Akustikk problemer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 75
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kingestad
    Da var platene bestilt! Gleder meg som en unge Da har jeg en uke å to på å planlegge hvordan jeg skal sette dem opp
    Jeg fikk nyling rockwool akkustikkplater, tok ikke mer en 5-6 dager.
    Har ikke fått prøvd helt 100% ennå, men de demper bra fra ca 250hz og opp til ca 1000hz.
    Mye av klangen i rommet mitt forsvant, og stereoperspektiv ble mye bedre.

Skikkelig mye grovt utstyr her, hadde ikke vert feil med en demo kveld.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi kan bytte klingestad?
    Jeg har for mye bass og for lite diskant, kan betale litt i mellom:wink:

Lykke til med akustikkplatene, jeg må ha en pakke av dem selv, men kommer til å plassere alle bak høyttalerene da jeg har motsatt problem.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke problemet nermere at rommet har uheldige dimensjoner? Det er dobbelt så dybt som bredt.
    Det er lett for meg å sige, men jeg ville nok ha lerretet på den lange vegg, da får dine høyttalere også mye mer luft. Jeg liker ikke høyttalere inne i hjørnene....
    Se Audio Physic sin nettside for litt tips.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et enkelt excel ark, hvor en plotter inn rommets dimensjoner.
    man kan enkelt se hvilke frekvenser som forsterkes og dempes pga rommets konstruksjon.

Veldig fin å bruke som et utgangspunkt.

Edit: det kom ikke med, skal prøve på nytt.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med Niels her!

Har du mulighet til å prøve å snu anlegget og la det spille midt på langveggen?
    Sett de opp med like lang avstand mellom høyttalerne(diskantene) som avstand fra midt mellom høyttalerne til sweetspot.

Etter min lille erfaring med Array, så trenger de litt boltreplass for å spille optimalt.

Og ja, jo bedre de spiller desto mindre sweetspot. Det er bare et sete som teller når det kommer til å lytte til musikk. Høre på musikk kan man gjøre fra hele rommet, men lytting gjøres på et sted:wink:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det bedre. har lagt inn målene på rommet ditt, regner med at du har standard 2,40 takhøyde.

Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for mye god hjelp, Å snu anlegget er desverre for sent Alt av ledniger og diverse er lagt opp med tanke på sånn anlegget står plassert nå. Så jeg får bare gjøre det beste utav det.

Tusen takk for Exel filen Denonbuster, Kommer til å være til stor hjelp har desverre ikke fått åpnet den enda siden jeg kjører Mac, Tak høyden er foresten 215 pga lydhimling å dobbel gips.

Demo kan alltid ordnes, å siden jeg har mye å lære er det bare en fordel at noen guruer stikker innom. Kan ikke garantere god lyd, men en trøkk i kroppen blir det i det minste

Fikk Bluemangroup på blueray i posten, Å Fyttigrisen for en dynamikk! Pga rommet ble det kansje i overkant av det jeg liker, men rått var det alikevell, anbefales sterkt!, Til og med Bestemoren min som var innom trakk på smilebåndet å hun liker kun tysk folkemusikk alla Heino

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ til excel fil: Her er en link til en side som regner samme rom-modusene og med indikasjon på hvor i rommet de vil ha topper og bunner. Krever Java, men det går vel greit på Mac'en:
    hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt Kokken! Takker å bukker! Etter en liten test ser jeg at det er fra 125hz og oppover jeg sliter. Da trenger jeg med andre ord ikke så veldig tykke akustikk plater for å oppnå et greit resultat?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt Kokken! Takker å bukker! Etter en liten test ser jeg at det er fra 125hz og oppover jeg sliter. Da trenger jeg med andre ord ikke så veldig tykke akustikk plater for å oppnå et greit resultat?
    Hvordan sliter du da? har du en peak eller en dip?

Om du har en dip vil ikke demping i det frekvensområdet hjelpe deg noe, da problemet ligger mer i rommet og høytalernes plassering.

Om det er en peak kan man prøve seg fram med 10cm rockwool for eksempel

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for Exel filen Denonbuster, Kommer til å være til stor hjelp har desverre ikke fått åpnet den enda siden jeg kjører Mac, Tak høyden er foresten 215 pga lydhimling å dobbel gips.
    Her er romresonansen din, la inn høyde på 215cm.
    Jo mer demping i rommet, jo mindre blir "høydeforskjellen" i kurven.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Nå var det bedre. har lagt inn målene på rommet ditt, regner med at du har standard 2,40 takhøyde.
    Den var fin den, mange får veldig nytte av den. Det bedste er selvfølgelig å lage en sånn før man bygger rommet, da vet man hva kommer.....
    Nu har jeg ikke mine høyttalere plasert perfekt heller, og jeg har en liten, helt firkantet stue, der er åbent til gang og kjøkken, men filens resultat passer veldig godt med mine målinger.
    Jeg har et 50 hz problem, en dipp, men bortsett fra det har jeg med Inguz romkorreksjon justert slik at jeg nå måler +- 1 db fra 25-800 hz. Over det har jeg ikke målt eller justert noe. Så jeg er veldig fornøyd.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Den var fin den, mange får veldig nytte av den. Det bedste er selvfølgelig å lage en sånn før man bygger rommet, da vet man hva kommer.....
    Nu har jeg ikke mine høyttalere plasert perfekt heller, og jeg har en liten, helt firkantet stue, der er åbent til gang og kjøkken, men filens resultat passer veldig godt med mine målinger.
    Jeg har et 50 hz problem, en dipp, men bortsett fra det har jeg med Inguz romkorreksjon justert slik at jeg nå måler +- 1 db fra 25-800 hz. Over det har jeg ikke målt eller justert noe. Så jeg er veldig fornøyd.
    Den stemmer veldig bra med mitt rom også, KJEMPE dip på rundt 20hz og 125hz, liten dip på 50hz. noen topper her og der.

Toppene ble dempet bra da jeg fikk inn akustikkplater, dipper i bassområdet ble justert med Behringer fbq2496. Her dempet jeg i området rundt dippene, slik at jeg ikke bruker unødvendig forsterkerkraft på å høyne dippene.

se eventuelt AVforum.no - Denonbuster's hjemmekino, her ligger bilder før og etter.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner ordene å bli avanserte her :shock: Som sagt er dette mitt første seriøse prosjekt, å alt dette her med akustikk her helt nytt.

Hva er en dip?

Trenger jeg måleutstyr i rommet for å måle meg frem til problemene?

Hvist noen guruer bor i sandnes området takker jeg gjerne ja til hjelp med dette?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner ordene å bli avanserte her :shock: Som sagt er dette mitt første seriøse prosjekt, å alt dette her med akustikk her helt nytt.

Hva er en dip?

Trenger jeg måleutstyr i rommet for å måle meg frem til problemene?

Hvist noen guruer bor i sandnes området takker jeg gjerne ja til hjelp med dette?
    Dip er en senknig av db nivået i et frekvensområde.

Det finnes mange løsninger for å måle frekvensgang.

XTZ Roomanalyzer LINK er et fint verktøy, denne måler både frekvens til SUB kalibrering 20-250hz. Se vedlagte bilder før og etter kalibrering.

Denne har også med "waterfall" som er hvor lenge de forskjellige frekvensene "henger igjen" i rommet ( det lille bildet oppe til høyre, på bildene som er vedlagt)

Samtidig har du noe som Real Time Analyzer (RTA) hvor en spiller av pink noise, og kan se på pc nivået på de forskjellige frekvensene.

Ellers kan en jo bruke lydtrykksmåler og sinustoner.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det programmet ser veldig nyttig ut i søken på godlyden Akustikk platene jeg bestilte er 10stk 3cm tykke, 10stk 5cm og 6stk 10cm. i tillegg til de 6 mytheatre panelene jeg har.

Vil igjen takke for mye hjelp, ser på god akustikk på en helt annen måte, var vist litt mer avansert en å ha teppe på gulvet å et bilde på veggen, Men nå er jeg mer sikker en noen gang på at dette her kommer til å blir kjempe bra!

Lover å legge masse bilder ut av rommet når det er ferdig

Tusen takk folkens!!

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet om XTZ programvare pakken kan brukes mot annet utstyr? tenker da på en behringen 8000 mikrofon for eksempel.
    Virker litt mer brukervennlig dette programmet en mange av de andre som er der ute...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    noen som vet om XTZ programvare pakken kan brukes mot annet utstyr? tenker da på en behringen 8000 mikrofon for eksempel.
    Virker litt mer brukervennlig dette programmet en mange av de andre som er der ute...
    Jeg tror det funker best med den integrerte mikrofonen, da den er kalibrert i forhold til programmet.
    Det er ikke så mange mikrofoner som måler 100% riktig med tanke på frekvensgang, og må derfor kalibreres, slik at et antall db legges til eller trekkes fra på de forskjellige frekvensene som målingene som mikrofonen gjør.

Regner med at du kjenner en som du kan få mykvaren av, slik at du ikke trenger å kjøpe selve pakken fra XTZ......?

Det finnes helt sikkert mikrofoner som kan brukes, men tviler på at det vil virke bra mtp. den forskjellige frekvensgangen på mikrofoner....

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å være helt bombastisk: Jeg tror XTZ softwarepakken er ganske låst til mikrofonen som følger med. Det er ingen valg i menyen hos meg om å kunne velge mikrofoninngang eller sette opp mot andre lydkort. Mulig det kan la seg ordne med å hacke litt i registry, men det krever igjen litt arbeid og da forsvinner ønsket om brukervennlighet. I tillegg er kalibrering mellom software og hardware utført hos XTZ, andre mikrofoner vil ikke nødvendigvis ha samme måleprofil.

Motsatt vei går det, man kan bruke REW på XTZ mikrofonen, men det er pr i dag ikke noen kalibreringsfil som gjør måleresultatet troverdig.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde absolutt investert i ett M-audio firewire solo og en Behringer 8000 mikrofon.

Med tanke på hva mange her inne bruker på utstyret sitt så er det en svært liten investering.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •