Lurer på å bygge meg kinorom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer på å bygge meg kinorom!

Har et rom over garasjen jeg kunne tenkt meg å bygd et kinorom i. Har hele vintern på meg nå og det som begrenser prosjektet er kunnskap og penger.. Regner ikke med noen kan hjelpe meg med penger, men kunnskap tror jeg det er flust av her inne 8-) Jeg har begrensede snekkerkunnskaper, men skal prøve så godt jeg kan. Har kikket litt i byggetråder og forum generelt og skal fortsette med det. Fin kilde til inspirasjon og ideer :wink:

Rommet er ca 6m bredt og 7m langt med to små vinduer i ene enden og et lite i andre enden (bakveggen) sammen med døra for å komme inn i rommet. Rommet har skråtak helt ned til golvet og bredden blir derfor ikke noe mere enn 5m maks. med knevegger. Sikkert enda mindre. Det er kun golv i spon i dette rommet og isolering under selvsagt, men vegger og tak er ikke isolert eller kledd på noen måte. Så dette er et greit utgangspunkt synes jeg. Har bestemt meg for å gå for to lag med gips i tak og på vegger med mindre det er andre bedre alternativ (som ikke koster halve arma..) I gulvet er det tykke sponplater og isolasjon. Skal jo noe oppå sponplatene også så dette får være bra nok. Er jo bare garasje under.

Planen er å integrere mest mulig i vegger og tak. Har en 50" tv jeg skal inn med i første omgang. Men vil legge opp rør så jeg kan montere en prosjektor siden om det blir aktuelt. Ellers vil jeg ha terminaler i veggene til alle høytalere og sub. Har for øyeblikket et 7.1 oppsett som skal inn. Det er ikke lagt strøm inn i rommet så jeg må legge opp en kurs eller to. Kommer da til å legge opp nettverkskabel også. Angående det elektriske tar jeg i mot alle forslag og ideer til terminaler, kontakter osv... Kunne tenkt meg et slags spenningsvern innebygd i veggen bak der tv'n det skal stå med mange kontakter om dette er mulig å oppdrive.

Har vel tenkt meg spotter i taket. Forslag til type osv mottas med takk. Taket er jo spisst, men blir nok til at jeg lager et flatt parti hele veien.

Alt av tips-triks-ideer-forslag-anbefalinger og erfaringer tas imot med takk siden jeg er helt fersk på det meste.'

Håper noen tar seg bryet med å svare meg

mvh. Leo

ps! skal prøve å ta et par bilder så den som vil kan se hva det dreier seg om :wink:

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden det er en garasje og ikke noen naboer vil vel ikke nødvendigvis lyd isolering være det viktigste her, men kanskje romakustikken viktigere? ville helt klart isolert vegger / tak om du hadde mulighet til det, om så heller dettegår på bekostning av et av gips lagene..

så slipper du å fryse deg beint i hjel om vinteren også :P

sett opp noen lekter, få på plass rockwool eller lignende, og få deretter opp gips, (hvis du har naboer veldig nært, og har råd, kan du vurdere dobbel gips..) hvis ikke ville jeg heller brukt penger på akustikkplater du kan henge opp i rommet når du er ferdig.

hvis du har planer om å eie denne garasjen ei stund, og ikke bare midlertidig, ville jeg anbefale deg å bygge skikkelig når du først gjør det, noe du ikke vil angre på, MEN; vurder hvor langt du trenger å gå for ditt behov.

(les: er ikke det naboer på milevis omkrets er ikke lydisolering så viktig at du trenger å overdrive dette - men kanskje finne en god mellomting , og heller bruke litt mer penger på komponenter i etertid..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydisoleringen er jo både for lydbildet sin del og ikke minst for naboene sin del. Det er kanskje 7-8 meter fra garasjen til nærmeste nabo, så lydisolering er jeg nødt til å prioritere. Vil jo ha mulighet til å dra på litt uten å få dårlig samvittighet en sen søndagskveld Garasjen tilhører huset jeg nettopp har kjøpt (som forøvrig er barndomshjemmet mitt) og inngangen til loftet på garasjen er i andre etasje i huset. Regner med jeg kommer til å bo i dette huset en god stund om ikke resten av livet, om ikke noe uforutsett skjer da..

takker for svar 8)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere fine tråder om garasjekinoer her inne (som du sikkert alt har sett).

Kokken er jo så godt som ferdig med sin, og Sildo er godt i gang. Vil tro du finner mye tips i deres tråder.

Edit: linker

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Anbefaler at du tar deg tiden til å lese gjennom en del av de øvrige prosjektene som er å finne her inne, og deretter konkretisere spørsmålene dine litt... Anbefaler "Sketchup" (Google SketchUp) for å skissere hvordan du kan tenke deg rommet. Er veldig viktig å illustrere konstruksjonen før du setter i gang!

Hvis du prioriteter lydisolasjon, anbefales jo gjerne en lukket løsning med ventilasjon som demper lyden.

Det finnes flere gode løsninger mht demping av lyd. En løsning er "rom i rommet", der du rett og slett bygger et rom på innsiden av et allerede eksisterende opplegg, som er frakoblet for maksimal absorbasjon av lyden.

En annen løsning, som jeg benyttet i min "kinohytte", er GreenGlue, en lydabsorberende masse/lim som reduserer støyen på et effektivt vis. Den mest effektive konstruksjonen i så måte er fra innsiden; 2 lag gips m. GreenGlue - stenderverk m. isolasjon - 2 lag gips m. greenglue - kledning.

Når det gjelder ventilasjon har Fresh, Fresh Norge, lydfelleventil, lydventil, boligventilasjon, sentralstøvsuger, rister, cata, terma, håndkletørker, håndkleradiator, balansert ventilasjon, fuktstyrte vifter, pollenfilter, tetningslister, vindusventiler, takvifter, kiler, friskluftsventi, en rekke fine løsninger som ikke koster mye. Du trenger noen rør med lyddemping samt en vifteløsning for å trekke lufta. Når du har bestemt deg for type konstruksjon tar du bare kontakt med dem, så foreslår de et opplegg for deg.

Igjen vil jeg anbefale å lese gjennom et par tråder her inne. RuneWs tråd er jo å regne som "bibelen" i så måte, der kan du hente ut mye gode tips selv om du ikke nødvendigvis følger alle de gode rådene Rune gir...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du finner noe nyttig her?

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...om-linker.html
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den tråden det er linket til så jeg litt på i går. Gikk igjennom Spastik (tror jeg det var) sin tråd om bygging på loft. Dette rommet var ganske likt mitt så det blir mye av det samme. Ellers driver jeg å innhenter informasjon fortløpende og denne tråden var på en måte en del av denne prosessen 8)
    Tar veldig lang tid å bla igjennom disse uendelig lange trådene når jeg ikke har fulgt med fra begynnelsen, hehe...

Angående rom-i-rom så tror jeg det stjeler for mye plass. Er ikke alt for mye takhøyde å ta av så jeg må begrense meg litt... Så en tråd om dette sketchup programmet, så jeg skal teste det. Selv om jeg ikke er noen mester på slikt...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inn noen bilder jeg tok i stad. Er forholdsvis lavt under taket i spissen, så det er begrenset hvor mye jeg kan fore ned taket, men noe går. Den veggen med to vinduer blir fremkant av kinoen, dere ser også inngangen til rommet i bakkant gjennom to halve dører. Den siste døren inn i rommet er ganske massiv også, så det blir ganske bra med tanke på lydisolering vil jeg tro. Dere ser også det podiet man kommer oppå når man entrer rommet. Dette må være slik pga. det under, men vurderer å bygge videre på det podiet så det fortsetter under det vinduet som er på samme vegg. Får dermeden forhøyning i bakkant av kinoen som er greit med tanke på de som sitter bak.

Vedlegg 43157

Vedlegg 43158

Vedlegg 43159

Vedlegg 43160

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •