Akustikk problemer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 75
    Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg funderer på om du har fått for mykt reisverk i rommet slik at du har en absorbsjon av frekvenser fra 5-600 og nedover. Hva har du bak gipsplatene? Dim, CC, antall lag gips osv?

Hvor tykt er teppet på gulvet?

Har du forsøkt noe særlig med ulike avstander mellom høyttalere og framvegg?
    Bak gipsplatene er det vanlige stender med avstand på 60cm, arbeidet er veldig nøye utført så jeg vil satse på det holder mål, er 2 lag gips.

teppet er ca 7mm tykt i myk velur. hang opp en bit av teppet bak høytalerne. dekket også til døren med teppet, dette hjalp enormt, men tror fortsatt taket er et problem.

Hvor mange akustikk plater burde jeg ha i taket?. de måler 60x60

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Flott utstyrsliste :-D
    Er det like nytt som rommet, eller har du hørt samme oppsett i "gammelt" rom også?

Er det forresten forskjell med døren åpen og lukket? Ut fra beskrivelsen din tror jeg ikke stående bølger og utfasing har all skyld, men kan være en bidragsyter. Litt eksperimentering med plassering og fase på sub vil i såfall kunne være nyttig. Likeledes justering av delefrekvens.

.
    Har hatt anlegge i stuen på 40kvm, der ble det alt for mye bass å siden det bare var midlertidig gjorde jeg ikke så mye med det,

Som sagt spilte anlegge bra i gamle rommet før ombygging.

Litt bedre med døren åpen, pga refleksjon fra døren, men den fiksa jeg med dekke døren med teppe. Har også vinkla inn høtalerne en god del, dette fungerte bra, men syns sweetspoten ble veldig liten. Plaseringen på høytalerne er det ikke så mye jeg kan gjøre med pga liten plass. De står nå ca 60cm fra bak vegg, å 15cm fra sidevegg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kingestad

Hvor mange akustikk plater burde jeg ha i taket?. de måler 60x60
    Jeg ville hatt et felt på 240cm i dybde og 180cm i brede. Der du har har demping 150cm foran sweetspot og 90cm bak, og 90 ut til hver side.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville hatt et felt på 240cm i dybde og 180cm i brede. Der du har har demping 150cm foran sweetspot og 90cm bak, og 90 ut til hver side.
    Hehe blir mange akustikk plater dette her nå henger prosjektor rett over sweetspot men får dekke rundt denne,

Har tatt et bilde til de som lurer på hvordan dette her ser ut, beklager kvaliteten er ikke helt stødig på hånden.

Vedlegg 43162

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo kostbart ut. Jeg har en på jobben som har skrytt disse høyttalerene opp i skyene... Hva med en demo?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Dette så jo kostbart ut. Jeg har en på jobben som har skrytt disse høyttalerene opp i skyene... Hva med en demo?
    Når alt stemmer spiller disse høytalerne veldig bra, men de krever mye av rom å plasering som jeg for tiden sliter med, men ting begynner å komme seg etter god hjelp her på forumet!

Demo kan alltid ordnes

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe blir mange akustikk plater dette her nå henger prosjektor rett over sweetspot men får dekke rundt denne,

Har tatt et bilde til de som lurer på hvordan dette her ser ut, beklager kvaliteten er ikke helt stødig på hånden.

Ja det blir noen plater,men resultatet blir deretter å. Enkle akustiske justeringer kan gjøre at man løfter anlegget opp til helt uante høyder!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å kjøre anlegget uten korreksjon? Hvordan låter det da i såfall?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grovt regnet tenker jeg å gå for 8 akustikk plater i tak, 4-5 på vær side vegg å 4 på bakvegg å 2 bak høytalerne. Alle platene er 60x60. Så får jeg tenke på hva jeg skal gjøre med døren da det ser litt dumt ut med teppet som henger der nå. Blir vell ca 22plater tll sammen

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt di 1400'ene selv men utifra andre som har hørt dem så har di en veldig anstrengende diskant.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å kjøre anlegget uten korreksjon? Hvordan låter det da i såfall?
    Prøvd å kjøre uten ja, blir litt mer punch i lyden, men mindre kontroll. Moro på live konserter på blueray.

Men i utgangs punktet prøver jeg å få til lyden i stereo siden det er det jeg prioriterer mest.

Men etter dagens dempe tiltak begynner det å låte bra i surround, er ikke helt fornøyd med musikk i stereo.

Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Har ikke hørt di 1400'ene selv men utifra andre som har hørt dem så har di en veldig anstrengende diskant.
    Sliter med det samme selv, men med riktig rom å utstyr kan de spille veldig bra, Hadde Primare a32 før det ble veldig anstrengende å høre på. Ble mye bedre da jeg fikk Mc602 og Mc220

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i stereo kjører du helt uten korreksjon?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i stereo kjører du helt uten korreksjon?
    ja Systemet er koblet slik at preampen er på balansert inngang å Onkyoen er koblet på det ubalangserte ingangen i effektforsterkeren.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også og tenk hvilke tykkelse akustikk platene har. De du bruker, kan virke litt tynne. Bruker du mange av disse, er det en fare for at du kun demper mye i diskantområde. Hard lyd kan også komme fra mellomtonen. Kjøp heller noen rockwool akustikk plater fra byggevare firma, gjerne på 10cm, og kle de med ramme og noe stoff. Bedre og billigere.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at større avstand fra tak/vegg til akustikkplate øker absorbsjonen

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    og disse personene har nok hørt de med feil elektronikk og ett rom som ikke er godt nok dempet for disse.

Det spiller alt annet en anstrengt i diskanten med meg i hvert fall...

Slik jeg ser det på bildet får jeg litt frysninger, høytalerne vil nok ha relativt mye mer demping fra refleksjoner=P go nuts!

Ett billig alternativ er jo å kjøpe noe Rockwool akustikkplater å prøve...
    readyacoustics har trekk til å lage eget, blir fort dyrt om man skal kjøpe demping til hele rommet gjennom kjente hi-fi tilbehør produsenter...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode råd. skal jammen meg stikke innom den lokale byggvare sjappa å se hva de kan tilby, Pleier det være lang leverings tid på dette?

Vurderer også å få meg velodyne sin romkorresjon til subben. Noen som har erfaring med å bruke denne til musikk i stereo? Har prøvd litt men får det ikke helt til å stemme.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode råd. skal jammen meg stikke innom den lokale byggvare sjappa å se hva de kan tilby, Pleier det være lang leverings tid på dette?

Vurderer også å få meg velodyne sin romkorresjon til subben. Noen som har erfaring med å bruke denne til musikk i stereo? Har prøvd litt men får det ikke helt til å stemme.
    Leveringstid på slike ting er mellom 1-2 uker som oftest,
    med mindre du vil betale ca 700kr for egen sending...
    De fleste byggevareforetninger har ikke slike inne, men kan skaffe,
    en pakke med 6x 120x60 (50mm plater) koster mellom 5-700kr...
    Sjekk innom Monter på forus, de hadde bra utvalg (jobbet i sandnes/stavanger i ca 1 år, var mange ganger der gitt...)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var platene bestilt! Gleder meg som en unge Da har jeg en uke å to på å planlegge hvordan jeg skal sette dem opp

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke tykkelse gikk du for?

Du bør sette de opp i førsterefleksjonene, det er de mest kristiske punktene. Spesielt frontvegg (vegg bak høyttalerne), tak og sidevegger.
    Førsterefleksjonen er speilbildet av høyttalerne på vegger/tak fra sweetspot. Få noen til å holde speil inntil veggen mens du sitter i godstolen. PLasser de slik at mellomtone og diskant elementet kommer midt på platen. Har du kjøpt 10 cm, så kan du med fordel plassere noen litt lavere slik at de dekker noe av bassene også.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •