Haavard (hobbysnekker) bygger sin første kino. Nesten ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer haavard08 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Haavard (hobbysnekker) bygger sin første kino. Nesten ferdig

God aften godtfolk!

La oss ha det klart: Jeg er ingen snekker, kan lite om prosjektet jeg skal kaste meg ut i, men jeg har så sykt lyst til å få til dette selv! Kunne gjerne ha leid inn snekkere til kinobyggingen, det hadde kostet flere høvdinger og jeg hadde ikke lært en pøkk selv. Jeg vil gjøre dette selv for å lære hvordan ting henger sammen og gruble frem gode og nyttige løsninger (forhåpentligvis sammen med alle de andre her inne som har bygd noen sykt bra AVrom:-D

Jeg er nå (etter noe planlegging) gått i gang med byggingen av min kino i kjelleren. Rommet er 4,4 m langt, og 3, 4 m bredt. Takhøyden er pr i dag 2,10 før byggestart. Sitter med tanker rundt takhøyden, å legge lydbøyler vil stjele mye av taket, særlig da når det skal 2 lag med gips opp.
    Rommet har to yttervegger, ligger vel ca 70-80% under bakkenivå. Det er tykk betong, omlag 20 cm slik jeg har forstått.
    Har fått opplyst at det var fukt i kjeller for ca 5 års tid siden. Huset ble da drenert grundig på utsiden med asfaltplater og det som er, så i dag er det meget tørrt der inne. Ingen kjellerlukt eller noen form for mugg eller sopplukt.
    Det kan se ut som at det har vært fukt/vann nederst i et hjøret på et av bildene, det er bare gammal fyrings kåkks som har ligget der fra gammal dager! Litt sorte striper nederst på murveggene har jeg kommet frem til at det var før det ble drenert godt rundt huset. Nå er det som sagt tørt og fint der nede.
    Har de siste dagene murt igjen den ene døren til rommet, opprinnelig var det to boder.

Har noen planer etter å sett på en del tråder her inne om hvordan jeg skal starte.

Vegger: Bør jeg bruke platon på ytterveggene? Skal lekte ut og isolere meg glava eller rockwhool. Hvilket tykkelse på stenderverk bør jeg bruke? Tenker litt på 45/45 da jeg ikke vil stjele så mye av rommet, så isolere 5 cm. Lydisolasjon til vegg er uvesentlig da rommet ligger i kjeller. Funderer da som tools på forumet her om å legge mdf plater rett på stendere på vegg etter isolering.

Tak Siden høyden ikke er mer enn 210 pr i dag, hva er beste løsning? En byggmann på makker sa jeg kunne skru opp gips x2 i taket. Hva mener dere? Forøvrig er taket isolert med insprøyta rockwhool for 2 år siden.

Gulv Gulvet er helt vannrett. Her aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, noe sier at jeg bør følge hjalmarjalla (tror det ble rett) sitt råd med blå platon. Skal ei ha varmekabler, teppe til slutt.

Tror jeg skal begynne med stenderverket. (Har forøvrig aldri satt opp noen stenderverk, så det kommer til å bli en del bilder med spørsmål) .
    Blir å kjøpe inn stenderverk i morgen eller fredag, da det blir full jobbing i kjelleren hele helgen! Fy jeg gleder meg!
    Da vil jeg bare takke på forhånd, og håper på god respons!
    Mvh
    Håvard

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til , sitter i samme balja selv! Husk masse masse masse masse bilder!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lykke til,

Rommet ditt er ganske likt mitt, jeg har 3,62x4,82 med høyde 2,20.
    jeg brukte 1 1/2*4 som reisverk, lett å jobbe med.

Bruk god tid på planlegging av rommet, mtp. kabling osv. Rør til sentralstøvsuger fungerer veldig greit, da kan du trekke flere kabler i et rør, og det er lett å få gjennom plugger etc.

Har du noe utstyr i dag, eventuelt hva har du tenkt deg?
    Utstyrliste?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    lykke til,

Rommet ditt er ganske likt mitt, jeg har 3,62x4,82 med høyde 2,20.
    jeg brukte 1 1/2*4 som reisverk, lett å jobbe med.

Bruk god tid på planlegging av rommet, mtp. kabling osv. Rør til sentralstøvsuger fungerer veldig greit, da kan du trekke flere kabler i et rør, og det er lett å få gjennom plugger etc.

Har du noe utstyr i dag, eventuelt hva har du tenkt deg?
    Utstyrliste?
    Det med sentralstøvsugerrør var ikke dumt, kanskje spes da med tanke på høytalerkabler og hdmi til PJ. Har pr i dag, yamaha rx-v633 reciever, og dynavoice m65, samt surround og senter. Hifi bakteriene har infektert meg også, ser allerede på Klipsch rf 83 da også senter og bakhøytalere i samme merke. Har ei hørt i levende live, men skal visst være gode i kino sammenheng. Time will show!

Nå er det vertfall bygging av hjemmekino som står for døren, har leid henger til i morgen da jeg skal hente materialer for reisverk. Nå starter kosen og sikkert mye grubling på hvordan jeg skal gå frem Bilder vil nok bli lagt ut i morgen kveld.:-D

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag bært inn 123 løpemeter med stenderverk. Visste seg at hengern som jeg lånte på byggsjappa hadde 2 punkterte dekk av 4! Ikke rart hengern slengte! Utleiehengere kjøres nok hardt og brutalt!

Har fått opp en vegg, skal i morgen begynne med stendere med 60 c/c. Kan noen forklare meg hvordan jeg måler opp dette? Er det fra senter til senter eller fra innerpunkt på stender til innerpunkt til neste stender? Dette er kritisk har jeg skjønt, når jeg skal opp med plater på veggen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter på stender til senter på neste stender. 60 c/c betyr 60 cm center til center.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stenderverk ferdig

Endelig, etter ca 3 uker jeg ferdig med stenderverket. Har vært en dritt jobb, har gjort mye 2 ganger etter prøving og feiling. Etter mye måling og vatring har selv en ufaglært jallasnekker som meg kommet i mål med stenderverket:wink:
    Har også greid å sette inn en ny dør, denne blir nok malt i sort etter hvert som rommet tar form.
    Planen videre for uken er å få på plass alle k-rør, og isolere. Muligens gips på veggene til helga. 1 lag gips og 1 lag mdf. 2 lag gips i tak.

Sitter å funderer på om jeg drite i å legge skjult el.anlegg eller om jeg skal la det gå langs listene, er det mye å penger å spare der? Ser for meg at elektrikern bruker mye tid på å trekke disse kablene og derav vil det bli dyrt? Høytalerkabler blir lagt i k-rør.

Håper på å få rommet ferdigstilt i januar en gang. Hjemmekino er så sinnsvakt digg!!!!

Bestiller meg en Epson tw 980 og 106 " lerret rett over nyttår.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å rote så j*vlig under bygging av homecinema? Tror det må være fordi jeg storkoser meg når jeg holder på! Driter i hvor jeg legger ting, samboer sier fråden min står når jeg holder på som værst, men det tror jeg ei noe på!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser bra ut dette her.

Jeg hadde gått for sjult løsning på alt somer av rør og ledninger. Tror elektrikeren setter pris på å få trukket alt i rør.

Blir det ett eller to lag gips? noen planer for finish på gips?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som elektrikker vil jeg si at du ikke sparer noe på å få det lagt åpent. Gå for skjultanlegg, både med strøm og resten av kablene. Lag deg godt med føringsveier, da du garantert vil sette pris på dette i fremtiden. Få inn godt med stikk i rommet også, da skjøteledninger er det verste herket som finnes!
    Keep up the good work.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser bra ut dette her.

Jeg hadde gått for sjult løsning på alt somer av rør og ledninger. Tror elektrikeren setter pris på å få trukket alt i rør.

Blir det ett eller to lag gips? noen planer for finish på gips?
    Det blir 1 lag gips på vegg fordi dette er i en kjeller 80% under bakkenivå, trenger vel derfor ikke all verden med lyddemping. Uten på gipsvegg blir det ubehandla mdf plater eller sort fillt. Usikker her ennå. Søker inspirasjon hos alle de fine kinoene inne på forumet. I tak blir det 2 lag gips, istede for lydbøyler. Fordi det vil stjele av den lille takhøyden som er nå.:-D

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Increator
    Som elektrikker vil jeg si at du ikke sparer noe på å få det lagt åpent. Gå for skjultanlegg, både med strøm og resten av kablene. Lag deg godt med føringsveier, da du garantert vil sette pris på dette i fremtiden. Få inn godt med stikk i rommet også, da skjøteledninger er det verste herket som finnes!
    Keep up the good work.
    Ja skjult er nok best i det lange løp, og det blir best finish med skjult!
    Har funnet ut at de k-røra fra biltema jeg kjøpte i går, kan brukes til tennved. Skal visst være uber dårlig kvalitet på de i følge mange her inne. Må vel ty til elhandel sine rør. Ikke så værst pris der heller.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke kalle dette for jallasnekring, men jeg kjenner meg igjen med litt rot & virvar mens man holder på.
    Den stakkars bokklubb-premie-radioen som ligger der i spaghetti-western-bildet, den vil neppe overleve flere støvdager....

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Vil ikke kalle dette for jallasnekring, men jeg kjenner meg igjen med litt rot & virvar mens man holder på.
    Den stakkars bokklubb-premie-radioen som ligger der i spaghetti-western-bildet, den vil neppe overleve flere støvdager....
    Kan nok ta deg i hånden på det !

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det noen form for demping, tenker på akustikk-plater osv.
    Driver selv å prøver meg fram med rockwool sine 50mm himlingsplater.

3 på hver side vegg og 2 på bakvegg, funker som bare det.
    De er ikke veldig pene å se på, men om du likevel skal trekke vegger med sort stoff, så kan du jo eventuelt trekke slike plater med samme stoff.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det noen form for demping, tenker på akustikk-plater osv.
    Driver selv å prøver meg fram med rockwool sine 50mm himlingsplater.

3 på hver side vegg og 2 på bakvegg, funker som bare det.
    De er ikke veldig pene å se på, men om du likevel skal trekke vegger med sort stoff, så kan du jo eventuelt trekke slike plater med samme stoff.
    Dette med akustikkplater er nytt for meg, hvordan fungerer de? Er det mye plater som man må spikre rammer rundt? Kostbare? Akustikkmessig vil jeg ha vegg til veggteppe på gulv. På vegger blir det sort filt eller mfd. Om det blir mdf hadde jeg opprinnelig planlagt å lage rammer som jeg kler med molton/filt.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyde spikerslag på side og bakhøytalere

Driver nå å legger opp spikerslag til bak og side høyt. Ser mange har de langt oppunder veggene, mens andre sier de skal være ca 50 cm over ørenivå når en sitter i sweetspot. Hva er egentlig mest ideelt? Sikkert noe å si hvilken type høytalere !

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest herinne at de skal henge mye høyere enn man tror (mine henger alt for lavt).
    Men så er det disse spesielle høyttalerne som sprer lyden da..... de skal visstnok være ypperlige til surround.

Mirage har f.eks disse:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavard08
    Dette med akustikkplater er nytt for meg, hvordan fungerer de? Er det mye plater som man må spikre rammer rundt? Kostbare? Akustikkmessig vil jeg ha vegg til veggteppe på gulv. På vegger blir det sort filt eller mfd. Om det blir mdf hadde jeg opprinnelig planlagt å lage rammer som jeg kler med molton/filt.
    Platene demper mye av klangen i rommet. Hos meg står front HT ganske nær veggen, lyden ble da litt vanskelig å retningsbestemme, det virket som om lyden kom fra hele sideveggen. Etter at jeg hang opp rockwool 50mm akustikkplater ca 30 cm foran HT ble det mye bedre.

Du kan henge dem rett på veggen, lage ramme av noen lekter e.l.
    Jeg har en svoger som er blekkslager, han driver å lager en ramme på 120x200x10cm som jeg skal bruke. Der blir det 3 i bredden med 10cm mellomrom mellom platene og de blir hengende ca 5cm utfra vegg. jeg kommer til å trekke mine med enten scenemolton, eller frontstoff til høyttalere. Det finnes utallige muligheter

Akustikkplate :: Himlinger :: Produkter :: Rockwool Guiden

Jeg betalte 1100,- for 2 pakker med 6 stk i hver, 50mm svart.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt meg mer eller mindre unna kjeller i høytiden for å holde husfreden. Men i morgen er det arbeidsdag igjen og kjellerprojektet kan forstette.

Har siden sist begynt legging av k-rør til høytalere og el.anlegg.
    Legger samtidig opp 20 mm rør til subkabel i hjørnene i rommet slik at jeg kan plassere subben som jeg vil etterhvert når kalibrering begynner. Værste som finnes er ledinger som ligger løse langs gulvlister!

Dette blir dedikert kino, så jeg skal ha null elektronikk i front. Tenker at jeg setter alt i hjørnet bak, har lagt opp rørene slik at de slutter i hjørnet. Har vært på utkikk etter hjørne rack, men kan ikke finne noe som passer når det kommer til skjuling av kabler. Så jeg må nok egenprodusere et rack etterhvert som rommet tar form. Tar gjerne i mot noen tips evt tegninger på det:-P

Har nå plassert spikerslaga for høytalerne, legger opp til 7.1

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •