Nytt kinorom-helt fra gjørma og opp (på riktig tråd)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt kinorom-helt fra gjørma og opp (på riktig tråd)

Jeg har drømt om dedikert kinorom i utallige år nå der jeg ikke behøver hensynta noe hva gjelder konekrav, sure naboer eller unger som sover. Bor idag i rekkehus og har faktisk to kinooppsett- ett i stua og ett på kjøkkenet. På kjøkkenet har jeg bygd in wall med lerret felt inn i taket. Kona er superfornøyd men jeg føler at jeg må gjøre alle kompromissene på min kappe. Naboer, unger som sover etc etc........

Nå bygger vi hus (ferdig om 2 mnd) og jeg planlegger alt mtp lyd og bilde til alle rom. Kommer til å ha innbygningshøytalere for "TV stua" som kjerringa og unga skal bruke. Har full kontroll på dette prosjektet og planlegger ikke mer en ca 20' investeringer her.

Men jeg skal bygge dedikert kinorom i tilknytning til planlagt garasje som skal bygges med en gang leira har tint opp. Dette tilbygget er knyttet til huset. Jeg har planlagt et teknisk rom i tillegg til selve kinorommet.

Jeg kommer til å legge opptil 150.000 kroner til høytalere, projektor og forsterkere. Dvs at selve oppbygging av rommet blir eget budsjett. Jeg har planer om å få det perfekte kinorom......

Så første spm til dere er:

Hvilken størrelse er "ideelt" for et kinorom der jeg planlegger 4-6 sitteplasser?. Her er lyd viktigste for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    heihei. Dette høres ut som ett kanonbra prosjekt, blir spennende å følge med på.

Hva størrelsen på rommet angår er det jo en del men kan(!) ta hensyn til. F.eks dette med room-modes. For å hindre store sentrerte problemer i bassområdet bør man unngå å ha ha f.eks ett kvadratisk rom, og helst unngå at lengden mellom to paralelle flater tilsvarer den dobbelte lengden av to andre paralelle flater.

En størrelse på 2.4m * 6m * 8m kan være fornuftig, hvis man har plass til det. Da vil du få plass til 5 gode lenestoler ved siden av hverandre. alternativt kan gå for rund 2,4m * 4m * 7m her kan du sette tre godstoler ved siden av hverandre ca 4m fra lerretet, og så plassere enn sofa, evt 2 lenestoler på ett platå bak disse godstolene.

Dette er bare ideer, har tenkt mye på dette selv si fra hvis du trenger mer flere ideer mer i dybden

Har du forresten tenkt å bygge høyttalere selv? eller kjøpe ferdig?
    til subwoofer, vil jeg anbefale å vurdere å bygge ett stort horn. Disse kan visstnok gjøre underverker, og fort overgå det sjukeste du får av ferdige subber idag, til brøkdelen av prisen. Problemet er at det tar stoor plass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •