Stuetaket; lyskilde og lydisolering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Husker ikke eksakt nå, men tror det var rundt 560,-.

Ish.
    Okei. Er noe rundt der jeg får de til også, innkjøpspris.

Men det finnes et lass av andre leverandører også, bl.annet Osram har vel kommet med noe artige serier nå, og muligens Iguzzini (italiensk merke) har noe, men da prater vi nok SG Led's x 4 i pris..

Ser Solar har tilbud på Giratronic-trafoer nå, 179 kr stk var det vel. Det er rimelig, ettersom det blir endel trafoer når du har 12V, og disse er av svært god kvalitet. Lang levetid bl.annet.

Ser de også har noen SG på billigsalg, men dette er 20W 12V bare. Og du sparer ikke så mye på å gå på SG sine Jupiter 12V.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrikeren jeg brukte til leiligheten da den var ny, virket erfaren på dette.

Jeg endte opp med spoter langs veggene (noe annet var helt ut i følge ham). De står ca. 40cm. fra vegg vil jeg tippe. Dette hadde de standard på. 12/230V var heller ingen diskusjon å ta ifølge ham så det ble 230. Tror det ble brukt Defa. De er hvite og av typen som man trekker ut ved vinkling, ikke typen man "vipper" (og som gjerne bryter lysstrålen hvis man vinkler mye). Problemene med lydisolasjon er nevnt. Det er en grunn til at spot i tak kun pleier å være alternativ i toppleilighetene.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    12/230V var heller ingen diskusjon å ta ifølge ham så det ble 230.
    Dette tror jeg er helt opp til hvem du spør og hva firmaet de jobber i bruker selv. Min bror som er elektriker hadde ikke montert en eneste 230V spot før han hjalp meg med mine... Han hadde montert mange av samme type i 12V.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrikeren jeg brukte til leiligheten da den var ny, virket erfaren på dette.

Jeg endte opp med spoter langs veggene (noe annet var helt ut i følge ham). De står ca. 40cm. fra vegg vil jeg tippe. Dette hadde de standard på. 12/230V var heller ingen diskusjon å ta ifølge ham så det ble 230. Tror det ble brukt Defa. De er hvite og av typen som man trekker ut ved vinkling, ikke typen man "vipper" (og som gjerne bryter lysstrålen hvis man vinkler mye). Problemene med lydisolasjon er nevnt. Det er en grunn til at spot i tak kun pleier å være alternativ i toppleilighetene.
    Når var det denne leiligheten ble bygget? Før var 12V litt "uglesett" pga dårlige trafoer, og de fleste firmaer som er med i byggeprosesser bruker billigere utstyr pga fortjeneste. (230V eller 12V med billige trafoer)
    Hva la han til grunn for 230 fremfor 12V ?

Det finnes ingen standard for plassering av downlights, det kommer helt ann på bjelkelag/sperrer i taket.

I leiligheter blir det ofte løst med at man lager en downlightskasse rundt hele veggene (slik som de fleste gjør i kinoene sine her) for å få inn downlights, ofte pga betongtak, og at det ikke blir laget høyere enn ca 2.40 inner-takhøyde. Så å senke det til 2.15 ca for å få inn spottere i f.eks 3. etasje, vil være helt "høl i hue", fordi leiligheten vil føles ca halvparten så stor. I 2-manns-boliger, som da oftest er trebindingsverk og svært ofte gipshimlinger eller evt Agnes-takplater, er mulighetene større for downlights.

Noe punktering av lydbarrierer vil det jo være, men i en blokk er dette ikke noe tema.

Det er uansett som jeg sier, fordeler og ulemper med både 230 og 12V spottere, og jeg personlig, både som elektriker og privatperson, foretrekker 12V. Både på grunn av lyskvalitet (styrke, farge, "følelse"), levetid på pærer og armatur, og en god del bedre pærer generelt.

Også det du nevner med downlights som trekkes ut ved vinkling, det er også en "vurderingssak", om man trenger det eller ikke. Jeg har aldri hatt noe særlig problem med vipping på f.eks de SG Jupiter som jeg har anbefalt tidligere i tråden, det har aldri vært noe problem med "mørkesoner" og skygger ved vinkling. (Brukt de på utallige bad, og det har blitt veldig bra. Tenker man litt igjennom plassering av spottere, så blir det ikke noe særlig behov for slik "ultra-vinkling".
    Jeg syns også det er penere med den vinkle-systemet Jupiter har, de gjør litt mindre ut av seg enn "uttrekkbar vinkling" gjør i taket.

Det går jo selvfølgelig å løse ved at man kan bruke uttrekkbar vinkling ved f.eks vegg der man vil lyse opp ett maleri eller ett bilde, og "vanlige" ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen ser jeg beveger seg i retning blokker og leiligheter.

Når man ser ut av vinduene på bildet så ser det ut som en enebolig?

Hva er ovenfor taket? Er det en 2. etg eller kaldt-loft?

Disse har jeg brukt en del ved rehab: El-Produkter*:: Sevs

Siden de bruker denne type pærer (Sylvania halogenstift G4 20W 12V) så slipper du å tenke på kasser etc oppi taket. Da de ikke varmer "oppover".
    Disse kan tiltes men ikke "trekkes ut".

Eneste jeg har å utsette er at de lager refleksjoner i brilleglassene mine. (Ingen andre av mine venner som bruker briller er plaget med det, så det kan være glassene mine)

Edit: Når det gjelder spot-plasseringen så ville jeg dratt de over sofaen lenger mot veggen, for å unngå refleksjon i brilleglass til de som sitter der og når man har de nærmere veggen så får man en sånn "lysbue-effekt" som jeg synest er veldig fin.

Også ville jeg kanskje trukket de spottene til venstre for sofaen midt i den delen av rommet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Når var det denne leiligheten ble bygget?

Det finnes ingen standard for plassering av downlights.

Også det du nevner med downlights som trekkes ut ved vinkling, det er også en "vurderingssak", om man trenger det eller ikke.
    Den ble bygget i 2007. Argumentet husker jeg faktisk ikke, var veldig mye å tenke på noen mnd. så enkelte "sannheter" aksepterte jeg uten å fundere særlig.

Skjønner at det ikke finnes standard i den forstand, men en allment akseptert "guide" eller hva man skal kalle det. Avstand fra vegg hadde han klart for seg, men litt avvik ble det jo pga. bjelker.

Jeg har faktisk ikke vinklet mine, synes det er greit å vite at muligheten er der. De er anonyme som andre når de er "dyttet inn". De kaster en behagelig bue mot veggen slik de er plassert.

Jeg så forresten at det er forskjellig spredevinkel på pærer. De som sto i var Osram 35gr. mens jeg kjøpte noen billigere uten å legge merke til at det sto 25gr. på dem.

En annen ting: Hvis taket er hvitt må de etter min mening være hvite. Andre tak kler andre farger.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ble bygget i 2007. Argumentet husker jeg faktisk ikke, var veldig mye å tenke på noen mnd. så enkelte "sannheter" aksepterte jeg uten å fundere særlig.

Skjønner at det ikke finnes standard i den forstand, men en allment akseptert "guide" eller hva man skal kalle det. Avstand fra vegg hadde han klart for seg, men litt avvik ble det jo pga. bjelker.

Jeg har faktisk ikke vinklet mine, synes det er greit å vite at muligheten er der. De er anonyme som andre når de er "dyttet inn". De kaster en behagelig bue mot veggen slik de er plassert.

Jeg så forresten at det er forskjellig spredevinkel på pærer. De som sto i var Osram 35gr. mens jeg kjøpte noen billigere uten å legge merke til at det sto 25gr. på dem.

En annen ting: Hvis taket er hvitt må de etter min mening være hvite. Andre tak kler andre farger.
    Det forstår jeg, er en god del som skal være med i planlegningen under bygging

Og som du sier, de er helt like som andre spottere, sålenge de ikke er vinklet. Da er jo bare "svingen" oppi taket.

Spredning på pærer stemmer ja, noen sprer mer enn andre. Så man har muligheten til å skrante inn på spredningen om man egentlig skulle valgt downlights med tilbaketrukket lyskilde.

Ang farger kommer det jo ann på hvordan rommet ser ut, farger på vegger, ting som står i rommet. F.eks på bad fungerer det kjempebra med chrome-spott ettersom kraner, dusjvegger, osv ofte er krom.

Børstet stål er i mine øyne penest i hvitt tak, men her kommer det jo selvfølgelig ann på smak og behag, omtrent ingen er like når det gjelder det

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreuf
    Diskusjonen ser jeg beveger seg i retning blokker og leiligheter.

Når man ser ut av vinduene på bildet så ser det ut som en enebolig?

Hva er ovenfor taket? Er det en 2. etg eller kaldt-loft?

Disse har jeg brukt en del ved rehab: El-Produkter*:: Sevs

Siden de bruker denne type pærer (Sylvania halogenstift G4 20W 12V) så slipper du å tenke på kasser etc oppi taket. Da de ikke varmer "oppover".
    Disse kan tiltes men ikke "trekkes ut".

Eneste jeg har å utsette er at de lager refleksjoner i brilleglassene mine. (Ingen andre av mine venner som bruker briller er plaget med det, så det kan være glassene mine)
    De pærene kaster varmen overalt. Det er wattstyrken som gjør at du slipper kasser.
    En annen ting er jo at G4 20W pærer gir veldig dårlig igjen på lys, syntes jeg. Med mindre man har veldig lyse andre farger.
    Dessuten syntes jeg sånne spottere ser litt billige ut, og ville ikke brukt det om jeg hadde muligheten til å rive taket og klaske opp kasser. Hvis valget sto mellom slike spottere eller ingen spottere, ville jeg heller valgt noen pene taklamper. (Negative med den løsningen er jo selvfølgelig misfarging i tak etter en stund.)

Osram Alustar (heter de vel) kaster varmen nedover. Men da må man ha kasser igjen uansett.
    Forskjellige størrelser på kassene, det kommer ann på hvor mange watt de er godkjent for. F.eks de uttrekkbare til SG (Ja, jeg bruker mye SG, og jeg er veldig gla i SG :-P ) er godkjent til 70W fullt uttrekt.

Diskusjonen om blokker og leiligheter var bare i forbindelse med tråden til CavaleraRules, jeg ANTAR at DrErling bor i enebolig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2etasjes enebolig ja (og dette er i 1etasje).

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang led spottere, er det noen her som har erfaring med spottere fra led teknikk?

LEDteknikk Webshop | led | lysdioder | leds | spot | powerchip | nova | luxeon

rimelig, men hvordan er kvaliteten?

(ei ufattelig rotete side, men spots ligger under armaturer)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, har ikke konkludert noe med stuetaket, men har gått løs på barnerommet til minstemann (7mnd, skal snart dit så mor og far får sove om natta!). Samme type tak, men her er det kald-loft over og bare glava som ligger over panel-bordene. Enkel tilkomst i alle retninger med andre ord.

Jeg har de siste dagene gått amok med kvistlak, fugemasse og grunning og vurderer å prøve med SG sine Junistar (elnr 3200035, 12V/20W) som ikke krever kasse i følge en elektriker jeg pratet med. Det skader overhodet ikke at Solar Engros har tilbud på disse for tida.

Guttebassen skal få hvitt tak og 3 lyse vegger samt en vegg som bryter opp i en annen farge vi ikke har bestemt oss for enda. Lite "lys-sugende" farger i rommet altså.

Er det noen hovedregler med spot på soverom/lekerom?

Hvilke dimmere anbefales (elnr :-) ) til 12v/20W hvis det blir disse jeg går for?

Tipper 2 soner
    sone1: 2 spotter (skråtak)
    sone2: 4 spotter (vanlig tak)

(rommet har altså skråtak, men en karnapp med vanlig tak)

DrE

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt at disse "problemløserene" som di kalles kan monteres rett i isolasjonen.
    Er ikke helt sikker men trodde ikke de kan justeres/vinkles, så det er jo noe å tenke på ved montering? Vet ikke helt størrelsen på¨rommet til minstemannen, men 6 stk 20w burde holde til 10m2. Kan hvis det er tilkomst legge opp noe lyspunkt i veggen over senga? og eventult pult?

Edit: Ser at disse kan vinkles alikevel, så da er det jo andre muligheter ang plassering

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Okei. Er noe rundt der jeg får de til også, innkjøpspris.
    Har dere dårlige priser?
    Sjekket for morro skyld, lå på 475.- inkl. mva
    Fortsatt ikke billig selvsagt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    Har dere dårlige priser?
    Sjekket for morro skyld, lå på 475.- inkl. mva
    Fortsatt ikke billig selvsagt.
    snodig... kan du utbrodere litt mere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slo bare opp el.nr fra linken til Joakim i webshop'en til Elektroskandia.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å gjøre klart for spotter på et lekerom i 2.etasje. Taket er som i stua, ett lag gips og så et lag panel. Over gipsen ligger det en fuktsperre, oppå fuktsperren ligger det 25-30cm glava.

Når jeg skal gjøre klart for spotkasser der oppe så må jeg vel kutte vekk fuktsperren i det området spotkassen ligger? Hvordan gjør dere dette vanligvis? Taper dere fuktsperren rundt spotkassen?

Jeg regner med at det ikke er en fordel at spoten er i kontakt med fuktsperren siden det fort blir 70 grader pluss inni den...

Så til glavaen. Kuttes den bare til og legges rundt og inntil spotkassen, eller over også?

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Holder på å gjøre klart for spotter på et lekerom i 2.etasje. Taket er som i stua, ett lag gips og så et lag panel. Over gipsen ligger det en fuktsperre, oppå fuktsperren ligger det 25-30cm glava.

Når jeg skal gjøre klart for spotkasser der oppe så må jeg vel kutte vekk fuktsperren i det området spotkassen ligger? Hvordan gjør dere dette vanligvis? Taper dere fuktsperren rundt spotkassen?

Jeg regner med at det ikke er en fordel at spoten er i kontakt med fuktsperren siden det fort blir 70 grader pluss inni den...

Så til glavaen. Kuttes den bare til og legges rundt og inntil spotkassen, eller over også?

DrE
    Anbefaler deg og kjøpe SG sine spotkasser, disse har dobbeltsidig tape slik at du kan lime plasten. Disse boksene er også justerbare i størrelsen.
    Eller du kan gå for den andre typen som ikke er justerbar i størrelsen, men som du kan kjøpe diffusjonsperre til.

Glavaen:
    Kuttes opp og legg rundt men også over.

Viss jeg forstår deg riktig så skal du opp på loftet og legge kasser og rør? Du skal med andre ord IKKE rive taket?

Angående plassering så anbefaler jeg å plassere de nærme veggen, gir en meget fin effekt. Også kan du plassere ellers i andre scenario der du trenger lys :-)

12V/230V problematikken, jeg har jobbet flere steder og med flere kunder. Og noen vil ha 12V noen vil ha 230V.

12V:
    35W lyser like godt som 230V 50W, pærene varer nærmest dobbelt så lenge. Takler vibrasjoner bedre. Du har jo en trafo som kan slutte og virke, men kjøper du av god kvalitet så varer disse veldig lenge.

230V:
    Enklere og legge opp. Du slipper trafo.

Jeg personling har desidert best erfaring med 12V, forutsatt at man kjøper kvalitetstrafoer.

Lykke til :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rune.hana
    Anbefaler deg og kjøpe SG sine spotkasser, disse har dobbeltsidig tape slik at du kan lime plasten. Disse boksene er også justerbare i størrelsen.
    Har kjøpt regulerbare SG spotkasser med dobbelsidig tape.

Glavaen:
    Kuttes opp og legg rundt men også over.
    *check*

Viss jeg forstår deg riktig så skal du opp på loftet og legge kasser og rør? Du skal med andre ord IKKE rive taket?
    Har kaldloft og skal prøve å la være å rive taket :wink:

12V:
    35W lyser like godt som 230V 50W, pærene varer nærmest dobbelt så lenge. Takler vibrasjoner bedre. Du har jo en trafo som kan slutte og virke, men kjøper du av god kvalitet så varer disse veldig lenge.
    12V/35W SG jupiter er kjøpt inn. Kvalitetstrafoer også.

Lykke til :-)
    Takker! :wink:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •