"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 34 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 677
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har min fulle forståelse for dette. Skal prøve selv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rammer til plattformen

Godt nytt år, folkens! :-) Har kost meg i jula og ikke postet noen fremdriftsbilder. Men nå er jeg i gang igjen.

Bakerst i rommet skal det være en plattform. Delene til de bærende rammene for denne kunne sees i forrige bildeposting, men etter litt innsats, hovedsakelig med batteridrillen, så er fem godt dimensjonerte rammer klare.

Over kan man skimte at jeg har malt spikerslagene i treveggen også. Under er et bilde fra en litt annen vinkel. Her ser man at jeg har valgt å male ventilene. Man kan også nederst til venstre i bildet skimte detaljer av oppmålingen til det som skal bli en kabelkanal nede på frontveggen.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette. Nå som julestria er over blir det vel høygir på å få kinoen ferdig.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Ser bra ut dette. Nå som julestria er over blir det vel høygir på å få kinoen ferdig.
    Takker.

Blir nok hyppigere postinger etterhvert, nå, ja. :-)

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk at jeg ikke har fått med meg dette tidligere...

Dette var interessant og moro at du er så godt i gang! Gleder meg til å se sluttresultatet og lese om dine erfaringer. Dette er inspirerende for mange, inkludert meg, med mitt 12 kvadrats rom som du har vært i.

Jeg er også fristet til å bygge opp bakre rad, for å ha et par stoler foran. Ett aber jeg tenker på da er at sofaen må stå helt inntil bakveggen. Siden du også vil ha 7.1, hvordan tenker du å gjøre det med de bakerste høyttalerne?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Tenk at jeg ikke har fått med meg dette tidligere...

Dette var interessant og moro at du er så godt i gang! Gleder meg til å se sluttresultatet og lese om dine erfaringer. Dette er inspirerende for mange, inkludert meg, med mitt 12 kvadrats rom som du har vært i.

Jeg er også fristet til å bygge opp bakre rad, for å ha et par stoler foran. Ett aber jeg tenker på da er at sofaen må stå helt inntil bakveggen. Siden du også vil ha 7.1, hvordan tenker du å gjøre det med de bakerste høyttalerne?
    Takk for sist, Dan.

Det var lenge siden sist jeg besøkte ditt gjestfrie hjem. Det kommer ganske snart til å bli klart hvordan jeg skal montere surroundhøyttalerne. Er akkurat i gang med en posting med et nytt bilde, men ser at det er litt utydelig der. Jeg får de bakerste plassene inntil vegg, slik det er antydet på skissen tidlig i tråden. Klart det vil bli noen lydmessige kompromisser her, men det kan jeg leve med. Kompromisser må det bli i et slikt rom, og lyden vil optimaliseres til sweet spot.

Uansett er en av grunnene til at jeg gikk for dette prosjektet at jeg fikk lyst til å finne ut hva som er mulig på begrenset plass og med relativt begrensede midler. Hvis jeg får dette så bra som jeg våger å håpe, så håper jeg at dette kan inspirerere og hjelpe andre som også har begrenset plass eller midler til å realisere hjemmekinoer som kanskje ikke er verdens beste, men som kan gi ekte kinoopplevelse med bedre lyd og bilde enn dagens offentlige kinoer.
    Og så får man alltid det beste setet i sin egen kino. :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanaler til kabler, lys osv.

Fått gjort litt siden de forrige bildene. Langs taket skal det være kanaler for all kabelføring, downlights og noen innfelte høyttalere som skal spille ovenfra og ned.
    For å fortsatt ha tilgang til kjellervinduet er kanalen laget lavere og her kan man kun strekke kabler. Det er ikke nok luft for downlights i denne delen.

Disse kassene vil få sider mot slutten av prosjektet, men det skal først monteres downlights og strekkes kabler i dem. Sidene på kassene vil kun festes med skruer, slik at de enkelt kan demonteres dersom man har behov for å strekke om kablene. På denne måten er behovet for skjult anlegg mindre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plattform, gulvlister og kanal til kabler i front

Siden forrige status har plattformen nå fått gulv. Det er lagt på lister langs hele rommet og ”listen” i front av rommet er en kabelkanal. Og så er forresten døra kommet på hengslene også. Denne har vel blitt malt litt sånn innimellom alt mulig annet. ;-)

På bildet under er plattformen bygget opp. Som dere ser er det lister langs gulvet for denne også, men det mangler litt maling på enkelte ender der jeg har kappet etter forhåndsmalingen. Jeg kan fortelle at plattformen føles solid å gå på. Takhøyden er ikke all verden, omtrent 187cm, tipper jeg (er selv 185cm, og håret subber så vidt i taket).

Listingen av plattformen måtte jeg begynne på nytt med etter et par lister. Selv om plattformen har avstivninger på undersiden er den ikke 100% stiv og det ble knirk når gulvet gnisset mot gulvlistene. Jeg monterte derfor tetningslister av gummi på undersiden av gulvlistene rundt plattformen. Det hjalp veldig, og kan være et nyttig tips.

Her kan man for øvrig skimte hullene til de kommende innfelte surroundhøyttalerne i kabelkanalen langs taket ganske godt.

På dettebildet ser man tydeligere kabelkanalen i front av rommet. Den er litt høyere enn gulvlistene ellers, men jeg tror ikke det gjør så mye når veggene endelig er kledd inn. Frontveggen vil jo uansett skille seg fra resten ved å være sort, mens resten er planlagt i en gråfarge.

Her er alt klart for å få inn elektrikerne igjen og for å begynne å kle veggene.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir meget spennende å se sluttresultatet! ikke minst høre om hvordan ting låter i rommet?

Er det no grunn du ikke går for heldekkende teppe med en gang?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Blir meget spennende å se sluttresultatet! ikke minst høre om hvordan ting låter i rommet?

Er det no grunn du ikke går for heldekkende teppe med en gang?
    Ja, jeg liker ikke tepper du ikke kan ta med ut og banke skiten ut av en gang i blant. Om jeg går for teppe oppå laminatgulvet avhenger av om jeg synes det er nødvendig for akustikkens skyld. Har allerede bestilt og fått noen teppeprøver på tepper som slipper gjennom gulvvarmen ganske godt. Det er altså temmelig aktuelt å få teppe etterhvert.

En annen grunn er at så lenge kinoen er en byggeplass blir det mye støv og rot. Da er teppe definitivt ikke det beste underlaget. Tror de fleste hjemmekinobyggere tar teppet til slutt, uansett.

Skulle jeg droppet laminat og hatt teppe istedet, så måtte jeg hatt en annen gulvvarmeløsning. Jeg likte denne løsningen jeg har valgt fordi det gir god utlufting av betongen under, samtidig som det er fuktsperre i forhold til gulvet over. Mulig fukt og teppe er heller ikke noen vinner.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at noen har skikkelig fremgang i kinoen sin! Dette ser flott ut!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Godt å se at noen har skikkelig fremgang i kinoen sin! Dette ser flott ut!
    Takk. Ja, det går framover. Men det gjør det da med din kino også.

Forskjellen er at mitt prosjekt er et "fort og gæli"-prosjekt med masse kompromisser (riktignok valgt med åpne øyne), mens ditt er et kompromissløst "etter boka og med sikkerhetsmargin"-prosjekt. Da er det ikke så rart at ting tar tid for deg, synes jeg. :-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut, Roffe. Tatt i betraktning at du ikke har så mange kvadrat til disposisjon er jeg sikkert på at totalopplevelsen vil bli veldig god

Har du vurdert et syntetisk teppe på deler av gulvet for å ta refleksjoner? Jeg tenker da på type "lim fast til gulvet teppe", men at man da selvsagt ikke limer det fast i ditt tilfelle. Disse kan man få kappet på mål, og de blir ganske pene når man kantsyr dem. Kanskje en ide?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette ser meget bra ut, Roffe. Tatt i betraktning at du ikke har så mange kvadrat til disposisjon er jeg sikkert på at totalopplevelsen vil bli veldig god

Har du vurdert et syntetisk teppe på deler av gulvet for å ta refleksjoner? Jeg tenker da på type "lim fast til gulvet teppe", men at man da selvsagt ikke limer det fast i ditt tilfelle. Disse kan man få kappet på mål, og de blir ganske pene når man kantsyr dem. Kanskje en ide?
    Tanken er tenkt. Har noen stoffprøver liggende fra Tebbeabo AS.

Noen som f.eks. vet om det finnes en dobbeltsidig teip som kan holde nede et slikt teppe i kantene, men som ved behov er enkelt å løsne fra parkett/laminat uten at man må begynne med limfjerning og løsemidler?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du å tape? Et litt kraftig (stivt) teppe som er solid kantsydd ligger godt av seg selv. Jeg har ikke limt/tapet mitt (nesten-)vegg-til-vegg teppe, og føler ikke jeg trenger det.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Noen som f.eks. vet om det finnes en dobbeltsidig teip som kan holde nede et slikt teppe i kantene, men som ved behov er enkelt å løsne fra parkett/laminat uten at man må begynne med limfjerning og løsemidler?
    Min erfaring er at teip sitter som bare det etter en stund. Men nå er vel laminat det som er lettest å fjerne fra.
    Mitt tips er å heller bruke "Tack it" eller lignende festemasse som en bruker til å henge plakater med. Fungerer utrolig godt i mange sammenhenger. Noen små klumper burde holde en teppekant på plass om det skulle trenges. Dette er lett å fjerne selv etter flere år.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Trenger du å tape? Et litt kraftig (stivt) teppe som er solid kantsydd ligger godt av seg selv. Jeg har ikke limt/tapet mitt (nesten-)vegg-til-vegg teppe, og føler ikke jeg trenger det.
    Går jeg for teppe, så kommer det garantert til å være tynt med tekstilbakside for å slippe gjennom gulvvarmen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektrikerbesøk nummer 3

Ny statuspost etter at elektrikerne har vært på besøk for tredje gang. Fortsatt ikke noe lys, men det er strukket en masse kabler og rør igjen og montert en del brytere, stikkontakter etc.

Et nærmere blikk på bryterne ved døra. Det blir ingen fancy fjernstyring av lyset i C8. Jeg syntes ikke det var nødvendig, så lenge det er ett skritt fra sweet spot til bryterpanelet. ;-) En fin ting er at varmen i gulvet har fått termostatstyringen, slik at den kan stå på kontinuerlig. Det gir mye bedre arbeidstemperatur i det kalde halvåret. Ellers er det på plass dimmer for downlights, to brytere for å switche inn de to downlightssonene som er planlagt, samt en egen bryter for det elektrikeren kaller den tekniske kursen, altså all hjemmekinoelektronikken.

Ettersom det har kommet inn stikkontakter har jeg montert opp en liten hylle fra IKEA, en gammel CD-spiller (Denon DCD-1500mkII) og et par PC-høyttalere (Audioengine 2) for musikk til arbeidet.

Et oversiktsbilde som viser stikkene i kabelkanalen langs frontveggen bedre. Det er også to doble stikk bak møbelet.

Et bilde tatt noe nærmere den ene stikkontakten. Her kan man se at denne kanalen måtte være høyere enn de andre listene for å gi nok rom til boksen bak stikkontakten.

Bildene her er stort sett tatt med arbeidslampe og lang lukkertid. Vet ikke om det var så lurt, egentlig. Bildene får rare skygger og mye gulskjær. Det er i hvert fall sikkert at om jeg skal ta flere slike bilder, så skal jeg ta de i RAW, slik at jeg får større rom til å justere hvitbalansen.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER så mye deiligere å jobbe med litt tilgjengelig godlyd ! :-)

Med dette oppsettet kan du raskt bli kandidat for årets oppgradering 2009 ;-)

Angående skygger og gulstikk: Har du mulighet får å sette opp arbeidslyset slik at det gir indirekte lys? F.eks ta inn en hvit papp-plate, sette den opp mot motsatt vegg enn det du skal ta bilde av og sette arbeidslampen mot hvitfeltet.

En ting jeg reagerte litt på er den dedikerte bryteren for elektronikk. Jeg regner og håper at da er ikke projektor-stikk med i den kursen. Ser for meg fomlete (gjeste-)hender som dulter borti bryteren på vei ut av rommet, ørlite p-trengt, pop - der slo projektør seg av uten å gi kjøling til pæra... De andre tekniske komponentene pleier ikke være så kritiske å miste strøm på, bare litt irriterende - utenom HTPC/HDPC da :???:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    En ting jeg reagerte litt på er den dedikerte bryteren for elektronikk. Jeg regner og håper at da er ikke projektor-stikk med i den kursen. Ser for meg fomlete (gjeste-)hender som dulter borti bryteren på vei ut av rommet, ørlite p-trengt, pop - der slo projektør seg av uten å gi kjøling til pæra... De andre tekniske komponentene pleier ikke være så kritiske å miste strøm på, bare litt irriterende - utenom HTPC/HDPC da :???:
    Jeg var veldig i tvil om den selv, da elektrikeren foreslo det. Jeg ba spesielt om at projektorstikket skulle kobles utenom denne, men jeg har faktisk ikke sjekket dette... Burde jeg vel gjøre så raskt som mulig.

Side 7 av 34 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •