Prosjekt Kjellerstue/Kino - Innerveggene er på plass! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Resten av klassen på fagskolen for bygg, er enige om at dette er en genial løsning for lydisolering, pass bare på å ha klaring fra toppen av gipsplaen og opp til bjelkelaget ditt.
    Litt silikon imellom gipsplatene gjør underverker for veggen din og lydtransportering.
    Dere mener det ja! Du kunne ikke sagt det for 2 dager siden...? :wink:

Nå har jeg satt opp veggene på "gamle" måten uten lydbøyler. Det er selvsagt ikke for sent å endre på det. Alle stendere og sviller er skrudd fast, så det vil ikke være helt umulig. Men jeg skulle jo gjerne likt å vite om det blir mye bedre? Eller sagt på en annen måte, hvor ille blir det med vegger som er satt opp uten lydbøyler? Jeg tenkte at lydbøyler i taket er det viktigste og så lenge gipsplatene på veggen ikke er i kontakt med gulv/ta, så bør det bli greit.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger litt hjelp...

...jadaneidaså...vi jobber videre da vettu.

Jeg har såvidt begynt å trekke k-rørene i kjellerstua. Og da trenger jeg bekreftelse på noen mål og teorier.

Kan noen verifiser at plassering av projektor, størrelse på lerret og plassering av høytalere er innen for det som kan kalle normalt? Ønsker spesielt et råd i forhold til plassering av høyre (og dermed også venstre) surround høytaler.

Jeg har brukt en Dolby sine forslag til plassering av høytalere etter grader.

-rommet-jpg

Sweetspot er 4,3 meter fra lerretet. Projektor er 5,0 meter fra lerretet. Fronthøytalere tror jeg er plasser korrekt og likeså bakhøytalere. Det jeg er mest usikker på er surround høytalerene. Jeg har en utfordring ift døra på høyre side av rommet. Ideel plassering av høyre surround er selvsagt akkurat der døra er. Spørsmålet mitt er derfor, hva skal jeg gjøre:

A: Flytte surround høytalerene bakover
    B: Flytte surround høytalerene forover
    C: Flytte sweetspot

Her kan dere se hvordan døra ødelegger optimal plassering:

-dsc05047_2-jpg

Jeg har ikke bestemt meg for projektor enda, men jeg leker med tanken om en Epson EMP TW-2000. Den skal vel passe godt inn med en kastelengde på 5 meter.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt er rommet ditt toalt?
    Leste på en side at den beste plassering for Sweetspot er 38% av rommets lengde, målt enten forfra, eller bakfra.

Etter som jeg kan se, burde de Sweetspot være litt lenger bak. Da har du jo muligheten til å sett HT bak døra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hvor langt er rommet ditt toalt?
    Leste på en side at den beste plassering for Sweetspot er 38% av rommets lengde, målt enten forfra, eller bakfra.

Etter som jeg kan se, burde de Sweetspot være litt lenger bak. Da har du jo muligheten til å sett HT bak døra.
    Rommet er ca 6,80 etter utforing av vegger osv. Hvis sweetspot skal være 38% (fra bakveggen må det vel bli...?), så vil det si 2,58 meter. Altså ikke så langt fra der jeg har det nå.

Men så er det vel en regel i forhold til størrelsen på lerretet også? Avstand lik 1,5 ganger bredden på lerretet eller no?

Blir ikke helt klok på dette jeg....

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her kan du finne THX sine meninger om avstand osv til bilde.

THX Home Theater Display Setup

jeg har selv sitteavstand på ca 3,8m med 106" lerret (235cm bredde)
    Føler ikke at jeg kan sitte nærmere hvertfall.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det videre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nevner også EP Varmegulv

Sitat Opprinnelig postet av Bazze
    Joda, når vi først har kommet i gang og "tatt steget", så kan vi ikke stå med lua i hånda. :wink:

Takk for tipset!

Det er ganske mange alternativer innen varmekabel som er tilpasset parkett. Dette er en knippe av dem og noen har jeg fått tilbud på:

IntelliOhm
    Fordelen med denne er at den er selvregulerende og skal i teorien aldri kunne bli for varm og ødelegge parketten. Den er ganske dyr.

Millicable
    Denne er veldig lik Lamiflex'en. Kabelen legges på plater med spor.

Elflex
    Dette er en standard tynn film. Krever Depron under kabelen. Dette er vel den billigste.

Jeg vet ikke i hvilken grad trinnlydplater har noe for seg i en kjeller? Kan ikke skjønne at det er så viktig. :???:

Vegger og lyd

Det jeg tenker mest på om dagen er hvordan jeg skal sette opp veggene. Vanligvis ville jeg smelt opp bunnsvill, toppsvill og stendere i mellom. Men hvis man ikke ønsker at lyden skal "gå" i veggen og opp i bjelkelaget så lager proffene rom-i-rommet. Dette er ikke alternativ for meg, så derfor har jeg tenkt på denne løsningen:

-forslag-vegg-jpg

Tanken min her er å sette opp den nye veggen i spenn mellom gulvet og lydbøyler. Taket blir fortsatt hengende fritt i lydbøyler og med 2 lag gips. Vil dette redusere lyden fra kjelleren og opp eller vil ikke lydbøylen som står i spenn gi noen effekt?

Tips og tanker rundt tema mottas med takk!

Gleder meg til helgen. Da har materialer kommet og bygging kan begynne. Har også bestilt 100 meter 16mm og 100 meter 20mm K-rør, samt en drøss med bokser. Jeg har valgt standard bokser til teknisk utstyr (som blir skjult bak i kroken ved pipa) også har jeg har valgt 1 1/2 bokser til strøm i rommet forøvrig, slik at jeg kan bruke innfelte stikkontakter i Plus serien til Elko. Satser på at det blir bra.
    Som tillegg til varmesystemene du har listet opp, vil jeg også anbefale deg å kikke på EP Varmegulv hos elektroplast gulvvarme og varmelister

Legger til at jeg kjenner de via slekt, så dette er bare et tips om en alternativ løsning, ønsker ikke å bli beskyldt for å spre "skjult reklame".

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •