Legge høyttalerkabler i vegger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Legge høyttalerkabler i vegger

Vi skal bygge en tv-stue. Det er et nytt hus (2007) men vi tok over nå i fjor, og fant fort ut at vi trenger bygge om et soverom til tvstue. Dette skal ikke være noe ultimat hifi-greie - huset er for lite til det. Men jeg skal ha opp surround uten å legge synlige kabler overalt som frøkna vil drepe meg for hver gang hu støvsuger. Så jeg tenkte legge kabler i veggen til et felles punkt på veggen der sofa vil stå. og så skal høyttalerne bak stå på stativ på hver sin side av sofaen.

Men det jeg lurer på er om jeg på noen måte bør ta høyde for noe over 5.1? Og bør jeg gå for innebygde bakhøyttalere - eller stativhøyttalere? Videre, hvor får jeg tak i terminaler for innbygging i vegg? Jeg kunne også tenkt å fått videreført jack for headsett og. Slik at en kunne sittet å se på tv uten å underholde resten.

Er heller ikke noe supersystem som skal inn. en yamaha surroundsak som gir mye mer effekt enn de høyttalerne jeg har (jmlab focal chorus 706s) - og får jeg lov så havner en liten sub i et hjørne. men når man skal ha små barn snart så kan det ikke være for mye volum Men som sagt, får ha surround av kona

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først skal ned med veggplatene for å legge ledningsanlegget skjult, så spander på litt ekstra rør til et par ekstra bakht. Du behøver jo ikke å trekke ledning i de før du evt skal bruke de uansett. Plutselig en dag vil du ha et 7.1 opplegg, og da er du parat
    I tillegg kan det være greit å dra med seg en sub-kabel og en nettverkskabel cat.5 el 6, det meste av duppedingser bruker jo nettverket idag.
    Høytaler-kontakter for innbygging i el-bokser har de billig bl.a på Eltek.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    River gipsen og setter opp beverpanel, så har nok all den mulighet i verden til å legge rør. Ikke dumt med cat5/6 heller. internet kommer inn bare meter ifra. Så får høre med elektrikeren hva han kan ordne.

Men heller ikke dumt å legge kabler i veggen til eventuelt et par bakkanaler til. men spørs hvor jeg skulle feste de punktene. vet ikke hvor glad frøkna blir om jeg legger utvendige kabler opp veggen til eventuelle takhøyttalere senere. eller hvor enn de neste kanalene skal komme. Litt vanskelig beregne på det. Eller?

Skal titte på eltek ja. takker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •