Hvilken type vegg??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken type vegg??

Hei..
    Vi har kjøpt ett hus fra midten av 70 tallett, som vi tar over om ca en måned.
    Og jeg har selvfølgelig begynt planleggingen av ett kinorom..

Men jeg har ett spørsmål til dere eksperter angående vegg.
    Idag er det panelvegger på alle 4 vegger, samt vanlige takplater i taket.

Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal beholde panelveggene, eller rive alt og ha opp gips plater.
    Veggene blir uansett malt mørke. (har ikke helt bestemt meg for fargen enda)

Hva hadde dere ville gjort?
    Har det noe for seg å rive og ha opp gipsplater? Blir det bedre lyd?
    Og er det verdt arbeidet og pengene det vil koste?

Legger ved ett bilde av slik det er idag...

Rommet er ca 3.2 x 5.7 meter slik det er idag...

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også slenge gipsen rett utenpå .... med noe guffe ala green glue/ akryl imellom.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva tjener jeg på det?
    Blir lyden noe mye bedre??

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har tips / råd??

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Ingen som har tips / råd??
    Hvor mye skal du legge i dette da? Hvis du river rommet til skjelettet, så kan du jo legge rør og bokser i veggene til både lys, stikkontakter og høyttalere/prosjektor.

Men dette er relativt dyrt, da både rør bokser og kabler koster litt, og dette må du ha i tillegg til utstyret som du skal montere. Gips er også "dyrt", men du har vel tenkt på noe plater uansett, jeg ville personlig valgt trevegger.

Men du kan jo ta en titt på Roffe sitt prosjekt http://avforum.no/forum/av-rom-konst...r-bygging.html
    Han har jo mekket en rimelig snasen løsning på vegg, dempematter kledd med grå molton, det er jo rimelig grei løsning for deg også, for da slipper du å gjøre noe bak dempemattene.

Hvis du allikevel skal rive ned alt, så er det vel lurt med greenglue, ettersom jeg har forstått så lager dette ett "rom-i-rom", og demper lyd UT av rommet.

Rett meg om jeg har feil

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.. takker for svar J-G_R
    For å ta det første først, så har jeg egentlig IKKE tenkt å rive ned noe i dette rommet. Eneste var hvis folk her inne sier at panel er dårlig vegg å ha i en dedikert kino, og f.eks gips er myyye bedre. Da hadde jeg nok vurdert å byttet ut panelen med gips.

Det jeg lurer på er akkurat om gipsen er så mye bedre. Og om det har noen hensikt for meg å "bytte" panelen mot gips??
    Hvordan er materialet "panel" i lydsignatur? Er det hardt og klinisk, hvordan resonerer bassen?+++ Sånne ting lurer jeg på...

Vil selvfølgelig ikke bruke mer penger enn nødvendig, når jeg allerede har blitt millionær på feil side av streken.. :???:

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.. takker for svar J-G_R
    For å ta det første først, så har jeg egentlig IKKE tenkt å rive ned noe i dette rommet. Eneste var hvis folk her inne sier at panel er dårlig vegg å ha i en dedikert kino, og f.eks gips er myyye bedre. Da hadde jeg nok vurdert å byttet ut panelen med gips.

Det jeg lurer på er akkurat om gipsen er så mye bedre. Og om det har noen hensikt for meg å "bytte" panelen mot gips??
    Hvordan er materialet "panel" i lydsignatur? Er det hardt og klinisk, hvordan resonerer bassen?+++ Sånne ting lurer jeg på...

Vil selvfølgelig ikke bruke mer penger enn nødvendig, når jeg allerede har blitt millionær på feil side av streken.. :???:
    Velkommen i den røde millionær-klubben!
    Jeg ville prøvd dempeplater som jeg nevnte, iallefall prøvd med noen.

Jeg har stort sett både trevegger og tregulv i huset mitt, og jeg syns det ble bedre lyd her enn i leiligheten, der var det flis på gulv og stort sett murvegger.

Om trevegger er bedre eller dårligere enn gips vet jeg ikke, tror gips fungerer bra med greenglue, det høres iallefall sånn ut fra diverse folk her på forumet.

Når man snakker om bass og resonans, så er det vel bassfeller og demping som må til uansett hvordan vegger man har.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. men hvor får jeg tak i sånne dempeplater? Og hva ligger de på i pris??
    Har faktisk tenkt tanken å ha noen i taket, da jeg ser mange her inne har det.
    Det tar jo også bort mye av "lyset" fra det hvite taket. Kanskje jeg slipper å male taket da...? :-D

Ellers har jeg ikke bestemt meg for farve på veggene enda, men blir nok noe mørkere enn idag..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal beholde panelveggene, eller rive alt og ha opp gips plater.
    Har du gjort deg opp noen tanker om lydisolering? Det er ikke sikkert resten av (den framtidige?) husholdningen er interessert i å nyte samme film/musikk som deg. 70-talls-hus er vel ikke kjent for å ha de tykkeste veggene (skjønt jeg vet jo lite om akkurat ditt hus)...

Jeg vet ikke om gips gir noen in-room akustiske fordeler, men lydisolasjonsmessig vil det temmelig sikkert være stor forskjell om du klasker på to lag gips (alternativt med GreenGlue i mellom). Om du da legger gipsen rett på panelet eller tar vekk panelet først spiller nok ikke noen veldig stor rolle.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tenkt så veldig masse på lydisolering egentlig. Som sagt så er dette veldig tidlig i prosessen. Tar ikke over huset før i månedsskiftet januar/februar.. :-D
    Rommet ligger helt i enden av huset, med betongvegg på ene langveggen. bak den andre langveggen er det gang, bod og vindfang.
    Rommet over kinoen er stuen, og der skal jeg legge 14 mm parkett. Det vil forhåpentligvis dempe endel? Eller?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil forhåpentligvis dempe endel? Eller?
    ikke mye...

Om du skal stoppe "seriøs" lyd mellom etasjene, så må du nok igang med lydbøyler og helst dobbelt lag gips.

I huset vårt har vi stubbloftsleier i etasjeskillet (det tar en god del), og under det har jeg 20 cm glava / lydbøyler og dobbel gips (Uten greenglue - som jeg overhode ikke savner heller - spesielt ikke når man ser hva gørra koster...) og det tar så å si all lyd, skal spille voldsomt høyt før det begynner å dunke gjennom.

Lykke til

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    14mm parket i stuen over vill nok ikke gjør den helt store lyd isoleringen. ellers synes jeg av personlig erfaring at det blir mye bedre lyd i et rom med gips enn i et med panel.du for en helt annen akkustisk opplevelse i et rom med gips da dette er et helt dødt matrial.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får noen trinnlydplater nå som skal ta endel dB, men du kommer nok mye lenger med lydbøyler og slike ting ja.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sindre82
    14mm parket i stuen over vill nok ikke gjør den helt store lyd isoleringen. ellers synes jeg av personlig erfaring at det blir mye bedre lyd i et rom med gips enn i et med panel.du for en helt annen akkustisk opplevelse i et rom med gips da dette er et helt dødt matrial.
    Hmm.. Ok, er sånne "tips" jeg er ute etter
    Men er det verdt pengene å ta ned all panelen, for så å kjøpe gips og ha på det? Litt sånt jeg er ute etter..
    Hvor mye merker du det liksom?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Du får noen trinnlydplater nå som skal ta endel dB, men du kommer nok mye lenger med lydbøyler og slike ting ja.
    For å bevise hvor grønn jeg er på sånt: Hva er en lydbøyle? Hvordan ser den ut og hvordan monteres den?
    Og sist men ikke minst, hva ligger den på i pris?

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at panel resonerer mye og booster en del bass.
    Gips er jo vesentlig dauere og det vil trolig bli enklere å "styre" lyden slik du vil ha den.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bevise hvor grønn jeg er på sånt: Hva er en lydbøyle? Hvordan ser den ut og hvordan monteres den?
    Og sist men ikke minst, hva ligger den på i pris?
    Lydbøyle :: Byggisolering :: Produkter :: Rockwool Guiden

Her står det mye nyttig, finner vel noe mer informasjon på noe brosjyrer de har publisert.

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Ok, er sånne "tips" jeg er ute etter
    Men er det verdt pengene å ta ned all panelen, for så å kjøpe gips og ha på det? Litt sånt jeg er ute etter..
    Hvor mye merker du det liksom?
    jeg mener det er verdt det...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet over kinoen er stuen, og der skal jeg legge 14 mm parkett. Det vil forhåpentligvis dempe endel? Eller?
    Er parkett i rommet rett over mitt, og når jeg spiller musikk/film her nede rister det minst like bra oppe, om ikke bedre.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat vært oppe i huset og kikket litt.
    Og såg da etter hvilke vegger det var der.
    3 av veggene var bærevegger, altså murvegger.
    Har prøvd å tegne opp rommet i paint, sånn det kommer til å bli. Som dere ser er det en vegg som ikke er mur, og den er sørvendt med 2 vinduer ut i en hage. Så om det kommer litt lyd ut der er ikke noe problem

Som sagt er det også panel på alle vegger, hva som er mellom panelen og muren vet jeg ikke. Usikker om det er noe i det hele tatt, og om den er isolert..

De veggene med tykkeste streker er murvvegger.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •