Innspill til hjemmekino i kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspill til hjemmekino i kjellerstue

Jeg har en kjellerstue som ser slik ut:

Jeg kunne tenke meg å innrede denne til en hjemmekino med 7.1 lyd der hele familien kan kose seg meg filmer og konsollspill. Har ikke nødvendigvis tenkt å "ta den helt ut" med kinosal-preg. Det skal også være et sted der jeg kan kose meg med litt gromlyd uten å forstyrre hele huset også. Utgangspunktet for dette med lydisolasjon er meget bra. Det er et 25 cm tykt Spenncon betongelement dekke mellom kjeller og 1. etasje. Dette er dekket med trinnlydplater og igjen er det et påstøp på ca 8cm på toppen. Kommer sannsynligvis til å legge en gipshimling i taket. Alle vegger (grunnmur) er 20cm betong + 10cm isolasjon dekket med gipsplater.

Det jeg ønsker innspill i første omgang er:

1) Hvor bør jeg plassere skjermen i dette rommet? Tror jeg designer kjemmekinoen ut fra en 55-60" flatskjerm fremfor lerret / prosjektor. Slik jeg ser det er det to mulige vegger som peker seg ut. Enten på veggen nederst som er 416cm lang eller den til høyre som er 356cm lang. Hva tror dere? Med en 55-60" skjerm blir vel sweetspot ca 3m unna?

2) En utfordring er hvordan plassere bakhøyttalere med hensyn til opplegg for kabler i og med at det ikke er noen naturlige vegger å plassere de på. Jeg kan om nødvendig bygge vegg, men vel kanskje helst unngå det. Dersom bakhøyttalere blir stående på gulvet, hva er beste måten å legge opp kabler på? Under et forhøyet gulv kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabler

Jeg har kabler oppå taklisten, det fungerer fint for meg. Både lister vegg og kabler er hvite. Høytalerne er plassert på små enkle hjemmelagde hyller.

Dersom du skal ha 7-1 system vil det gå vekk en del gulvplass dersom alle høytalere er gulvhøytalere. Jeg ville valgt relativt små høytalere bak og på siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen formeninger om hvilket av disse oppsettene som vil være best?

Oppsett 1:

Oppsett 2:

Som dere ser, så kan det være noen utfordringer å plassere bakhøyttalere her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg kommer til å gå for dette oppsettet:

Hvordan vil det være å montere bak-høyttalere i taket? Er det en ok løsning lydmessig?

Noen anbefalinger på høyttalere som egner seg for tak-montering?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

høytalere

Høyttaler - Bakhøyttaler | Hi-Fi Klubben
    Hifiklubben har gode høytalere, men vet ikke hvilket prisnivå du mener er aktuelt.

Høyttaler - Flat høyttaler | Hi-Fi Klubben
    Ellers kan du jo også ha de inne i veggen, det ville jeg gjort.

Veggpryd med knall lyd - Lyd og Bilde
    Tror uansett du får bedre råd her enn jeg kan gi deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Høyttaler - Bakhøyttaler | Hi-Fi Klubben
    Hifiklubben har gode høytalere, men vet ikke hvilket prisnivå du mener er aktuelt.

Høyttaler - Flat høyttaler | Hi-Fi Klubben
    Ellers kan du jo også ha de inne i veggen, det ville jeg gjort.

Veggpryd med knall lyd - Lyd og Bilde
    Tror uansett du får bedre råd her enn jeg kan gi deg.
    Den største utfordringen jeg har i øyeblikket er egentlig hvordan jeg bør plassere bak-høyttalerene.

1) Gulvstående? Hvordan løser jeg da skjult kabling? Ønsker ikke lange synlige ledninger over gulvet.

2) Montert på vegg? Har ikke vegger overalt som de kan festes på.

3) Montert i tak? Blir det bra lydmessig?

Jeg ønsker nok ikke å bygge front / senter høyttaler inn i veggen da jeg synes dette blir for lite fleksibelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Gulvstående? Hvordan løser jeg da skjult kabling? Ønsker ikke lange synlige ledninger over gulvet.
    Du kan legge alle kablene samlet over gulvet inn til sofaen med en kabellist. Så spre de til hver høytaler der ifra. For å skjule kabellisten kan du bruke et stort gulvteppe. Enkelt og ser bra ut.

3) Montert i tak? Blir det bra lydmessig?
    Her er det mange som har montert Mirage Omnisat i taket med godt resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT
    Du kan legge alle kablene samlet over gulvet inn til sofaen med en kabellist. Så spre de til hver høytaler der ifra. For å skjule kabellisten kan du bruke et stort gulvteppe. Enkelt og ser bra ut.

Her er det mange som har montert Mirage Omnisat i taket med godt resultat.
    4 x Mirage OS3-SAT montert i taket bak er kanskje en bra løsning?

Leser at de mangler litt bass, men hvor viktig er det for bakhøyttalerene i et 7.1 oppsett med Dolby TrueHD / DTS HD?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje gått for oppsett 1 da bredden på frontveggen da blir størst mulig. Surroundht. får du plass til på sideveggene. Surround back ville jeg ha festet på veggen helt øverst på tegningen. Altså det som faktisk blir bakvegg i dette oppsettet. Når det gjelder sweetspot så er ikke plassering av den avhengig av størrelse på skjermen, men på avstand mellom fronthøyttalerne. Mål opp slik at du får en likebeint trekant fra frontene og til sitteposisjon. Det er gode muligheter for et bra filmoppsett i dette rommet selv om det kanskje ikke er optimalt mtp utforming. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg ville kanskje gått for oppsett 1 da bredden på frontveggen da blir størst mulig.
    Er dette primært for å kunne ha et større lerret / skjerm?

Surroundht. får du plass til på sideveggene.
    Høyre sourround (Rs) er grei å plassere oppe på veggen over vinduet. Men, hva med venstre sourround (Ls)?

Surround back ville jeg ha festet på veggen helt øverst på tegningen. Altså det som faktisk blir bakvegg i dette oppsettet.
    Er det ikke noe problem med avstanden fra sitteplassen? Hva er optimal avstand fra sweet-spot til sourround / surround back?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Er dette primært for å kunne ha et større lerret / skjerm?
    For å få større bredde mellom høyttalerne -> større bredde i lydbildet. Sweetspot vil jo da også bli litt lenger bak i rommet.

Høyre sourround (Rs) er grei å plassere oppe på veggen over vinduet. Men, hva med venstre sourround (Ls)?
    Får du ikke plass til den på hjørnet ved døra? Kan du legge ut noen bilder så ser vi litt lettere hvordan det er "in real life"?

Er det ikke noe problem med avstanden fra sitteplassen? Hva er optimal avstand fra sweet-spot til sourround / surround back?

Receiveren vil jo justere i forhold til avstanden fra lytteposisjon (om du har receiver med romkorreksjon)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det noe slikt du tenkte? Bak-høyttalere ved de røde sirkelene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje det kan være lurt å bygge ut veggen ved pipa ved venstre surround (Ls), slik at det blir litt bedre plass til å henge opp høyttaleren på denne veggen og slik at rommet blir noe mer symetrisk.

Har sett litt på Klipsch RS-52 surround høyttalere. Er dette et bra valg? Synes kanskje de kunne sett litt bedre ut.

Hva tror dere?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg synes dette begynner å se ut som en veldig bra løsning i rommet ditt. Jeg har ikke erfaring med Klipsch høyttalere, men det er sikkert andre som kan si noe om det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •