Prosjekt: Kjellerrom på 9.5 m2 blir AV rom på 8.7 m2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt: Kjellerrom på 9.5 m2 blir AV rom på 8.7 m2

Har funnet ut at jeg kan legge ut noen bilder og etterhvert problemstillinger i egen tråd, for å få hjelp fra alle flinkisene på DIY her inne

Jeg kjøpte for to år siden en halvpart fra 1964, på omlag 105 m2 fordelt over to etasjer+loft i tillegg.
    Har frem til nå hatt "gutterom" i en åpen kjellerstue i 1. etasje(heretter ref. til som kjelleren ).
    Etterhvert så kommer det småfolk til hus i september:-D og da må det nåværende gutterommet vike for nytt soverom til de voksne,siden soverommet vi benytter nå, etter mye diskusjon visstnok egner seg best til barnerom.

Innerst i huset, mot hjørnet av to yttervegger, er det et rom som tidligere har vært brukt som snekkerbod og hobbyrom for gubben som bygde huset.

Dette rommet har jeg fått lov til å benytte slik jeg vil, og det naturlige er da å bygge et lite AV-rom som jeg kan gjemme meg bort i når jeg skal se F1, spille PS3, kikke litt Blu-Ray, eller bare lytte til litt musikk. Det er dette rommet denne tråden handler om.

Rommet, som måler beskjedne 2.9 x 3.3 meter skal lektes ut med 48 lekter, og isoleres med 5 cm Glava evt. Rockwool, for så å platekles med mdf. Golvet avretter jeg etter å ha fått pussa inn et nytt vindu i murveggen som skal fungere som godkjent rømningsvei, og også for inntransport av materialer

Skal laste opp noen bilder etterhvert, har så smått tegnet opp i sketchup hvor lite rommet blir...

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som et spennende prosjekt dette.

Bilder bilder bilder blir det alltids satt pris på.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bare to ting å si8)

For det første: grattis med påbegynt prosjekt og sist, men ikke minst: GI OSS BILDER, MASSE BILDER

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det

Har sett mye på C8 kinoen til roffe, og innser vel etterhvert at to seterader utgår med skyhøye kneløft. Kommer i utgangspunktet til å satse på en tre-seters sofa med sjeselong, og en lenestol pluss evt. en saccosekk hvis det skulle tilkomme en uventet gjest:-)

Bilder ja. Slik rommet ser ut(eller ikke ser ut) nå om dagen... første operasjon er å få inn et nytt vindu. Det er for tiden to vinduer i rommet, hvorav det ene kles igjen, og det andre flyttes litt ned og byttes til et litt større et, så rommet blir godkjent som soverom dersom det skulle bli nødvendig.

Vinduet var tidligere 70x50cm, og sto klint helt under taket. Har støpt i så vinduet kommer ca. 30 cm lenger ned, og setter inn et på 80x110.

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver og funderer på plassering av høyttalerene på sidene og evt. bak. Jeg har selvsagt tenkt å legge rør i veggene, og da hadde det vært greit å vite sånn ca hvor jeg bør plassere elektrikerboksene. Jeg kan jo synse, og det er vel ikke så mange alternativer på et så lite rom, men jeg mangler romkorreksjon på NAD T763v2en, så er litt usikker.
    Er det noen som har gode tips å komme med?

Blir for øvrig å "snu rommet" i forhold til det som er tegnet opp i sketchup først i tråden, slik at sofaen står mot kortveggen innerst i rommet.
    Frontveggen vil da bli noe smalere pga. pipa som står der, og at den ene fronthøytaleren kommer ca. 30 cm lengre mot midten av rommet, men jeg tror det er beste alternativ ifht sitteplasser.
    Tenker på å bytte ut frontene,Dynavoice M85ene jeg har nå,med Dali Concept 6. For det første er DV'ene altfor store for rommet, og for det andre så har de bassportene ut bak, så plassering helt inntil vegg blir vanskelig.

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering:

Har fått montert vindu i veggen som går ut mot bakkenivå, så nå har rommet fått godkjent rømningsvei, og ikke minst for inntransport av byggevarer

Har fått flekkavretta/spakla gulvet som ikke var så skjevt som det først så ut til.
    Når dette begynner å tørke, så kommer jeg til å sette opp reisverket til veggene, og få gjort klart og trukket rørene til strøm/lys/høyttalere og pj. Har etterhvert begynt å lure litt på hvilken vei jeg skal legge panelet i taket? Ser det er forskjellig praksis her på forumet, så tips og råd mottas med takk. Rommet blir nesten kvadratisk, men jeg vet ikke om det har så stor betydning hvilken vei jeg legger det?
    Kommer ikke til å bygge kasse rundt rommet, men trekker alle rør skjult.
    Tenkte 6 spotter i taket, fordelt med to over sitteplassene, to litt lengre frem, og to ned mot lerretet.

Noen bilder av gulv og vindu per i går:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av et prosjekt dette her også, det begynner å bli mange slike byggeprosjekter her inne nå, vanskelig å følge med på alle.

Ang. takpanel ville jeg lagt den i lengderetningen for kinoen. Da øker du den visuelle lengden av rommet når lyset er på.

Hva skal du ha på gulvet? Varmekabler og teppe?

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok av prosjekter her ja, sitter og blar i hjemmekionpresentasjoner nesten hver dag, og finner stadig nye løsninger på ting man lurer på

Følger den tankegangen tols1!
    Siden rommet er såpass lite, så kan det sikkert være greit å legge panelene på langs.

På gulvet skal det først legges platon stop på betongen, og så tynnparkett, det blir ikke varmekabler.
    Kommer nok et teppe oppå der, som vil dekke det meste av gulvet, av hensyn til lyd, og også komfort.

Håper å kjøpe lekter i morgen, og få kommet i gang med vegger og tak. Er gira på å få gjort unna litt nå mens det er "sommer i Trøndelag"..

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering,med min første DIY!

Har begynt å få på plass litt lekter i rommet, men det er fortsatt mye igjen. Har brukt endel tid i dag på å få tak i det jeg trenger til å legge opp det elektriske og til høyttalerene. I den forbindelse fant jeg noen fine høyttalerterminaler til den nette sum av 35 kroner.
    I tillegg dro jeg ned på Clas Ohlson for å få tak i elektrikerbokser+++, og fant noen skitbillige veggbokser, som jeg fant ut jeg kunne benytte til dette prosjektet. WAF er største årsak til dette, og det er sikkert gjort før, men jeg ble så fornøyd at jeg poster likevel, bilder følger

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Claes Ohlsson er flittig brukt ja. Jeg kjøpte Waveman fjernstyring til lyset der, fungerer helt greit og billig er det også.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt.

Siden du først er inne på tanken å skifte ut høyttalerne vil jeg anbefale deg å gå for vegghengte. Det sparer utrolig med gulvplass, noe som jeg vil tro er ekstra viktig i ditt tilfelle. Har du sjekket kasteavstand på PJ og hvor stort bilde du får?

Carlos 007 sin kino er et strålende eksempel på lekker kino med vegghengte. Supler med en sub eller to, så sparker det bra.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Carlos_007
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei teddytusen, og takk for det:wink:

Kasteavstand blir vel bra nøyaktig 3 meter tenker jeg, og da satser jeg på et lerret på ca.92"..Har en Panasonic PT-700AE som får holde en stund til, frem til alt det andre er på plass.

Kommer til å prøve ut litt forskjellige kombinasjoner av høyttalere før jeg bestemmer meg, men vegghengte er under vurdering. Tror jeg fortsatt har litt fallostankegang når det gjelder store høyttalere..
    Siden jeg allikevel må ha rack foran, får ikke bygd dette inn noe sted, så er den plassen på en måte allerede brukt, og høyttalerene kommer på samme rekke.
    Men planer er til for å endres, og jeg er på ingen måte ferdig med noe som helst :grin:

Akkurat nå er det fargepaletten som skal bestemmes, og det er ingen enkel affære...Kjøper ubehandlede MDF plater til vegg, og ferdigmalt takpanel i MDF, så selve monteringen skal gå ganske fort.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat bestilt 67 plater ubehandlet mdf-panel selv. Dette er riktignok til omtrent alle andre rom enn kinorommet. Har ikke jobba med det før, men tror det er greit. Jeg må sannsynligvis rive veggene før jeg monterer mdf-platene. Tviler på det er noe særlig isolasjon i veggene her. Føles ikke slik vinterstid hvertfall.

Veldig usikker på fargevalg, men det blir nok lyst og trivelig hos oss. Har sett mange forskjellige fargevalg i kinoer her inne. Overraskende mye som "fungerer", men man bør velge noe mørkt og veldig matt om det ikke skal gå ut over sortnivået.

Lykke til videre.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    67 plater ja, godt feriepengene er kommet 8)

Går med 20 plater hos meg, på AV rommet.. Har vel bestemt meg for å gå for Caffe Latte ferdigmalt vegg, og så se det litt an i forhold til sortnivå. Blir da å ha sort frontvegg og trekke scenemolton på den første platen på hver sidevegg tenker jeg, og også kanskje i taket over lerretet.

Forhørte meg litt om de ubehandla platene, og de skal være veldig greie å jobbe med, trenger minst to strøk maling da, men det er vel ikke noe nytt

Satt og leita litt etter alternativer til rack, og kom over denne:
    IKEA | Innbygde kjøkken | FAKTUM/RATIONELL-systemet | FAKTUM | Overskap til kjøl/ frys

Tror to sånne med modifiserte skapdører må gjøre susen.
    Henger da skapet på veggen, og alle kabler blir skjult

Eneste aberet med det er at jeg må ha skapet veldig langt ned, og ha veggstøpslene inne i skapet, hmm...

Så spørs det med plassering av sub'en og....bah...

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering, ferien er over, og man går på med pågangsmot igjen(og litt tvang siden samboeren er 9 uker fra termin!!). Har fått opp mesteparten av stenderverket siden sist, og begynt å trekke rør. 40 mm avløpsrør fra biltema gjør susen for ledninger til pj'en. Ellers har jeg plukket opp litt fra andre om å bruke blindlokk med terminaler for tilkobling bak racket foran. Noen bilder av fremgangen skader vel heller ikke

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel oppdatering på vei,men vi tar det i rett rekkefølge hvertfall
    Målet har hele tiden vært å bli ferdig til Formel1 løpet på Hungaroring forrige helg, og det hjalp en del at ingen hadde tro på det, man skal ikke kjimse av trass:twisted:

18.07-09:
    Isolering av vegger og trekking av siste K-rør fra trafo til spotter. Fikk testet spottene noen timer og tegnet opp "kart" for trafoene så jeg vet hvor jeg må ta hull i himlingen dersom/når disse en gang må byttes. Har lagt trafoene i egne spotkasser.

19.07-09:
    Trukket alle kabler til høyttalere og strøm til veggstikk/takstikk for pj, samt stikk til det innebygde veggskapet ved inngangsdøra.

20.07-09-21.07-09:
    Platekledd bakvegg og venstre vegg ved vindu. Her innså jeg at jeg dreit meg ut pga. ble for ivrig og målte ikke ut etterhvert som jeg kledde veggen, resultatet ble 4 cm forskjell oppe og nede på platene mot frontveggen. Dette er grenseløst irriterende, men foreløpig har jeg valgt å ikke gjøre noe med det, da det haster litt å få ferdig dette og et rom til...hastverk er lastverk sa brura. Ellers var platene helt geniale å jobbe med, kanskje spesielt når man har dykkertpistolero og kompressor

22.07-09: Frontvegg halvferdig kledd i påvente av maling av pipe. Har etterhvert besluttet å kle pipa også med mdf, da vi ikke har noe ildsted i den etasjen. Kommer dog til å gjøre dette på en litt lur måte så jeg har mulighet til å ta av denne plata for inspeksjon av mur/pipe.

I påvente av maler/samboer begynte jeg på den andre sideveggen mot døra og veggskapet. Hadde tidlig besluttet å ha en spot inne i dette skapet, og det enkleste valget da var en 10W IKEA spot. Planen var å legge strøm rett til spot'en fra bryter ved døra, men da trafoen sitter i støpselet hadde dette blitt litt prakk, måtte kanskje til og med ha inspeksjonsluke for den kontakten. Løsningen ble å legge et støpsel inne i skapet helt nederst,med strøm fra bryteren ved døra "Gjemmer" denne kontakten under ei hvit hylle nederst i skapet, så skal det gå greit.

23.07-09: Begynte å skyte opp taklekter etter jobb, for å klargjøre taklegging.
    Fikk lagt ferdig halve taket i dag, gjorde ikke samme tabben som på sideveggen, målte meg ut tidlig(etter ca 5 takbord sto det i leggeanvisninga), og hadde da 2 cm å ta inn på omlag 2.5 meter. Fikk tatt ene spotrekka, ble veldig pent

24.07-09: Nå begynte det å haste dersom jeg skulle rekke formel1, så jeg tok fri litt tidligere fra jobb enn vanlig, og stakk hjem for å fortsette med taket. Etter 4 timer med litt plunder og klyving av takbord, var alt lagt. Konstaterte at jeg burde målt ut litt tidligere hvor 40 mm røret til signalkabel for pj kom hen, da det ble litt dårlig plass mellom utløpet i taket og kontakten der, fikk med andre ord ikke plass til takfeste for projektor. Besluttet etterhvert å sette denne på vegghylle. Fikk tatt inn ca. 1.8 av de 2 cm taket var skjevt, så det sa jeg meg fornøyd med

Etter en velfortjent pilsner satte jeg i gang med rydding og rengjøring av gulvet. Etter en time og to var Platon STOP kommet på, og gulvleggingen kunne begynne. Jeg har trukket veggplatene omlag 1/2-1 cm opp fra gulvet, og lagt platon+gulv ca. 0.5 cm fra veggen, slik at dersom det mot all formodning skulle bli fukt i betongen, har denne en viss mulighet for å luftes ut mellom listverk og veggplater. Platene er perlestaffmønster på, så gulvet vil få en ganske fin lufting

Gulvet ble en billig variant fra IKEA, IKEA | Gulv | Laminatgulv | TUNDRA | Gulv, klikk-funksjon
    jævla stygt på bilde, men tøft irl. ifølge de som har vært innom
    Gulvet dekkes for det meste av et gulvteppe uansett, så det har ikke veldig mye å si, men med lyse vegger og lyst tak, så ble det bra.

25.07-09: Gulvet ble lagt ferdig lørdags morgen
    Striregnet denne dagen gjorde at jeg tok en administrativ beslutning om å drøye handling av listverk til over helga.
    Tok i stedet en tur ut til IKEA for å handle gulvteppe, endte opp med nytt tv-bord, teppe, og to LACK bord. Fikk samtidig handlet hylleknekter og plate for hylleløsning til pj.
    Kvelden gikk med til montering av flatpakker, og innløft av komponenter. Gjorde i tillegg ferdig høyttalerterminalene i veggene, og fikk merket disse bak racket.
    Omlag kl.01 var det lyd i det nye rommet! Da var vi over på

26.07.09: D-day. Kom meg relativt tidlig opp for å sette i gang. Hadde 5 timer til besøket kom ramlende inn døra, men det skulle gå fint. Gikk i gang med å demontere, bære inn, og remontere sofa og recliner da døra ikke tillater gjenstander over 60 cm inn der :? Fikk gjort klart hylla til pj, montert denne og stilt inn grovt en grei bildestørrelse før jeg hang opp det midlertidige gardinlerretet.

Det var en god følelse å kunne se kvaliken i reprise på søndag, og ikke minst løpet! Målet nådd!

Det er fortsatt mye som gjenstår, men jeg er fornøyd med resultatet så langt,byggetid tatt i betraktning. Kommer til å eksperimentere litt med lyddemping etterhvert, og også en avtrekksløsning ut til gangen over døra.
    Flere bilder kommer etterhvert, noen dårlige mobilbilder får holde foreløpig..

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med funksjonelt rom! Ble stilig den innebygde hyllen med lys.

Mangler visst en list eller to...

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det tols1 :-D

Listverket ja...det kommer,det kommer...gir meg selv et år og to på den delen, mtp på tidligere erfaringer

Må begynne med det tilstøtende soverommet asap, så jeg tenkte å ta listingen samtidig med det rommet. Liste over ting som må/bør gjøres ganske umiddelbart:

-Bytte dør
    -Kle pipe bak høyre front ht
    -Få opp BRAWN GP laminert posteren min på bakveggen
    -Finne ut hvorfor i h*%&#¤ subben kobler ut når jeg skal spille over 75 dB
    -Listverking ftw

Oh, og lage rammelerret...

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like