Innervegg på mur - tykkelse på stendere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Innervegg på mur - tykkelse på stendere

    Hei,

    har akkurat kjøpt en leilighet hvor to av veggene i stua er mur. Her ønsker jeg å feste stendere på veggene, og deretter feste enten gipsplater eller panelplater på disse. Altså for å slippe å sitte inntil murvegg, og for å kunne trekke ledninger rundt rommet, høytalerledninger og antennekabler.

    Men hvor tykke bør disse stenderene da være? Kan de kun være noen få cm tykke?

  2. #2
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scotsman
    Hei,

    har akkurat kjøpt en leilighet hvor to av veggene i stua er mur. Her ønsker jeg å feste stendere på veggene, og deretter feste enten gipsplater eller panelplater på disse. Altså for å slippe å sitte inntil murvegg, og for å kunne trekke ledninger rundt rommet, høytalerledninger og antennekabler.

    Men hvor tykke bør disse stenderene da være? Kan de kun være noen få cm tykke?
    Er murveggene yttervegger, eller interne skillevegger mellom leiligheter? Er det kjeller?

    Forskjellige løsninger for de forskjellige situasjonene.

    Du vil f.eks IKKE ha fukt mellom betongveggen og innerveggen du tenker å sette opp. Fukt = sopp.

    Gi litt mere info så er det garantert noen som har lest seg opp på teamet som kan svare med den beste løsningen.

    DrE

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for svar.

    Dette er i 2. etasje, og det er skillevegger mellom leiligheter, ikke yttervegger.

    Nåsituasjonen er at det såvidt jeg kan se er lagt tekstilstrie rett på betongen, og deretter malt.

  4. #4
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er som oftest enklere å sette opp nytt reisverk enn å feste lekter i betongen. Skru og evnt lim en bunnsvill på gulvet og en toppsvill i taket, påse at de er i lodd, og sett inn stolper hver 60cm. Reisverket bør være minimum 2" x 3", 2" x 4" er selvfølgelig stivere og enda bedre. 70 eller 100mm isolasjon i mellom stolpene, så får du bedre isolering og en smule bedre støydemping med på kjøpet.

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva blir dette i cm?

    Har akkurat tatt vekk gipsplater på en vegg i leiligheten, (fra 70tallet), og der var det brukt stendere som var 45x45 mm. Er dette å regne som veldig tynt? Var samme dimensjonen som var brukt i forrige leiligheten jeg eide også.

  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Smile stendere-utlekting

    48x48mm holder vel for kabel trekking borring :-D
    22mm er normalt for el rør trekking så 48mm er plenty:-D

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høres logisk ut for meg, er jo ikke bærevegg dette.

    Er det noen ide å legge noen form for isolasjonsmateriale inni denne lettveggen for å skape ytterligere lydisolering mot naboer? Tror ikke det er voldsomt lytt mellom leilighetene, men jo mindre bråk jo bedre eller hur.

    Har sett isolasjonsmateriale som er 68mm tykt beskrevet, men finnes det noe som er tynnere enn dette?


    (Veldig takknemlig for alle svarene her så sent på kvelden!)

  8. #8
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scotsman
    Takk for svar.

    Dette er i 2. etasje, og det er skillevegger mellom leiligheter, ikke yttervegger.

    Nåsituasjonen er at det såvidt jeg kan se er lagt tekstilstrie rett på betongen, og deretter malt.
    Ok, skillevegg mellom leiligheter er greit for da har du temmelig lik temperatur og fuktighet på begge sider av veggen. Problemet er selvfølgelig med yttervegger og kjellervegger.

    Du står litt friere til tykkelse på utforing siden det er innervegger.

    Det er jo ikke dumt med ekstra lydisolering mellom leilighetene, så jeg ville satse på 50mm eller 70mm steinull isolering. Hvis du skal trekke 16mm rør allikevel så må jo stenderne tåle at du borer et hull på 16mm og allikevel ha "gods" på begge sider.

    Rockwool Flex A 50mm tykke isolasjonsplater (b=565mm,h=870) er de som bygger minst såvidt jeg vet. Da kan du f.eks bruke vertikalt reisverk i størrelse 36x48 for å oppnå 600mm avstand mellom senter av reisverk (for gipsplater)

    Jeg tror ikke du skal bruke noe plast, men la dette puste så godt som mulig, men dette bør du få bekreftet fra annet hold.

    Løsningen gjør at du bygger 48+13=61mm fra betongvegg til ferdig innervegg.

    Hva du bør gjøre med trekkerør i denne veggen er jeg ikke helt sikker på. Tipper 16mm trekkerør. Om du da må lage "kanaler" for 16mm rørene i Rockwoolplatene for å unngå at gipsplatene buler ut etter montering er noe jeg ikke er sikker på.

    DrE

  9. #9
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Smile isolasjon

    2" rockwool skulle gjøre susen er tyngre en glava hjelper ivertfall mot hule rooms klangen mellom plater og mur :-D det og fuging rundt platene er normal lydtetting
    2lag med gips er brukt oxo :-D

  10. #10
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Liten update:

    Løsningen med toppsvill og bunnsvill noen mm fra veggen er nok bedre enn å feste stenderverket på veggen ja. Du kan fortsatt gå for 36x48 eller 48x48 reisverk.

    Så da har du bygget deg ca 65-70mm fra veggen ved å bruke 50mm rockwool.

  11. #11
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nesten enig med DrErling her (iom at han nesten ble enig med meg etterhvert)
    Grunnen til at jeg nevnte 3" x 2" (68x48mm) og ikke 2"x2" (48x48) er det to årsaker til.
    Den viktigste er stivheten i veggen, sålenge dette blir et eget reisverk som ikke støttes opp av eksisterende murvegg, vil 48x48 svinge med om man trykker på litt med en sub eller to. Men bruker du to lag gips og forskyver de iforhold til hverandre vil det muligens stille seg annerledes.
    En annen bi-årsak er at 68x48 (noen steder heter de 72x48 tror jeg) har generellt bedre kvalitet i seg selv, og vrir og kroker seg mindre, og er derfor langt enklere å jobbe med.

    Jeg har nettopp gjort dette i et rom i 2.etasje hjemme, men 68x48mm reisverk og 7cm Rockwool isolasjon, men dette var for å isolere mot kulde. Vanlig Rockwool er skuffende dårlig som lyddemping spør du meg, og Glava er ifølge flere enda verre! Men som nevnt vil det fjerne hulroms klangen.

    Lekting direkte på murvegg er en langt mer tidkrevende dr*ttjobb og anbefales ikke

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig mye bra svar her, tusen takk! Linking til konkrete produktsider på nettet var jo bare mer enn jeg turte å håpe på!

    Fant igjen grunnen til at jeg hadde fått for meg at det var enkelt å bare feste lektene rett i murveggen, nemlig et kort klipp på TV2 hjelper deg:
    Feste lekter i betong

    Det vil bli jo mange flere hull å bore enn hvis jeg kun skal feste bunnsvill og toppsvill, men er det ellers noen ulemper? Man ønsker jo å bevare så mange kvadratcentimeter som mulig til å være rom, enn vegg.

    Har fått mye gode innspill å tygge på ihvertfall!

  13. #13
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scotsman
    Det vil bli jo mange flere hull å bore enn hvis jeg kun skal feste bunnsvill og toppsvill, men er det ellers noen ulemper? Man ønsker jo å bevare så mange kvadratcentimeter som mulig til å være rom, enn vegg.
    Hvis du vil slippe problemer med spenn og buer i gipsplatene så er det en fordel å legge bunnsvill/toppsvill med bittelitt avstand til betongveggen (du trenger jo ikke mere enn at du utligner evt ujevnheter i betongen, kanskje bare noen få mm)

    Dersom du klarer å feste stenderne til betongveggen og samtidig få de til en jevn "flate" der du skal feste gipsen så er jo såklart det den løsningen som blir stivest. Fordelen med stivheten er blant annet at de laveste frekvensene fra en evt sub ikke dempes/får veggen til å svinge.

    Den ekleste og kanskje beste løsningen er å sette bunnsvill/toppsvill så nært murveggen som mulig uten at du er inntil. Da blir veggen 100% rett. Etterpå kan du øke stivheten i konstruksjonen med å fore ut mellom stender og betongvegg med f.eks M8 skiver og så feste stenderne i betongveggen i tillegg.

  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Dersom du klarer å feste stenderne til betongveggen og samtidig få de til en jevn "flate" der du skal feste gipsen så er jo såklart det den løsningen som blir stivest.
    Takk, satt og prøvde å uttrykke dette men fant ikke helt ordene!

    I mitt nybegynnerhode så sitter jeg og tenker at betongveggene burde være veldig glatte og fine, sånn at det burde bli minst like jevnt og fint om jeg fester lektene rett på murveggen, som et stendervegg jeg spikrer selv. (Har bygd en eneste lettvegg før ).

    Men det er kanskje andre utfordringer med dette som jeg ikke ser akkurat nå aner det meg.

  15. #15
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Av erfaring er jeg sjelden optimist nå man "skal bare" og det har med hus, betong og treverk å gjøre

    Ved å feste lekter rett på betong, KAN det være enkelt, hvis du har en god porsjon flaks, og i tillegg har egnet bormaskin og bor.
    Noen av utfordringene er:
    - Betongvegger er sjelden så rett og glatte som de ser ut for, med litt kuler og ujevnheter/skjevheter her og der kommer utfordringene på løpende bånd når du skal til å kle veggen.
    - Murpussen på betongen kan løsne når du borer i den, og plutselig viste det seg at den var 3-4cm tykk, og både bor og skruer blir for korte.
    - Betongveggen er armert, og når du treffer et armeringsjern, kan du vinke farvel til det murborret. Og til de neste 3 timene...........
    dBor og bormaskin "med slag" av billig, simpel sort: Det tar evigheter å å få "ristet" hull i veggen.
    - Etter at du har borret 4 hull til den første lekten, og egentlig er i tvil om det ikke burde være 5 eller 6, og du har brukt 2 timer på det sålangt, og du har en følelse av at borret alt er veldig slitt, begynner du å regne på hvor mange hull dette egentlig blir.........
    - Lektene du kjøpte var ikke tørket, og begynner å vri seg, enten før du får de opp på veggen, idet du har lagret dem inne i varmen, og det blir en meget vanskelig oppgave å presse lekten inntil veggen samtidig som du skal få godt feste i betongen. (Ofte viser det seg da at akkurat det hullet ble litt stort og ovalt fordi du har vinglet med borringen, og skruen spretter ut igjen når du slipper)

    Derfor er det den fødte optimisten Norcad, setter en strek over alle problemstillingene og bygger en vegg innenfor i stedet.
    Om tak og vegg også er betong, kan bunn og toppsvill fint limes fast, og presses på plass med stolpene, og i verste fall klarer du deg med å borre noen få hull.

    Pessimist jeg nei! :-D

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    :lol:

    En pessimist er en optimist med erfaring har jeg lest et sted.

  17. #17
    Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Lekting direkte på murvegg er en langt mer tidkrevende dr*ttjobb og anbefales ikke
    Hvorfor er det enklere, hva er så vanskelig med å lekte direkte på mur vegg ?
    Jeg skjønner ikke !!!!!

    Så svaret etterpå, men er ikke enig i allt bortsett fra att du er pessimist 8)

  18. #18
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Hvorfor er det enklere, hva er så vanskelig med å lekte direkte på mur vegg ?
    Jeg skjønner ikke !!!!!

    Så svaret etterpå, men er ikke enig i allt bortsett fra att du er pessimist 8)
    Godt vi er enige om det da ihvertfall! :-D

    PS! Jeg glemte å forsiktig nevne at JEG HATER BETONG! :twisted:

    Men hvis hver mm2 teller, og evnt frustrasjoner som i innlegget over derfor kan godtas, og være verdt det, ville jeg først og fremst sjekket om betongveggen er rett og jevn. For det er kanskje ikke alle som deler min optimisme ang den *@$€&* betongen :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •