Råd vedr. akustiske tiltak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd vedr. akustiske tiltak

Hei,

jeg holder på med innredning av kino/spill/musikk rom i kjelleren.

Rommet er ca 22m2 og alt er i betong utenom tak som er tre panel.

Alle mur vegger/gulv er behandlet med betong tett og primer, refleksjonsmatte på gulv, støpt varmekabler og flytsparklet over. Holder nå på med flis legging av gulv.

Det neste blir å fore ut vegger (50mm isolasjon).

Ytterst skal jeg ha panel (mdf) for å tilfredstille min bedre halvdel.

Er det noen som har peiling på om det har noen hensikt å sette opp et lag med gips mellom stendere og panel eller om panel (mdf) er dødt nok i seg selv?

Jeg har ingen naboer å ta hensyn til, så det er mest for akustikken i rommet sin skyld.

Eneste støy tiltak jeg må ta etterhvert, blir å blåse inn isolasjon i etasje skiller mellom kino rom og stua i etasjen over. Høres hult ut..

Med Klipsch RF 83, SVS og Onkyo TX-NR906 i rommet, så burde jeg nok se på hvilke akustiske tiltak jeg kan utføre mens jeg er på planleggingsstadiet.

Noen tips/råd?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sterkt vurdert et lag med gips under MDF-panelet.
    Gipsplater har en vesentlig bedre demping enn MDF-paneler, samtidig som disse stiver opp veggflatene på en mye bedre måte enn MDF alene.
    Er redd for at du kan få uheldige resonanser i veggene om du sløyfer gips!

Ellers kan du jo ta en titt i byggetråden til RuneW; mer omstendelig og gjennomtenkt tror jeg ikke det kan bli!
    Uten at du dermed slavisk skal følge alle hans "krumspring".
    Det tror jeg få, om noen, orker!

Her: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-new-post.html

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vel ikke la meg skremme av Runes overkill-attityde, jeg tror at man kommer ganske langt med enklere tiltak enn som så. Men at det er gjennomført er det jo ingen tvil om, og resultatet kan ikke bli annet enn toppklasse. Men det finnes vel en mellomting for oss andre dødelige?

Jeg har tenkt å nøye meg med kun MDF-plater men er sannelig ikke sikker. Håper det blir litt trafikk i denne tråden, skal holde øyet åpent.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Ref: PM

Det er nok mest lydisolasjon jeg har en viss peiling på. jeg "leser meg opp" til hvert stadium av byggingen min og har ikke kommet til akustikken enda mer enn i veldig grove trekk.

Jeg har overhodet ikke tatt hensyn til akustikk i min konstruksjon. Den kommer etter at rommet er ferdig i form av demping av førsterefleksjoner, bassfeller og evt. justering av etterklang (demping i tak).

Hva er det du ønsker å oppnå da?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg ville vel ikke la meg skremme av Runes overkill-attityde, jeg tror at man kommer ganske langt med enklere tiltak enn som så. Men at det er gjennomført er det jo ingen tvil om, og resultatet kan ikke bli annet enn toppklasse. Men det finnes vel en mellomting for oss andre dødelige?

Jeg har tenkt å nøye meg med kun MDF-plater men er sannelig ikke sikker. Håper det blir litt trafikk i denne tråden, skal holde øyet åpent.
    Det var heller ikke meningen å "skremme" noen, samtidig som jeg faktisk tror at man komme godt i mål på en noe mindre komplisert måte?
    Prosjektet hans er uansett unikt, slik jeg ser det........

MDF-panelplater har, såvidt jeg vet, en relativt beskjeden tykkelse. 12 til 16mm, som en gjetning?
    Da ser jeg i alle fall for meg en ekstra avstivning i form av gips, bak slike plater.
    Ikke dermed å mene at dette er noen fasit, men snarere en forsikring imot "skumle" resonansopplevelser.
    Jeg ville i alle fall satset på et lag gips, for sikkerhets skyld.
    Gjerne i kombinasjon av liming / spikring av panelene mot gipsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden rommet skal være "vårt" og ikke mitt (og guttungens) så har jeg en del estetiske hensyn å ta også og tenker derfor på hva jeg kan gjøre skjult men som gir akustiske fordeler. Er jo "redd" at lyden skal bli helt ute av kontroll eller flyte helt ut og bli ei smørje slik at en ikke har noe utbytte av et i mine øyne, konge oppsett til film/spill og musikk.

Jeg har sett i noen hjemmekino reportasjer hvor flere har panel på veggene og noenlunde samme høytaler oppsett, men der er gjerne veggene 80% dekket med molton i tillegg. Det synes ikke madamen var noe for oss...

Tak er som nevnt i tre panel og gulv er flislagt og noen mener at det dermed er lagt til rette for et "ukontrollerbart lydmiljø".

Jeg skal til å sette opp stendere (varmekabler og gulv er ferdig) i morgen og prøver bare lære mest mulig om hva jeg bør ta hensyn til for å kontrollere lyden i stedet for bare å være etterpåklok

Jeg tenkte også på forsiktige tiltak når rommet står ferdig, som f.eks lydplater i ramme med bilde motiv utenpå og lignende som nesten kan regnes som "skjulte tiltak".

Rommet skal også brukes som gjesterom og det er en av grunnene til at hun ikke ønsker molton, tepper, osv. der.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det var heller ikke meningen å "skremme" noen, samtidig som jeg faktisk tror at man komme godt i mål på en noe mindre komplisert måte?
    Prosjektet hans er uansett unikt, slik jeg ser det........
    Neida, det var ikke slik ment Scrooge Men Runes prosjekt kan virke litt overveldende. Men unikt er det hvertfall.

I mellomtiden har jeg tatt meg en runde i huset her. Vi har MDF-plater på barnerommene i 2. etg. Når jeg tenker resonanser så tenker jeg automatisk "synging" i platene når man knakker på de, ref knoketesten på høyttalere. Jeg kan ikke detektere noen slik synging på de platene og jeg tipper at det har med isoleringen å gjøre, dvs. at isolasjonen har god kontakt med platene. I gipsplatene i taket i kjelleren min har jeg faktisk slik synging i den ene delen av taket, og jeg mistenker at det kommer av at isolasjonen ikke ligger skikkelig nedtil platene. I den andre delen var jeg mer nøye og der er det ikke slik lystig sang.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ei heller mente jeg det slik, ei heller oppfattet jeg det slik. ;-)

"Knoketesten" din kan jo være en indikasjon på at jeg kanskje tar feil?
    Min "mistanke", (med påfølgende gipstiltak), går først og fremst i retning av frekvenser som ligger endel lavere enn hva en knoketest kan avsløre.
    Min magefølelse tilsier i alle fall et lag gips bak MDF-panelene, og som jeg sjøl ville gått for i et sådant tilfelle.
    Men for all del folkens; ta ikke for gitt at den er riktig!!
    Om isolasjonen bak platene legger disse i en form for press, kan det meget godt hende at denne demmer godt nok opp for mine mistanker....

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lite spørsmål

Hvordan er egentlig festingen av MDF plater utenpå gipsplatene?
    Limes det?
    Eller skrues det fast?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Limes det?
    Eller skrues det fast?
    En kombo, vil jeg umiddelbart foreslå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    [...]
    "Knoketesten" din kan jo være en indikasjon på at jeg kanskje tar feil?
    Min "mistanke", (med påfølgende gipstiltak), går først og fremst i retning av frekvenser som ligger endel lavere enn hva en knoketest kan avsløre.
    Min magefølelse tilsier i alle fall et lag gips bak MDF-panelene, og som jeg sjøl ville gått for i et sådant tilfelle.
    [...]
    Ja, det kan jo godt hende at problemene dukker opp i helt andre frekvensområder enn mine knoker er i stand til å frembringe. At veggen som helhet blir dødere er jeg ikke i tvil om.

Limes det?
    Eller skrues det fast?
    De skrues i nota, men man må jo passe på at plateskjøten kommer over en stender og bruke skruer som er lange nok til å nå gjennom gipsplata og inn i stenderen. Vel, skruer er vel amatør-metoden. Jeg lurer på om proffene bruker kramper.

Og som Scrooge nevner kan det kanskje være greit å lime skjøtene.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig ikke i tråd med trådstarters ønske for innhold?

Men å feste i hver stender er jo ganske så logisk, mulig også liming av skjøtene, men hva med problem som kommer av lase basstoner som gjør at MDF platene slår mot gips platene, var der jeg tenkte på liming, helst med et lim som er litt seigt, ellers vil det jo bli porøst og miste sin bindende effekt.

Mulig dette er et problem som kanskje ikke er relevant, men hos meg har jeg merket et problem med at spottene i taket gikk til helsike selv om lyset er skrudd igjennom takessene og opp i bjelkelaget.

Når det er mulig, må det jo også være mulig å få MDF til å slå mot gipsplata, siden det er 60 cm i mellom infestning horisontalt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, lime i skjøtene også. Og ikke minst imellom stenderne! Et (i mine øyne), meget viktig punkt.
    Om man bruker kramper eller skruer, er vel nærmest ett fett?
    Førstnevnte heller vel helst i retning av kostnadseffektivitet, og ikke kvalitet. "Take your pick"....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å feste i hver stender er jo ganske så logisk, mulig også liming av skjøtene, men hva med problem som kommer av lase basstoner som gjør at MDF platene slår mot gips platene, var der jeg tenkte på liming, helst med et lim som er litt seigt, ellers vil det jo bli porøst og miste sin bindende effekt.
    Aaahh, slik å forstå... Trodde du var helt ute, jeg..:? Høres ut som en jobb for GreenGlue. Eller gjøre det enkelt med sponplatelim, det er tyntflytende og tyter godt utover.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg tenkte 50mm isolasjon til 48x48mm stendere, så sånn sett blir det litt "press". Det er kanskje mulig å legge inn noen "avstivere" i form av horisontale bjelker mellom stenderne?

Har mdf panel i stua og disse er skrudd rett på spon plater som utgjør de gamle innerveggene. Her gir "knoking" en dempet med samtidig litt hul lyd, som jeg regner med er fordi ytter veggene er elendig isolert, hvis de er isolerte i det hele tatt. Stua er litt større og litt høyere under taket, men har OK akustikk til film og musikk. Har ikke forsøkt et "stort anlegg" her, men med det forrige oppsettet med billig høytalere så opplevde jeg ikke noen problemer med lyden selv om bakveggen bare var 3,5 meter fra fronten av høytalerne.

Jeg har 2 arkade kabinetter som skal inn i rommet, en sofa og en skyvedørsgardeboe i motsatt ende av rommet, så det blir ikke "nakent".

Men jeg har notert anbefalingen din Scrooge og håper at flere som kanskje har gjort dette eller som skulle ønske de hadde gjort det, bidrar til denne posten. Klør i fingrene etter å komme videre

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klø ivei!
    "Better late, than never". ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en følelse at vi er en liten hard kjerne som flyr i hælene på hverandre mellom en 4-5-6 byggetråder for tiden...

Slutt å klø mann, kom deg i ærbe'.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har en følelse at vi er en liten hard kjerne som flyr i hælene på hverandre mellom en 4-5-6 byggetråder for tiden...

Slutt å klø mann, kom deg i ærbe'.

Stå på!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mdf plater over gips

Jeg fikk bygget lydrom i kjeller når huset kom opp. Doble vegger med skille mellom stendere og mur mak en langside og en kortside. Pga mangel av gips plater spurte snekkeren om de kunne bruke Huntonitt(lik mdf) plater over gipsplatene på veggene. Det er døde materialer begge tenkte jeg så sa jeg ja. Taket er dobbelt lag gips på lydbøyler og 20 cm etasjeskiller. Senere senket 6 cm med 2 cm lydtakplater. Bassproblemene var der også før takplatene kom opp.

Sliter med stående bølger (brumming) i frekvensområdet 60 -100 hrz. Med målinger i radio shack ligger de frekvensene 10-15 db over resten i lytteposisjon. Merker samme problemene i stua. Eneste likhet med de rommene er huntonittplatene. Føler jeg tok feil avgjørelse mht huntonittplatene og tror det er det som gir akustikkproblemer hos meg.

Noen som har noen idéer, eller forslag?

Vurderer å legge brystning eller plater(på veggene over det som er der fra før) i håp om å bryte opp bølgene, men vet ikke om det vil hjelpe. Har tenkt på ulik akustikkmatter også, men de er jo dyre. Ser helst på alternative løsninger først.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •