Outsider bygger kino i sokkel-garasjen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 93
    Newcomer outsider sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Outsider bygger kino i sokkel-garasjen

Har nå endelig kommet i gang med byggingen av nytt kinorom i kjelleren / sokkeletasjen. Dette er en garasje på ca 24 m2 (3,4 x 7 x 2,3m) bredden blir vel ca. 3,3m når veggene er utforet og isolert. Litt smalt, men sånn er det. Veggene består nå av armert betong som er forblendet innvendig med murstein som igjen er pusset. Altså et perfekt utgangspunkt hvis man ønsker å transportere lyd og bass rundt i hele huset. Så jeg må nok bruke litt resurser på å lydisolere. Har bygget dedikert kino før, i mitt forrige hus uten å lydisolere i det hele tatt og angret bittert på dette i ettertid.

Tanken er at jeg skal legge ut litt info om byggeprosessen, kansje jeg gjør meg noen erfaringer som er nyttige for andre. Og det kan også hende at noen finner ut hvordan det ikke skal gjøres. Ros og ris mottas med takk.

Er nå i den spede begynnelsen og har begynt å forberede rommet for det som skal komme. Har fjernet et gammelt bensinsluk i gulvet og tettet dette forskriftsmessig (ref: min rørlegger) Har lagt rør inn for 3 El. kurser til, i tillegg til eksisterende lyskurs.

Har lagt inn avløp samt v+k vann for et lite pantry / bar innerst i rommet. Byttet ut vinduer etc. I morgen skal gammelt soyl-rør fra kjøkkenet byttes ut med nytt, og garasjeporten demonteres.

Bilder kommer...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til avforum, outsider! Alltid artig med nye bygg!

Jeg ser at du har en råkjeller på 3.4 meters bredde og håper på 3.3 meter ferdig bredde. Dette skal vel holde hardt å ikke bygge mer en 5 cm på hver vegg, spesielt om du skal ha håp om god lydisolering. Du må nok regne med minst 10 cm på hver side.

Vi venter på bildene!

:-)

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei RuneW

Du har selvfølgelig helt rett, sitter og klør meg i hodet. må prøve å finne en løsning. skal finmåle i morgen for å se hva fasiten på rombredden blir. 8-10 cm er nok mere reelt ja.

Driver å komprimerer bilder, kommer med disse når jeg finner ut av ting.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er noen bilder

Vedlegg 45539

Vedlegg 45540

Vedlegg 45543

Var greit å få fjernet det gamle avløpet fra kjøkkenet, ikke mye åpning igjen der.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, velkommen, nå er du en insider

Men jeg kan skrive under på at lydisolering spiser av rommet. I tillegg til selve treverket (2x4" eller 2x3"?) trenger du litt klaring bak stenderne, så kommer platene i tillegg. Det høres bagatellmessig ut, men 2 lag med gips vil faktisk bygge 5,5 cm også.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tols1

Vurderer og sette opp 48x48mm stenderverk med 2 cm klaring til vegg, isolasjon og deretter 1 lag gips og så et lag mdf plater. Har lest her på forumet at ulike materialer demper et større frekvensområde. kjøper den teorien foreløpig.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Porten er ute, vegg påbegynt.

Har fjernet den gamle garasjeporten. Ny vegg blir ferdig i morgen (tror jeg?)

Vedlegg 45554

Vedlegg 45555

Vedlegg 45556

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av outsider
    Hei Tols1

Vurderer og sette opp 48x48mm stenderverk med 2 cm klaring til vegg, isolasjon og deretter 1 lag gips og så et lag mdf plater. Har lest her på forumet at ulike materialer demper et større frekvensområde. kjøper den teorien foreløpig.
    Kan være at du kanskje bør vurdere 30cc hvis 48x48 er alternativet. Stiver opp en del. Har selv 48x98 her med to lag plater og avstand til gammel vegg...det rister som h#&%#$ når Ultraene jobber.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei SannaX

Ser den... Hva med å montere en lydbøyle på veggen, midt på... for og kompensere. ??

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen

Høres ut som du har noe flott på gang! Veldig smart å lyd-isolere, som du jo har gjort deg erfaringer med tidligere forstår jeg.

Selv har jeg benyttet 2 lag gips foret med rockwool. Dette spiste vel nærmere 10 cm pr vegg ja.

Hva tenker du ift taket? Er det oppholdsrom rett over? Vurder i så fall lyd-bøyler med gipstak hengende.

Hva slags oppsett tenker du? 5.1, 7.1, 5.2, 7.2, eller kanskje 11.2? Et tips er å forsøke å tenke på ALT av eventuelle senere innstallasjoner slik at du unngår ytterligere kabeltrekking utenpå veggene.

For min del ble nok dette litt dyrere i og med at jeg valgte å innstallere alt med en gang, men man kan også legge opp rør slik at man på et senere tidspunkt kan gjennomføre oppgraderinger. Mye rimeligere og mer estetisk å tenke på dette NÅ i hvert fall!

Lykke til, jeg følger med!

(Bar? Fantastisk!)

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er av interesse så legger jeg ut en link til min byggeprosess beskrevet sammenfattet med bilder fra denne siden i min byggetråd:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1079453

Den handler om lydisolering spesielt

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke erfaring med 48x48 mm men jeg har en vegg med med 75x48 (jeg mener 2x3" er litt ustø på disse millimeterne), og jeg synes den er i mykeste laget. Jeg har riktignok cc60 og kun ett platelag, men allikevel blir det betydelig mykere enn de andre veggene med 98x48.

Det kan godt tenkes at lydbøyler vil hjelpe en del, ja.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei stapedius.

Det blir lydbøyler i taket, disse skal festes utenpå disse "brannsikringsplatene" som henger i himlingen nå. Et lag gips, så et lag mdf takplater. regner med å ende opp på ca 222cm takhøyde.

I starten blir det et 7.1 / 7.2 oppsett, men alt blir forberedt for et 11.2 oppsett. Skal prøve å bygge slik at rommet ikke gir meg begrensninger i fremtiden. Her er det mye å tenke på, så jeg håper forumet kan hjelpe meg til å få med alt før veggene og taket lukkes.

Sender flere bilder i kveld når den nye veggen er ferdig (utvendig)

Tror jeg har sett på de fleste kino-byggene her på forumet (ex skapforumleser), og er imponert over hvor mye innsats og resurser mange er villige til å legge i kinoene. Spesiellt stapedius sin kino imponerer.
    Jeg har i utgangspunktet tenkt til å legge meg på et nivå som ligger litt i midten, en "folkekino" på et vis.

Vedlegg 45578

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snøfokk

Ferdigstillelsen av ytterveggen snødde bort i dag, måtte desverre bruke for mye tid på å måke snø.

Mangler blekk, vindu og kledning. Fortsetter i morgen.

Vedlegg 45660

Da er ytterveggen stort sett ferdig. Boltet fast en 2x6" trykkimp. som ny bunnsvill på grunnmurspapp, og bygget veggen med 1 1/2 x6" bindingverk. Asfaltpapp som vindtetting lekter og kledning. En kraftig konstruksjon som bør stå imot det meste. Er nå klar til å fortsette inne med forberedelser for isolering av gulv, og legging av varmekabel før støping av avrettingsmasse.

Vedlegg 45659

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begynner på gulvet i morgen.

Har isolert veggen og fjernet den gamle "dytte"-isolasjonen rundt rammen i portåpningen. Valgte å skumme rundt rammen isteden for den gamle isolasjonen.

Planen er å lime depron plater til betonggulvet, deretter legge varmekabel på denne før påstøp av fiberarmert avrettingsmasse.

Vedlegg 45762

Vedlegg 45763

Flere bilder kommer i morgen...

Har nå finmålt, og regnet på rombredden, og kommer desverre til og ende opp med er rombredde på 320cm. Litt for smalt kansje (?), men det er det ikke mulig å gjøre noe med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei SannaX

Ser den... Hva med å montere en lydbøyle på veggen, midt på... for og kompensere. ??
    Hvordan tenkte du den monteringen?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hvordan tenkte du den monteringen?
    Tanken var å feste 48X48 stendere oppe og nede på vanlig måte, så montere en glava type D lydbøyle midt på, for og stive opp veggen. Men har vel kommet til at det ikke er så mye å tjene breddemessig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var å feste 48X48 stendere oppe og nede på vanlig måte, så montere en glava type D lydbøyle midt på, for og stive opp veggen. Men har vel kommet til at det ikke er så mye å tjene breddemessig.
    Dette vil trolig bli et kompromiss idet lydbøylen er et kompromiss i seg selv. Den skaper mekanisk kontakt mellom gammel og ny konstruksjon selvom det kanskje er bedre enn direkte kontakt inn mot vegg.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette vil trolig bli et kompromiss idet lydbøylen er et kompromiss i seg selv. Den skaper mekanisk kontakt mellom gammel og ny konstruksjon selvom det kanskje er bedre enn direkte kontakt inn mot vegg.
    Enig i det, men kunne nok være villig til å svelge den kamelen for å spare noen cm i rombredde.
    Kan ikke huske om den løsningen har blitt prøvet her på forumet heller.
    Ser at "tols1" har erfart at 48x75 stenderverk også blir for spinkelt, så det kunne vært interressant å teste ut teorien.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner absolutt den. Det skal sies at lyddemping er vanskelig. Du vil oppleve at du får til et bra resultat på de høyere frekvensene. Her kan du ved å tette skikkelig få det veldig bra mot omverdenen.
    Når det gjelder dypbass derimot er det meget vanskelig å få det skikkelig til. Jeg tror til og med RuneW kommer til å få problemer her.
    Det kunne vært interessant å sett om teorien din fungerte, men ser for meg at det til og med blir billigere med 30cc enn 2-3 lydbøyler mellom hver stender.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •