Outsider bygger kino i sokkel-garasjen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 93
    Newcomer outsider sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Skjønner absolutt den. Det skal sies at lyddemping er vanskelig. Du vil oppleve at du får til et bra resultat på de høyere frekvensene. Her kan du ved å tette skikkelig få det veldig bra mot omverdenen.
    Når det gjelder dypbass derimot er det meget vanskelig å få det skikkelig til. Jeg tror til og med RuneW kommer til å få problemer her.
    Det kunne vært interessant å sett om teorien din fungerte, men ser for meg at det til og med blir billigere med 30cc enn 2-3 lydbøyler mellom hver stender.
    Må nok si meg enig, 30cc er nok både billigere og enklere monteringsmessig. Hadde nok ikke klart meg med 1 lydbøyle pr stender.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liming av depron.

Er igang med å lime depronplater. En ganske grei jobb. Viktig og ikke bruke for mye lim, fant at det var enklest å rulle limet på med en vanlig lakkrull. Også viktig å la limet tørke i minst 30-40 minutter før platene legges på.

Glemte såklart å kutte spor til gulvføler når bensinsluket ble fjernet, så jeg valgte å bruke jernalder verktøy for å lage sporet for å unngå og støve ned rommet (med vinkelsliper) enda en gang.

Vedlegg 45897

Vedlegg 45899

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmekabel på plass.

Da er varmekabelen ferdig lagt. Støping av avrettingsmasse i morgen.

Vedlegg 45977

Vedlegg 45978

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier, stå på! Har du laget en oversiktstegning på hvordan det vil bli ved ferdigstillelse?

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ser at du er litt bekymret for bredden, men slik jeg ser det bør ikke 3,2m være noe problem. Du skriver at du har tenkt å har en barløsning bakerst i rommet. Dette spiser fort nærmere 2m og dersom du i tillegg vurderer to seterader, hvor hver seterad tar ca 1m, ender du fort opp med å ha første seterad ca 3,5m fra lerret. Dette må jo være helt perfekt med tanke på avstand til fronthøyttalerne (ca likesidet trekant med lytteposisjon) og stereoperspektiv.

Morten

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Flotte greier, stå på! Har du laget en oversiktstegning på hvordan det vil bli ved ferdigstillelse?
    Hei Sub-lock

Har ikke laget noen tegning enda nei... Legger ut en skisse hvis jeg får god tid en kveld.

Vurdererer en komplett klipch pakke til min kino. (RF52 , RC52, RB51, RS52, RW12D) hvordan er dine erfaringer? Vurderer faktisk også Epson TW 3000. blir spennende å følge dine erfaringer.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Hei

Ser at du er litt bekymret for bredden, men slik jeg ser det bør ikke 3,2m være noe problem. Du skriver at du har tenkt å har en barløsning bakerst i rommet. Dette spiser fort nærmere 2m og dersom du i tillegg vurderer to seterader, hvor hver seterad tar ca 1m, ender du fort opp med å ha første seterad ca 3,5m fra lerret. Dette må jo være helt perfekt med tanke på avstand til fronthøyttalerne (ca likesidet trekant med lytteposisjon) og stereoperspektiv.

Morten
    Hei MortenV

Rommet er 7 meter dypt. tenkte lenge på hvordan jeg skulle få utnyttet hele dybden med et sweetspot på ca 3.5 meter og kom til at en barløsning kunne være en litt artig vri. Det blir en hjørneløsning med 3 krakker vendt bakover mot vinduet. Planen er å montere rammelerret på motsatt vegg. Det skal henge en tv på samme vegg som døren i 90 grader i forhold til lerret. 3 seter visavis tv og to seter visavis lerret. (dette er planen foreløpig)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av outsider
    Hei Sub-lock

Har ikke laget noen tegning enda nei... Legger ut en skisse hvis jeg får god tid en kveld.

Vurdererer en komplett klipch pakke til min kino. (RF52 , RC52, RB51, RS52, RW12D) hvordan er dine erfaringer?
    Jeg er strålende fornøyd med mine Klipsch. Jeg har jo valgt en vesentlig annen konfigurasjon enn du vurderer, men til film (etter innspilling) på riktig elektronikk blir du sikkert fornøyd! Jeg ville gått for RC62, en stor senter er jo godt å ha.
    Hos meg, til min type musikk, er jeg også fornøyd med lyden i Klipsch. Jeg har foret de mye med musikk med stort sprang i instrumenter og lydeffekter i det siste og det er herlig hvor mye bedre disse er enn mine tidligere høyttalere.
    Ang. elektronikk, nyere Yamaha Receivere er jo vedtatt som en god kandidat på transistorsiden, hvis ikke får du mer en kraftige nok rørforsterkere fra Music Angel (er masse om disse her på forumet) hvis du vil gå for pre+effekt til en veldig billig penge.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei MortenV

Rommet er 7 meter dypt. tenkte lenge på hvordan jeg skulle få utnyttet hele dybden med et sweetspot på ca 3.5 meter og kom til at en barløsning kunne være en litt artig vri. Det blir en hjørneløsning med 3 krakker vendt bakover mot vinduet. Planen er å montere rammelerret på motsatt vegg. Det skal henge en tv på samme vegg som døren i 90 grader i forhold til lerret. 3 seter visavis tv og to seter visavis lerret. (dette er planen foreløpig)
    En rask skisse bare for morro:
    Vedlegg 45989

Vedlegg 45990

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du klinte til med litt større opplegg foran enn hva som har blitt hintet om MortenV Veldig stilige skisser! Spent på hvor riktig det er i forhold til hva outsider egentlig mener.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Hehe, du klinte til med litt større opplegg foran enn hva som har blitt hintet om MortenV Veldig stilige skisser! Spent på hvor riktig det er i forhold til hva outsider egentlig mener.
    Hehe, det må jo oppmuntres og inspireres til å bruke mer penger enn det budsjettet tillater...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skisse

Hehe, det må jo oppmuntres og inspireres til å bruke mer penger enn det budsjettet tillater...
    hehe... er mektig imponert MortenV.

Legger ut en (noe flau) skisse... Ser at jeg trenger et kurs i tegning....

Kommentarer på løsningen mottas med takk

Vedlegg 45993

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser veldig bra ut dette, eneste som jeg ville vurdert litt er døra inn til kinoen. Det hadde ikke vært en ide å snu kinoen slik at døra kommer ved baren og ikke rett inn i frontrekka.
    Ser at døra går ut fra rommet men med tanke på plassering av fronter og ikke minst sub (subber) begrenser du mulighetene litt med døra i den enden! Dette finner du som regel ut når alt er ferdig og du sitter med radioshack i hånda og leiter etter de optimale plasseringene

Ser at du har vinduer i enden men bare en tanke jeg gjorde meg......

Kommer til å følge denne tråden framover, spennende

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Det ser veldig bra ut dette, eneste som jeg ville vurdert litt er døra inn til kinoen. Det hadde ikke vært en ide å snu kinoen slik at døra kommer ved baren og ikke rett inn i frontrekka.
    Ser at døra går ut fra rommet men med tanke på plassering av fronter og ikke minst sub (subber) begrenser du mulighetene litt med døra i den enden! Dette finner du som regel ut når alt er ferdig og du sitter med radioshack i hånda og leiter etter de optimale plasseringene

Ser at du har vinduer i enden men bare en tanke jeg gjorde meg......

Kommer til å følge denne tråden framover, spennende
    Hei ktm525

Er enig i at dørplasseringen ikke er optimal, men det er der den er plassert fra "tidenes morgen" og det blir helt håpløst å forandre på det nå (desverre). Dessuten får jeg ingang til rommet via en sluse som også er der fra før, noe jeg ser på som en fordel lydmessig. Vann og avløp til baren er også plassert innerst i rommet pga at tilgangen til påkoplingsunktene var der.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare informere MortenV om at mine budsjetter er sprengt. Måtte bygge en stor dobbel garasje (frittstående) for å frigjøre rommet. Kontoen blør...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig...

Da er gulvet støpt. 29 sekker med fiberarmert avrettingsmasse. En skikkelig drittjobb!

Hentet 30 sekker i går (fredag den 13) og mistet såklart hjulet på hengeren. Dette havnet i fronten på en møtende bil... 10 000,- spenn rett i dass:evil: . Har heldighvis en god forsikring.

Støpejobben ble derfor utsatt en dag.

Bilder kommer... (bare støvet får lagt seg)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hentet 30 sekker i går (fredag den 13) og mistet såklart hjulet på hengeren. Dette havnet i fronten på en møtende bil... 10 000,- spenn rett i dass:evil: .

Det kaller jeg fredag den 13.-uhell!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avretting

Resultatet ble veldig bra. Depron og varmekabel ble primet med fuktsperre før støping for å sikre god vedheft. Sparte endel kroner på å fordele (jevne) støpen med en hagerake isteden for en pigg-rulle til 500,- Hagerake kan trygt anbefales...

Vedlegg 46108

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei stapedius.

Det blir lydbøyler i taket, disse skal festes utenpå disse "brannsikringsplatene" som henger i himlingen nå. Et lag gips, så et lag mdf takplater. regner med å ende opp på ca 222cm takhøyde.

I starten blir det et 7.1 / 7.2 oppsett, men alt blir forberedt for et 11.2 oppsett. Skal prøve å bygge slik at rommet ikke gir meg begrensninger i fremtiden. Her er det mye å tenke på, så jeg håper forumet kan hjelpe meg til å få med alt før veggene og taket lukkes.

Sender flere bilder i kveld når den nye veggen er ferdig (utvendig)

Tror jeg har sett på de fleste kino-byggene her på forumet (ex skapforumleser), og er imponert over hvor mye innsats og resurser mange er villige til å legge i kinoene. Spesiellt stapedius sin kino imponerer.
    Jeg har i utgangspunktet tenkt til å legge meg på et nivå som ligger litt i midten, en "folkekino" på et vis.

Vedlegg 45578
    Takk for komplimentet, outsider Men det trenger ikke være så voldsomt med en gang som nevnt. Fint at du tenker å legge alt til rette for senere oppgraderinger/tiltak. Lønner seg nok det. De fleste her inne kan skrive under på at når en først setter i gang med denne hobbyen så spiser den mer og mer av deg, hehe. Fantastisk egentlig, å ha en hobby som virkelig engasjerer. Tror det er bra, jeg!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk også på alt av elektriske tiltak. Det være seg belysning, stikk-kontakter osv som du eventuelt vil trenge forskjellige steder i rommet. Bedre med for mye enn for lite mener nå jeg. Har selv tatt høyde for en god del, men merker at jeg nok kunne tenke meg et par ekstra stikk-kontakter et par steder. Men for min del funker det meget bra. Planleggingen tok 60-70% av tiden totalt hos meg, og det var vel verdt å investere tid i den type tålmodighet

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •