jahnmar's kommende "multimediarom". (planlegging)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

jahnmar's kommende "multimediarom". (planlegging)

Har ett litt rart spørsmål som lyder følgende: Hva anser dere kinoeiere/byggere som den perfekte størrelsen på ett "kinorom"? ( "normal" størrelse med 1 til 2 seterader.)
    Tenker da på lengde/bredde og gjerne høyde også.

Grunnen er at vi skal til og bygge nytt hus innen kort tid (håper jeg), og har da veldig lyst og tegne inn ett tilbygg ved siden av hovedbygget. Kunne sikkert blitt en finfin garasje, men en fet hjemmekino frister ufattelig mye mer.

Noen forslag?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Har ett litt rart spørsmål som lyder følgende: Hva anser dere kinoeiere/byggere som den perfekte størrelsen på ett "kinorom"? ( "normal" størrelse med 1 til 2 seterader.)
    Tenker da på lengde/bredde og gjerne høyde også.

Grunnen er at vi skal til og bygge nytt hus innen kort tid (håper jeg), og har da veldig lyst og tegne inn ett tilbygg ved siden av hovedbygget. Kunne sikkert blitt en finfin garasje, men en fet hjemmekino frister ufattelig mye mer.

Noen forslag?
    Tja, Bredde 4 meter, Lengde 5,5-6 meter, Høyde minimum 2,4 meter.

Bredden pga ett lerret på 2 -2,4 meter,så skal du gjerne ha plass til høytalerer osv, Lengde fordi når du har ett lerret på den størrelsen ligger kasteavstanden på de fleste projektorer på ca 4 meter (ja du kunne hatt en lengde på 4 meter men da blir rommet kvaderatisk og det er ikke bra for lyden ) Høyde er flott desto mere desto bedre :-D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger av flere ting.

• Størrelsen på bildeflaten
    • Typen og mengden høyttalere
    • Planløsning
    • Akustiske krav da både demping mot naboer og interaksjon med høyttalerne.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Dette er ett fullstendig ukjent område for meg, angående projektorer og lerret. Og ikke minst kasteavstand! Vet det finnes en kalkulator en plass, men aner ikke budsjettet enda.
    Når det gjelder system tenker jeg på ett 7.2 da dette er mest vanlig tror jeg. Planløsning er jeg ikke helt sikker på du mener med Gwandarion Bygget vil bli i betong, og kledd med ett eller annet innvendig. ( det enkleste og beste?) Ellers så er jo dette her bare en tanke (nesten) på papiret foreløpig. Når det gjelder projektorer: Er det slik at de fleste kan ha samme bildestørrelse? Og bare bildekvaliteten øker med prisen? 10k vs. en til 50k, hvis dere skjønner?

EDIT: Må jo ha STORT bilde når det først skal bygges hjemmekino...antar jeg.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ALDRI vært inni en ordentlig hjemmekino, bare offentlige kino'er.
    Kjenner ingen som har det, eller får i nær fremtid heller. Derfor stor uvitenhet når det gjelder projektorer og lerret. Så da må jeg tydeligvis bygge kino selv, for og få oppleve det.8)

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ALDRI vært inni en ordentlig hjemmekino, bare offentlige kino'er.
    Kjenner ingen som har det, eller får i nær fremtid heller. Derfor stor uvitenhet når det gjelder projektorer og lerret. Så da må jeg tydeligvis bygge kino selv, for og få oppleve det.8)

E på jobben har nett bygget ferdig sitt .. kunne hørt med han hvis du ville ser/hører... bare å gir e lyd

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God knall! Det må vi få til en gang...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedgrunn til at jeg spør allerede nå, er at dette tilbygget må tegnes inn i byggesøknaden som skal sendes til godkjenning snarest.

Flere forslag? Eller er mister loffen68 sitt forslag meget bra rett og slett?!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loffen68 har et veldig godt utgangspunkt, skriver under på den.

Jeg ville lagt til et rom vegg i vegg med selve kinorommet: Et teknisk rom med plass til elektronikk, friskluftanlegg/vifter og generell lagerplass til filmer og musikk. Jeg har selv en bod i bakkant (samme bredde som rommet) og er lykkelig med den løsningen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Da får jeg ta utgangspunkt i i 4m bredde, og heller ta full huslengde på ca 8.-9m tror jeg. Da blir det plass til teknisk rom og denslags...

EDIT: Får se om det blir plass på tomten nå...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det blitt tegnet inn ett tilbygg på tomten : 5,5m (bredde) og 6,3m (lengde). Vet ikke helt hvorfor det ble den størrelsen, men mulig fordi jeg nevnte "garasjestørrelse" til byggmester. Blir dette en dårlig løsning? Muligens litt for kvadratisk? Burde det vært lenger, og heller litt smalere som nevnt tidligere i tråden? Eller kanskje beholde bredden?:roll:

En hel haug med spørsmål, men lurer jo fælt på dette da!

EDIT. Kan legge til at dette sikkert ikke blir bare "kinorom". Heller ett rom med flere muligheter....

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det vil fungere veldig bra.
    Om det av en eller annen årsak skulle fungere dårlig lydmessig har du jo såpass stort rom at du lett kan dele det opp med vegger og likevel ha nok plass.

Rommet jeg har bygget er ifølge "reglene" et dårlig rom størrelse messig, siden det er lavt under taket, og nesten firkantet, men det viser seg at det fungerer meget bra lydmessig, så det er ikke altid teoriboka stemmer med virkeligheten.

Så tror nok du har et veldig bra utgangspunkt. :-)

Lykke til...
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser her du .. dette blir sikkert bra med med ditt nye "allround Kinorom". Blir spennende når du tar det i bruk. :-D

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker "trall"! Da slår jeg meg til ro slik det er tegnet inn foreløpig. Puuh, er helt utslått av all grublingen allerede.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Ser her du .. dette blir sikkert bra med med ditt nye "allround Kinorom". Blir spennende når du tar det i bruk. :-D
    Hehe, rundt år 2009-2020.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker "trall"! Da slår jeg meg til ro slik det er tegnet inn foreløpig. Puuh, er helt utslått av all grublingen allerede.
    Allerede nå Du har jo ikke begynt engang

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, rundt år 2009-2020.

Hehe , det er ikke rart da hvis du er utslitt av alt styret med tegningen og planleggingen

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forandrer jeg tittelen på denne tråden, slik at den liksom blir min byggetråd. Lar den ligge og hvile seg nå til det begynner å skje noe, da jeg sikkert trenger MYE hjelp og innspill fra pro-gutta her inne.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vent til byggingen av huset starter, da blir du matt etterhvert. Og så får du det antiklimakset når du er ferdig, og etter et halvt år så begynner du å lure på hvorfor i all verden du ikke gjorde sånn eller slik i stedet.

Neida, dette blir så bra så. Det er såpass mange kinoer her inne som mest består av kompromisser, så hvis du begynner å planlegge allerede nå, så bør det bli bra. Mange gode tips over her. Jeg vil nok støtte meg til forslaget om å ha et teknisk rom i tilknytning til kinoen. Se på rackløsningen til Kokken f.eks; svært elegant. Der kan du også plassere server osv. hvis du planlegger sånt, og da ville jeg kanskje plassert inntak av tele/fiberkabel til den boden.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bare vent til byggingen av huset starter, da blir du matt etterhvert. Og så får du det antiklimakset når du er ferdig, og etter et halvt år så begynner du å lure på hvorfor i all verden du ikke gjorde sånn eller slik i stedet.

Neida, dette blir så bra så. Det er såpass mange kinoer her inne som mest består av kompromisser, så hvis du begynner å planlegge allerede nå, så bør det bli bra. Mange gode tips over her. Jeg vil nok støtte meg til forslaget om å ha et teknisk rom i tilknytning til kinoen. Se på rackløsningen til Kokken f.eks; svært elegant. Der kan du også plassere server osv. hvis du planlegger sånt, og da ville jeg kanskje plassert inntak av tele/fiberkabel til den boden.
    Er skremmende redd for det første du nevner ja!

Kommer nok helt sikkert til og ha et teknisk rom med alt slags...tja tekniske ting.
    Ellers så tråler jeg samtlige byggetråder for og få inspirasjon til planleggingen av dette rommet, og det er jammen en del lesestoff.:shock:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •