Spm. ang. lydbøyler på kinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spm. ang. lydbøyler på kinorom

Eg skal igang med å innrede kjelleren med bl.a. eit kinorom som blir ca. 3m bredt og ca.4,5 meter langt. I denne omgang så har eg fjerna all isolasjon i taket i heile kjelleren for å sprøyte det med måttmiddel før eg skal montere lydbøyler og isolere det igjen. Det kommer til å bli 20cm isolasjon i taket. Kor mykje dårligere blir det visst eg kun tar eit lag med gips og eit lag med takplater istadenfor to lag med gips? Eg skal gjer alt sjølv og eg ser svært mørkt på å sparkle og male taket... Eit perfekt gipstak er noke av det fineste som finnes, men eit nesten perfekt gipstak er heilt forferdlig! Ein løysning kan vær å legge to lag med gips før takplatene, men som hos dei fleste andre så skal dette selfølgelig vær billigast mulig, og å sleppe eit heilt lag med gips i ein 100kvm kjeller utgjør litt..
    Har tenkt litt på den sisste løysningen kun på kinorommet, mens eg tar gips og plate i resten av taket. Noken som har synspunkt på dette?

Så lurer eg på kor det er billigest med lydbøyler? Er vell ikkje noken som har liggendes eindel bøyler eg kan kjøpe billig?

Edit: Kom på ein ting til eg lurer på med det samme! Eg skal ha projektor i kinorommet. Er det regler på kor langt denne bør henge fra lerrettet? Lerretet skal henge på eine kortvekken, så det blir da ca.4 meter fra projektor til lerret. I tilfelle så kan eg legge inn spikerslag i taket til projektor og legge røyr til HDMI kabelen i motsatt kortvegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg igjen her eg siden det var liten respons...

Eg skal legge opp spikerslag og røyr til prosjektor i taket, men eg har enda ikkje bestemt meg kva projektor eller lerret eg skal ha. Kor er det fornuftig å plassere dette? Heilt inntil bakveggen? (dvs ca.4 meter) eller bør den lenger fram?
    Kor stort bilde kan eg ca. forvente med denne plasseringa? Eg kommer ikkje til å kjøpe noke high-end projektor, men satser på at det blir ein heilt ok HD projektor og eit motorisert lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.. Når det gjelder avstand fra prosjektor til lerret er det en kalkulator her på avforum som berregner av stand det du må gjøre er å skrive inn type projektor og størelse på lerret...

Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance

Lykke til videre....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delta-Hd
    Hei.. Når det gjelder avstand fra prosjektor til lerret er det en kalkulator her på avforum som berregner av stand det du må gjøre er å skrive inn type projektor og størelse på lerret...

Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance

Lykke til videre....
    Problemet mitt er at eg ikkje veit kva projektor og lerret eg skal ha, og dette kommer eg ikkje til å finne ut før rommet er ferdig. Derfor må eg ha ein ca. plassering +- litt justering. Er vell ein ca. avstand som går igjen i dei fleste projektorer i den klassen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Problemet mitt er at eg ikkje veit kva projektor og lerret eg skal ha, og dette kommer eg ikkje til å finne ut før rommet er ferdig. Derfor må eg ha ein ca. plassering +- litt justering. Er vell ein ca. avstand som går igjen i dei fleste projektorer i den klassen?
    Jeg hadde det samme problemet som deg. Derfor tok jeg de 4-5 mest omtalte PJene innen min prisklasse og undersøkte på projectorcentral. Så tok jeg rett og slett utgangspunkt i snittet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Eg skal igang med å innrede kjelleren med bl.a. eit kinorom som blir ca. 3m bredt og ca.4,5 meter langt. I denne omgang så har eg fjerna all isolasjon i taket i heile kjelleren for å sprøyte det med måttmiddel før eg skal montere lydbøyler og isolere det igjen. Det kommer til å bli 20cm isolasjon i taket. Kor mykje dårligere blir det visst eg kun tar eit lag med gips og eit lag med takplater istadenfor to lag med gips? Eg skal gjer alt sjølv og eg ser svært mørkt på å sparkle og male taket... Eit perfekt gipstak er noke av det fineste som finnes, men eit nesten perfekt gipstak er heilt forferdlig! Ein løysning kan vær å legge to lag med gips før takplatene, men som hos dei fleste andre så skal dette selfølgelig vær billigast mulig, og å sleppe eit heilt lag med gips i ein 100kvm kjeller utgjør litt..
    Jeg synes definitivt at du ikke skal spare på gipsen i selve kinorommet! dårlig råd har du ikke :-)

To lag i taket og to lag på veggene bør bli bra. Når det gjelder å slippe å pusse så blir det jo et stykke fra 100 kvm hvis det bare er kinoen vi snakker om... Men jeg skjønner at du helst vil slippe! En løsning er å ha panel/plater utenpå to lag gips. En annen er å kle taket med stoff på rammer (slik jeg skal gjøre det).

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en løsning med lydbøyler og ett lag gips pluss ett lag huntonitt takplater. Begge 13 mm såvidt jeg husker. Jeg er meget godt fornøyd med dempingen. (Og godt fornøyd med at jeg slapp sparklingen i taket ).
    Nå har jeg betongskille mellom kjeller og første etasje, og det demper jo også en del. Du sier ikke om du har betong eller tre i taket, så det kan jo bety litt...

Dersom du tar to lag gips pluss takplater må du passe på at vekten på lydbøylene ikke blir for stor.

Jeg la inn spikerslag over 180cm lengde (3 x 60 cm), så var jeg trygg på at jeg var dekket uansett hvilken prosjektor jeg kjøpte. Spikerslag koster jo ingenting...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Jeg har en løsning med lydbøyler og ett lag gips pluss ett lag huntonitt takplater. Begge 13 mm såvidt jeg husker. Jeg er meget godt fornøyd med dempingen. (Og godt fornøyd med at jeg slapp sparklingen i taket ).
    Nå har jeg betongskille mellom kjeller og første etasje, og det demper jo også en del. Du sier ikke om du har betong eller tre i taket, så det kan jo bety litt...

Dersom du tar to lag gips pluss takplater må du passe på at vekten på lydbøylene ikke blir for stor.

Jeg la inn spikerslag over 180cm lengde (3 x 60 cm), så var jeg trygg på at jeg var dekket uansett hvilken prosjektor jeg kjøpte. Spikerslag koster jo ingenting...
    Sjekka du korleis det var med lyd før du la taket, og kor mykje bedre det blei med eit lag gips og huntonitt? Trur det er det eg kommer til å gjer på resten av kjelleren, men i kinorommet blir det dobbelgips på vegger og tak.

Har fått pris på 22kr pr. bøyle hos ein lokal byggforhandler. Er dette ein ok pris, eller bør eg leite meir?

Eg har tre mellom etg. Derfor eg skal sprøyte mot mått

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg målte med Radio Shack'en før og etter, men husker i farten ikke tallene. Men jeg kan kjøre film på 115 dB og det er bare såvidt jeg merker det i etasjen over. På mer fornuftig musikk-nivå på 95 - 100 dB høres det ikke i det hele tatt i første etasje. Ihvertfall ikke gjennom taket/gulvet .

Det er lydlekkasjen i ventilasjonsåpningene som er problemet mitt. Lyden går ut igjennom ventilene i kjelleren, og inn gjennom ventilene i etasjen ovenfor. Har planer om å lage noen lydfeller på utsiden av kjellerveggen til sommeren når det blir varmt nok...

Jeg har over 120 lydbøyler som holder taket, og med betongtak ble det skrekkelig mange hull med slagdrill. Jeg leide en kar til å ta den jobben, og fikk fastpris inkludert bøylene. Men jeg mener at jeg betalte sånn omkring 22-23 kr per bøyle.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då var lydbøyler kjøpt inn og eg skal begynne med taket i dag. Endte med bøyler til 22kr/stk på XL-bygg.
    Men det er ein ting eg lurer på. Eg skal ha leilighet i rommet som kommer ved siden av kjellerstua. I dag er dette eit rom, men det skal deles med ein vegg. Det eg tenkte her var å sette opp to vegger med ein cm. mellomrom for å skille desse to romma, og legge lydhimmling inn mot denne veggen på begge sider. Men når eg snakka med ein snekker i går så sa han at eg måtte legge lydhimmlingen i heile taket før eg setter opp veggene, og så sette veggene opp til himmlingen.
    Kva blir rett her? To separate tak som ikkje går inn til veggen, eller eit tak med veggen opp til taket?

Legger ved ein enkel teikning for å visa korleis lektene til det nye taket blir. Det minste rommet er der eg skal ha kjellerstua, mens det største rommet blir eindel av leiligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes da rart ut synes jeg. Hvordan skal veggene festes øverst hvis det er lydhimling over allt?

Jeg har samme opplegg som deg med tilstøtende rom, men satt opp dobbel vegg først, og deretter lydhimlingen. Lydhimlingen går bare nesten inn til veggen, slik at den henger fritt, og alle sprekker er så tettet med silikon.
    Tilsvarende har jeg flytende gulv som går nesten inn til veggene, og sprekkene tettet med silikon.

Det var i hvertfall anbefalingen fra min snekker, og det fungerer glimrende her hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyghimmling

riktig vegger opp først så lydhimmling

setter du veggen under stiver du av effekten på den flytende lydhimmlingen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørres bra ut Fant ut no at taket var skjeivere enn eg trudde, så no blir dei to taka i forskjellig høyde

Dei gamle bjelkene i taket har absolutt ikkje cc60. Noken nærme seg til og med 80cm... Dette gjer det vannsklig å holde 120cm fra bøyle til bøyle. Gjer det noke om det blir 130-140cm mellom bøylene i lengderettningen? Tenkte det blei for svakt med 48x30 lekter, men kan det hjelpe visst eg går opp ein størrelse eller to på lektene?

Så over til noke heilt annet. Eg driver å ser litt på amerikanske veggplater med HDMI, høyttalerterminaler osv. Er det noken som har erfaringer med dette? Tenker på å ha det bak anlegget, og til kvar høyttaler/sub/projektor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •