Lyd system badrom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd system badrom

Hei.

Først, om eg har opprettet denne posten i feil tråd så er det bare å flytte den, så mange tråder at eg ble litt usikker
    Så til saken.

Har blitt nødt til å pusse opp badet i leiligheten vår på grunn av vannskade, derfor har vi bestemt oss for å oppdatere det litt også når vi først er i gang.
    Det eg ønsker meg er høytalere i taket og en eller annen form for konsoll på veggen der vi kan velge mellom diverse lyd kilder. F.eks Radio, Cd, PC, MP3 diverse.

- Noen som kan foreslå høytaler til bad som tåler fuktighet, vil ha bra lyd, ikke noen som kun har diskant, det blir bare slitsomt.
    - konsoll etc for styring av lyd, muligens også lys om dette er mulig. Fins det en konsoll med fjærkontroll også (ikke nødvendig)?

/IL-DUCE

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har nylig bygd nytt bad i kjelleren. Brukte selv høytalere fra eltek ELTEK AS
    Meget bra lyd av de med tanke på pris
    Monterte en 25x60 spotboks i taket for de.
    Som elektronikk bruker jeg CAMBRIDGE Azur 340A SE og cambridge cd-spiller, bygd inn i nisje i kassen til berederen. Kan fikse bilde imorgen, men denne løsningen blir pen Orket ikke tanken på en vanlig spiller med ledninger på badet.

*mine er montert i tak, takhøyde kun 220cm, har ikke merket noe fuktproblem ennå. selve høytalerrammen er rimlig tett med pakning rundt, så noe fukt vil ikke komme inn i taket, og ifølge eltek er den beregnet for bruk i båter også, dvs et "fuktig" miljø.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei RfR. Takk for tilbakemeldingen. Gleder meg til å se bilde av løsningen din, tar du bilde av løsning, høytalere etc?

Stikker høytalerene seg veldig ut i taket? Utseende messig altså

Kommer mer spørsmål når eg får sett bildene og sjekket utstyret du bruker.
    Hvor kostbart ble dette forresten?

Forresten, har du noen form for styring av lyd på badet?
    Eller er alt dette koblet/lagt opp i skapet til brederen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

eg sitter å ser på det samme.. eg har falt litt ned på en løsning med logitech sqeezebox og forsterker utenom. litt tungvint, men eg ønsker en løsning med MP3 og streaming. høytalere har eg ikke valgt enda, men eg vil vel tro vanlige innbyggings høytalere tåler litt? det blir jo ikke noe enorm fukt i et bad vil eg tro? nye bad har jo viftert og god ventilasjon ? eg har tenkt å ha alle fortsterkere nede i kjelleren, så det blir noen meter med høytalerkabel. så det blir nok 4mm kabel. men usikker på hvilken kvalitet eg skal velge på kablene og høytalerene.. :| noen forslag og gode ideèr ?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerene koster 1195,- paret, forsterker og cd-spiller tror jeg kom på rundt 4000 totalt, da får en med 2 identiske fjernkontroller (greit med en i reserve). Eneste bakdelen med denne cd-spilleren er at den kun spiller vanlig cd, ikke mp3 osv. men mp3 spiller kan kobles til. Plan min senere er å kjøre musikken via kinorommet som blir vegg i vegg.
    Høytalerene legger en ikke merke til før lyden kommer omtrent

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du forsterker og cd spiller på badet? Blir ikke det litt vel fuktig??
    Hvilken muligheter har du får å koble på eksterne lyd kilder på den forsterkeren?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IL-DUCE
    Men har du forsterker og cd spiller på badet? Blir ikke det litt vel fuktig??
    Hvilken muligheter har du får å koble på eksterne lyd kilder på den forsterkeren?
    Badet er på 13m2, fukt tror jeg ikke skal bli et problem siden badekar, vaskemaskin og tørketrommel står et par meter unna denne delen av badet. I tillegg er det montert fuktstyrt avtrekksvifte. Input til mp3 spiller i front, ellers er jeg ikke helt sikker på input på baksiden Kan igrunn si den gikk ganske fort på plass etter badet var ferdig hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Badet er på 13m2, fukt tror jeg ikke skal bli et problem siden badekar, vaskemaskin og tørketrommel står et par meter unna denne delen av badet. I tillegg er det montert fuktstyrt avtrekksvifte. Input til mp3 spiller i front, ellers er jeg ikke helt sikker på input på baksiden Kan igrunn si den gikk ganske fort på plass etter badet var ferdig hehe.
    Går tregt fremover dette, og det gjør ikke saken bedre at forsikring selskap, håndtverkere ikke har kontroll på hva som skal gjørs og hvem som skal gjøre det.

Men men.

Tenkte eg skulle spørre deg også ang taket, vi må senke taket noe for å få plass til spotter, og høytaler i taket. De høytalerne du bruker, hvor store plass trenger dem? Hvor mye klaringer mellom tak og over taket?

Kontroll system:
    Er fortsatt veldig usikker her, siden badet er så lite kan eg ikke ha forsterker etc på badet, dette må være i en bod, mellom bad og bod er det vaskerom. Men har frisk luft kanal som går gjennom alle disse rommene, har tenkt legge kabler her.
    Ønsker fortsatt forslag til en "konsoll/kontroll" boks som vi kan montere på vegg i baderommet. Der vi kan skifte mellom flere lydkilder radio, cd, mp3 etc. Ønskelig at Radioen er innebygd i konsollen om dette er mulig for å kunne bytte mellom kanaler, cd eller mp3 får til en NAS server som skal plasseres i boden.

Noen som kan komme med noen innspill her?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •