Hvordan få bedre midbass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få bedre midbass?

Hei!

Jeg har et rom som forsåvidt fungerer bra, men midbassen kunne vært bedre.

Høyttalerne og lerretet er stort sett der de må være for at rommet skal fungere. Lytteposisjonen kan komme bittelitt nærmere høyttalerne, men ikke så mye.

Kjører Audyssey MultEQ XT, alle 8 posisjonene med godt resultat. Eksemplarisk integrering av subbene, men EQ kan jo ikke rette opp dipper.

Har demping (rockwool) i alle fire hjørner. Fra gulvet og opp til ca 110cm har jeg trekanter stablet inn i hjørnet. Oppå der står en 10cm tykk akustikkplate skrått i hjørnet. Har en stabel med trekanter direkte bak hver høyttaler til ca 80cm høyde. Har 10cm akustikkplater i 1. refleks på begge sidevegger. Har en 10cm akustikkplate bak senterhøyttaleren opp mot frontveggen, og to 3cm akustikkplater på hver side av denne.
    Bakveggen har 4 akustikkplater på 3cm tykkelse.

Har jevn og fin etterklang i hele frekvensområde fra ca 40Hz og oppover.

Lurer litt på hva jeg kan gjøre for å bli kvitt litt dipper i problemområde 100-200Hz.

Har målinger fra sweetspot. Rødt er med Audyssey, grønt er uten.
    50Hz i waterfall er selvsagt nettstøy fra en eller annen plass...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville startet med å flytte høyttalerne lenger vekk fra vegg(ene).
    Jeg forstår at dette kanskje ikke er noen mulig eller god løsning, men en måling med annen plassering av ht kan kanskje gi svar på hvorfor dipene er der.
    Har sett fhv store utslag i midbass/øvre bass hos meg ved å flytte ht en dm eller to ut i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer de i veien for lerretet. Men jeg har prøvd det tidligere med tilsvarende resultat, da jeg hadde mindre lerret.

Er det noe sted det f.eks er mer effektivt å dempe enn andre for å oppnå godt resultat? 100Hz og oppover burde være ganske greit å dempe med Rockwool.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •