Store problemer med lyd/bass i hjørner - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er mange som tolker " bassfelle" feil.
    Ei bassfelle er jo ikke ment for å gi deg mindre bass, den er ment for å ta bort uønsket bass i feks hjørner, sånn at refleksjonene ikke utfaser bassen i sweetspot.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Er mange som tolker " bassfelle" feil.
    Ei bassfelle er jo ikke ment for å gi deg mindre bass, den er ment for å ta bort uønsket bass i feks hjørner, sånn at refleksjonene ikke utfaser bassen i sweetspot.
    Det var en fin forklaring...
    Bassfelle skal absorbere lyden, for å dempe refleksjoner, stående bølger osv...

Løsningen på dette blir nok rett og slett å kjøpe to subber, lurer litt på 10", men 12" klarer vel å spille like tørt i dag... nok effekt så lyder det vel fast og fint...
    Jamo subben jeg har nå kunne fint hett "buldrebuldre"...:-P
    For det gjør den, buldrer bra, men sparker ikke fint til musikk...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe stort er vel ute av bildet med den mekaniske støyen som blir bare med m65.
    Så må vel finne ut av kolles sie som står sterkest... sub te musikk eller film

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hode så er en subb som er kraftig å godt på musikk, automatisk god på film også....
    Så jeg prioriterer Musikalsk og tørt, så får ferdighetene på film komme litt av segselv...

Storparten av den mekaniske støyen kan dempes, å det er langt fra ille... Eneste som bråker nevneverdig er selve døra når den er lukket, å det fikses med gummilist... :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg kan se ut i fra målene i rommet ditt har du kraftige stående bølger ved 84 hz (lengste vegg), 97 hz (korteste vegg) og antagelig også 143 hz som er vanlig ved 2,4 m takhøyde.

Dette gjør at disse frekvensene og alle oktaver over disse vil bli totalt utfaset midt i rommet, dvs der hvor du har lytteposisjonen din.

Dette vil altså oppstå ved 84,97,143,168,194,286hz osv......

Eneste muligheten å unngå dette på er å bygge bassfeller, som nevnt tidligere har ikke disse som misjon å fjerne bassen fra rommet ,men å dempe refleksjonene fra bassen slik at bassen blir utjevnet i rommet. Disse bør bygges i et eller flere hjørner da det er der energien har sitt trykk-maxima.
    De vil derfor ha størst effekt der.

Per M (Lydtekniker Østland lydstudio).

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er broren til scorpionen84 og har vært der og hørt musikk og div musikk/testlyder/testspor.

I tillegg mister mann basstrykket under 40hz totalt i sweetspot som du ser på målinger og de m65 skal klare 30hz uten store tap.
    Er tapet av den dypeste bassen romet sin skyld ?

Har ikke sett/hørt hvordan det ble etter at at ny surr.reciver kom og yapo er kjørt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er helt sikkert årsaken til det lave nivået ved 40hz også.

Romakustikk er et tema som altfor ofte blir ignorert av hi-fi freaks. Det hjelper lite å kjøpe høyttalere og forsterkere med avvik på 2-3 db fra 40-20000hz når
    rommet gir feil på oppimot 30 db som faktisk er vanlig i oppholdsrom.

Derfor vil også et anlegg til 100000kr ofte låte ganske likt et anlegg til 5000kr
    i et dårlig akustisk rom. I et lydstudio derimot som er korrekt dempet vil forskjellene på dårlige og gode komponenter høres mye tydligere.

Jeg vil påstå at akustikken i et rom utgjør minst 80% av den subjektive lytteopplevelsen.

Per M (Lydtekniker Østland lydstudio). :???:

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Per Morten.! Takk for at du skriver i denne tråden :-D

Siden du nok har endel erfaring, kan du gi noen generelle tips og trix som hjelper på det rommet jeg har, utfra mål og info.?

- Metoder å få redusert stående bølger og tips til måter å dempe på (innen folkelige grenser)
    Som jeg nevnte før i tråden, jeg er villig til å gjøre alt med rommet, sålenge det er innen kredittkortets grenser...
    Falsk tak? (nedforet)
    Teppefliser på gulv?
    knevegg med dempeplater?
    gjøre rommet 8kantet?

beste hadde selvfølgelig vært å leie inn en pro. men kan ikke bruke mere på demping en hele anlegget tilsammen.. :P

Sitat Opprinnelig postet av Permorten2@live.no
    Rommet er helt sikkert årsaken til det lave nivået ved 40hz også.

Romakustikk er et tema som altfor ofte blir ignorert av hi-fi freaks. Det hjelper lite å kjøpe høyttalere og forsterkere med avvik på 2-3 db fra 40-20000hz når
    rommet gir feil på oppimot 30 db som faktisk er vanlig i oppholdsrom.

Derfor vil også et anlegg til 100000kr ofte låte ganske likt et anlegg til 5000kr
    i et dårlig akustisk rom. I et lydstudio derimot som er korrekt dempet vil forskjellene på dårlige og gode komponenter høres mye tydligere.
    Frontene faller helt av på 40Hz, å høres ikke under...
    Romakustikk ER viktig, det er jeg helt klar over, og har fått det bevist hos "svigeronkel" som har kino i garasjen som er av mur, etter pro. vurdering og sette opp 10 aukustikkplaterble rommet som et polstret rom, helt uten klang...

Jeg vil påstå at akustikken i et rom utgjør minst 80% av den subjektive lytteopplevelsen.
    Amen

Til info så er det nå satt opp 5.1, altså med sub, men Radiochaken er levert tilbake,men skal låne igjen strax...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen vei utenom

Jeg vil anbefale at du i hjørnene bak høttalerne lager to bassfeller ved hjelp av akustikkplater 4-6 pakker med glava og noen trelameller. Da jeg ut i fra målene du oppgir har regnet ut at de stående bølgene er h.h.v. ved 84hz og 96hz, dimensjonene på bassfellen bør da være fra framside til bakvegg ca 95cm på det dypeste. Det passer derfor med 4 liggende akustikkplater på hverandre i hvert hjørne i en treramme. Fyll deretter alt hulrommet bak med glava. I den motsatte enden av rommet d.v.s. bak der du sitter, ville jeg ha laget to vegger som skrår utover i rommet, slik at spissen ender ca 40 cm ut i fra midten av den eksisterende veggen, i hjørnene skal den sammenfalle med den eksisterende veggen. Som panel på denne veggen bruker du akustikkplater, og fyll deretter hulrommet bak med glava. Flytt lytteposisjonen til 33% fra bakvegg der den stående bølgen har rett aplitude.
    På sideveggene setter du opp enkeltplater (akustikkplater) der hvor innfallsvinklen er lik utfallsvinklen fra høyttalerene dine til ørene. Du kan gjerne bruke et speil.Du skal da kunne se høyttalerne fra lytteposisjonen.:-D

Dette er noen av de drastiske tiltakene du kan gjøre, jeg tror nok at bassfellene vil gjøre underverker hos deg. For å få mere fokusert lyd fra 1000hz og oppover vil velur-gardiner langs sideveggene også gjøre underverker.

MVH: Per M

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooookei...
    Det ble 300% mer info en jeg klarte å fordøye på en gjennomlesing...

så har tolket litt å kommet frem til at det er noe slikt du tenker.?
    -dempeforslag-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir bra

Det var akkurat slik jeg hadde tenkt ja, Gjerne også noen akustikkplater i taket, men med dette vil du få et helt annet stereoperspektiv, jevn og distinkt bass og ikke minst høre de dypeste basstonene slik de skal låte.

lykke til

mvh: Per M:-P

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

problemer med stilling av subwoofer hjørne

passer det ikke å ha den i hjørnet før deg så prøv og sett subben midt på helt bak i rommet får håpe det ordner seg før deg jeg har 2 xtz w99 12.16 og jeg har 1 heilt trykt oppi venstre hjørne og den andre kan du seg peke mot kjøleskapet mitt faktisk,men mine trykker så jeg får frysninger har aldri hørt maken til sub,jo svs sin rør sub men den gikk bare noen db dypere på film på musikk er svs ekkel passer ikke inn til musikk svs :|

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har nå plassert sub (epik empire) i venstre hjørnet forran. om han ikke har omplassert etter jeg var der sist.

Svs må jobbes litt ekstra med når det kommer til musikk ja (har 2 pc13 ultra).
    Men med eq og justering av avstand med recivers oppsett så ble de de fulgte mine swans diva 6.2f fint på musikk selv med x-over opp til 120 hz.

Men nå lar jeg frontene jobbe så langt ned de har bra trykk og lar svs ta over der med x-over (40hz) på stereo musikk i 2.1 format.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub

Pga. fasen bør man enkelt og greit plassere suben på linje med sidehøyttalere
    Plasseringen av sub som ikke spiller høyere en 80-100hz vil ikke ha noen direktelyd av betydning, derfor er det i 99% tilfelle best å sette disse på linje med eksisterende sidehøytt.

Hvis man bare spiller med sub. alene, vil det låte så og si likt uansett hvor i rommet man plasserer den.

Per M (lydtekn.)

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

subwoofere

jeg veit i hvertfall jeg skal bygge meg kino sal,når jeg bygget meg hus nå og da, skal jeg kjøpe 2 stk subber med 2 14 tommer i ein kasse husker ikke hva di het men dem skal vist være sinnsyke trur det var 1000watts forsterker i dem eller noe

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga. fasen bør man enkelt og greit plassere suben på linje med sidehøyttalere
    Plasseringen av sub som ikke spiller høyere en 80-100hz vil ikke ha noen direktelyd av betydning, derfor er det i 99% tilfelle best å sette disse på linje med eksisterende sidehøytt.

Hvis man bare spiller med sub. alene, vil det låte så og si likt uansett hvor i rommet man plasserer den.

Per M (lydtekn.)

Syns det er for lett og retningsbesteme subens plassering, etter og forsøk med dette da jeg hadde en sub.
    Så jeg er nå fan av og gå for 2 rimeligere suber i stedet for en dyr.( men det er bare meg da )

Det og gjort forsøk med subene på linje med surround da jeg har rom hjemmekinoen står på bare 11m2 og sliter med stor dipp rundt 45 til 70hz

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •