Lydtett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Lydtett?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydtett?

Skal kanskje få gjort noe med rommet mitt ettersom rommet (faktisk hele huset) er veldig "lytt"....

Hvordan kan man gjøre noe med dette? Det er litt irriterende å ikke kunne ha litt volum når man ser på film uten at de oppe må heve stemmen for at de ikke hører hva de selv sier p.g.a lyden fra kjelleren....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt noe om stendere og gipsplater, noen som kan si meg litt mer om det?

Hvor mange gipsplater trenger jeg?

Må jeg ha glava i mellom platene?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil har vel tat skrittet helt ut og konstruert rommet fra grunnen av med tanke på å kunne spille høyt uten at resten av huset plages. Synes å huske han har konstruert rommet slik at det "flyter" (ikke henger sammen med resten av huset) slik at man unngår at lydbølger forplanter seg i konstruksjonen. Høres dyrt, men effektivt ut.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel......tror ikke jeg har annlegg nok til å bruke tusenvis av penger på rommet dessverre....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder det med en gipsplate?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hi-Fil har vel tat skrittet helt ut og konstruert rommet fra grunnen av med tanke på å kunne spille høyt uten at resten av huset plages. Synes å huske han har konstruert rommet slik at det "flyter" (ikke henger sammen med resten av huset) slik at man unngår at lydbølger forplanter seg i konstruksjonen. Høres dyrt, men effektivt ut.
    Tror ikke det er så fryktelig dyrt så lenge man konstruerer dette mens man likevel bygger nytt hus. Det er litt mer jobb og dyrere hvis man skal bygge dette inn i eksisterende hus. Det Hi-Fil har gjort (hvis jeg har skjønt det rett) er:

* Gulvet "flyter" på 40 cm Lecakuler og er ikke i direkte kontakt med veggene.
    * Innerkledningen på veggene og taket henger i lydisolerende bøyler.

Tror ikke det er verre enn det... Problemet i eksisterende kjellere er først og fremst gulvet. Tak og vegger kan fortsatt bruke lydbøyle-trikset. Har man ikke Leca under gulvet, så er en god sekundær løsning å bruke lydisolerende materiale under høyttalerne. Med mye møbler eller teppe på gulvet så burde det ikke bli så galt...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absorberende føtter under alle høyttalere skal visstnok være effektivt. F.eks disse http://www.audiosolution.no/Tilbehor/Tema/main.html . De fjerner så å si all spredning av vibrasjoner fra høyttalerne til underlaget.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo greit nok det, men allikevel hører de andre i huset at jeg spiller musikk......

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at mesteparten av lyden forplanter seg gjennom gulv og vegger, ikke så mye gjennom lufta. Ved å "frikoble" høyttalerne fra gulvet vil jeg tro at kravet til isolasjon synker endel. Uten at jeg er noen ekspert på området

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vegger er det i rommet fra før?

Dobbel gips og isolasjon vil blokkere endel lyd, husk å fuge skjøtene på gipsen.
    Hvis du har plass lag dobbel vegg med luft i mellom og isolasjon i begge veggene. Dobbel gips, isolasjon, luft, isolasjon, dobbel gips.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noe plater som ligner panel fra før..

Når du sier doble gipsplater luft og isolasjon og så doble gipsplater igjen mener du da og bruke stendere "oppå" stendere?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Hvis du har plass lag dobbel vegg med luft i mellom og isolasjon i begge veggene. Dobbel gips, isolasjon, luft, isolasjon, dobbel gips.
    Hvordan gjør du for å holde de to isolasjonslagene fra hverandre, slik at man får luft?

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvordan gjør du for å holde de to isolasjonslagene fra hverandre, slik at man får luft?
    Etter mitt syn har ikke luftsjiktet mellom isolasjonslagene (glava/rockwool) noe særlig effekt. Det viktige er vel at det er avstand mellom de to bindingsverkene (stendere+topp-/bunnsviller).

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk Rockwool og dobbel gips. Glava demper ikke akustikk saa bra som Rockwool.

dette er en lett og bra maate. skal du legge opp nye vegger ville jeg som nevnt bruke to lettvegger med rockwool og saa luft mellom disse. Det er nok det beste. Men skal en fore ut fra eksisterende vegger saa blir jo dette mye plasskrevende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dobbel gips og isolasjon vil blokkere endel lyd, husk å fuge skjøtene på gipsen.
    Jeg vil ikke anbefale doble gipsplater til slutt. Da blir bassresonansene mer fremtedende pga. at veggen blir for stiv. Hvis du bruker ett lag hjelper veggen til med å dempe bassresonansene. Har selv erfart dette da jeg selv har dobbelt lag på to vegger, hvilket ikke ble bra.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Tema Isolator henvist til lenge oppe. Sammenlignet med spikes, vil disse fungere mye bedre?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Etter mitt syn har ikke luftsjiktet mellom isolasjonslagene (glava/rockwool) noe særlig effekt. Det viktige er vel at det er avstand mellom de to bindingsverkene (stendere+topp-/bunnsviller).
    Luften mellom er viktig som demper. Jeg har vært med å bygge en slik vegg mellom et SATS senter og et legekontor.

Hvis du bruker isolasjon i riktig størrelse er det ikke noe problem å få den til å sitte med bare en vegg å lene den mot.

Skulle nok sagt enkel gips inn mot rommet for akutstikkens skyld, ble litt opphengt i lydisoleringen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Ang. Tema Isolator henvist til lenge oppe. Sammenlignet med spikes, vil disse fungere mye bedre?
    Spikes hindrer ikke vibrasjoner å gå fra høyttalere til underlag (eller omvendt). Det gjør Tema Isolator. Spikes gjør bare at høyttalerne står helt fast mot underlaget.

Dette har jeg selv testet. Da jeg for noen mnd siden fikk hakket opp badegulvet mitt med pressluftbor ristet det noe enormt i hele leiligheten. Da jeg la handa oppå subwooferen min, som står på Soundcare spikes, var det akkurat like mye vibrasjoner som på kjøkkenbenken min og alle andre flater i leiligheten. Jeg la så handa på fronthøyttalerne mine, som står på Tema Isolator-føtter, og kjente absolutt INGEN vibrasjoner i det hele tatt.

Hva som gir best lyd, derimot, overlater jeg til mer erfarne og kresne high-end-lyttere.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu

Jeg vil ikke anbefale doble gipsplater til slutt. Da blir bassresonansene mer fremtedende pga. at veggen blir for stiv. Hvis du bruker ett lag hjelper veggen til med å dempe bassresonansene. Har selv erfart dette da jeg selv har dobbelt lag på to vegger, hvilket ikke ble bra.
    Men du er ikke uenig i at dobble gipsplater gir bedre lydisolering i forhold til resten av huset/leilighet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gir nok mer lydisolering men det hjelper ikke når lyden blir dårligere.

Det man kan gjøre istedet er å først legge to lag gips, så sette opp stendere + ett lag med Rockwool for så å avslutte med ett lag gips. Da slår man to fluer i en smekk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •