Vegg - Molton - Maling - Farge ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vegg - Molton - Maling - Farge ?

Kult trådnavn ser jeg:twisted:

Spm ang lerretvegg. Vurderer å male veggene i kinoen. I dag har jeg kun ubehandlet panel på vegger og i tak - men dette skal jeg nå gjøre noe med. Primært for å få det mørkere i kinoen.

Tenkte også å legge svart molton rett på veggen bak lerrete. Vurderer å kombinere maling og molton i en form for deling på sideveggene.

Men - vil molton rett på lerretvegg ha noe for seg med tanke på akkustikk dersom jeg legger molton rett på vegg uten å lekte litt ut for "luft" mellom molton og vegg? Ser enkelte lager "rammer" for å få luft mellom vegg og molton, men er effekten merkbar?

Når det gjelder farge på sidevegger, er jeg veldig i tvil. Ønsker å få rommet mørkt - men ikke dødt og dystert.. Har sett mange fine farger på div kinorom her inne uten å finne beskrevet hva som er brukt. Kan noen vennligst si meg hvilke farger som anbefales - og gjerne legge med en fargekode og et bilde eller tre? Ser for meg noe i grått og/eller brunt.... eller andre dersom DU kan fortelle meg hvorfor jeg bør velge fargen du har:-D

Noen kommenterer til at jeg maler halve veggen, og deler den andre halvparten med molton?? Tenkte også her å legge molton rett på vegg og dele med list mot den malte delen

Takker for alle tips og innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en formidabel storm av tips og innspill, er det vel på høy tid å takke pent :cry:

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uffda.. Kan jo prøve jeg da

Mal veggene med en mattest mulig malingstype. Siden du har panel bør du vel bruke oljebasert maling (vanntynnbar) for penest resultat.

Svart molton bak lerret burde funke supert med tanke på strølys og "forsterkning" av ramma rundt lerretet. Molton vil nok ikke reflektere lys i det hele tatt i forhold til eventuell maling.

Kombinasjon av maling og molton kan sikkert bli bra

Molton direkte mot panelveggen vil ha begrenset effekt med tanke på akustikken. Molton vil i hovedsak dempe litt av de høyeste frekvensene. Å lekte ut litt, eller henge molton omtrent som et teaterforheng vil nok øke effekten på dette litt. Å lage rammer som kun er kledd med molton vet jeg ikke om det har så mye for seg. Legger du derimot litt Glava eller Rockwool inni ramma vil det nok hjelpe betraktelig.

Når det gjelder fargevalg er det jo opp til deg hvordan du vil ha det og hvor viktig det er å kunne mørklegge rommet. En mørk/svart bakvegg til lerretet vil hjelpe mye. Svarte/mørke sidevegger likeså, men det er jo hver sin smak.

Selv har jeg valgt en farge fra Jotun som heter Solid, men som jeg fikk blandet i litt ekstra svart hos forhandleren. Da ble veggen ganske mørk/brun/svart. Når lyset er av og kun film vises, ser bakveggen nærmest svart ut

Resten av veggene i mitt rom er relativt lyse, men det er fordi jeg ikke ønske en ren "bat-cave", men et rom som kunne brukes til litt andre ting enn bare film.

Når du sier at du skal dele halve veggen, går jeg ut fra at du mener å legge molton fra gulv til tak på halve sideveggene nærmest lerretet? Ikke noen slags brystingspanel-moltongreier vel???

Mal først rommet og se hvordan det blir. Dersom det fremdeles ikke er mørkt nok kan du kjøre på med litt molton på lerretveggen, og evt sidevegger/tak.

Akustikken må du jo vurdere selv om det er behov for å gjøre noe med. Det kan du gjøre med å lage akustikk-paneler selv, kjøpe Rockwool/Glava sine akustikk-plater, eller gå for noe mer avansert fra Auralex, eller lignende

Akustikk-tiltak kommer jo også litt an på hva som eventuelt er problemet eller ønskes "justert" i rommet. Det kan være skarp lyd, ekko/gjenklang, buldrende bass eller dårlig/ujevn bass etc. Da må du justere i forhold til dette, og det kan fort koste litt kroner om du ikke lager ting selv. Når det gjelder bass og lave frekvenser så må det ofte "hardere lut" til enn mellomtone og høye frekvenser. Demping av refleksjoner på sidevegger/bakvegg kan gjøres med f.eks 5 cm tykke paneler på 60x120 med Rockwool markplater (ekstra tung/kompakt) kledd med stoff eller scenemolton. Ofte vil det kunne hjelpe betraktelig på lyden om man har slike paneler på sideveggene ved høyttalerne og bakveggen ved lytteposisjon. Men effekten av slike tiltak kommer an på rommets beskaffenhet/konstruksjon og øvrig innredning i rommet..

Eks:

AVshop.no / Vicoustic Studio Absorption Flexipanel A75 (8stk 60x60x7,5cm)

AVshop.no / Vicoustic Studio Absorption SuperBass 90 (4stk 60x30x42cm)

GIK Acoustics: GIK Tri-Trap

Bass feller | Vicoustic

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja:-D

Takk for fyldig og godt svar.

Når det gjelder sideveggene hadde jeg tenkt å "dele" de ved at jeg legger molton fra tak og halvveis ned på veggen. Nedre halvdel tenkte jeg å male. Dette bryter jeg med ei pen, malt list mellom molton og maling.

Tror heldekkende molon fra tak til gulv blir i overkant "dystert" og "platt". Tror derfor det kunne blitt ok med halvt molton - og halvt maling. Har sett på en mørk, matt grå maling som jeg tror vil bli super.

Lerretveggen dekker jeg med molton i sin helhet - enten med noe listverk for å feste dette - eller rett og slett stifter

Men hva med molton i tak? Var veldig lite gira på å male taket...
    Har jo en god del molton å "svi av"

Newcomer haavard08 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimmbo
    Se her ja:-D

Men hva med molton i tak? Var veldig lite gira på å male taket...
    Har jo en god del molton å "svi av"
    Om du ikke liker/er alergisk mot lysrefleksjoner fra lerret er molton i tak et must!
    Jeg la moltion i tak først. Har slike mdf panelplater på veggene. Etterhvert plaget gjennskinn i veggene meg så mye at jeg kjøpte molton og stiftet det opp på sideveggene. Film opplevelsen blir en helt annen! Men som sakt, alt hva du selv ønsker og hva du skal bruke rommet dit til. Lykke til!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oljebasert maling (vanntynnbar)
    Det er godt mulig jeg er ute og sykler her nå, men er det ikke vannbasert maling som er vanntynnbar? De gangene jeg har brukt oljebasert maling måtte jeg bruke white spirit e.l. til tynning...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavard08
    Om du ikke liker/er alergisk mot lysrefleksjoner fra lerret er molton i tak et must!
    Jeg la moltion i tak først. Har slike mdf panelplater på veggene. Etterhvert plaget gjennskinn i veggene meg så mye at jeg kjøpte molton og stiftet det opp på sideveggene. Film opplevelsen blir en helt annen! Men som sakt, alt hva du selv ønsker og hva du skal bruke rommet dit til. Lykke til!
    Hvordan gjorde du når du skulle feste molton i taket? Stifter, lim, pyntelister, annet?

La du hele lengder - eller "delte" du opp og overlappet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Det er godt mulig jeg er ute og sykler her nå, men er det ikke vannbasert maling som er vanntynnbar? De gangene jeg har brukt oljebasert maling måtte jeg bruke white spirit e.l. til tynning...
    Jeg tror han snakker om f.eks. denne LADY PANEL/DØR/LIST

Prinsippet er vel det samme som majones; man blander olje og vann til en emulsjon. Malingen har tilnærmet samme egenskaper som gammeldags oljemaling men kan tynnes med vann.

Jimmbo: hvis du skulle synes molton er for dyrt til å eksperimentere med, kan du ta en tur på Plantasjen og kjøpe barkduk. Den er sort og matt men har ikke de samme akustiske egenskapene som molton. Bi-bi-billig

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg tror han snakker om f.eks. denne LADY PANEL/DØR/LIST

Prinsippet er vel det samme som majones; man blander olje og vann til en emulsjon. Malingen har tilnærmet samme egenskaper som gammeldags oljemaling men kan tynnes med vann.

Jimmbo: hvis du skulle synes molton er for dyrt til å eksperimentere med, kan du ta en tur på Plantasjen og kjøpe barkduk. Den er sort og matt men har ikke de samme akustiske egenskapene som molton. Bi-bi-billig
    Ok. Takk for tipset. Jeg har sånn det ser ut - molton i massevis, så her kan jeg glatt teste og prøve meg frem.

Gode og praktiske tips om hvordan man kan/bør/må feste molton i taket, mottas med stor takk

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sånn det ser ut - molton i massevis, så her kan jeg glatt teste og prøve meg frem.
    Ok, da er det jo ingen sak.

Feste molton i taket? Send en PM til BEF og spør om han kan ta en tur innom denne tråden, han er forumets ukronede molton-ekspert.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for tipset. Jeg har sånn det ser ut - molton i massevis, så her kan jeg glatt teste og prøve meg frem.

Gode og praktiske tips om hvordan man kan/bør/må feste molton i taket, mottas med stor takk
    Jeg bruker et lim fra Installbay, €€ Velkommen til Installbay.no €€ . Jeg bruker lakk sprøyte for påføring, dette for å få et tynt lag. Blir det for mye lim vil det trekke gjennom molton og lage flekker som synes godt. Sprøyt et tynt jevnt lag på begge flatene og trekk når limet er støvtørt.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_2092-jpg

Molton leveres i 3meters bredde. Det beste er jo et stykke molton i taket,skal du skjøte den er det best å ta en kant-i-kant overlapp. Du trenger ikke ha noe til å holde oppe molton,når den er limt sitter den.

For å trekke et helt tak må man være to, ennå bedre vis man er tre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •