Høyttalere på bad

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere på bad

Hei sann..

Er litt ute på dypt vann her. Men jeg har en reciever Denom 190x med zone 2. Zone 2 har jeg tenkt å dra nytte av i forbindelse med at jeg holder på å bygge nytt bad i leiligheten.

Har planer om å felle inn høyttalere i taket på badet, og lurer egentlig på hva jeg trenger og hvor jeg fåt tak i det.

Jeg har tenkt å felle inn 4, max 5, høyttalere i taket (rommet er 160 cm X 160 cm). I tillegg må jeg bore meg gjennom en 20 cm bærevegg for å føre høyttalerkablene igjennom og der koble det til et uttak som jeg tenker å montere rett ved siden av kabeltv-uttaket.

Hvor får jeg da tak i et koblingspanel ( L + R )i samme størrelse som et standard veggfeste for kabeltv....?

Stiller det spesielle krav til høyttaler kablene som skal i et vårom...?

Hører enkelte sier at på et flislagt bad, vil for mange høyttalere gi veldig dårlig romklang. Kanakje jeg tenker meg for mange høyttalere. Noen forslag...?

Og hvem forhandler alle disse tingne. Høyttalere, veggfeste osv.

Ellers noe annet jeg har glemt som er viktig, tro...?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I første omgang reagerer jeg litt på antall høyttalere, ikke minst når rommet er såpass lite? Som du selv er inne på, vil flislagte gulv og vegger gi ganske heftige refleksjoner, og dermed "dårlig" lyd. Bedre blir det jo slett ikke, med et såpass antall høyttalere!
    Et bad er jo ikke akkurat et rom hvor man er spesielt opptatt av stereoperspektiv / lyd, som regel sysler man jo med ganske andre ting der.
    Nå er det ikke meningen å drepe ideen din, men jeg tror altså at resultatet ikke vil bli spesielt godt.
    Så lenge du ikke monterer en høyttaler rett over dusjområdet, så står du relativt fritt mtp valg av høyttaler(e).
    Sjøl har jeg benyttet en helt ordinær to-veis høyttaler for innfelling, som har fungert upåklagelig i 3-4 år.

Ellers er det jo bare å google litt etter innfellingshøyttalere. Et eksempel: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •