Sliter med bass i hjørner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer hajo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med bass i hjørner

Hei.
    Jeg sliter litt med lyden i stua mi. Utstyret jeg har står i signaturen.
    Legger ved et bilde, når jeg sitter i sofan kan jeg nesten ikke høre bass i det heletatt, men hvis jeg går i området som jeg har farget grått på bildet er det masser av bass. den bassen jeg får i sofan er ukontrolert og litt treig på en måte.
    Veggen bak sofan er murvegg, taket er mur, og gulvet er mur med laminat. alle veggene er kledd med panelplater.

Kan noen hjelpe meg? Spørr for mere info.

Ser det er flere som har samme problem, men velger alikevell å ta det opp i egen tråd.

Newcomer hajo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet med bassen i stua di er nok stående bølger mellom veggene på sidene av sofaen, men også mellom veggen foran og bak sofaen.
    Mellom sideveggene er det 5,73m, Det vil si at du har en stående bølge mellom disse veggene på (lydhastighet) 344m/sek:5,73 m =60,03 hz. Det er i området der mye av den viktige bassinformasjonen befinner seg. Husk også at problemet også oppstår ved 120,06 hz, 240,12 hz osv. Der du sitter d.v.s. akkurat midt i mellom disse sideveggene vil disse frekvensene bli utfaset og du får en kraftig nivåsenking i disse frekvensene.:cry:

Du har også antagelig også samme problemet mellom veggen foran deg og bak deg. Etter det jeg kan se ut i fra tegningen er denne ca 4 m. Det vil da også si at du har stående bølger ved: 344/4m=86hz, 172hz, 344hz osv.Jeg tror allikevel at problemet er størst mellom de to veggene på hver side av sofaen.(5,73)m. Eneste måten å bli kvitt stående bølger på er ved hjelp av bassfeller, men ut i fra tegningen din får du nok bedre lyd ved å flytte hele anlegget til veggen på høyre side av sofaen og sitte 2-2,5m unna denne veggen når du lytter til musikk.:-|

MVH: Per M

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk litt på Realtraps sine videoer. De er veldig informative. Du kan lage deg lignende bassfeller av Rockwool akustikkplater. Mange her har gjort det med stort hell. Trekk de i et fint stoff, og det blir pent i tillegg.

YouTube - How to Set Up and Treat a Listening Room
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer hajo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode tips.
    Blir litt forsking og prøving framover nå.
    Siden stereoanlegget må stå der det står nå, må jeg prøve å gjøre det beste utav det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •