Lydhimling og projector

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydhimling og projector

Hepp...

Jeg tegner i disse dager opp min hjemmekino, og planlegger å bygge en lydhimling med akustikkprofiler og 2 lag gips. Men hva skal jeg da gjøre med takfeste (og rør til kabler) til projectoren?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til AVForum!

Er det et eksisterende tak fra før?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for det :-)

Nei, det er ikke tak i rommet fra før...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert rom-i-rom?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - dvs. har vel i utgangspunktet lyst å få dette til uten å bygge rom-i-rom. Jeg har tenkt tanken på å plassere projectoren i det teknisk rommet som ligger "bak" dette kinorommet.
    Lengde på kinorommet er ca. 4,5 meter. I og med at jeg bare skal ha doble gipsvegger (og ikke lydvegger) så kan vel det kanskje fungere?
    Eller vil det kanskje bli unødvendig støy fra det tekniske rommet som vil bestå av vvb, ventilasjonsanlegg, sentralstøvsuger etc..) ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rom-i-rom er på ingen måte tvingende nødvendig, men er vel regnet som den beste løsningen og heller ikke så vanskelig å gjennomføre hvis man har et "rå-rom" i utgangspunktet.

Men hvis du vil unngå det, så er det nest beste (med utgangspunkt i et rent bjelkelag (uten plater/panel på)) å bruke lydbøyler/lekter og 2(+) lag meg gips. Det går også an å spe på med GreenGlue mellom gipslagene.

Spikerslag til PJ kan du legge bak (dvs over) gipsplatene.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb lyd himmling

ville ha hatt 2 lag gips til over lyd himmlingen 2 lag gips i bøyler er på db grensen for vanelig bruk i et oppholds romm ikke for en kino :wink:

Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyddør eg også et must, vist det er lydisolering som er formålel, uten det kan du ha så mange lag gips du bare vil

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb lyd dør

fuga lyd dør er et must :-D lurer på om en sluse med 2 dører har vært en god ide en liten gang immelom de 2?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    ville ha hatt 2 lag gips til over lyd himmlingen 2 lag gips i bøyler er på db grensen for vanelig bruk i et oppholds romm ikke for en kino :wink:
    Hva mener du med "over lydhimlingen" i dette tilfellet? Mener du å legge 2 lag gips på undersiden av bjelkelaget for så å fore ned med lydbøyler og lekter og legge to lag til med gips?

fuga lyd dør er et must :-D lurer på om en sluse med 2 dører har vært en god ide en liten gang immelom de 2?
    Ja, det er mye bedre enn en enkeltdør. Har man plass, vil to normale (dog massive) innedører (lett modifisert med god tetting) sannsynligvis gi bedre resultat enn en lyddør. Billigere blir det også :-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

himmling

ja først 2 lag rett på bjelkene eller gammelt undertak m fuging

nedlekting med elektriker lekter 22mm eller 36mm vist man bruker lydbøyler som går "rundt" lekta forskjellige typer lydbøyler finnes med flat fot oxo

fordelen er 1. bedre lyd demping med ett "fast" gipslag og et "flytende" 2.muligheten for at ingen elrører perforerer gipsen kan borres i elektriker lekta for innfesting

og det finnes lyd elektriker bokser for bedre lyd demping i vegg tak

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, det er mye bedre enn en enkeltdør. Har man plass, vil to normale (dog massive) innedører (lett modifisert med god tetting) sannsynligvis gi bedre resultat enn en lyddør. Billigere blir det også :-)
    Tviler på 2 innerdører demper mer,Lyddørene er overraskende massive å lyddør er ikke så veldig dyrt. ga selv 5k for min, men det var med rabbater. men fordelen er at da får du med alt du trenger å det blir garrantert bra. Å gjør rommet ganske så innbrudds sikkert, det og er en fordel når du begynner å få kostbart utstyr.

Har bekjente som har fuget å brukt pakning på enkel innerdør, dette kan ikke sammenlignes med lyddør.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kingestad
    Tviler på 2 innerdører demper mer,Lyddørene er overraskende massive å lyddør er ikke så veldig dyrt. ga selv 5k for min, men det var med rabbater. men fordelen er at da får du med alt du trenger å det blir garrantert bra. Å gjør rommet ganske så innbrudds sikkert, det og er en fordel når du begynner å få kostbart utstyr.

Har bekjente som har fuget å brukt pakning på enkel innerdør, dette kan ikke sammenlignes med lyddør.
    Ikke undervurder effekten av en "sound lock" med to rimelige dører. Det kan ikke sammenlignes med en enkelt dør :-)

Det er mye dokumentasjon på dette rundt omkring.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja først 2 lag rett på bjelkene eller gammelt undertak m fuging
    nedlekting med elektriker lekter 22mm eller 36mm vist man bruker lydbøyler som går "rundt" lekta forskjellige typer lydbøyler finnes med flat fot oxo

fordelen er 1. bedre lyd demping med ett "fast" gipslag og et "flytende" 2.muligheten for at ingen elrører perforerer gipsen kan borres i elektriker lekta for innfesting

og det finnes lyd elektriker bokser for bedre lyd demping i vegg tak
    Jeg vet ikke hvor du har lest deg til dette, men så vidt jeg vet er det alment akseptert innen akustikk at med samme antall lag gips kommer du bedre ut av det med TO lag totalt (med størst mulig vekt og avstand mellom lagene). Dvs ett gulv over bjelkelaget og ett himlingslag under. Dette er for å hindre såkalt "triple leaf efekt" (resonanseffekter mellom lagene som reduserer lydisolasjonen) som du kan lese om her:

Understanding the Triple Leaf effect

Der er dette eksempelet nevnt:

Så vidt jeg har skjønt er konstruksjonen til høyre det du foreslår (ja, jeg vet det er enkeltlag med gips, men prinsippet er det samme). Poenget er at du, med samme mengde gips, får et vesentlig bedre resultat med den venstre konstruksjonen, som figuren under viser:

Disse grafene må selvsagt tas med noe salt, siden de skal eksemplifisere forskjellen mellom 2 og 3 lag, men også teorien sier at 2 lag er best.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ikke undervurder effekten av en "sound lock" med to rimelige dører. Det kan ikke sammenlignes med en enkelt dør :-)

Det er mye dokumentasjon på dette rundt omkring.
    Har ikke prøvd eller hørt dette i praksis så det kan godt være mulig dette, har selv sluse med en vanlig dør og en lyddør dette fungerer iallfall knall!

Men den massive følelsen av lyddøren er verdt prisen i seg selv, en fryd å åpne å lukke

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kingestad
    Har ikke prøvd eller hørt dette i praksis så det kan godt være mulig dette, har selv sluse med en vanlig dør og en lyddør dette fungerer iallfall knall!

Men den massive følelsen av lyddøren er verdt prisen i seg selv, en fryd å åpne å lukke
    Hehe - jeg har jo samme løsning selv og er 100% enig - både med resultatet og følelsen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyddør skal man ha :-)

Hvor mye blir lydisolasjonen ødelagt av å ha et hull i gipsplatene med rør(kabel/strøm) ned til pj ?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1234, ble feil beklager

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å slippe å lage hull i taket kan du lage kasser langs sideveggene å i front som du har for eks spotter/ledninger i.Null hull som tannlegen min sa sammtidig som det ser veldig bra ut, husk bare å isoler denne sånn du ikke får ressonanser i kassen.

Her er et bilde fra min kino som viser dette, beklager kvaliteten, skal ta skikkelige bilder når kinoen er ferdig.

Vedlegg 44056

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det er noe feil med vedlegget ditt. (jeg får det iallefall ikke opp)

Men hvis du ikke skal ha hull i taket, hvordan har du da festet pj?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •