Stuetaket; lyskilde og lydisolering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stuetaket; lyskilde og lydisolering

LYS

Fruen og jeg har nå mere eller mindre gått lei av taket (blant annet!) i kåken og vurderer tiltak i så måte. Vi har kommet til konklusjonen om at vi vil ha mere lys, da i form av fornuftlig plaserte spotlights i kombinasjon med lysere farger. Jeg har tenkt bittelitt på evt lydisoleringstiltak også, men dette er ikke prioritet1.

Sånn så det ut for et par år siden (og taket ser fortsatt slik ut):

Stua er altså formet som en L (tegnet med ca mål):

Forhåpentligvis ser dere vinduene. Døra til høyre på tegningen går ut til gang/entrè. Skyvedøren neders til høyre går til kjøkken. Ved inngang til kjøkken er det i dag en bryter som styrer et stikk som er plassert i tak rett over TV`en.

Hvor er det mest hensiktsmessig å plassere spotlights i rommet? Antall? Styrke? Ser for meg "koselys" i stedet for "gjøre-lekser-lys/arbeidsromlys".
    Har hørt fra en kompis at de angrer som bare juling på at de plasserte spotlights rett over sofaen, grunnet strålevarme og høy lys_rett_i_trynet-faktor... :wink:
    Forresten noen som har råd eller erfaringer med flere soner? Jeg kan forsåvidt bygge ut med "arkitektbokser" for å få plass til flere dimmere. Dimmerne bør være regulerbare både via hjul og fjernkontroll. Fordeler ulemper 12V vs 230V lyskilde?

Kunne tenkt meg å bruke en Z-wave dimmer der bryteren står i dag, slik at jeg kunne dimmet opp/ned/av/på/scenarioer via Logitech Harmony 895. Ser for meg å gå for en ZDW230 fra smarthus.info.

Den takler fra 25W til 500W.

Så, foreløpig utstyrsliste:
    - 1stk ZDW230 à 598,-
    - x-antall spotkasser à 79,-
    - x-antall lyskilder (spotlights) à ___W???
    - kabler???

STØYDEMPING

Taket skal som sagt endre farge. Hvordan dette skal skje er ikke endelig avklart. Vurderer kvistlakk+maling vs grunning m/kvistlakk+maling vs rive ned og montere gips vs lydisolerende tiltak når jeg først er i gang.

Hvilke "etasjeskillende" tiltak er enklest mht lydisolering?

Tips mottas med stor takk, så skal jeg prøve å oppdatere når (hvis) det skjer noe :wink:

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydisolering

Enklest.... Det er vel ikke så mye du kan få gjort som er direkte enkelt og bra.

Fra enklest til best i mer eller mindre korrekt rekkefølge:

1. Skru på ett lag gips rett på eksisterende tak
    2. Skru 2 lag gips rett på eksisterende tak
    3. 2 med GG mellom gipslagene
    4. 2 lag gips opphengt i lydbøyler
    5. 2 lag gips opphengt i lydbøyler med GG mellom
    6. Ta vekk eksisterende tak + 5
    7. Ta vekk eksisterende tak, for oppunder med 2 lag gips mellom bjelkelaget og tett med fugemasse. Forsterk bjelkelag så det blir dimensjonert for ekstra vekt. Lydbøyler og 3 lag gips med 2 lag GG.

Et par punkter å merke seg:

1. Spot's som "punkterer" taket virker ødeleggende for isolasjon
    2. Å isolere taket i seg selv uten å ta veggene vil bare gi delvis effekt.

Så brett opp ermene :-)

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag til spot-montering

Stuetaket; lyskilde og lydisolering-downl-jpg

Her har jeg "laget" 4 scenarier, du kan jo evt kutte ned til 3, ved å suge alle spottene i de 2 øverste scenariene ved TV'en, til ett scenarie. (Ja, de rosa pene boksene skal illustrere scenarier :-P )

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget ca "ørten" kladder på hvor jeg ville montert spotene, men klarer ikke helt å bestemme meg. Anyways, ditt forslag er ikke dårligere enn noen av de jeg har kommet frem til enda.

Du har også valgt et par soner mer enn jeg hadde sett for meg, men når jeg tenker over forskjellige scenarioer så kommer jeg også frem til 3 eller 4 som det mest optimale.

Får tilbringe litt mere tid i tenkeboksen!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal satse på spoter er vel det ensbetydende med å måtte rive panelen for å få inn takbokser til spotene, og forenkle leggingen av K-rør for å skjule anlegget.
    Dermed er det jo fritt frem for løsninger når det gjelder lyddemping, men som RuneW nevner vil alle hull og ikke minst de store takboksene ødelegge for effekten av lyddempingen.

Jeg satte inn 14 spoter i min nye stue på 35m2 når jeg bygget på huset, de er fordelt på to soner, men flere soner hadde ikke skadet.

Jeg ville ha lys bl.a. over sofa for leselys, mens min samboer ønsket å sette de nærmere veggene og vinkle spotene mot veggene for å slippe direktelyset fra spotene.
    De havnet 80cm inn på taket fra veggene, noe min samboer ikke er fornøyd med, og enden på visa er at de aldri blir skrudd opp nok til å fungere som leselys

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med direkte lys er akkurat noe jeg vil unngå, så rimelig lyse vegger i kombinasjon med indirekte lys (vinkle spoter mot vegg) hadde jeg kanskje trodd skulle bli en god løsning.

Hva tror du hadde egnet seg med tanke på avstand til vegg hvis du skulle gjøre det på nytt (med høyere WAF)?

DrE

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Har hørt fra en kompis at de angrer som bare juling på at de plasserte spotlights rett over sofaen, grunnet strålevarme og høy lys_rett_i_trynet-faktor... :wink:
    Det med varmestråling kommer vel litt ann på watt styrken til spottene. Har selv god erfaring med 12v 20W Halogen lamper, men har hørt om gode resultater med litt nedimmede 35W lamper også. De fleste 230v spottene jeg har sett har ikke den samme kalde fargetemperaturen som man typisk får i 12v halogen pærene, så ville vel anbefale 12V (selv om det jo også betyr en del utgifter til 12V stømforsyninger og plassering av disse osv)

Ellers er vel LED spotter blitt litt bedre og mer lyssterke enn tidligere og vil kanskje også være litt interessant å se på i en slik sammenheng....

Man vil vel ellers alltid ha en utfordring med plassering av spotter, fordi man det vel ikke er helt uvanig at man kommer til å ommøblere litt i årenes løp (når man skifter ut møbler osv). Vil vel sånn sett ikke vært så dumt kable opp slik at man senere lettere kan kan forandre litt på hvordan sonene blir oppkoblet, og kanskje kjører en litt mer "slavisk" jevn fordeling av spottene, og velge spotter som med litt spredning på lyset slik at veggne tilfører mye inndirekte lys.

Hvor mye lys gulvet reflekterer er vel også en ofte glemmt del av et slikt oppsett, og har en arbeidskollega som nettop har satt inn (tror det var 16x 35w) spotter i sin ca 40m2 stue, men ble ikke så fornøyd ford han hadde valgt en mørk tresort i gulvet, samt valgt spotter som hadde lampen litt mye forsenket inn og ikke fikk serlig stor lysspredning.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det med varmestråling kommer vel litt ann på watt styrken til spottene. Har selv god erfaring med 12v 20W Halogen lamper, men har hørt om gode resultater med litt nedimmede 35W lamper også. De fleste 230v spottene jeg har sett har ikke den samme kalde fargetemperaturen som man typisk får i 12v halogen pærene, så ville vel anbefale 12V (selv om det jo også betyr en del utgifter til 12V stømforsyninger og plassering av disse osv)

Ellers er vel LED spotter blitt litt bedre og mer lyssterke enn tidligere og vil kanskje også være litt interessant å se på i en slik sammenheng....

Man vil vel ellers alltid ha en utfordring med plassering av spotter, fordi man det vel ikke er helt uvanig at man kommer til å ommøblere litt i årenes løp (når man skifter ut møbler osv). Vil vel sånn sett ikke vært så dumt kable opp slik at man senere lettere kan kan forandre litt på hvordan sonene blir oppkoblet, og kanskje kjører en litt mer "slavisk" jevn fordeling av spottene, og velge spotter som med litt spredning på lyset slik at veggne tilfører mye inndirekte lys.

Hvor mye lys gulvet reflekterer er vel også en ofte glemmt del av et slikt oppsett, og har en arbeidskollega som nettop har satt inn (tror det var 16x 35w) spotter i sin ca 40m2 stue, men ble ikke så fornøyd ford han hadde valgt en mørk tresort i gulvet, samt valgt spotter som hadde lampen litt mye forsenket inn og ikke fikk serlig stor lysspredning.
    1. Ja, LED er en ting å tenke på, men disse koster ikke uvanlig fra ca 500 kr og oppover. Pr spot.

2. Jeg ville personlig satset på 35W 12V, ettersom pærene holder ca 3 ganger så lenge hvis man dimmer det såvidt. Det finnes også spottere som er laget slik at de stikker ut av taket, ca 45 grader, og gjør det lettere å lyse opp f.eks malerier på veggene. (Man kan også dytte de inn slik at de ligger javnt med taket. Jeg tenker heller ikke på kun "vipp", men man kan dra ut hele spotten. Se om jeg finner bilde av det.)

3. Inntrukket lyskilde (for å gi ett blendingsfritt lys) er ikke noe særlig å bruke i det heletatt, med mindre det er veldig høy takhøyde, lyset blir fryktelig konsentrert, noe i likhet med en lommelykt f.eks. Tror han hadde blitt mer fornøyd om han hadde gått for "vanlige" spottere, med pæren omtrent jevnt med taket. Dette sprer lyset mye mer, og man blir ikke så avhengig av lys gulv.

4. 12V lys-opplegg er dessverre noe dyrere enn 230V (ettersom man må ha trafo i tillegg til spotterne, som også av en merkelig grunn er noe dyrere enn 230V spottere, dette har noe med pærene å gjøre. Bedre pærer i 12V.) men man får igjen for penere lys, det er som oftest penest lys i 12V spottere enn 230, og det er - tro det eller ei - ikke kun salgspropaganda :-P

5. Om du ikke skulle blitt fornøyd med 20W 12V eller 35W 12V, er det godt å vite at det finnes råd - du får noen spesielle pærer på 20 og 35W, som lyser som "vanlige" pærer henholdsvis 35 og 50W. (Men husk at du ikke kan gå fra 20W og til 35W i vanlig pære, da overbelaster du garantert trafoen, og downlights-armaturen er ikke beregnet for en slik kraftig økning.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikkje tenkt noke på LED enda. Dette er ikkje godt nok utviklet til hovedbelysning. Sett inn vanligge spotter så kan du evt. bytte til LEDpærer når dei er gode nok. I stue ville eg gått for 12V 35W, men det er kanskje ein debatt me ikkje skal rippe opp i? Min meining er at desse er varmere og finere. Eg har sjølv 70-80spotter i huset, og ca 50% er 230v. Greit nok i gangen osv, men i stue o.l. ville eg brukt 12v..

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Ville ikkje tenkt noke på LED enda. Dette er ikkje godt nok utviklet til hovedbelysning. Sett inn vanligge spotter så kan du evt. bytte til LEDpærer når dei er gode nok. I stue ville eg gått for 12V 35W, men det er kanskje ein debatt me ikkje skal rippe opp i? Min meining er at desse er varmere og finere. Eg har sjølv 70-80spotter i huset, og ca 50% er 230v. Greit nok i gangen osv, men i stue o.l. ville eg brukt 12v..
    LED er på ingen måte noe dårligere enn vanlige halogen-spot, det er like bra, om ikke BEDRE.

Utrolig å bra det har kommet seg bare det siste året, tilogmed prisen har sunket. (jeg snakker ikke om Clas Ohlson og Biltema-led-spottere, men ordentlige fra f.eks SG.)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært supersnyggt hvis dere som åpenbart har vært borti et par typer spotter ville postet el-nr hvis dere sitter på disse!

Ellers synes jeg diskusjonen ang 12v vs 230v og Watt-styrke er interessant! Stuen er jo ingen operasjonssal (bortsett fra når jeg bygger om htpcen selvfølgelig)

DrE

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg sitter som sagt spotene 80cm fra veggen, samboeren hadde nok helst sett den avstanden var halvert.
    Når jeg var klar for innkjøp av spoter, anbefalte "alle" at jeg skulle benytte 220V!

Ang LED, kan de dimmes? Vha av vanlige dimmere?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hos meg sitter som sagt spotene 80cm fra veggen, samboeren hadde nok helst sett den avstanden var halvert.
    Når jeg var klar for innkjøp av spoter, anbefalte "alle" at jeg skulle benytte 220V!

Ang LED, kan de dimmes? Vha av vanlige dimmere?
    Nå er jeg litt usikker ang dimming av LED, for ett halvår siden var det IKKE mulig, men det var på vei ut da. Og jeg lurer på om ikke SG sine LED-lamper er dimmbare. Fordelen med LED er jo ett LANGT lavere strømforbruk enn f.eks 19x35W, så har man jo 19x kanskje 5W.

Det var vel heller ikke mulig, iallefall for en stund siden, å benytte tradisjonelle dimmere, måtte vel ha til LED isåfall, jeg kan sjekke opp dette i morgen om jeg ikke finner noe informasjon på internett.

Er det mange år siden du monterte spottere? Vet det er enkelte sarte sjeler som syter over at trafoer går i hytt og gevær når man skal ha 12V, men jeg har til idag byttet kanskje 3 trafoer av sikkert rundt 1000 monterte. Kjøper man bra trafoer, holder de somregel mye lenger og.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DrErling:
    Disse bruker jeg ofte på jobb, jeg liker de utrolig godt, også er det en koselig pris på de og. Fåes som 12V og 230V SG ARMATUREN | Norge

"Sort Krom" og Børstet stål er pene, "Sort Krom" blir utrolig kul i MDF-panel-tak.

Her er den samme i LED.
    SG ARMATUREN | Norge

Ser ut til at ikke denne kan dimmes, dessverre.

Men jeg vet det finnes andre som kan det, men ulempen er at PRISEN blir så sabla høy..

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huset vi bor i nå har hatt spot-kongen som designsjef. Ifølge selger er det ca 150 spot's rundt i huset. En ting jeg har lært å sette pris på er de spotene som løper langsved veggene og deres mulighet til å vinkles mot veggen. Det gjør at vi har fått mye god lyssetting på "kunsten" som henger på veggen og derfra mye behagelig indirekte belysning.

Jeg vil i alle fall på generellt grunnlag anbefale mange neddimmede spoter enn for få som gir lokalt skarpt lys.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    DrErling:
    Disse bruker jeg ofte på jobb, jeg liker de utrolig godt, også er det en koselig pris på de og. Fåes som 12V og 230V SG ARMATUREN | Norge
    Jeg satte disse i 230V utgave i kinoen min, virker meget solide og med gode tilkoblingspunkter i forhold til noen av de "billige" variantene som finnes.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er den samme i LED.
    SG ARMATUREN | Norge
    Mine priser på denne hos min elektropusher antyder kraftig at LED får vente :wink:

Takker for alle innspill! Jupiter ser stilren og pen ut!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg satte disse i 230V utgave i kinoen min, virker meget solide og med gode tilkoblingspunkter i forhold til noen av de "billige" variantene som finnes.
    Jepp, de er like i både 12 og 230V på tilkoblinger og generell armatur, eneste forskjell er pærene og pæresokkelen.

Det er et helt annet "nivå" med fjærbelastede og ORDENTLIGE klemmer, fremfor billige sukkerbiter.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Mine priser på denne hos min elektropusher antyder kraftig at LED får vente :wink:

Takker for alle innspill! Jupiter ser stilren og pen ut!
    Hva sier pusher'n din?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier pusher'n din?
    Husker ikke eksakt nå, men tror det var rundt 560,-.

Ish.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •