Lydisolering, bjelkelag, _få_ muligheter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering, bjelkelag, _få_ muligheter

Hei

Har kjøpt et hus, med hybel under stua, og hybelsoverom under kjøkken/spisestue.

Etter vi fikk solgt det gamle, har vi flyttet inn nede mens vi fortsetter å pusse opp oppe. Nå har jeg lagt merke til at lydisoleringen er alt annet enn god... Det er lydhimling i kjelleren, men etter at jeg så hvordan det var gjort , når jeg tok vekk en vegg, og leste hvordan det skulle gjøres, så ser jeg at den er lite verdt. De har lagt gips på paneltak, lydbøyle, takess i bøyler. Ingen isolasjon. Lister osv er lagt inntil veggerog tak, uten mellomrom.

Over har jeg akkurat lagt nytt gulv, så det er uaktuelt å rive dette for å begynne på nytt, 175kvm... :S

Støyen som jeg er ivrig etter å bli kvitt, er stemmer og evt noe tv-støy. Tråkking osv vil uansett følge bjelkene, men det er til å leve med. Slik det er nå, så kan jeg såvidt høre hva folk snakker om oppe, når jeg er nede.

Jeg har lagt merke til at i bjelkelaget er det 6" bjelker, og plass til hvertfall ti cm mer isolasjon, da innblåst utenfra. Vil dette hjelpe?

40m2 Rockwool vil koste meg ca 6000 kroner, og huset skal jo males til sommeren allikevel...

Håper på noen tips.

M-sport

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett er det vel begrenset hvor mye 10 cm ekstra isolasjon vil hjelpe, men siden det ikke er de lavere frekvensene du vil isolere mot så kanskje...

Hvis du absolutt ikke vil ta vekk noe, kan jo en slags løsning være å legge på et lag med gips mot eksisterende himling og ha GreenGlue i mellom, skjønt dette er på ingen måte noen optimal løsning lydisolasjonsmessig.

Jeg hadde flesket vekk hele himlingen, brukt lydbøylene slik de skal brukes (feste lekter i dem) og hatt opp 2 lag gips.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isåfall er det slik at man tar og fester bøyler i paneltak, isolerer 5cm, har på lekter, gips, og evt takess/paneltak?

Mulig jeg ikke oppnår noe med etterisolering, men jeg svir heller 6k på det , enn å begynne nede. Har pusset opp snart 200m2, og vi er rimelig lei :P Funker det ikke og evt den første leieboeren plages, får jeg evt gjøre noe mer imellom leietagere.

Takk for input.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av M-sport
    Isåfall er det slik at man tar og fester bøyler i paneltak, isolerer 5cm, har på lekter, gips, og evt takess/paneltak?
    Nei, det er nok verre enn som så. Du bør ta vekk alt av takess og skru lydbøylene direkte på gulvbjelkene, lekter i disse igjen og plater i lektene.

Gjør vel avgjørelsen din enda lettere å ta skulle jeg tro ;-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg hadde flesket vekk hele himlingen, brukt lydbøylene slik de skal brukes (feste lekter i dem) og hatt opp 2 lag gips.
    Det er vel ingen som lenger tviler på hva du ville gjort RuneW :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •