"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 34 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet)

C8 er nå ferdig på et vis:

Men det gjenstår jo en del også:
    • senter over lerretet
    • finish på bordet
    • bygging av DIY-høyttalere i front
    • fase 2 - som hovedsaklig omfatter utstyrsskap med plass til flere kilder og oppgradert ventilasjon (som jeg må innrømme ikke ble helt vellykket, siden den ikke tar unna fort nok - men stille, det ble den), lagringssystem for filmer (hyller/skuffer e.l. på utsiden av rommet), penere adkomst til hjemmekinoen (som nå går gjennom en råkjeller).
    • optimalisere for musikk i tillegg til hjemmekinolyden.

Nok å henge fingrene i, med andre ord. Det er ihvertfall mulig å kose seg litt her i mellomtiden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgangspunktet

Prosjekt ”C8” – Norges minste(?) hjemmekino er startet!

Jeg er kanskje Norges tregeste hjemmekinobygger, i hvert fall dersom man tar utgangspunkt i planleggingsfasen og at man har et konkret rom å bygge i. Jeg skal ikke dvele ved grunnene til at det har tatt så lang tid, men nå er prosjektet i gang. De første tankene om dette rommet ble tenkt så tidlig som i 2003. Man kan si jeg har hatt god tid til å planlegge.

Jeg har kalt prosjektet ”C8”, en forkortelse med mange betydninger. Den offisielle er ”Cinema 8”, 8-tallet kommer av mange ting, men bl.a. forbinder kineserne det med lykke. I tillegg er 8 ikke så langt unna antallet kvadratmeter i rommet. Det er også 8 kanaler i et 7.1-oppsett. Jeg har noen flere grunner, men akkurat nå tipper jeg noen sier ”8 kvadratmeter!???”. Ja, egentlig et sted mellom 8 og 9 kvadratmeter når rommet er ferdig.

Dette er grunnen til at jeg tror det blir Norges minste hjemmekino. Det finnes sikkert noen mindre, men neppe helt dedikert til hjemmekino, og neppe med plass til hele familien.

Her er noen tidlige skisser som illustrerer litt av planene:

Denne første skissen viser litt hva jeg har tenkt rundt høyttalere i front. Den skriver seg faktisk fra oppstarten av et høyttalerprosjekt som kulminerte i en selvbygghøyttaler kalt BEL. Høyttaleren BEL vil ikke bli brukt i dette rommet, for det endte opp som en 2.5-veis gulvstående konstruksjon, mens det ovenstående er et utgangspunkt for hvordan jeg tenker meg høyttalerne i front av rommet. Noen endringer blir det likevel.

Her er en annen, senere skisse (et tidlig Sketchup-forsøk). Høyttalerkonfigurasjonen her er forkastet, men ellers viser det en ide som er ganske nær det rommet jeg nå er i ferd med å bygge:

Jeg skal ikke fortelle hele planen videre (det må jo være litt spenning i å følge prosjektet), men jeg kan fortelle en del, mest for å holde forventningene nede:
    • Det blir ikke rom-i-rom-løsning. Det ville stjele alt for mye av gulvplassen.
    • Det blir ikke optimal bassakustikk i rommet. Det må inn elektronisk romkorreksjon.
    • Det blir ikke den vakreste kinoen i verden. Finishen vil bære preg av mine snekkerferdigheter og at rommet stort sett skal være tusmørkt.
    • Det blir ikke en helsvart bat-cave.
    • Det blir en masse kompromissløsninger.
    • Det blir mye gjør-det-selv-løsninger.
    • Det blir mange løsninger for å spare og utnytte begrenset plass.

Prosjektet er naturlig nok igangsatt med rydding av rommet. Her er utgangspunktet før rydding:

Etter rydding og riving av det lille som var av bodhyller og slikt:

Ellers går nok det meste av ledig fritid med til dette prosjektet. Blir spennende å se når jeg kan være ferdig. :-)

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hohoy, dette blir ei utfordring ja, men det skal bli veldig spennande å følge med her, og sjå korleis du klarer å utnytte den begrensa plassen! Må vel i tillegg til elektronisk romkorreksjon også inn ein del akustiske plater for å holde ekstra kontroll på lyden?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var`n! Som annonsert på Shack-en. (ja, også noen ganger her da. )

Tror det blir bra dette. Det fine med et lite rom er at man ikke trenger et vanvittig anlegg for å få trøkk. Ulempen er selvsagt plasseringsmulighetene. Det er det vel få av.... Uansett, dette har jeg tro på.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok forsøke å dempe rommet en del med akustikkplater, ja. Men det vil nok bli vanskelig å dempe de laveste frekvensene. Vil tippe at elektronikken må gjøre mye av jobben under 500Hz.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teddytusen: Ja, det er viktig å ha tro på et slikt prosjekt. For min del var ikke målet å lage norges minste hjemmekino. Men det er grenser for hva jeg har av penger og plass, og da er utgangspunktet litt styrende for ambisjonen.

Uansett: Så lenge det går an å få god lyd i en bil, så bør det være fullt mulig i dette rommet også. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke norges minste!!!

Du får dessverre ikke tittelen Norges miste! Den gamle kinoen min var 6,54 og jeg ble slått av en annen her på forumet som jeg mener å huske var 6,37 eller noe. Fant ikke brukernavnet hans i farten. Jeg måtte iallefall endre tittelen på min til en av norges minste.

kan vel også legge til at jeg hadde 9 stk inne for å spille xbox en kveld. Da snakker vi på en 2seter fra ikea og en kontorstol og golvplass

Dessverre for meg er det gamle kinoen som ligger på profilen min om du vil se. Jeg har ikke fått opp dedikert rom i nye huset ennå!! Kommer nok til å bruke lang tid på et evt nytt prosjek!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en grunn til spørmålstegnet.

Men ut fra skissene dine har du kun 3 faste sitteplasser, det er ikke nok for en standard norsk familie på 4. I min skal det være fullt mulig for 5 stykker å sitte komfortabelt gjennom en hel film. Innenfor rammene "dedikert kino, minst 4 gode, faste plasser", så tviler jeg på at det er noen mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min blir under 7 KVM, en ekte mikrokino, men den skal være fullt utstyrt, og 2 gode sitteplasser med mulighet for 2 til når vi har besøk (min familie er forøvrig akkurat nå kun meg og samboeren, så "hele familien" vil ha plass til vanlig. Blir spennende å følge med på dette prosjektet da jeg ser noen likheter med tanke på kompromisser; det er ikke lett å bygge i et lite rom. =)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Hehe

Dersom kravet for en dedikert kino er 4 plasser kommer jeg nok for kort, da det stemmer at jeg hadde 3 plasser, men familen min på den tiden satt konfortabelt gjennom en hel film da den bestod av meg og kona.

Men jeg regner den fortsatt som kino da det var et eget rom. Men poenget mitt er ikke å starte en diskusjon om hva en dedikert kino er ;-) (Finnes det forresten regler for det??)

Lykke til iallefall!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å se at det er flere som tør å satse smått. Jeg holder fast på at min er liten nok til å kalles "Norges minste(?) hjemmekino" så lenge jeg inkluderer spørmålstegnet. ;-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    I min skal det være fullt mulig for 5 stykker å sitte komfortabelt gjennom en hel film.
    Med den gulvflaten må du huske på god forsyning av friskluft. Jeg er ikke ekspert på dette, men det blir fort svært ubehagelig i mindre rom når oksygennivået faller og temperaturen stiger. Spesielt hvis du skal ha en projektor der inne også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tenkt på. Men det skjer ikke noe med dette før naborommet pusses opp.

Inntil videre får de to ventilene gjøre jobben.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du endelig i gang ja! Etter å sett Bel'ne dine så tror jeg nok du undervurderer DIY ferdighetene dine. Bare og poste oppdateringer på løpende bånd!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planleggingen er halve gleden - den som venter på noe godt...
    Endelig. Med signaturen din i minne så gleder vi oss til å høre detaljer rundt det du har planlagt, og med den grundighet jeg kjenner fra deg fra før - da blir dette en gjennomtenkt løsning!

Henger meg med på hylekoret om ventilasjon. 5 personer i et så lite volum vil "bruke opp" luften rimelig kjapt. Om du ikke går for en full løsning med gjennomluftning så ville jeg i det minste spandert en baderomsvifte (eller to) til å hjelpe av med å skifte ut luften. Om det er luft fra utsiden eller om den kommer fra et naborom kan vurderes.

Gleder meg til å følge med videre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar gjerne imot tips om stillegående baderomsvifter som ikke koster skjorta. :-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag - Bruker denne på et toalett her i hjemmet, kun 26,5 dB. Mulig det finnes andre som er mer stille, men jeg er "fast inventar" på Clas...:roll:.

Men, hey, du er jo en DIY Mann (legg merke til stor M i mann ;-) ) - Hva med noen stillegående 120mm papst vifter i et par DIY ventilasjonskanal (med lydfelle-funskjon) ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er tenkt, Kokken. Vi får se... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden skal jeg følge med på. Jeg bygger også kino i en bod i kjelleren, litt smalere inn din (2,35m) og litt lenger (6m). Problemet mitt er at jeg ikke kan noe om demping og akustikk, dine løsninger kan være svaret på dette. Stå på! Få opp farta! Jeg er snart ferdig med taket, 2 lag gips og lydbøyler. Trenger ideer til veggene og demping

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • Det blir en masse kompromissløsninger.
    • Det blir mye gjør-det-selv-løsninger.
    • Det blir mange løsninger for å spare og utnytte begrenset plass.
    Det er jo nettopp slike punkter som de over som gjør det interessant!

Side 1 av 34 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •