En liten utfordring...timen har kommet...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En liten utfordring...timen har kommet...

Jeg har gått og grublet under oppussingen hvordan jeg skal få til å feste centerhøytaleren i taket. Og for all del dette er absolutt ikke optimalt NEI. Men det var av WAF som slo inn her gitt så da må jeg bare gjøre det mulig. Det har seg slik at der dette skal festet går det en "spottekasseboks" altså slike kasser man har langs med veggen med downlights i. På denne kassen står det en stikkontakt til lerettet. ca midt på. Selve kassen bygger 20 cm ned fra taket.ca 15-20 cm ut fra denne kassen i taket står det en takboks som kabelen til høytaleren vil komme ut fra. Men så kommer problemet mitt. Hvordan pokker skal man montere dette? Centeren må jo kunne vinkles ned mot sweetspot som er sofaen ca 4 meter bort. Tror det utgjør ca. 17-22 graders vinkling tror jeg.. sånn på øyemål. Har lagt ved en skisse, ABSOLUTT ALLE forslag tas i mot med stor takk. Og for å presisere, dette er i stuen så det er veldig viktig at det vil se pent ut.

Det er gips i taket uten noen bjelke i nærheten, de to bjelkene i spottekassa er vel nærmeste man kommer godt grep. det er 2 lags gips i taket. Det men er kanskje dumt å ha for mye belastning på spottekassen også da det kanskje vil sprekke opp fra tak? Nei nå forvirrer jeg meg selv her, sleng ut forslag så kan vi diskutere og jeg forklare så godt jeg kan underveis

Prosjekt "Center*******" er i gang!

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå nevner du jo ikke hvilken center du har/skal ha, men dersom du skulle være så heldig å ønske en Acoustic Research CS25HO så vil mye av problemet ditt være løst

Har du tilgang til taket ovenfra? jeg gikk opp på loftet og la/sikta inn etpar lange planker som skruene traff for å fordele vekta. har både lerret og center festet uten å 'treffe' takbjelker. Ellers er jeg meget fornøyd med lyden fra takmontert center. Men du må vel vurdere en kasse løsning hvor center blir stående inni, vinklet ned..

En liten utfordring...timen har kommet...-img_1663-jpg

Edit: Dynaudio har jo noen fete center stativer som kan vinkles, men da må du feste center til stativet, og stativet i taket, og de er sikkert ikke billige
    Det kan også se ut som vugga 'hviler', og ikke er festet..

En liten utfordring...timen har kommet...-untitled-jpg
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Shallow, det er en NS-C444 fra Yamaha. Denne har jo en herlig finish så egentlig burde den hengt i fisketråder fra taket Men mer praktisk så går det an å bygge en boks bare redd det skal se rart ut... med tanke på takboksen som allerede er senket ned der.

Så litt på denne: Moon Center-veggfeste, men ville blitt utrolig vanskelig å feste pent med tanke på at lerretet skal henge på boksen, måtte jeg bygget ut en ramme til den så beste hadde vært om den type anheng kom fra taket.

Har heller ikke lyst til å skru i høytaleren.

Den vugga var pen men da må jeg jo skru i høytaleren

Ålreit å høre at centeren din gir fin lyd selv om den henger i taket da

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre gode løsninger her?!

P.S vil denne Vogel EPC 6545 passe til Epson TW700 tro? Bare tre ben.. skeptisk..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt mer... har muligens en løsning som må custom bygges i så fall. Illustrasjon er lagt ved under. Veldig usikker på hvem som kan få bygget noe slik. Hvilke matrialer som er mest hensiktsmessig. Og ikke minst hvordan få laget dette så ikke festeanretningen "skjærer" seg igjennom taket eller blir skjev. Tenkte den i to identiske skinner som er smalest mulig og som stopper rett under høytalerstoffet på fremsiden. Den skal strammes bakfra med en skruordning mot fronten som det legges en form for "dempematriale".
    Eventuelt burde festet opp mot tak gått mere mot midten av braketten så den ikke blir baktung? I så fall blir den brått mye mer omfattende å produsere, da den må skjøtes. Hmm....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mulig å felle den inn i veggen bak lerretet?
    Å bøye til litt stål som du viser på siste tegningen der er ganske enkelt... Du kan jo få en blikkenslager e.l. til å gjøre det. Burde ikke koste så mye. Ved å spraylakke den mattsvart e.l. og kjøpe svarte gummistrømper på stålet der høytaleren hviler burde det kunne være en god løsning

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei er ikke noen vegg bak, eneste er en liten nedbygget kasse fra taket som det sitter downlights i. Neppe noen god løsning å bygge den inn rett over downlighten hehe Okei så å lage festeanordningen er med andre ord ikke så vanskelig. Men vil den få belastningen på feil sted og skjære seg igjennom gipstaket? Har ikke en svakeste anelese om hvordan man regner ut det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du har spikerslag bak gipsplatene... Finn ut hvor disse er, har du flaks kan du feste begge "jernvuggene" i spikerslag.
    Eventuelt kan du bruke tre "jernvugger" der det midterste blir festet i spikerslag.
    Men ikke bruk vanlig skruer når du fester i gipsplater, bruk mollyplugger eller gipsanker.
    Er en tråd her om å feste prosjektor i gips tak, non gode forslag der som kan være verdt å vurdere: http://avforum.no/forum/digitale-pro...e-gipstak.html

Og en tråd om å feste lerret i gipstak: http://avforum.no/forum/lerret/79455...t-gipstak.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikerslagene i taket går på tverrs av høytaleren, og kun et spikerslag vil være under høytaleren ca. 10 cm til siden for midten. Så mye av vekten vil henge i selve platene. Høtaleren veier ca. 8 KG. Vil taket gi etter etter en stund? Eller hvordan er dette? Tenkte på anker ja, eventuelt en sånn fjersak som bretter seg ut på baksiden av platen? Mener å ha sett det et eller annet sted på forumet. Hmm.. Kunne jeg ikke bare hatt en VEGG.... eller vært singel...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De diskuterer det i linkene jeg postet i forrige post, anker og div annet støtter mye mer enn 8 kg. Snakk om 40kg + for noen av løsningene, så det burde gå greit! Les gjennom de linkene jeg posta i forrige innlegg så finner du mer info om det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe har da lest linkene dine Er da ikke en latabb som bare spør om å få servert løsningen på sølvfat. står veldig mye om hva de forskjellige pluggene tåler. Men ikke hva taket i seg selv tåler. Var litt mer sånn jeg tenkte... Hjelper ikke om pluggene tåler 1 tonn hvis platene tåler 3 kg før de vil deformere/bevege seg, for deretter å slå sprekker.

Edit: For ordensskyld så er det to lag med gips som er festet med gipsskruer i normale takletere som sitter med standardavstand 60 cm som igjen er festet med lydbøyler til bærende trekonstruksjon. Det er sparklet med "rutetape" i skjøtene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da er jeg med.. Doble gipsplater med vanlig avstand mellom stendere (60cm) har ikke noe problem med å holde vekten av centeren din bruker du min 4 opphengspunkter (2 på hver jernvugge) er du helt trygg så lenge du ikke har tenkt å bruke den til å turne i

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei flott da slipper jeg å frykte sjevt tak i alle fall Får prøve å finne ut hvem som kan lage noe slikt da Noen tips til steder å spørre? Tenkte å ta meg en tur ut til industriområdet på tirsdag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •