Trenger hjelp til lydoptimalisering!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Trenger hjelp til lydoptimalisering!

Hei!

Jeg har bygget en hjemmekino. Har bygget alt fra bunn. Dette er et 3x4 m rom, hvor jeg har bygget rom i rom løsning. Nedsenket tak og 2-3 lag med gips, samt "green glue" mellom på alle vegger og tak. Har også skrået hjørner i rom og i tak. Har lagt inn noen bilder for at det skal bli litt lettere og se

Det jeg lurer litt på nå er at jeg har ganske "nakne" vegger. Alt jeg har er lys som lyser opp i tak. Jeg føler at ikke får maks ut av mitt rom samt anlegg, ved at lydbølgene fyker litt i hytt og pine i rommet. :-?

Mitt spørsmål er da at jeg trenger litt tips om hvordan jeg kan optimalisere mitt rom?? Håper dere kan komme med kommentarer og tips :-D

Har tenkt å lage akustikkplater selv ved å lage rammer og kle disse med tjukke gardiner, heller det enn å kjøpe. Liker DIY.. Kan dette være noe?

Håper at noen av dere kan hjelpe meg litt.

Mvh
    Petter

Mitt utstyr:
    Mitsubitshi HC5500
    Klipsch reference
    Onkyo 606
    PS3
    92"

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde fått opp akkustikkplater på vegger i førsterefleksjon, kanskje også i tak. Dette er jo noe du vurderer å lage sjølv, og det skal jo gå fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg må bare få gjort dette men er litt usikker på hvor disse skal monteres, og mål på disse platene? Hvordan kan jeg gjøre dette?

Har du noen tips om hvilke akustikkplater som kan brukes?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av pboe
    Ja jeg må bare få gjort dette men er litt usikker på hvor disse skal monteres, og mål på disse platene? Hvordan kan jeg gjøre dette?

Har du noen tips om hvilke akustikkplater som kan brukes?
    Acoustic Tuning
    Bruker Seam panel fra denne leverandøren. Se min profil for bilder.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei pboe, og velkommet til avforum!

Akustikkplater finner man flere steder etter noe søk på nettet. Ett sted er dette.

De kommer i alle mulige størrelser, men ofte er de kvadratiske med sider på mellom 50 og 80 cm.

Når det gjelder plassering, så bruker du speilmetoden. Dette går ut på at du sitter i sweet spot mens en kompis går langs med vegger, gulv og tak med et passe stort speil (minst 30-40 cm bredt). Speilet holdes INNTIL vegg/gulv/tak.

Der du kan se en høyttaler (mellomtone og diskant er viktigst) i speilet har du et førsterefleksjons-punkt. Disse er det mange av i et rom, men i de fleste tilfellene er det viktigst å ta punktene på veggene rett foran høyttalerene, taket rett foran høyttalerene og gulvet rett foran høyttalerene.

Gulvet "tar du" som regel med et tykt og godt teppe. På sideveggene og i taket er akustikkplater mest brukt.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tilbakemelding!!

Dere nevnte begge Acoustictuning, har nå vært å sett på denne siden. Tok også å fylte ut en romanalyse og laget skisse. Så nå får jeg vente til jeg får kontakt med disse.

De hadde jo mange bra plater der, tror jeg sløyfer å lage selv og bestille heller noe her fra.

Skal få tak i et speil å få sjekket opp førsterefleksjonspunktene. Så når du da finner det på veggene så vil jo det da bli den samme lokasjonen også i taket om jeg forstod riktig? Dekker du da fra du ser høytaleren i speilet til den forsvinner'?

Tenkte faktisk å få tak i noen litt lengre plater og dekke litt mer i taket en bare 50x50 eller 80x80. Litt også for syns skyld tror dette vil se bra ut. Men for lyden sin del kan det blir for "dempet" om du tar for mye?

Setter veldig pris på tilbakemeldingene!! Er nok mer nå littt gi meg en hammer, sag og drill så er jeg der, men må få opp kunnskapen litt mer på dette med akustikk og lydens mystiske verden :roll:

Virkelig spennende å se på linkene deres.. En kveld går fort når du begynner å se på dette :=)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du korleis lyden reflekteres i rommet. Så er smart å montere de på desse plassene.

En måte å gjøre det på er at du sitter i "sweetspot", mens en anne går rund om i rommet med eit speil inntil veggen. Der du ser en høgtaler i speilet, henger du opp en akkustikk plate.

Kanskje du sjønner kva eg mener med teikningen under (??) ;

Trenger hjelp til lydoptimalisering!-refleksjon-jpg

EDIT; såg no at RuneW allerede har nemnt denne speilteknikken, men men...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk!

Den siste tegnnga var helt genial!
    tusen takk!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Den siste tegnnga var helt genial!
    tusen takk!

Hehe, det er bra:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo helt kanon!!

Fikk fruen til å gå rundt med speilet mens eg satt i sweetspot i dag.. Nå har eg funnet plassene.

Men hva tror dere om å lage rammer, for så å montere en gardin eller tjukkt stoff rundt??

Enten kun dette eller med himlingsplate bak stoffet.. ??

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pboe
    Dette var jo helt kanon!!

Fikk fruen til å gå rundt med speilet mens eg satt i sweetspot i dag.. Nå har eg funnet plassene.

Men hva tror dere om å lage rammer, for så å montere en gardin eller tjukkt stoff rundt??

Enten kun dette eller med himlingsplate bak stoffet.. ??

Du kan jo prøve å lage en ramme, og fylle den med skomgommi, for så å kle den med ett eller annet stoff, men eg vet ikkje korleis skomgommien vill fungere. Eller du kan kjøpe noen matter fra rockwool, og ramme de inn for så å kle de med stoff, det er det mange på forumet som har gjort...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!!

Har nå lest meg opp litt og prøver nå å lage akustikkplate. Har også vært på en lydbutikk i byen og fått en del tips og triks.

Gi til innkjøp av alt materiale i dag. Fikk laget en til hjørne.. Håper dette blir bra.

Jeg ringte til Rockwool i dag og spurte litt om lydplate vs akustikkplater, og siden jeg skulle kle de i ramme og legge stoff rundt så gikk jeg for lyplate. Etterhvert som jeg leser her så kom jeg over en artikkel fra nordenmaster der han snakket om lydplater i forhold til akustikk plater og mente at de ikke var like.

Jeg trodde at akustikk plater og lydplater var det sammen, men akustikk plater er det trekk over slik som er klar for himling. Lydplater trodde jeg var like men uten trekk over og kun stålull.

Er det noen som vet noe om dette? Om disse er forskjellige når det gjelder akustiske egenskaper?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vell sikkert litt med korleis de absorberer lyden, og i kva grad.
    Er desverre ikkje helt sikker.

Ingen "kvalifiserte" som har noen innspill??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!!

Ja det stemmer nok det. Iallefall stor prisforskjell på de.

Har fått laget to stykk nå til å ta første rekfleksjon ved siden av høytalerene. Så nå holder jeg på å høre meg inn.. Fruen steller seg til kvelden, mens jeg justerer akustikk platene.. .Prøver litt forskjellig justering.

Skal få lagt inn litt bilder av selve byggeprossesen. Skal lage 7 til, så en liten spesial design bassfelle bak høytalerene.

Men det hadde vært interresant å få høre noen innspill på dette med forskjell på akustikk plate i forhold til lydplate. Skal også ringe til rockwool på fredag for å høre litt.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hva som er forskjell på Lydplate og Akustikk plate?
    Fikk du svar fra rockwool psboe?

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet det? Har de samme egenskaper?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •