 28 mm "luftrom" mellom hver enkelt isolasjonsplate og gammel vegg.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om du har luftrom mellom isolasjon og betongvegg vil nok ikke motvirke råte, da du ikke har luftsirkulasjon.
    Poenget med lufting er at man skal frakte fuktig luft vekk der du vil unngå råte.

    Men glava anbefaler at man har isolasjon inntil vegg, mens andre vil ha lufting. Så for å være helt ærlig er jeg ikke sikker.

  5. #5
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I utgangspunktet er hovedpoenget med avstand mellom gammel vegg og ny vegg at det ikke skal være mekanisk kontakt mellom organisk materiale (treverk, sponplater etc) og betong/murvegger dersom det kan være fare for kondens eller fuktighet gjennom mur som igjen kan medføre sopp/råte i treverket. Selve isolasjonen tåler fuktighet uten å råtne (Glava og Rockwool), men fuktighet i isolasjonen kan trekke videre inn i treverket..

    Forøvrig kan det også tas med i betraktningen at jo tykkere isolasjon, jo større er faren for kondens (med mindre man har isolert betongen fra utsiden/inni). Dette pga at tykk isolasjon vil holde varmen "inne" og den gamle ytterveggen vil forbli kald/kjøligere. Eventuell fuktig/varm inneluft som slipper gjennom vil da kunne kondensere på betongen og renne ned/trekke inn i treverket/isolasjonen.

    Det vil ikke bli noen særlig luftsirkulasjon i avstanden mellom en betongvegg og en ny "tett" vegg, med mindre man lager luftespalter oppe/nede, eller en eller annen form for ventilering av hulrommet mellom ny og gammel vegg.

    Så spørsmålet er vel snarere om du har noen grunn til å frykte kondens på veggene, eller fuktighet utenfra. Dette kommer an på flere ting, men i hovedsak rommets beliggenhet og alder på huset, valg av materialer, samt eventuell drenering/fuktsikrende tiltak.

    Du skriver at det er en underetasje, men er det en kjeller?

    Dersom rommet er i en kjeller under bakkenivå så er faren for kondens tilstede, spesielt om ikke muren er isolert fra utsiden eller bygget i isolerende materiale.

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja dette er en kjeller som vel ligger ca 80 % under bakkenivå.

    På den ene lecaveggen med betong bak, så aner jeg ikke om det ligger noe i mellom leca veggen og betongen, det blir bare spekulasjoner!

    Det er vel egentlig den veggen jeg har begynt å bli bekymret for, men jeg får ikke skyvd den ut, uten å ta ned de andre først, som egentlig da betyr at jeg må gjøre alt en gang til... :?

    Og da må jeg vel fort også kjøpe nye materialer, da takhøyden er 2.30 og siden ting er satt i press er det også litt variable størrelser på stenderne.

    Skal legges til at bygget er fra 1967, og kjelleren tror jeg ble utgravd litt utpå 70 tallet...

  7. #7
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Burde kanskje vurdere å bruke asfaltpapp mellom isolasjon og murvegg. Det gir plass til luft og beskytter isolasjonen mot fuktighet fra mur/leca.

  8. #8
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm....hvordan er dreneringen rundt huset?

    Er det tegn til fuktighet (Saltuslag, hvite flekker) på gulv eller vegger?

    Det behøver ikke å bli noe problem, men det er alltid en viss risiko for at det kan være fuktvandring i kjellervegger som ligger under bakkenivå, og faren for kondens er også tilstede dersom man kler igjen kjellervegger.

    Du må jo selv vurdere kost/nytteverdi av å gjøre ting på nytt igjen, men det er jo kjedelig om du skulle bruke mye tid og penger på et rom som etter et par år skulle begynne å lukte mugg..

  9. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja men slik stenderverket mot leca veggen står nå, får jeg ikke noe i mellom der gitt.

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hmmm....hvordan er dreneringen rundt huset?

    Er det tegn til fuktighet (Saltuslag, hvite flekker) på gulv eller vegger?

    Det behøver ikke å bli noe problem, men det er alltid en viss risiko for at det kan være fuktvandring i kjellervegger som ligger under bakkenivå, og faren for kondens er også tilstede dersom man kler igjen kjellervegger.

    Du må jo selv vurdere kost/nytteverdi av å gjøre ting på nytt igjen, men det er jo kjedelig om du skulle bruke mye tid og penger på et rom som etter et par år skulle begynne å lukte mugg..

    Nå skal det sies at det bare er halve veggen som blir bekledd av stenderverket, resten av leca veggen skal ikke bekles, da det bare er halve rommet som skal brukes til kino-rom. Vet ikke om det er har noe å si?

    (Om veggen får puste på en måte, siden det bare er halvparten av den som skal dekkes til)

    Har ikke sett noe fukt-tegn nede i kjelleren, ikke noen form for "fuktig" luft, tøy som har hengt til tørk har ikke blitt "rått".

    Men ja, det er jo det at jeg vil slippe å gjøre alt på nytt om et par år. Nå hadde jeg egentlig heller ikke tenkt å legge gips plater utenpå, bare legge veggplater rett på stenderverket, for dette er egentlig mest estetisk, så jeg vet ikke hvor inneklemt luften blir?

  11. #11
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høres jo ut som om du har et greit utgangspunkt med tanke på synlig fukt etc.

    MEN, om du kun kler inn en eller to vegger har ikke så stor betydning, da problemet først og fremst er direkte kontakt mellom treverk og betong. Dannes det kondens på betongen vil den kunne trekke inn i treverket. Er det fuktvandring fra utsiden av muren og inn vil dette kunne trekke inn i treverket. Er det da i tillegg liten eller ingen ventilasjon/sirkulasjon vil ikke treverket kunne tørke opp og muggsopp/råte har gode vilkår.

    Type kledning kan ha litt å si for veggens evne til å "puste", men dette er litt tve-egget, da en "åpen" veggløsning vil kunne slippe fuktig luft INN gjennom veggen og kondensere på en kald mur, mens en tett (bruk av plastfolie) vil hindre eventuel fuktighet å slippe UT av veggen...

    Som du skjønner er det ikke noe enkel løsning på "fuktspøkelset" i kjellerrom. Anbefaler deg å sjekke ut denne boka fra Byggforsk: Lag rom i kjelleren - SINTEF

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Høres jo ut som om du har et greit utgangspunkt med tanke på synlig fukt etc.

    MEN, om du kun kler inn en eller to vegger har ikke så stor betydning, da problemet først og fremst er direkte kontakt mellom treverk og betong. Dannes det kondens på betongen vil den kunne trekke inn i treverket. Er det fuktvandring fra utsiden av muren og inn vil dette kunne trekke inn i treverket. Er det da i tillegg liten eller ingen ventilasjon/sirkulasjon vil ikke treverket kunne tørke opp og muggsopp/råte har gode vilkår.

    Type kledning kan ha litt å si for veggens evne til å "puste", men dette er litt tve-egget, da en "åpen" veggløsning vil kunne slippe fuktig luft INN gjennom veggen og kondensere på en kald mur, mens en tett (bruk av plastfolie) vil hindre eventuel fuktighet å slippe UT av veggen...

    Som du skjønner er det ikke noe enkel løsning på "fuktspøkelset" i kjellerrom. Anbefaler deg å sjekke ut denne boka fra Byggforsk: Lag rom i kjelleren - SINTEF
    Ja den boken må jeg så å få bestilt, takk for flott tips!

    Men på veggen med leca blokker, så er leca blokkene satt foran betongen ,mistenker at en tidligere eier syntes det var pen pynt utenpå betongen.

    Så stenderverket står ikke på noen av veggene i direkte kontakt med betong, for den ene 3.9m veggen er jo veggen som lager nytt rom og den på motsatt side er som sagt allerede en vegg, så min gjør da at det blir en "dobbelt" vegg.

    Og som kona kommenterte når jeg spurte henne hva hun syntes, så var hennes konklusjon at "vi har ikke en sånn rå kjeller, for vi kan jo fint tørke klær der". Og den er egentlig bare kald sommer som vinter.

    Leser mange steder at om man har mye av kjelleren under bakkenivå, så burde man isolere hvertfall 1/3 på utsiden, men når den leca veggen har utsiden sin under gulvet til naboen, så vil jeg det by på noen relativt voldsomme utfordringer. Og for alt jeg veit så er den isolert på utsiden, har jo ingen mulighet til å finne ut av det.

    (Om jeg da ikke slår til på tilbudet fra kona som kunne spørre bestemoren sin som visste hva han som gravde ut denne kjelleren forhånd het, for å så kontakte han å spørre, men mye jobb a gitt).

    Er vel inge som aner hvor langt de hadde kommet med isolering på midten av 70 tallet heller.

    Hva er vitsen med disse kjellerne om det skal være så mye vanskeligheter med dem :?

    Kanskje jeg bare skal kjøre på, har jo uansett sopp & råte forsikring :razz:

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kom på at jeg har en avfukter stående hos min mor, som jeg brukte når jeg campa i kjelleren der en periode (der snakket man rått), kan dra med meg den hjem i morgen, sette den på, og se hvor mye vann det eventuelt kommer ned i den maskina i løpet av et døgn.

    I kjelleren hos moren min ble en sjokolade muggen i løpet av et par dager og sengetøet var konstant rått, før jeg innkjøpte denne viduner maskinen, kan jo ikke ha vært helt bra.

    Edit : Etter litt etterforskning så har jeg kommet frem til at det må være Leca lettklinker som den ene veggen består av, og denne kan man da altså ha opptil 100 mm isolasjon på, som da var min tanke fra begynnelsen av, og det er jo da også greit å lese at "Leca er et meget fuktbestandig materiale som ikke gir grobunn for sopp og råte"

  14. #14
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dalnetslem

    Edit : Etter litt etterforskning så har jeg kommet frem til at det må være Leca lettklinker som den ene veggen består av, og denne kan man da altså ha opptil 100 mm isolasjon på, som da var min tanke fra begynnelsen av, og det er jo da også greit å lese at "Leca er et meget fuktbestandig materiale som ikke gir grobunn for sopp og råte"
    Men det er vel forsåvidt ikke hverken Leca eller betong/murveggen som er problemet i din situasjon, men derimot faren for at det dannes fuktighet på selve Lecaen/muren som kan trekke over i isolasjonen og treverket. Da hjelper det lite at Lecaen tåler det...

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Men det er vel forsåvidt ikke hverken Leca eller betong/murveggen som er problemet i din situasjon, men derimot faren for at det dannes fuktighet på selve Lecaen/muren som kan trekke over i isolasjonen og treverket. Da hjelper det lite at Lecaen tåler det...

    På utsiden av huset er det knotteplast, og ved den leca veggen, så står det et annet hus over, så der kommer det heller ikke fuktighet, og siden det står et hus over skulle man vel anta at varmen i bakken er sånn nogelunde jevn.

    Når jeg la selve gulvet, oppdaget jeg dette



    Noen som har en anelse om hva det er ?


    Jeg skal få målt fuktigheten nede i løpet av kvelden (om jeg finner min fuktmåler noe sted), men vil det hjelpe om jeg får lagt fuktsperre mellom stenderverket og leca'en, eller vil dette også kunne medføre problemer?


    EDIT : Da har jeg også fått målt luftfuktigheten, den er da på 40 % , så er ikke stort å si på den!

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, ser ut til at jeg var litt kjapp, for nå er den oppe i 49 % og temperatur på 10 grader. Vil oppvarming påvirke fuktigheten?

    Tatt fra allergiviten.no

    "Kondens og fuktskade kan også skje om sommeren når fuktig luft med RF 60% kommer inni bygningen og treffer kjølige flater. Risiko for kondens er imidlertid mye større om vinteren. Utekulde skaper mange og store og ekstra kalde flater, slik at kondens kan skje også om RF er 40-50%.

    Mange muggsopparter trives best i luftfuktighet omkring RF 60%, og f.eks stachybotris (med helseskadelige egenskaper) finner god grobunn på vegg/tapet som er lett fuktet av kondens. "

    Så da er det kanskje ingen fare med 50 % luft fuktighet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •