Akustikk problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 75
    Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikk problemer

Endelig er hjemmekinoen klar etter 3mnd bygging, Men åpningen ble en stor skuffelse,

Rommet er ca 3,1x6,5m med dobbelt gipslag
    Har 6stk akustikk paneler av merket "My Theater" som jeg har hengt opp på første refleksjon, men alikevel føler jeg lyden blir veldig anstrengt å høre på å svarer ikke til forventningene "spes på høyt volum". Rommet var tidligere en kjellerstue med panel i vegg å tak noe som fungerte mye bedre.

Er veldig uerfaren i romakustikk å for meg virker det som gips er roten til problemet her, Trenger jeg mer akustikk paneler her? eller kan det kansje hjelpe med noen tykke gardiner?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg er ikke sikker på om jeg har så mye fornuftig å komme med. Men av ren nysgjerrighet - Har du fjernet panelet for så å legge gips?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer! Pga min verre halvdels økende irritasjon av høye volum til langt på natt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et flatt tak av gips som ikke er lyddempet kan jo dette være en kilde til "ulydene"... Bare en tanke...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mistenkt taket for å være et problem, Noen som hvet hvor stor grad jeg burde dempe dette? har 2stk akustikk plater i taket som demper første refleksjon

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tatt noen målinger av lyd i rommet, eller kan du på annet vis presisere hva problemet er? At lyden ikke svarer til forventningene kan bety alt fra for mye bass til ekko i de høye frekvensene.. :wink:
    Lurer også litt på disse platene du har satt på refleksjonspunktene. I hvilket frekvensområde virker de? Hvilken effekt opplever (eller måler) du med og uten disse?

At en total utskiftning fra panel til gips påvirker lyden er ikke uventet, men på hvilken måte avhenger av flere faktorer. Hvis du kan beskrive symptomene bedre er det sikkert noen her som kan hjelpe deg med å påvise sykdommen :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du av utstyr?
    Hva har du på gulv og i tak?
    Hvordan er stenderverket bak gipsen?
    Hvordan er bjelkelaget over himlingen?
    Hva finnes under det du måtte ha på gulvet?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Har du tatt noen målinger av lyd i rommet, eller kan du på annet vis presisere hva problemet er? At lyden ikke svarer til forventningene kan bety alt fra for mye bass til ekko i de høye frekvensene.. :wink:
    Lurer også litt på disse platene du har satt på refleksjonspunktene. I hvilket frekvensområde virker de? Hvilken effekt opplever (eller måler) du med og uten disse?

At en total utskiftning fra panel til gips påvirker lyden er ikke uventet, men på hvilken måte avhenger av flere faktorer. Hvis du kan beskrive symptomene bedre er det sikkert noen her som kan hjelpe deg med å påvise sykdommen :-D
    Føler lyden er mindre presis å mye mer anstrengene å høre på spes på høye volum en da det var panel vegger å tak, Når jeg hadde panel hadde jeg ikke dempeplater. Vet ikke så mye hvilken frekvenser platene demper, kjøpte de etter anbefaling fra butikken. Har god effekt men det virker for meg som det ikke er tilstrekkelig med 6stk i rommet. Ble også anbefalt å ikke bruke gardiner til demping, noe jeg syns virker merkelig da butikken har det i samtilige demorom,

Som sagt er dette mitt første skikkelige anlegg etter Cv greiene jeg hadde på gutterommet hjemme, Syns dette er veldig spennende å har alltid likt hifi men merker jeg gjerne har tatt steget inn i high end verden litt for fort, å at det er mye mer en bare bra utstyr som skal til for å oppnå "god lyden"

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva har du av utstyr?
    Hva har du på gulv og i tak?
    Hvordan er stenderverket bak gipsen?
    Hvordan er bjelkelaget over himlingen?
    Hva finnes under det du måtte ha på gulvet?
    Utstyret:

Hjemmekino Onkyo 875 (som prossesor)
    Mcintosh mc602 til frontene
    Primare a30,5 til center å bak
    Ps3 til dvd/blueray

Stereo Mcintosh c220 preamp
    Mcintosh mc602
    Meridian go8 cd

Høytalerne Front Jbl Array 1400
    center Jbl Array 880
    sub Jbl Array 1500
    Bak jbl studio L820

Rommet ble revet til bunnen å satt opp nye stendere med lydhimling å dobbelt lag gips å isolert med rockwool. Rommet har heller ingen vindu. bjelkelaget går på tvers av rommet. På gulvet er det teppe, teppe ligger på gulvspon rett på betongen. Det eneste jeg har i taket er disse dempe platene. Døren inn til rommet er en lyddør 40db.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kingestad
    Har 6stk akustikk paneler av merket "My Theater" som jeg har hengt opp på første refleksjon,
    Det eneste jeg har i taket er disse dempe platene. Døren inn til rommet er en lyddør 40db.
    Har du disse platene i taket og ingen form for demping langs veggene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han/hun har de på vegger og i taket.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Har du disse platene i taket og ingen form for demping langs veggene?
    Har 2 i tak, 1 på vær side vegg, å 2 på bakvegg.

Bilder av kinoen kommer!!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvordan jeg legger til bilde men jeg prøver meg.

[IMG]http:/Users/hannehivik/Pictures/iPhoto Library/Originals/2008/Bygging av drømmerommet/CIMG1021.JPG[/IMG]

Flere bilder kommer

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvordan jeg legger til bilde men jeg prøver meg.

[IMG]http:/Users/hannehivik/Pictures/iPhoto Library/Originals/2008/Bygging av drømmerommet/CIMG1021.JPG[/IMG]

Flere bilder kommer
    Ser ut som du har linket direkte til macen til Hanne :wink:
    Du må laste opp bildet.. trykk på bindersen (Behandle vedlegg)

F.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av erfaring er Array1400 veldig vanskelig å plassere (har de selv)
    Det kan tenkes at det rett og slett ikke er nok demping.
    kan tenkes at du var heldig med den gamle panelen som var der (at den gjorde en god jobb å bryte opp refleksjonene)

Om du har ett så stort rom som har glatte flater kan det by på store problemer med disse høytalerne da de har store horn.

Om du hadde hatt noe bilder av rommet, og plassering både på høytalerne samt sweetspooten, kan det være litt lettere å være til hjelp=)

Har nettopp såtte å leket meg med midlertidige kinorommet mitt selv, som er vel en 4,6mx3m.
    I går når jeg endelig hadde fått det opp tenkte jeg, herregud! jeg må ha noen andre høytalere skal jeg bruke dette rommet.
    Men mye morro etterpå i form av 2x 2seter sofaer på rad, ett kjukt teppe på 230cmx160cm på gulvet forran høytalerne, samt 3x 120x60 rockwool akustikk plater på hver side i førsterefleksjonen så begynner det å bli veldig bra!
    Trenger dog å dempe takrefleksjon samt ha noe bassabsorbenter i ene hjørnet før jeg er helt fornøyd

Om lyden er preget slik min var, dvs låter skarpt (nærmest forvrengt) tynt i bunn samt rett og slett pysete i mellomtonen, og du føler at du såvidt kan skru opp lyden før man "blir" lyttetrett. da må du fylle rommet med mere stasj som kan dempe/bryte refleksjonene...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyret:

Hjemmekino Onkyo 875 (som prossesor)
    Mcintosh mc602 til frontene
    Primare a30,5 til center å bak
    Ps3 til dvd/blueray

Stereo Mcintosh c220 preamp
    Mcintosh mc602
    Meridian go8 cd

Høytalerne Front Jbl Array 1400
    center Jbl Array 880
    sub Jbl Array 1500
    Bak jbl studio L820

Rommet ble revet til bunnen å satt opp nye stendere med lydhimling å dobbelt lag gips å isolert med rockwool. Rommet har heller ingen vindu. bjelkelaget går på tvers av rommet. På gulvet er det teppe, teppe ligger på gulvspon rett på betongen. Det eneste jeg har i taket er disse dempe platene. Døren inn til rommet er en lyddør 40db.
    Du har gjort mye rett her. Det som nok er ditt største problem er at du nok har alt for nakne vegger. Rene gips vegger er ikke noe idelt for god lyd. Du har nok et stort behov for en akustisk løsning / demping bak høytallerne og på sideveggene ved høytalleren.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg funderer på om du har fått for mykt reisverk i rommet slik at du har en absorbsjon av frekvenser fra 5-600 og nedover. Hva har du bak gipsplatene? Dim, CC, antall lag gips osv?

Hvor tykt er teppet på gulvet?

Har du forsøkt noe særlig med ulike avstander mellom høyttalere og framvegg?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott utstyrsliste :-D
    Er det like nytt som rommet, eller har du hørt samme oppsett i "gammelt" rom også?

Som Snickers er inne på kan ettergivende vegger absorbere lyd. Men hvor vidt det er tilfelle her blir vanskelig å vurdere på nett. Er konstruksjonen satt opp godt burde det ikke være et problem.

Uansett synes det som om du mangler mellomtone/bass ift høyere toner. Mye av dette tror jeg du kan løse med plassering av høyttalere, møbler og lytteposisjon. Prøv å få best mulig resultat ut fra plassering først, og deretter med akustiske tiltak. Lite refleksjoner av lyd er generelt gunstig, men alt med måte. Høye frekvenser absorberes av det meste, herunder tepper, stoltrekk osv, mens lenger ned må tykkere materiale til. Som BEF nevner kan dette være særlig aktuelt rundt HT og ved første refleksjonspunkter.

Er det forresten forskjell med døren åpen og lukket? Ut fra beskrivelsen din tror jeg ikke stående bølger og utfasing har all skyld, men kan være en bidragsyter. Litt eksperimentering med plassering og fase på sub vil i såfall kunne være nyttig. Likeledes justering av delefrekvens.

Hvis du har lyst til å sjekke problemområder og effekt av tiltak kan jeg anbefale bruk av REW som en grei indikator. Den gir deg ikke fasiten, for det er ørets jobb, men kan gjøre jobben litt lettere.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    av erfaring er Array1400 veldig vanskelig å plassere (har de selv)
    Det kan tenkes at det rett og slett ikke er nok demping.
    kan tenkes at du var heldig med den gamle panelen som var der (at den gjorde en god jobb å bryte opp refleksjonene)

Om du har ett så stort rom som har glatte flater kan det by på store problemer med disse høytalerne da de har store horn.

Om du hadde hatt noe bilder av rommet, og plassering både på høytalerne samt sweetspooten, kan det være litt lettere å være til hjelp=)

Har nettopp såtte å leket meg med midlertidige kinorommet mitt selv, som er vel en 4,6mx3m.
    I går når jeg endelig hadde fått det opp tenkte jeg, herregud! jeg må ha noen andre høytalere skal jeg bruke dette rommet.
    Men mye morro etterpå i form av 2x 2seter sofaer på rad, ett kjukt teppe på 230cmx160cm på gulvet forran høytalerne, samt 3x 120x60 rockwool akustikk plater på hver side i førsterefleksjonen så begynner det å bli veldig bra!
    Trenger dog å dempe takrefleksjon samt ha noe bassabsorbenter i ene hjørnet før jeg er helt fornøyd

Om lyden er preget slik min var, dvs låter skarpt (nærmest forvrengt) tynt i bunn samt rett og slett pysete i mellomtonen, og du føler at du såvidt kan skru opp lyden før man "blir" lyttetrett. da må du fylle rommet med mere stasj som kan dempe/bryte refleksjonene...
    Du hadde helt rett her, var ikke tilstrekkelig med de 6panelene jeg hadde på førstre refleksjon, har provisorisk klippet til biter på 1x1meter fra rester jeg hadde fra gulvteppet, nå er lyden en helt annen Er det nødvendig å kjøre romkorreksjon på ny?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...nå er lyden en helt annen Er det nødvendig å kjøre romkorreksjon på ny?
    Om "klangen" i rommet (og lyden fra anlegget) er forandret, ville jeg kjørt romkorreksjonen på nytt. Du kan jo ta den på et annet preset slik at du kan velge det gamle igjen om det ikke blir bedre.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •