Råd vedr. akustiske tiltak - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En annen viktig ting å ta med i beregningene er å hindre vibrasjoner. Det er ett problem som kan være svært vanskelig å få gjort noe med senere, og kan være svært forstyrrende. Jeg har enkle huntonittplater i kombinasjon med litt dårlig stenderverk på 1\4-del av ene kneveggen i mitt kinorom, og der vibrerer det helt ukontrollert ved 15-30hz. Det samme skjer ved enkelte skjøter i rommet.

Så det eg anbefaler er litt kraftig stenderverk, elastisk lim over allt og helst gipslag under huntonitten. Når det kommer til aukustiske tiltak bør du nesten bare vente å se til rommet er ferdig, for så og forhandle deg frem til kompromiss-løsninger. Evt kan du bruke akustikkplater (fra glava, rockwool ol.) i f.eks taket.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takkonstruksjon

Sitat Opprinnelig postet av runefilm
    Jeg fikk bygget lydrom i kjeller når huset kom opp. Doble vegger med skille mellom stendere og mur mak en langside og en kortside. Pga mangel av gips plater spurte snekkeren om de kunne bruke Huntonitt(lik mdf) plater over gipsplatene på veggene. Det er døde materialer begge tenkte jeg så sa jeg ja. Taket er dobbelt lag gips på lydbøyler og 20 cm etasjeskiller. Senere senket 6 cm med 2 cm lydtakplater. Bassproblemene var der også før takplatene kom opp.

Sliter med stående bølger (brumming) i frekvensområdet 60 -100 hrz. Med målinger i radio shack ligger de frekvensene 10-15 db over resten i lytteposisjon. Merker samme problemene i stua. Eneste likhet med de rommene er huntonittplatene. Føler jeg tok feil avgjørelse mht huntonittplatene og tror det er det som gir akustikkproblemer hos meg.

Noen som har noen idéer, eller forslag?

Vurderer å legge brystning eller plater(på veggene over det som er der fra før) i håp om å bryte opp bølgene, men vet ikke om det vil hjelpe. Har tenkt på ulik akustikkmatter også, men de er jo dyre. Ser helst på alternative løsninger først.
    Heisan.
    Ble ikke helt klok på den oppbyggingen du har i taket. Kunne du beskrevet den fra bjelkelag og ned?????????

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gips med huntonitt utenpå

Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Heisan.
    Ble ikke helt klok på den oppbyggingen du har i taket. Kunne du beskrevet den fra bjelkelag og ned?????????
    Kan jeg godt forstå... ikke sikker selv hva jeg skrev, men prøver igjen;
    nevnt ovenfra og ned:
    • Bjelkelag med 20 cm isolasjon(glava)

• lektere med lydbøyler

• 2 lag gips

• 6 cm luft

• 2 cm lyddempeplater 60x60 fra glava, ligger løst i et skinnesystem. Vanlig i mange bedrifter m.m

Var det lettere nå?

Det er veggene jeg lurer mest på. Føler lydbølger i 60 -100 hrz reflekterer og boostes i huntonittplatene, og lager en "grøt" av bass som ikke er lett å skille fra hverandre. Blir liksom hengende en stund. Håper kanskje ny forsterker Onkyo 876(i bestilling) vil hjelpe litt på dette.

Mister endel db i frekvens fra 35 og nedover, mens det i 60-100hrz ligger 10-15 db over snittet.(målt med Radio Shack). Hjørnene bak lytteposisjon ligger i 60-100 hrz i 15-25 db over lytteposisjon!

Det er kanskje bare akustikkplater og bassfeller i hjørnene som vil hjelpe???

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg forbinder med akustikkplater har liten effekt i det området du nevner, men det er, som du også nevner, bassfelle-mat.

Har du en litt mer presis måling (kurve) av frekvensresponsen fra 20-200 Hz i sweet spot?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEG skal foreta en mer nøyaktig måling en kveld, så kommer jeg tilbake med kurver og kanskje bilder også.
    Takker for interesse så langt.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målingene i ny og gammel sweetspot. samme gain på sub. målt i 75 db i gammel sweetspot. lik avstand til hjørne og bakvegg( bare en annen vegg.flyttet til venstre sidevegg fra orginal plassering.)

Rommet er 5,05 x 3,85 x 2,25 høyde. Tak er 20 cm isolasjon, lydbøyler og dobbel gips + 6 cm under gipsen henger glava lydhimling 2 cm i hele taket.
    vegger er gips og huntonitt med 10 cm dobbel lydvegg ved innervegger. Døra og pulten) Yttervegger har 25 cm mur bak(bak lærret gammel sweetspot og vindusvegg.

Det er en annen opplevelse å høre registeret nå. prøvelyttet i dag. Føler jeg har truffet bedre med plasseringer nå.

Ang bruk av Audyssey EQ. Audyssey sine sider legger opp til andre plasseringer under måling og kalibrering enn det Onkyo 876 mener i sin instruksjonsbok. Hvem skal jeg følge? Blir andre steder anbefalt å bruke alle 8 punktene, men onkyomanualen viser bare inntil 7 og en annen rekkefølge på plassreringene!!!
    SVAR fra Audyssey 21.1.09: Bruk deres måleoppsett som ligger på deres nettsider, IKKE forsterkerens ( om den viser noe annet)

Her følger 2 bilder av kinoen tegnet i google:
    Vedlegg 44176
    Vedlegg 44177

Her følger 2 målinger med RS på gammel og ny sweetspot:
    :-D Vedlegg 44191

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hadde et par dårlige kompiser med gode ører til lydjustering og tuning i går kveld. Magisk! Nå sitter plutselig alt.

Med musikk i direct mode var vi faktisk nede å kjente på om subben var med å trykke bass eller ikke. Det var den heller ikke!!! (har tidligere ikke hatt bass i det hele tatt uten en stor sub med mye gain, så nå sparer jeg også kona for mye romling å bass i resten av huset!!!:wink: )

Nå jobber høytalerne og stereooppsettet som om det var et annet anlegg i et helt annet rom. Det var formidabel forandring hvor hele registeret bare åpnet seg og gav kontrollert og god lyd. Et bassområde som gir lyd langt nedover det som forventes av høytalerne,samt med fylde og kontroll. Skal ta en ny kalibrering igjen, men utgangspunktet er jo en annen verden før den gjøres så jeg har stor tro på at jeg har klart å makse lyd i rommet med det anlegget jeg nå har.

Kan slappe av nå å begynne å nyte musikk og film. Ikke bare irritere seg.
    8) :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

RS målingene var det som satte meg i gang med å ville flytte sweetspotten og "kinosalen" 90 grader, fordi den gamle sweetspoten hadde så dårlig lyd i alle områder. Resten tok kalibreringsplater og gode ører.

Hadde ikke trodd det skulle bli slik forskjell på å ommøblerere, men det gjorde det. Moralen er å prøve ut rommet på mange måter før lerret blir spent på veggen.

Gleder meg til film i kveld:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Endelig i havn!!!

Hadde et par dårlige kompiser med gode ører til lydjustering og tuning i går kveld. Magisk! Nå sitter plutselig alt.

Med musikk i direct mode var vi faktisk nede å kjente på om subben var med å trykke bass eller ikke. Det var den heller ikke!!! (har tidligere ikke hatt bass i det hele tatt uten en stor sub med mye gain, så nå sparer jeg også kona for mye romling å bass i resten av huset!!!:wink: )

Nå jobber høytalerne og stereooppsettet som om det var et annet anlegg i et helt annet rom. Det var formidabel forandring hvor hele registeret bare åpnet seg og gav kontrollert og god lyd. Et bassområde som gir lyd langt nedover det som forventes av høytalerne,samt med fylde og kontroll. Skal ta en ny kalibrering igjen, men utgangspunktet er jo en annen verden før den gjøres så jeg har stor tro på at jeg har klart å makse lyd i rommet med det anlegget jeg nå har.

Kan slappe av nå å begynne å nyte musikk og film. Ikke bare irritere seg.
    8) :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

RS målingene var det som satte meg i gang med å ville flytte sweetspotten og "kinosalen" 90 grader, fordi den gamle sweetspoten hadde så dårlig lyd i alle områder. Resten tok kalibreringsplater og gode ører.

Bruker lite eller ingen puter eller andre dempemidler annet enn 4.stk 2 cm 60x60 glava lyddempe takplater på veggen(hvor lerret var før). En skumpute 140 x 40 x 10cm på motsatt vegg(over pult for å bryte noe av lyden) Satt den opp fordi jeg testa med å knipse høyt og det gav gjenklang, men etter skumputa kom opp var det vekk!

Hadde ikke trodd det skulle bli slik forskjell på å ommøblerere, men det gjorde det. Moralen er å prøve ut rommet på mange måter før lerret blir spent på veggen.

Gleder meg til film i kveld:-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •