Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor

Ok, da skal jeg snart kjøpe meg TV, og bygge meg nye møbler.
    dvs, snart er vel ikke snart, etter jul, kanskje etter nyttår kjøper jeg TV, og møbler bygger jeg vel kanskje ikke før sommeren (har ikke lokaler, så må gjøres ute).

Vel, kan si litt om prosjektet.
    Jeg har en PC som skal kobles opp mot TV-en, denne skal jeg surfe med, spille med, spille musikk med, se film med osv.
    Deretter skal jeg koble den til en 46" Ubestemt TV.
    Anlegget jeg skal bruke består av en NAD L70 og et par AudioPro SA-5 (ikke sammes som bilde), og en XTZ W12.
    Bordet og TV-Bordet er ikke-eksisterende, altså, jeg har planer om og bygge dette selv.
    Litt bilder av planen:

Hva Syns dere?

Fikk litt Kritikk for plasering av Sub i går på IRC.
    Den burde vist ikke stå i center, og den kom til og skape for mye viberasjoner i bordet.

Vel, den siste kan jeg muligens si meg enig i.
    Men hvordan er det med plasering i center?
    Er jo en fordel at man hører like mye på høyre øre som på venstre?
    Jeg får ivertfal veldig vodt i øret om jeg f.eks bruker kun en HT på venstre side og ikke har noe lyd på høyre.
    Men hvordan er det med viberasjoner osv?

Er dette en ok plassering? eller bør jeg gjøre noe annet?

Tegningen kan DL-es her btw: Bord.skb - ImageHost.org

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder sub, så er ikke lavfrekvente lyder veldig retningsbestemt. Så plasseringen av den må du nesten bare prøve deg fram på. En mulighet er å ikke ha hylle akkurat der suben står, så den ikke vil stå å skape vibrasjoner i resten av racket ditt.

Når det gjelder det bordet ditt så virker det veldig høyt, og kanskje det vil blokkere litt for lyden fra både front og sub?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det bordet ditt blir alt for stort. Ett mindre, lavere kaffebord vil være mer passende.

Eks:

IKEA | Salong- og avlastningsbord | Salongbord | KLUBBO | Sofabord/ TV-benk

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha snudd om på hele flisa jeg. Satt tv og høyttalere der sofa er nå. Så ville jeg sentrert det, slik at du har lik avstand mellom høyttaler og sidevegg til hver side, og gjerne ikke helt gnudd inn i sidene.

Jeg ville nok også gjort som det nevnes over her, å kutte ut bunnen i racket der subben evt. skal stå. Forøvrig mener jeg subben absolutt bør stå midt imellom høyttalerne, dersom man skal lytte på musikk.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm takk for tilbakemeldingene.
    Angående bordet, ja det er høyt, men det skal være en kombinasjon av kontor og "hjemmekino".
    Er jo ikke så deiligo g sitte med tastatur og mus på et laft bord i flere timer.
    Ellers, ser denne grei ut, i forhold til sub?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser mye bedre ut. at resten av tv bordet er godt avstivet vil nok også være med å forhindre at vibrasjoner forplanter seg.

forstår veldig godt at du vil ha et høyt bord, siden du skal bruke det som kontor samtidig. du bør da prøve å løfte høytalerne litt opp for å forhindre at bordet skjermer bort mye av lyden. høye spikes, og tykke plater (f.eks skifer) under HT kan jo være løsninger ?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kan jo være en løsning det er ja, men når du nevnet skifer, mener du da steing?

Ellers kan jeg nevne at elementene er på toppen av HT-ene.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skifer eller annen stein under høyttalerne fungerer veldig bra, både for å få løftet de og forhindre vibrasjonsforplantning. Høyttaler -> spikes -> betonghelle -> liggeunderlag -> gulv.

Fikk tak i noen billige betongheller på obs bygg, til 15,- kr stk. Bare satte disse på liggeunderlag som jeg klipte til, og vips, så var all dørslåing og naboklaging så og si borte.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke du skal låse plasseringen av høyttalerene og subben for fast som du gjør nå med benken. Bass er veldig lite retningsbestemt og vi kan ikke høre hvor den kommer fra når man kommer nedover i frekvens. En plassering i et hjørne vil gi deg mest output via romforsterkning, med nåværende plassering gjør du det omvendte.

Det er utvilsomt alfa og omega å få plassert subben der den spiller best og å ha så like forhold som mulig for begge høyttalerne. Videre vil jeg råde deg til å planlegge det slik at du får lik avstand mellom høytalerene og lyttepossisjon, da dette er viktig for å få et troverdig og velplasser lydbilde.

Ellers må jeg nevne at det er spennende å kunne følge med på et slikt prosjekt. Pøs på med bilder og dokumentasjon.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Skifer eller annen stein under høyttalerne fungerer veldig bra, både for å få løftet de og forhindre vibrasjonsforplantning. Høyttaler -> spikes -> betonghelle -> liggeunderlag -> gulv.

Fikk tak i noen billige betongheller på obs bygg, til 15,- kr stk. Bare satte disse på liggeunderlag som jeg klipte til, og vips, så var all dørslåing og naboklaging så og si borte.
    Ok, har du link til disse her? eventuelt bilde?
    Når det gjelder liggeunderlag er det kanskje ikke nødvendig når jeg har Teppehulv? (under teppet igjenn er det fliser)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg synes ikke du skal låse plasseringen av høyttalerene og subben for fast som du gjør nå med benken. Bass er veldig lite retningsbestemt og vi kan ikke høre hvor den kommer fra når man kommer nedover i frekvens. En plassering i et hjørne vil gi deg mest output via romforsterkning, med nåværende plassering gjør du det omvendte.

Det er utvilsomt alfa og omega å få plassert subben der den spiller best og å ha så like forhold som mulig for begge høyttalerne. Videre vil jeg råde deg til å planlegge det slik at du får lik avstand mellom høytalerene og lyttepossisjon, da dette er viktig for å få et troverdig og velplasser lydbilde.

Ellers må jeg nevne at det er spennende å kunne følge med på et slikt prosjekt. Pøs på med bilder og dokumentasjon.
    Hei!
    Tak for tipsene, skal se om jeg får gjort noe med lytteposisjonen.
    ellers, når det gjelder musikk (ikke testet den så mye på film enda) så liker jeg og ha den på midten av frequency, og kanskje en bitteliten posisjon ekstra.
    Hva frekvensen er her vet jeg ikke.
    Men jeg føler den plassen gir mest trykk, eller fysisk vibrasjon (med dette mener jeg ikke at jeg liker at ting står og rister og lager ulyder).
    Men liker følelsen når jeg kjenner lyden tar tak i meg og rister meg, dete gjelder også film.
    Så, om jeg trenger mindre bord til TV inge (sub) så har jeg anledning til og sette HT-er bredere om nødvendig (ettersom flytting at TV til venstre blir muligjort).
    Når det gjelder HT-er, vil lydbildet bli best om dem står helt rett utm eller om dem stilles et par grader inn mot midten slik at elementene peker rett mot ørene?

Ellers, bilder skal jeg komme med når jeg kommer videre

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bestilt i går:
    ASUS P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16 (P5Q PRO)

AMENTIO / ASUS P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

OEM S/PDIF, RCA/RCA han - han, 1m 75 ohm, coaxial kabel. (MM-65)

AMENTIO / OEM S/PDIF, RCA/RCA han - han, 1m 75 ohm, coaxial kabel.

Kjøpt i dag:
    CC HDMI Adaptor Male - DVI-D Female (AB556)

http://www.psostereng.no/PartDetail.aspx?q=p:833842

THERMALTAKE Grease #1 White Silicone Metal Oxide. (A2014)
    http://www.psostereng.no/PartDetail.aspx?q=p:833842

Bestilt i dag:
    Samsung 46" LCD TV - LE46A656-DEMO
    Samsung 46" LCD TV - LE46A656-DEMO - MPX.no - Elektromarked
    "Åpnet og testet"
    12185,– --> 11249,–

Varebeskrivelse Bestilt Pris Totalt
    Samsung 46" LCD TV - LE46A656-DEMO18999,008999,00
    Frakt 455,20
    Særavgifter 0,00
    Ordregebyr 0,00
    Fraktforsikring0,00
    Mva 2363,55
    Totalt inkl. mva 11817,75

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Ok, fikk TV-en får noen dager siden, nå har jeg fått kamerail jul så litt bilder
    Dette er bare en midlertidig løsning ettersom jeg ikke har bygget møbler enda
    Grunnen til at PC kabinette er åpent er at sidedøren rister under vibrasjoner fra XTZW12-en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •