Garasjekinotips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garasjekinotips

Jeg tenkte i utgangspunktet å knekke igang med kino på loftsstua i huset vårt på Elverum, men etter litt vurdering spørs det om det blir noe særlig suksess med kinoen to rom bortenfor rommet til våre to småjenter... :roll:

Har lest et par garasjetråder og synes det virker fornuftig med garasjekino, som også blir en fin "furtebu" Vår garasje har full hems, hvor selve hemsen er ca 8m lang, og 3,5m bred (regnet der de vertikale lektene fra takstolene treffer gulvet på hemsen) Men høyden midt under taket på hemsen er "kun" 187cm. Ser for meg å dele hemsen med en vegg, slik at kinorommet blir ca 5 x 3,5m (l x b)

Vil det by på noe problem mtp lerret oppheng, størrelse etc at høyden kun er 187cm?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du allerede har pløyd gjennom min garasjetråd, jeg har hatt noen av de samme utfordringene som deg. Jeg har litt større bredde enn deg, og kunne saktens tenkt meg større bredde på lerretet - får ikke stort nok. Jeg hadde 16:9 lerret med bredde 205cm (+ ramme) fra før og presset det opp så langt det lot seg gjøre fysisk.

Jeg anbefaler deg å tegne opp gavlveggen i skala og regne ut hvor stort lerret du har plass til. Få med deg høyden på kneveggen i tillegg til de målene som du allerede har oppgitt, da har du også med takvinkel som er utslagsgivende! Husk å ta hensyn til rammebredde (hvis du skal ha rammelerret)! Dess større lerret - dess lavere vil du bli nødt tll å montere det og det må nødvendigvis være noe plass under.

Jeg ville i tillegg vurdert 2.35:1 lerret, gjerne kurvet (og anamorfisk linse om budsjettet tillater det). Du vil da kunne presse lerretet litt opp på samme høyde. Mitt neste lerret er høyst sansynligvis 2.35:1 for å få litt ekstra bredde!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips notert! Hvor høyt er et 16:9 lerret med ramme? Sitter ellers og leser tråder til øyet blir stort og vått. Mye entusiasme rundt i de tusen hjem... :-D

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar utgangspunkt i dette 16:9 lerretet: AVshop.no / ADEO Greyvision Plano Delux ramme 16:9 200cm

Bredde på lerretsduk er 200cm, høyde er 200cm delt på 16 ganger 9 => 200:16*9= 112.5cm
    I tillegg kommer rammen som for dette lerret er oppgitt til 8.5cm hver vei, 17cm ekstra i høyde og bredde: Total montasjedimmensjon er 217cm(b) X 129.5cm(h)

For en 2.35:1 ramme er det tilsvarende regnestykke, ta bredden og del på 2.35 og legg til rammebredde (x2) som oppgitt av leverandør.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •