lyd isolere blokk leilighet for å slippe navbo klager?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lyd isolere blokk leilighet for å slippe navbo klager?

Hei bor på toppen i en 4 etg. blokk og naboene klager jævla lett fordi det er bare betong mellom leilighetene. særlig de på andre sia av veggen. og de under. de siden av hører alt av bass og høy prating. mens de under hører når jeg spiller bil spill.. hvordan kan jeg lyd isolere vegggen og kansje gulvet ( er vanslig det da men)

er tømrer lævling så fikser jo biffen selv men har lite peiling på sånt.

noen anbefalinger har lite penger..

ps har kunn dynavoice m65 høytaere rett på gulvet med en 15 watt sonic impack forsterker..

mvh Eirik

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyd

vanelige 2 lag gips fuge begge lagene ev en intrukket 3" vegg m 2 lag gips til

dette skal du vite :-D

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke 15 watt litt lite for M-65 da?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    vanelige 2 lag gips fuge begge lagene ev en intrukket 3" vegg m 2 lag gips til

dette skal du vite :-D
    nettop starta da.. hehe men må bedre lyd isolasjon her da.. vanlig demper ikke bass noe særlig unasett..

er den jeg vil ha vekk. spurte her isdne folk lager kino\r ogsånn da alt lyden skal funke i rommet ikke utta på..

finnes det noe sparks eller noe som er noe vits å kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Er ikke 15 watt litt lite for M-65 da?
    funker for bra for meg da men sefg hadde fått mye heftigere bass og merker stor foskjell hvilkent lyd kilde jeg bruker da.. knittrer ved bruk av dårlig pc lyd kort..

er ikke eq. på den da kunn jeg fjerna mye bass.. trenger et program som har eq?`funker dårlig å stille på det i f.eks winamp da folk kommer å finner mussik på youtube...

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo begynne med å sette noen spikes under høytalerne. Enkelt og billig triks...er hvertfall en begynnelse, og hjelper litt med bassvibrasjoner.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med å legge teppe / teppefliser på området under og rundt høyttalerne, oppå teppet legger du en steinhelle eller noe sånn. Høyttalerne oppå hellene igjen - spikes eller knotter, har ikke så mye å si egentlig etter at du har "isolert" med alt det andre. Mulig du kanskje også kan henge noe "drit" (teppe, skumgummi-ting) på veggene for å unngå vibrasjoner og refleksjoner der også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk skal prøve det da.. en kompis sa at legeklosser kan brukes som sparkes så henter noen hos mamma i morgen. det først er litt lat for å skaffe teppe nettop flytta ut ingen ting her ikke giddi å tatt med stort hjemmen i fra hehe.. men skal testers ut..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nei, jeg er 2 uker unna å rigge opp en relativt "habil" Yamaha/SVS-pakke (dog med en sub litt mindre enn utraen) i en 52kvm OBOS-leilighet i Oslo, så jeg er i samme båt kan du si Selv om man bor smått, skal det vel for pokker låte godt!! :twisted:

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik845
    takk skal prøve det da.. en kompis sa at legeklosser kan brukes som sparkes så henter noen hos mamma i morgen. det først er litt lat for å skaffe teppe nettop flytta ut ingen ting her ikke giddi å tatt med stort hjemmen i fra hehe.. men skal testers ut..
    Hvordan skal du bekle med disse legoklossene da? eller var de ment som spikes?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Hvordan skal du bekle med disse legoklossene da? eller var de ment som spikes?
    ment som spikes ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Ja, nei, jeg er 2 uker unna å rigge opp en relativt "habil" Yamaha/SVS-pakke (dog med en sub litt mindre enn utraen) i en 52kvm OBOS-leilighet i Oslo, så jeg er i samme båt kan du si Selv om man bor smått, skal det vel for pokker låte godt!! :twisted:
    dropp subben vis du ikke vil få klager av grinete naboer.. hehe går sikkert greit vis vloumet er lavn men men..:-D

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er fult mulig å isolere en blokk leilighet til å bli brukbart..

her jeg bor er en gammel og svært lytt blokk som utgangspunkt, selv satte jeg opp frittstående vegger, isolerte disse, samt dobbel gips (dette i tillegg til vegger som var her tidligere)
    samt jeg hevet gulvet 10cm ca, med en flytende gulv oppå det eksisterende, bestående av tykke trinnlydplater, og dobbel gips, samt MYE fuging rundt vegger /gulv.
    la deretter alloc gulv oppå dette..

resulatet ? gått fra å selv høre høylytt prat fra naboer, til absolutt ingenting.. nabo under meg og vedsiden har i ettertid spurt gjentatte ganger om vi har vært på ferie, eller flyttet, siden har er blitt så stille..

men nei da, jeg spiller musikk og film, med rimelig godt trykk både fra SVS PCultra og Klipsch oppsettet..

jeg anger hvertfall ikke

Newcomer zephyr sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle akkurat til å spørre om det samme.

Har blokk i 3. etg, folk på alle kanter. Har eit ekstra soverom som ikkje det er gjort stort med. Eg har ein draum om å kunne spele så høgt eg vil i dette rommet utan at andre reagerer. Det er soverom rett over og rett under, så det blir jo ein utfordring, men er det realistisk?

Eg har både tid og økonomi til å ta heile rommet, men må finne den beste løysinga. Har ikkje subwoofer, men RF-82-ene klarer endeleg å lage sånne lydar dei og.

Veldig fint om du kan greie litt ut om kva du gjorde c-v, kor mykje du isolerte, type materiale og sånt. Har du testa det ved å skru opp volumet og gå rundt rommet på utsida?
    Det er så befriande å kunne slå seg laus på anlegget, noko som kanskje er mogeleg med god isolering.

Ser du ikkje har gjort noko med taket, eller i det minste ikkje nevnt det, der må eg gjere noko lurt sidan eg har soverom rett over.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget meg en kino i kjelleren som er fullt ut lydisolert i alle vegger og tak (dvs doble gipsvegger hele veien, i taket henger disse i lydbøyler).

Nå har jeg riktignok potensialet til å spille skikkelig høyt, og det gjør jeg gjerne. Men da er det jo slik at etasjen over merker bassens drønninger, og soverommene 2 etasjer over kan også høre svake basslyder. Ikke mye å snakke om for vår del, men i en bolig-blokk kan dette kanskje være til sjenanse..

Newcomer zephyr sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, sånt eg gjerne vil unngå. No er eg ikkje noko bassfantast, men er det mykje bass så kjem det mykje bass.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pusse opp? Om du ikke trenger så heftig lydisolering, kjør på med 12MM ASFALTPLATER under gipsen. Du vet sikkert hva dette er? Relativt faste fiberplater, svarte.
    Så smekker du gipsen rett utenpå.

På gulvet kjører du trinnlydsplater, eller ordentlig lydgulv om du har økonomi til det.
    Trinnlydsplater er 20,-/kvm mens lydgulv er kantstender, lydplater, 22mm gulvspon og et eller annet oppå der. en del dyrere, en del mer effektivt.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg gjorde ingenting med taken grunnet jeg bor i øverste etasje..
    isolert eller ei, det er fremdeles ikke enebolig, men muligheten å spille såpass høyt at jeg føler det er bra nok liker jeg!

Det har altså gått fra å kunne høre snakking (uten å høre hva som blir sagt) til å kunne spille såpass høyt med sub at det blir gøy å se på film.

jeg har vært i fellesareal og sjekket lydnivå før jeg begynte og etter, og resultatet var meget meget bra!

fra forrige eier til nå, så påstår nabo under at selv med mitt anlegg hører hun ca det samme nivå som forrige eier klarte å lage når hun brukte rommet til spisestue (så absoluttt godkjent) i en blokk må man innse at man har naboer - så littegrann lyd tåler de fleste - sålenge idet ikke blir meget høyt og plagsomt..

jeg har nabo på begge sider, samt under - men rommet jeg bruker ligger stuen min som også er isolert mellom neste leilighet på andre side.. stuen er gjort omtrent samme isolerings jobben med..

når jeg ser på film ganske seint prøver jeg å ta litt mer hensyn enn vanlig siden regler er stille etter kl 2300, så spiller da ikke under -15db... med sub selvfølgelig..

nabo under som blir nærmeste nabo har nevnt at hun hører bittelitt bass enkelte dager, spørs litt på hvilke volum, og film som sees.. absolutt ingenting å klage på..

jeg satte opp frittstående vegger som ikke var i kontakt med eksisterende vegger -dette for å forhindre at vibrasjoner forplanter seg i gamle vegger og dermed også til naboer i minst mulig grad.
    veggene ble fylt med rockwool isolasjon, og deretter ble det skrudd opp 2 lag med gips på vegger, etter dette ble gulvet lagt- flytende - dvs det ligger løst og heller ikke borti vegger, for å igjen forhindre forplanting av vibrasjoner mest mulig.

la her først første laget med trinnlydplater ca 30mm var det vel, samt 2 lag med gipsplater oppå her igjen, samt et lag med "gulv" oppå her igjen..

i hulrommet mellom vegger og gulv ble det brukt masse fugemasse for å tette..

resultatet ble å kunne spille musikk og film ned til volum -15db ca, mot ca-35db før jobbenstartet (og da var volumet i leilighet under omtrent det samme - var selv å sjekket før vi begynte og etter ferdigstilleste)

skal u ha absolutt dødt rom uten noe som helst sprendning av lyd til naboer - vil dette bli et stort og relativt dyrt prosjekt - som vil ta masse av plassen i rommet ditt - vurder behovet ditt - og hva lydnivå du vil kunne akseptere og hold deg på dette nivået til isolering

selv var dette ikke noe særlig tema ettersom samboer svært sjeldent vilse film høyere enn dette, og da var ikke nødvendigheten særlig stor utover dette.. de gangene kompisene er på besøk så tåler naboer litt ekstra noen timer en gang iblant - ettersom de fleste lager litt mer lyd en gang i blant..

sjekk gjerne bilder på min hjemmekino - der har jeg lagt ved et par bilder fra byggingen..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik skal det gjøres! Tepper og stein, og ikke slikt hjernedødt opplegg med spikes rett på parkett. Takk til Eksu for bilde og inspirasjonen.

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Slik skal det gjøres! Tepper og stein, og ikke slikt hjernedødt opplegg med spikes rett på parkett. Takk til Eksu for bilde og inspirasjonen.
    Bra sagt! Hvorfor er spikes på parkett hjernedødt? Må ha tabletter under riktignok, men det er vel en selvfølge på litt finere gulv.

Masse gode tips her, men er vel ikke noen billig måte å gjøre det bra på uansett?
    Har en vegg inn mot naboen jeg skulle gjort noe sånt på, men blir fort kroner av bare det og. Spennende å se hva trådstarter ender med!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •