Homeseer - styring av vannbåren varme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Homeseer - styring av vannbåren varme

Hei folkens!

Jeg er i ferd med å bygge ny bolig og i den forbindelse har jeg tenk å bruke Homeseer til husstyringen!
    Er det noen i den forbindelse som har erfaring med styring av vannbåren varme? Jeg har 10 soner og ønsker sentral styring, dvs. kunne regulere tempen fra PC'en. X10, z-wave, Merten er mest atkuelle produkter

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken leverandør er det du har av vannbåren varme (merke på varmepumpa)?

På det anlegget vi har så setter vi opp en varmeprofil og kan overstyre denne pr dag. natt/dag.

Hvilke behov ser du for deg at du har?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vannbåren gulvvarme fra varmepumpe til alle rom i huset, betonggulv med enten fliser eller parkett. Har forsøkt litt av hvert av styring, men endt opp med å kun bruke utetemperatur mot en programmert kurve. Følger stort sett anbefalt struping av kursene basert på Wirsbo beregninger til hvert enkelt rom. Synes dette fungerer utmerket og dersom man har betonggulv er det uansett alt for stor treghet til at noe mer avansert har noe for seg mener nå jeg. Det tok f.eks. nesten ett døgn før jeg oppdaget at den ene fasen inn til huset ble borte for noen uker siden og varmepumpen hadde stanset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med den siste der,ved store tem forandringer vil ikke gulvarmen rekke å følge etter. Hvis varmere ute,må varmvannet i betongen være der til den avkjøles og temp i rommet faller,...så ditto andre veien.Har prøvd,men fungerer best for oss med termostatene i samme pos hele veien....dette gjelder for vinterhalvåret

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innstallerer vannbåren gulvvarme i mitt gamle hus ettersom jeg renoverer det, og pr idag er varmen på plass i stue, kjøkken, bad og ett soverom.
    Styringen er enkleste sort, med en trådløs termostat i hvert rom. Tanken var å gå over til en mer avansert styring etterhvert, men dette har jeg falt bort fra.
    Som de andre her nevner er det noen fysiske lover inne i bildet her, og de er treige! :-D
    Man har veldig lite igjen for nattsenking osv på et vannbasert system, og ikke tror jeg det er særlig økonomisk besparelse heller.
    Da tror jeg innstalleringen er langt viktigere i så måte, med rett dimensjonering, effektiv isolering av av rør og gulv, store rom delt i flere kurser, rørene lagt i rett "mønster" osv.
    PS! Hos meg ligger rørene i betongdekke på bad, sov og gang. Mens det på stue og kjøkken ligger i bjelkelaget på undersiden av 22mm gulvspon og parkett, lagt i alu varmefordelingsplater.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mangen soner er det egentlig mulig å ha på et slikt system?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Hvor mangen soner er det egentlig mulig å ha på et slikt system?
    Det tror jeg er nærmest uendelig. Det er vel bare et spørsmål om nok varmeeffekt og stor nok pumpe til å sirkulere vannet i alle kursene på en gang.
    Prinsippet er jo stort sett så enkelt som det bare kan bli.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Litt OT men, lurer litt på oppvarming til kinorom en gang i fremtiden. Skal ha vannbåren varme i huset, og lurer på om jeg skal ha det i kinoen også...siden det sikkert er en smal sak. Men har lest at diverse hjemmekinoer inn på forumet her blir meget varm, og trenger kjøling stedenfor oppvarming mtp komponenter. Skal ha balansert ventilasjon i huset, og helt sikkert i kinoen også. Er det behov for rørvarme i en slik hjemmekino? (Blir ett eget bygg ved siden av huset.)

EDIT: Lurer på styring av dette varme-systemet også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventiler til et gulvvarmeanlegg må være av typen termoelektrisk, åpne/lukke, ikke analog regulering.

På et radiatoranlegg kan det brukes "analoge " ventiler.

Et varmeanlegg i gulv består av mange meter med rør, ventilen må åpne å slippe inn varmtvann i hele sløyfen.(PWM regulering)
    Brukes "analoge" ventiler, vil strømmen i rørene være så liten at vannet er avkjølt, før det er tilbake på fyrrommet. Gulvet vil bare bli varmt de første delen av rørsløyfen, når varmebehovet er lite.

I et gulvvarmesystem er tregheten så stor at det er lite å hente på å senke temperaturen på natt/dagtid.

Lettere å regulere inn et anlegg med fast temperatur i rommene og utekompensering.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Jeg har vannbåren gulvvarme fra varmepumpe til alle rom i huset, betonggulv med enten fliser eller parkett. Har forsøkt litt av hvert av styring, men endt opp med å kun bruke utetemperatur mot en programmert kurve. Følger stort sett anbefalt struping av kursene basert på Wirsbo beregninger til hvert enkelt rom. Synes dette fungerer utmerket og dersom man har betonggulv er det uansett alt for stor treghet til at noe mer avansert har noe for seg mener nå jeg. Det tok f.eks. nesten ett døgn før jeg oppdaget at den ene fasen inn til huset ble borte for noen uker siden og varmepumpen hadde stanset...
    Hei
    Hvor la du denne kurven inn, har wirsbo en box for slik styring.

Styrer du hver sone individuelt eller rett og slett styrer temp på vannet til sonene eller sløyfene?

Mvh
    knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •