Bygge/Flyttetråd for Plasmaboys loftkino.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge/Flyttetråd for Plasmaboys loftkino.

Etter en sørgelig historie, med kjøp av ny seng som jeg da ikke fikk opp trappa. med påfølgende rivningsforsøk av trappa så ble resultatet av dette en omrokering av rom i huset. Da blir det soverom i Kinoen og Kino i soverommet.

Rommet er 570CMx400cm så det har fine mål. Problemet er at det har skråtak i begge ender. Planen min var da å sette opp en vegg på den ene siden av rommet for å sette opp lerretet på denne veggen. Jeg har da lekt litt med tanken å felle inn rom i denne veggen for å plassere inn høyttalerne her. Altså ikke innfelning men bare et åpent rom som jeg kan plassere dette inn i. Laget en kjapp tegning i paint, bare le av denne det gjør ingen ting, men håper DEre forstår hva jeg vil fram til. Lurer på om det har noen negativ innvirkning på lyden å plassere høyytalere og Sub på denne måten? De får jo litt rom rundt seg. Hadde vært greit å få til dette da jeg sparer en del plass i rommet på denne måten. Innspill tas imot med et stort takk )

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Litt for tidlig på morran for å skjønne noe av forklaringa de. Men se på profilen til flageborg. Han har jo også skråtak.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke skråtak, men et generelt vanskelig rom.

i det forrige oppsettet mitt med 2xsub hadde jeg det slik som du tegner opp. fungerte ypperlig til meg.

det er vell bare å prøve og feile

mvh
    stian

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha både rack og høyttalerne bygd inn i veggen? det er slik det ser ut på tegninga de vil nå jeg si.
    Isåfall så kan det være det blir litt vanskelig å få lyden til å sitte kanskje? Jeg er ikke helt sikker jeg da jeg ikke har noe særlig peil på romkorrigering og slikt.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere faktorer som vil spille inn her. For det første vil type høyttaler være avgjørende for pm det kan være mulig å få ett noenlunde greit resultat ved denne løsningen. Hvilke høyttalere benytter du? Reflexport forran eller bak på høyttalere/sub? osv..

Plasseringen vil nok uansett ikke bli optimal på denne måten. Det er skjelden optimalt å plassere høyttalere i hjørner da de fleste høyttalere spiller langt bedre med litt luft rundt seg. Løsningen du beskriver her vil nok være enda mer begrensende, og jeg vil tro at du vil få store problemer med blandt annet bass om du går for denne plasseringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Det er flere faktorer som vil spille inn her. For det første vil type høyttaler være avgjørende for pm det kan være mulig å få ett noenlunde greit resultat ved denne løsningen. Hvilke høyttalere benytter du? Reflexport forran eller bak på høyttalere/sub? osv..

Plasseringen vil nok uansett ikke bli optimal på denne måten. Det er skjelden optimalt å plassere høyttalere i hjørner da de fleste høyttalere spiller langt bedre med litt luft rundt seg. Løsningen du beskriver her vil nok være enda mer begrensende, og jeg vil tro at du vil få store problemer med blandt annet bass om du går for denne plasseringen.
    Det var det jeg fryktet ja. Høyttalerne foran er B&W CM7 med CMC center.
    Subbene er 2 stk SVS PB10. Forsterkeren er Yamaha RXV-1800

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Vil du ha både rack og høyttalerne bygd inn i veggen? det er slik det ser ut på tegninga de vil nå jeg si.
    Isåfall så kan det være det blir litt vanskelig å få lyden til å sitte kanskje? Jeg er ikke helt sikker jeg da jeg ikke har noe særlig peil på romkorrigering og slikt.
    ALt var planlagt inn i veggen ja.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du flere bilder???

Kunne hjulpet å se hvor de skråveggene dine er hen.

Samt litt mål på rommet med hva som er yttervegg og hva som er innervegg.

Eller hva som er skråtak og hva som er rett tak

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Kunne hjulpet å se hvor de skråveggene dine er hen.

Samt litt mål på rommet med hva som er yttervegg og hva som er innervegg.

Eller hva som er skråtak og hva som er rett tak
    Når veggen kommer opp så er rommet ca 4x4M. Ytterveggen ligger til høyre for bildet. Skråveggen kommer ned foran over veggen på lerretet. Fra toppen av veggen som lerretet skal henge på så er det skråtak ca 30CM opp til taket

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du lage den veggen du har tegnet inn? Kan du ikke bare henge lerretet i taket og sette høyttalerne der de passer best. da har du litt mer å gå på når det gjelder plassering...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du mener å la vær å sette opp veggen i det hele tatt? Det vil jo se litt rart ut, men er det noe å hente lydmessig på dette? i forhold til en helt rett vegg eller evt innfelte rom?

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Plasmaboy :-)

Hva skjer neste gang du opp- eller nedgraderer høyttalerne dine, da? Blir du nødt til å begrense deg til produkter som har nøyaktig samme størrelse?

Skal du gjennomføre dette, kan du kanskje like gjerne dra'n helt ut, og kjøre "in-wall" høyttalere :-)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i en slik situajon tror jeg jeg ville valgt å lage en falsk vegg med scenemolton, og gjort litt akustiske tiltak bak denne, for da har du mulighet til å forandre hvis oppsettet\interressen skulle forandre seg!

Jeg ville nok også flyttet rack vekk fra lerretet, for å slippe strølys, og for å lettere få bildet i akkurat den høyden som passer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Hei Plasmaboy :-)

Hva skjer neste gang du opp- eller nedgraderer høyttalerne dine, da? Blir du nødt til å begrense deg til produkter som har nøyaktig samme størrelse?

Skal du gjennomføre dette, kan du kanskje like gjerne dra'n helt ut, og kjøre "in-wall" høyttalere :-)
    Hmm..tror ikke det er aktuellt med mindre CM7 kommer i in wall versjon.
    Kan jo selvfølgelig ta sikte på å få plass til større høyttalere, men det spørs om jeg ikke bare lager en rett vegg ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    i en slik situajon tror jeg jeg ville valgt å lage en falsk vegg med scenemolton, og gjort litt akustiske tiltak bak denne, for da har du mulighet til å forandre hvis oppsettet\interressen skulle forandre seg!

Jeg ville nok også flyttet rack vekk fra lerretet, for å slippe strølys, og for å lettere få bildet i akkurat den høyden som passer.
    Det har jeg merket slik jeg har det nå. Strølys fra racket kan være plagsomt, så å felle inn bare racket hvor jeg og tar sikte på å plasere senteren der er en løsning.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville som flere har foreslått gått for en skillevegg kledd med stoff, slik at "veggen" kun er et visuelt skille mot rommet bak. Du må gjerne kle den øverste delen med scenemolton. I den delen hvor du har høyttalere ville jeg istedenfor å bygge inn "nisjer" til høyttalerne (som også begrenser muligheten for oppgradering senere) plassert disse bak veggen uten de medfølgende frontstofframmene og heller bygget veggen kledd med høyttalerfrontstoff foran der høyttalerne står. Da får høyttalerne spille i et relativt fritt rom uten de lydforringende skilleveggene som en slik nisje ville skape. I tillegg får du et meget rent utseende med en sammenhengende sort vegg.

Har forsøkt å skissere dette her:

Pass på at du velger høyttalere som spiller bra med frontstoff på. Da skal faktisk dette fungere meget bra.

Siden høyttalerfrontstoff ikke er 100% lystett ville jeg i tillegg malt eller kledd rommet bak skilleveggen sort, slik at det ikke reflekteres lys fra rommet bak stoffet.

Lykke til! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg ville som flere har foreslått gått for en skillevegg kledd med stoff, slik at "veggen" kun er et visuelt skille mot rommet bak. Du må gjerne kle den øverste delen med scenemolton. I den delen hvor du har høyttalere ville jeg istedenfor å bygge inn "nisjer" til høyttalerne (som også begrenser muligheten for oppgradering senere) plassert disse bak veggen uten de medfølgende frontstofframmene og heller bygget veggen kledd med høyttalerfrontstoff foran der høyttalerne står. Da får høyttalerne spille i et relativt fritt rom uten de lydforringende skilleveggene som en slik nisje ville skape. I tillegg får du et meget rent utseende med en sammenhengende sort vegg.

Har forsøkt å skissere dette her:

Pass på at du velger høyttalere som spiller bra med frontstoff på. Da skal faktisk dette fungere meget bra.

Siden høyttalerfrontstoff ikke er 100% lystett ville jeg i tillegg malt eller kledd rommet bak skilleveggen sort, slik at det ikke reflekteres lys fra rommet bak stoffet.

Lykke til! :-)
    Hmm..dette så interessant ut. Må finne et annet sted til racket evt. Hvor i allverden får man tak i høyytalerstoff og scenemolton?

Når det gjelder høyttalere så har jeg B&W CM7. De kommer jeg ikke til å bytte ut med det første. Planen var å holde på de ihvertfall de nærmeste 10 åra. Kremt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerfrontstoff får man fra Eltek (dynabel.no), på Biltema, hos Ljudia (for å nevne noen).

Scenemolton er lystett og til en viss grad lyddempende (demper ikke bassen, kun høyere frekvenser). Det får du kjøpt på AVshop eller fra Norsk Sceneteknikk (sikkert flere steder også). Det koster jo litt, og det kommer et kappetillegg på toppen av kostnaden. Mange velger å kle alle veggene og taket i kinoen i dette stoffet, det er nærmest blitt en "industristandard" for hjemmekino.

Du kan forresten dekke mer av veggen enn jeg har skissert med scenemolton, så lenge du ikke dekker området foran høyttalerne.

Du kan også ta en titt på homecinemas kino som er under bygging for å se hvordan man kombinerer scenemolton med stofframmer som man kler veggene med. Noe lignende kan du jo vurdere for frontveggen din. Kjekt å kunne komme til bak veggen bare ved å fjerne en stofframme. Jeg skal ha det samme i min lille kino, som også er under bygging, bare med en annerledes festemekanisme for rammene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg en ny ide!

Det jeg lurer på her er om noen har erfaring med et slikt opsett. Spesiellt lurer jeg på hvordan det vil være å sette subbene i hjørnet foran ved kneveggene med lerretet/vegg plassert litt ut på gulvet. Vil denne veggen og evt det at fronthøyttalerne sperre/innvirke på effekten fra subbene?

Igjen! ikke diss tegningene mine

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor du absolutt må ha en rett vegg bak lerretet? Du kan vel bare henge det i skråtaket?
    Er det for synsskyld?
    Litt lettere og hjelpe når vi vet problemstillingen?

God jul

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •