Prosjekt Kjellerstue/Kino - Innerveggene er på plass!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt Kjellerstue/Kino - Innerveggene er på plass!

Det er vel ikke med lite prestasjonsangst man begir seg ut på et prosjekt med forumets medlemmer som tilskuere. Det er imponerende kinoer som er ferdig og under utvikling.

Jeg skal gjøre om dagens kalde, gamle, slitte kjellerstue til en ny varm, koselig kjellerstue både store og små vil være i. Ambisjonen er ikke å lage en dedikert kino og jeg har heller ikke utstyr til det nå. Men jeg gjør det jeg kan av forberedelser slik at jeg senere kan oppgradere utstyr til en skikkelig kino. Det må derfor tas høyde for alle eventualiteter.

Utgangspunktet er en kjellerstue som er ganske romslig (ca 37 kvm) og som har en grei takhøyde (230 cm). Helgen ble brukt til å fjerne gulv og rive taket. I etasjeskille var det glassvatt årgang 1965. For de som ikke har vært borti dette før, kan det nevnes at det stikker og klør noe så inni he&%#&. Etter å ha stappet 35 søppelsekker var vi kvitt dritten.

Oljefyren på det bildet under skal bort, og inn skal en ny peisovn.

Vinduene var gamle og små, så disse ble skjært større og nye vinduer ble satt inn.

-6-jpg

-5-jpg

-4-jpg

Dermed skulle utgangspunktet være greit. Planen utdypet mer detaljert kommer i neste post...

-B-

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden som det spretter opp med byggeprosjekter her for tiden. Det er jo kjempegøy. Du har jo et strålende utgangspunkt også.

Men helt ærlig, selv om du kanskje ikke har utstyr til en dedikert kino i dag så ville jeg nok ha gjort ting klart slik at du kan bygge ut på litt sikt. Skal ikke se bort fra at ting kan balle litt på seg etter hvert. Jeg mangler det meste til en kino, men ser ingen grunn til å fire for mye på kravene av den grunn. Man kan jo ha litt ambisjoner

Uansett, lykke til.

For øvrig, jeg føler med deg vedr. den glassvatten, vet akkurat hva du snakker om

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt! Her har du mye plass å boltre deg på Bazze Dette MÅ jo bli bra. Lykke til og husk å poste masse bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes tols1, jeg kommer ihvertfall til å gjøre klart til 7.2 kanskje 11.2. Rørene kan jo bare ligge klare i veggen. Jeg trenger ikke sette opp bokser nå.

Her er en kjapp Sketchup skisse som viser målene på rommet (beklager kvaliteten og mangelen på detaljer).

-kjellerstue-medium-jpg

Jeg kommer til å gjøre en del for å begrense lydutslipp, men jeg skal ikke gå av skaftet. Men jeg ser at fugemasse koster kr 9,90 på Byggmax, så noen slike skal vel få bein å gå på. Jeg er mest bekymret for lyden opp til stuen over. Soverom ligger i andre enden av huset og er ganske godt lydisolert fra før. Det blir ikke et rom-i-rommet, da jeg har en pipe og peis og ta hensyn til og jeg ikke ønsker å ofre mer takhøyde enn nødvendig.

Taket skal først isoleres med 20cm glava. Deretter blir det lydbøyler og 30x48 lekter på tvers av bjelkelaget. Jeg har også tenkt til å isolere med 5cm mellom lydbøyle-lektene, slik at jeg får 2 lag isolasjon med en luftspalte i mellom. Også blir det 2 lag gips. Det skulle vel dermed bli en ganske standard lydisolering og en jeg håper fungerer godt.

Det er en ganske kraftig H-bjelke tvers over rommet, og forskjellig dimensjon på takbjelkene. Det er mulig disse til høyre bør forsterkes.

-3-jpg

Alle ytterveggene i kjelleren er 20cm betong ytterst og 10cm siporex innvendig. Veggene skal få litt ulik behandling. 3 av veggene blir lektet ut med 48x73, og satt 2cm ut fra eksisterende vegg. Da kan jeg trekke k-rør i bakkant og bruke 7cm isolasjon. Det skulle gjøre det enkelt og jobbe med rør og sørge for at varmen holder seg i rommet. Den siste veggen blir litt kvasi så lenge det er/blir en peis der. Kan jeg gjøre noe med disse veggene i forhold til lyd?

På bildet under indikerer den røde streken hvor terrenget utenfor ligger. Det er drenert godt rundt og alt av takrenner går ned i lukkede rør. Jeg er derfor ikke bekymret for fukt i veggene, men jeg vil nødig oppleve fukt eller mugg bak veggene. Hvordan skal jeg sikre meg best mulig mot dette? Jeg har ikke målt fukten i veggen, men det bør jeg gjøre før jeg begynner.

-6b-jpg

Gulvet må avrettes noe, men bortsett fra det, er det i god stand. Det blir varmefolie og parkett. Hvis noen har innspill til type varmefolie og hvordan det er best å legge disse på betonggulv, så rop ut!

Alt av materialer er bestilt og ankommer torsdag, og til helgen begynner byggingen

-B-

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Se her ja. Dette er jo et meget bra utgangspunkt. Kan tenke meg det kribler i fingrene for å komme i gang. Skal følge med litt her.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Virker som om det går fort unna dette her. Glassvatt er ett :evil: !!! Det er ikke mye igjen i kjelleren vår (1967) heldigvis.

Som du er inne på; tenk på fremtiden og legg opp for alle eventualiteter. Kanskje du kan bruke en av "krokene" til teknisk rom? Eller i det minste lage hyller der til alle duppedingser?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal bli spennende å følge med på
    huff, den glassvatten er ikkje noko kjekk å jobbe med, kjenner det klør bare ved tanken på det. Hehe.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bazze
    Det er vel ikke med lite prestasjonsangst man begir seg ut på et prosjekt med forumets medlemmer som tilskuere. Det er imponerende kinoer som er ferdig og under utvikling.
    Enig med deg der...følte også jeg stod litt med lua i hånda når jeg begynte på min hjemmekino, men jeg vil nå sette mitt personlige preg på den, og hente ideer fra andre.
    Kan jo ikke bli feil hvis man er fornøyd med sluttresultatet selv!

Lykke til..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Som du er inne på; tenk på fremtiden og legg opp for alle eventualiteter. Kanskje du kan bruke en av "krokene" til teknisk rom? Eller i det minste lage hyller der til alle duppedingser?
    Jepp, jeg har tenkt til bruke kroken bak pipa til komponentene, HTPC, Xbox, Wii osv. Hadde ønsket å bygge det inn på noe vis men det er visstnok ikke lov å kle igjen teglsteinspiper på noen sider. Jeg skal nok pønske ut en løsning på det.

-B-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!
    Artig med mange byggetråder

Til gulvet kan jeg anbefale lamiflex. Se linken under. Dette har vi brukt under renovering av kontorene på jobben samt at jeg brukte det i mitt nye hus.

http://www.elproffen.no/Webdesk/docu...d+Lamiflex.pdf

Dette kan du legge ut selv.
    Og godsnakket du med en elektrikker får du nok lov å legge ut varmekablen også. Da det så og si er umulig å gjøre dette feil eller skade kabelen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, du er ikke så beskjeden allikevel, jo. Dette blir helknall, skikkelig størrelse også. Tenker det kribler litt i fingrene nå ja.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hey, du er ikke så beskjeden allikevel, jo. Dette blir helknall, skikkelig størrelse også. Tenker det kribler litt i fingrene nå ja.
    Joda, når vi først har kommet i gang og "tatt steget", så kan vi ikke stå med lua i hånda. :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon
    Hallo!
    Artig med mange byggetråder

Til gulvet kan jeg anbefale lamiflex. Se linken under. Dette har vi brukt under renovering av kontorene på jobben samt at jeg brukte det i mitt nye hus.

http://www.elproffen.no/Webdesk/docu...d+Lamiflex.pdf

Dette kan du legge ut selv.
    Og godsnakket du med en elektrikker får du nok lov å legge ut varmekablen også. Da det så og si er umulig å gjøre dette feil eller skade kabelen.
    Takk for tipset!

Det er ganske mange alternativer innen varmekabel som er tilpasset parkett. Dette er en knippe av dem og noen har jeg fått tilbud på:

IntelliOhm
    Fordelen med denne er at den er selvregulerende og skal i teorien aldri kunne bli for varm og ødelegge parketten. Den er ganske dyr.

Millicable
    Denne er veldig lik Lamiflex'en. Kabelen legges på plater med spor.

Elflex
    Dette er en standard tynn film. Krever Depron under kabelen. Dette er vel den billigste.

Jeg vet ikke i hvilken grad trinnlydplater har noe for seg i en kjeller? Kan ikke skjønne at det er så viktig. :???:

Vegger og lyd

Det jeg tenker mest på om dagen er hvordan jeg skal sette opp veggene. Vanligvis ville jeg smelt opp bunnsvill, toppsvill og stendere i mellom. Men hvis man ikke ønsker at lyden skal "gå" i veggen og opp i bjelkelaget så lager proffene rom-i-rommet. Dette er ikke alternativ for meg, så derfor har jeg tenkt på denne løsningen:

-forslag-vegg-jpg

Tanken min her er å sette opp den nye veggen i spenn mellom gulvet og lydbøyler. Taket blir fortsatt hengende fritt i lydbøyler og med 2 lag gips. Vil dette redusere lyden fra kjelleren og opp eller vil ikke lydbøylen som står i spenn gi noen effekt?

Tips og tanker rundt tema mottas med takk!

Gleder meg til helgen. Da har materialer kommet og bygging kan begynne. Har også bestilt 100 meter 16mm og 100 meter 20mm K-rør, samt en drøss med bokser. Jeg har valgt standard bokser til teknisk utstyr (som blir skjult bak i kroken ved pipa) også har jeg har valgt 1 1/2 bokser til strøm i rommet forøvrig, slik at jeg kan bruke innfelte stikkontakter i Plus serien til Elko. Satser på at det blir bra.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lydbøylen på veggen har noe for seg vet jeg ærlig talt ikke. Men jeg tenker litt i retning av hvilken retning lydbølgene har og hvilken retning veggen/taket vil bevege seg. Personlig ville jeg droppet lydbøylen på veggen, men så har jeg en tendens til å velge den brede vei fremfor den smale sti

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har begynt med noen små pusle oppgaver mens jeg venter på materialer som kommer i morgen.

Det var en ganske stor glippe mellom gulvet og H-bjelken på hver side av bjelken. Denne kunne ikke stå urørt, ser derfor ble den fylt igjen med bunnfyllingslist og fugemasse. Det er neppe det som avgjør om lyden forsvinner opp til stuen over eller ikke, men jeg skal ihvertfall gjøre det de små jobbene som er åpenbare.

-bunnfylling-jpg

-fuge-jpg

Ellers fikk jeg kjøpt inn et par dingser i går. Jeg har lenge savnet en sagbenk til Makita'n og i går fant jeg en på den lokale altmulig-butikken. De fleste kjenner vel kanskje til kvalitetsmerke Best Tools...? Uansett så passet sagen og benken ser ut til å kunne fungere greit.

[IMG]http://avforum.no/forum/attachment.php?
    attachmentid=40973&stc=1&d=1227213738[/IMG]

Også ble jeg inspirert av tråden til RuneW (hvem er ikke det), og spesielt gipskutteren hans. Sånn måtte jeg også ha... og voila:

-gipskutter-jpg

Jeg har også bestemt meg for gulvvarme i dag. Jeg tror jeg går for IntelliOhm. Dette er en selvregulerende varmekabel som er ferdig isolert under og dermed enkel og grei og legge. Fikk også en svært god pris av en kompis som jobber hos forhandleren.

-intelliohm-gulvvarme72-jpg

Ser frem til helgen. Da skal far få arbeidsro i kjelleren mens kone og barn skal til HoppeLoppeLand og hoppe fra seg. Men først må 55 plater gips, 22 pakker isolasjon og 350 løpemeter med plank bæres inn i morgen....:shock:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Om lydbøylen på veggen har noe for seg vet jeg ærlig talt ikke. Men jeg tenker litt i retning av hvilken retning lydbølgene har og hvilken retning veggen/taket vil bevege seg. Personlig ville jeg droppet lydbøylen på veggen, men så har jeg en tendens til å velge den brede vei fremfor den smale sti
    Jeg er enig det. Det er mulig det er godt nok at toppsvillen festes i takbjelkene på vanlig måte, mens gips har tilstrekkelig avstand fra gulv og tak slik at en bunnfyllingslist og fugemasse kan klemmes inn.

Det er kanskje et større poeng med 2 lag gips på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helgen har vært produktiv og så jeg kan slappe av litt nå med god samvittighet.

Innerveggene er satt opp med klaring til 20mm K-rør i bakkant. Veggene er "isolert" innvendig med 10cm Siporex som er veldig kurant å skru fast rørene på. Veggene er ikke festet i gulvet, men satt opp i spenn på grunnmurspapp. Jeg blir litt usikker på dette med fukt i kjelleren. Det har ikke vært noen antydning til fukt så lenge jeg har bodd her (4 år). I sommer la vi ny drenering og overvann i tett løp. Vi har også senket terrenget utvendig slik at det nå kun er en vegg som er delvis under terreng. Så alt skal ligge tilrette for at fukt utenfra ikke skal komme inn.

Også er det problematikken med kondens innvendig. Dette har jeg heller aldri opplevd her i huset. Dette forekommer vel hvis en kald betongvegg blir isolert for mye på innsiden og det er dårlig lufting. Så vidt jeg skjønner vil ikke jeg oppleve dette problemet, da Siporexen har en isolerende ekkekt og jeg ikke isolerere tykkere enn 70mm. Luftingen er også god, men 2 lufteluker + trekk fra pipe.

Hvordan er det med fuktsperre innvendig på kjeller som ligger over terreng? Skal jeg bruke det?

-dsc05044-medium-jpg

-dsc05047-medium-jpg

-dsc05049-medium-jpg

Her kommer det mest av rør til å ende opp. Dette blir et tekniskrom/rack hvor alt av utstyr skal stå. Et problem her er den ene ventilasjonsluken er øverst til venstre. Så enten må jeg ta ventlasjonen gjennom et flexirør og ut på toppen av racket eller så kan jeg la ventilasjonsluken være der den er, og montere en "grill" i bunn av racket. På den måten kan utstyr holdes temperert og frisk luft blir trukket inn. jeg kan også montere en støysvak vifte ved luken inne i racket for å sikre god gjennomstrømning.

Det er litt vanskelig å forklarere så jeg skal forsøke å lage en skisse senere.

-dsc05045-medium-jpg

Neste oppgave blir å sette opp bokser og trekke rør.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye bra arbeid gjordt i helgen ser jeg, blir spennede å følge med her videre.
    lykke til!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helgen har vært produktiv og så jeg kan slappe av litt nå med god samvittighet.

Innerveggene er satt opp med klaring til 20mm K-rør i bakkant. Veggene er "isolert" innvendig med 10cm Siporex som er veldig kurant å skru fast rørene på. Veggene er ikke festet i gulvet, men satt opp i spenn på grunnmurspapp. Jeg blir litt usikker på dette med fukt i kjelleren. Det har ikke vært noen antydning til fukt så lenge jeg har bodd her (4 år). I sommer la vi ny drenering og overvann i tett løp. Vi har også senket terrenget utvendig slik at det nå kun er en vegg som er delvis under terreng. Så alt skal ligge tilrette for at fukt utenfra ikke skal komme inn.

Også er det problematikken med kondens innvendig. Dette har jeg heller aldri opplevd her i huset. Dette forekommer vel hvis en kald betongvegg blir isolert for mye på innsiden og det er dårlig lufting. Så vidt jeg skjønner vil ikke jeg oppleve dette problemet, da Siporexen har en isolerende ekkekt og jeg ikke isolerere tykkere enn 70mm. Luftingen er også god, men 2 lufteluker + trekk fra pipe.

Hvordan er det med fuktsperre innvendig på kjeller som ligger over terreng? Skal jeg bruke det?

-dsc05044-medium-jpg

-dsc05047-medium-jpg

-dsc05049-medium-jpg

Her kommer det mest av rør til å ende opp. Dette blir et tekniskrom/rack hvor alt av utstyr skal stå. Et problem her er den ene ventilasjonsluken er øverst til venstre. Så enten må jeg ta ventlasjonen gjennom et flexirør og ut på toppen av racket eller så kan jeg la ventilasjonsluken være der den er, og montere en "grill" i bunn av racket. På den måten kan utstyr holdes temperert og frisk luft blir trukket inn. jeg kan også montere en støysvak vifte ved luken inne i racket for å sikre god gjennomstrømning.

Det er litt vanskelig å forklarere så jeg skal forsøke å lage en skisse senere.

-dsc05045-medium-jpg

Neste oppgave blir å sette opp bokser og trekke rør.
    Dette ser ut som nok et flott prosjekt her inne, artig å følge alle!

Over til dette med ventilasjonen din.
    Hvorfor ikke gjøre det enkelt med å montere inn en vifte på ytterveggen, på utsiden av luken din i toppen?
    Deretter monterer du inn en overstrømningsrist nede ved gulvet, slik at viften ute suger luften inn igjennom overstrømningsristen, forbi racket og ut igjennom luken.
    Skulle være nok til at racket holder tempen sin, samtidig får du et lite avtrekk fra rommet i seg selv.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Joda, når vi først har kommet i gang og "tatt steget", så kan vi ikke stå med lua i hånda. :wink:

Takk for tipset!

Det er ganske mange alternativer innen varmekabel som er tilpasset parkett. Dette er en knippe av dem og noen har jeg fått tilbud på:

IntelliOhm
    Fordelen med denne er at den er selvregulerende og skal i teorien aldri kunne bli for varm og ødelegge parketten. Den er ganske dyr.

Millicable
    Denne er veldig lik Lamiflex'en. Kabelen legges på plater med spor.

Elflex
    Dette er en standard tynn film. Krever Depron under kabelen. Dette er vel den billigste.

Jeg vet ikke i hvilken grad trinnlydplater har noe for seg i en kjeller? Kan ikke skjønne at det er så viktig. :???:

Vegger og lyd

Det jeg tenker mest på om dagen er hvordan jeg skal sette opp veggene. Vanligvis ville jeg smelt opp bunnsvill, toppsvill og stendere i mellom. Men hvis man ikke ønsker at lyden skal "gå" i veggen og opp i bjelkelaget så lager proffene rom-i-rommet. Dette er ikke alternativ for meg, så derfor har jeg tenkt på denne løsningen:

-forslag-vegg-jpg

Tanken min her er å sette opp den nye veggen i spenn mellom gulvet og lydbøyler. Taket blir fortsatt hengende fritt i lydbøyler og med 2 lag gips. Vil dette redusere lyden fra kjelleren og opp eller vil ikke lydbøylen som står i spenn gi noen effekt?

Tips og tanker rundt tema mottas med takk!

Gleder meg til helgen. Da har materialer kommet og bygging kan begynne. Har også bestilt 100 meter 16mm og 100 meter 20mm K-rør, samt en drøss med bokser. Jeg har valgt standard bokser til teknisk utstyr (som blir skjult bak i kroken ved pipa) også har jeg har valgt 1 1/2 bokser til strøm i rommet forøvrig, slik at jeg kan bruke innfelte stikkontakter i Plus serien til Elko. Satser på at det blir bra.
    Resten av klassen på fagskolen for bygg, er enige om at dette er en genial løsning for lydisolering, pass bare på å ha klaring fra toppen av gipsplaen og opp til bjelkelaget ditt.
    Litt silikon imellom gipsplatene gjør underverker for veggen din og lydtransportering.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Dette ser ut som nok et flott prosjekt her inne, artig å følge alle!

Over til dette med ventilasjonen din.
    Hvorfor ikke gjøre det enkelt med å montere inn en vifte på ytterveggen, på utsiden av luken din i toppen?
    Deretter monterer du inn en overstrømningsrist nede ved gulvet, slik at viften ute suger luften inn igjennom overstrømningsristen, forbi racket og ut igjennom luken.
    Skulle være nok til at racket holder tempen sin, samtidig får du et lite avtrekk fra rommet i seg selv.
    Ja, jo jeg kunne muligens montert en vift på utsiden. Lufteventilen kommer ut rett under terrassen, så det ville vært litt trangt, men mulig det er det. Spørsmålet er om det er stor betydning ift. lyd om en stillegående vifte står inne i skapet eller om den står på utsiden. Med unntak av plassering av selve viften så tenker vi likt Millmaker.

Det jeg kom til å tenke på er om en vifte som suger luft ut av rommet er heldig der det er peis/ovn? Kanskje ikke. Så lenge det er 2 luker i rommet vil vel den ene kunne gi nok luft til både vifte og trekk til peisen. Det må jeg finne ut av tror jeg...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •