Vil downlights redusere lydisolering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil downlights redusere lydisolering?

Jeg har lagt opp lydbøyler og skal i gang med å montere gips i taket på kinoen i kjelleren. Jeg har planlegt 17 downlights på 32 kvadratmeter. Vil disse redusere lydisoleringen til etasjen over vesentlig?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo downlight beregnet til formålet også, feks disse.
    EDIT: Vil bare legge til at jeg ikke har prøvd disse selv, så hvor gode de er vet jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Du får jo downlight beregnet til formålet også, feks disse.
    EDIT: Vil bare legge til at jeg ikke har prøvd disse selv, så hvor gode de er vet jeg ikke.
    Normale spotter er åpne rett gjennom, så dei vil selfølgelig ødlegge lydhimlingen. Desse som det blir linket til har ein stålkapsel rundt, så dei er ikkje åpne gjennom, men denne er ikkje så tykk, så dette er heller ikkje ein god løysning..
    Var eg deg så ville eg enten lagt kasse med spotter eller wire-belysning. Det skal eg ha i kinorommet mitt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med åpne rett gjennom? Over downlightene er det en "tett" kasse, men denne er selvfølgelig ikke så tykk som 2 lag gips. Kassen er festet i lektene som igjen er festet med lydbøyler.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

borrer du hull i lydhimlingen så ødlegger du denne, enkelt å greit. Skal du montere vanlige spotter så må du i tillegg grave ut isolasjon der boksene skal monteres. Finnes spotter som er beregnet for mont. i lydhimling/brannhimling, så om du skal ha så må du velge av denne typen.

Har aldri montert eller hørt forskjell før/etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Hva mener du med åpne rett gjennom? Over downlightene er det en "tett" kasse, men denne er selvfølgelig ikke så tykk som 2 lag gips. Kassen er festet i lektene som igjen er festet med lydbøyler.
    Spottkassen tar absolutt ingenting av lyd. Det eg meiner med at ein vanlig spott er åpen er at det er luft mellom pæra og spotten. I eit standard tak med 20cm isolasjon så sitter du igjen med 5-10cm isolasjon, og ein tynn plastboks som absolutt ikkje hindrer lydgjennomgang.
    Som sagt over så finnes det spotter for lydhimlinger, men desse har eg ingen tru på da godsett er for tynt for å ta vekk lyd.
    Jobber som elektrikker, og har vore borti mangen lydtak, og er det ein ting som går igjen så er det at den ABSOLUTT ikkje må brytes, og det finnes ingenting som er godt nok til å felle inn i den. Så skal du ha 100% funksjon av lydhimlingen så punkterer du den ikkje..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink lydhimmling

har du mulighet 2 lag gips først, så lydbøyler m 2lag gips :-D

og du kan vel bygge spottkassene selv kryssfiner og et invendig gipslag

lykke til :-D

Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan du lage en kanal i dobbelt lag gips som du har spottene i som går rundt hele rommet, ser også veldig bra ut, har gjort dette i mitt kino rom, Her er et bilde, litt vanskelig å se pga bilde kvaliteten,

Vedlegg 46477

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange tips. Siden jeg skal ha først et lag med gips, deretter panel, passer det dårlig å bygge en kasse til downlight i gips. Da tror jeg den beste løsningen blir downlights som er lydisolerende og beregnet for bruk uten downlight-kasser. Jeg har allerede noen nesten i huset produsert av

www.optime.no

El.nr.: 3209763

Jeg har allerede montert downlight-kassene, men lektet ned taket såpass mye at det ikke var nødvendig å fjerne isolasjon. Med disse downlightsene tror jeg dette da blir en ok løsning, dog ikke optimal.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Nå er det vel litt for sent for din del, men om noen andre har samme utfordring og søker på denne tråden så har jeg et tips
    SG Armaturen har en downlight som har så lav innbyggingshøyde (3,5 cm) at man bare kan skyve den under isolasjonen. Det er nok den beste måten å få lys uten å ødelegge lydisolasjonen :-D

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Admiral
    Nå er det vel litt for sent for din del, men om noen andre har samme utfordring og søker på denne tråden så har jeg et tips
    SG Armaturen har en downlight som har så lav innbyggingshøyde (3,5 cm) at man bare kan skyve den under isolasjonen. Det er nok den beste måten å få lys uten å ødelegge lydisolasjonen :-D
    Litt avsporing men fins denne til bruk i våtrom? (IP65)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den er bare IP23. Det er forøvrig nok med IP44 for vanlige bad, så da har du litt større utvalg enn om du begrenser deg til IP67. Eller satser du på at hjemmekinoen skal være et våtrom?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •