"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 34 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 677
    Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kikket på tegningen/skissen din, den indikerer at du skal ha en to-seter i front. Stemmer det? Skal du ha "sweet spot" og vurderer derfor kanskje en tre-seter? ...her kommer det egentelige spørsmålet: jeg bygger selv en smal kino og er ute etter en tre-seter som ikke blir for brei rommet.....noen tips?

Forøvrig ser dette ut til å bli en meget bra kino, uansett størrelse, (synes det er mange her på forumet som er litt for fiksert på størrelse) -stå på videre!!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Kikket på tegningen/skissen din, den indikerer at du skal ha en to-seter i front. Stemmer det? Skal du ha "sweet spot" og vurderer derfor kanskje en tre-seter? ...her kommer det egentelige spørsmålet: jeg bygger selv en smal kino og er ute etter en tre-seter som ikke blir for brei rommet.....noen tips?

Forøvrig ser dette ut til å bli en meget bra kino, uansett størrelse, (synes det er mange her på forumet som er litt for fiksert på størrelse) -stå på videre!!
    Hei Excel.

Det blir en endring i forhold til innledende skisse, nemlig at det blir to lenestoler i front. Den bakerste raden blir det sannsynligvis en treseter i, muligens en rimelig sovesofa. Budsjettet er skrapet til beinet som det er, så vi snakker om rimelige ting fra Ikea eller kanskje fra Jysk. Møbler er jo noe man absolutt kan oppgradere på sikt uten videre seremoni den dagen man får lyst og råd.

Har derfor ikke noe konkret tips til deg, dessverre. Dette med valg av sofa er jo ikke enkelt heller. Mye personlige preferanser som spiller inn...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg i all beskjedenhet foreslå denne?: IKEA | Tekstilsofaer og lenestoler | 2-seter sofaer | KLIPPAN | 2-seter sofa
    Den står oppført som to-seter, men måler 140cm innvendig! Utvendig bredde er bare 180cm.
    Dermed bør tre normale personer / gode venner ;-) få plass. Jeg bruker den sjøl, derfor kan jeg si litt om dette.
    Et minus er at ryggen er i laveste laget, så noen nakkestøtte får man ikke.
    Det er imidlertid mulig å gjøre noe med det, ved å ettermontere en passende løsning.
    Går svanger med en slik ide, men har ikke rukket å realisere den ennå. ops:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvesittet Klippan, og den er ikke komfortabel nok etter min smak.

Videre sofadiskusjoner kan kanskje tas i en annen tråd, siden det var Excel som spurte om det?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tetting og enkel avstiving av vegg

Den gamle bodveggen har ikke akkurat vært det stiveste eller tetteste jeg har sett av vegger. Her kommer en av de kompromissene jeg har tenkt mest på.

Jeg kunne ikke bygge rom-i-rom eller fore ut med doble gipsplater. Jeg bestemte at det ville stjele for mye bredde. Derfor har jeg valgt å i det minste forsøke å stive av og tette denne veggen. For å ikke bygge ut veggen mer enn jeg må, har jeg valgt å avstive de ”segmentene” av veggen mellom de originale stenderne ved å lime inn tilskårede gipsplater og tette langs kanten. Tettingen er jo litt tragikomisk sånn i etterkant. I et anfall av eksperimentell lyst ville jeg forsøke byggeskum istedenfor fugemasse. Resultatet ser dere under. Fugemasse ekspanderer til dobbelt størrelse med en gang… og deretter ekspanderer det til det doble av det igjen på noen minutter. Det blir MYE stivnet skum, og jeg må skjære bort en hel del…

Etter å ha konstatert dette, gikk jeg litt i tenkeboksen på resten av veggen, samt at jeg må vente med deler av veggen til elektrikeren har gjort sine første grep i rommet. I mellomtiden laget jeg noen bokser jeg får bruk for senere i prosjektet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skum er litt kinkig tetningsmessig ettersom man som regel skjære vekk en del og da blir det "åpent" (ikke lufttett lenger).

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette blir bra, roffe!
    Et eget rom gir uansett en annen filmopplevelse enn stua, uansett størrelse.

Ser ut som fugemasse er mer egnet enn byggeskum inne i veggen der ja...
    Er de boksene til å heve rad 2 kanskje?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, skum er litt kinkig tetningsmessig ettersom man som regel skjære vekk en del og da blir det "åpent" (ikke lufttett lenger).
    Sikker på det? Jeg ville jo tro at byggeskummet er tett i hele sin "perifiri", så selv om man kutter på ene siden av massen, så er den fortsatt tett på andre siden, eller?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Er de boksene til å heve rad 2 kanskje?
    La meg bare si at jeg kommer til å bygge totalt 8 DIY-høyttalerkasser for dette rommet... :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    La meg bare si at jeg kommer til å bygge totalt 8 DIY-høyttalerkasser for dette rommet... :-)
    Aha!
    Kommer det noen egen tråd for disse, kanskje - eller vil du ut med om du tar utgangspunkt i noe kit eller helt egenkonstruert?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir egenkonstruert, men planen er vel å lage noe aktivt, så det blir ikke mye pusling med passive delefiltre. For dem som fulgte BEL-prosjektet fra den spede begynnelse, så vet dere at man gikk fra en prototyp på et 3-veis design til en gulvstående 2,5-veis BEL.
    Jeg sitter på en del elementer fra de prototypene, og kommer til å bruke disse og erfaringene med dem i hjemmekinoen.

Vet ikke om det blir egne byggetråder for disse, tror de blir en del av denne byggetråden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fikk jeg akkurat melding om at min Logitech Squeezebox Classic nr 2 er på vei. Den skal levere musikk i hjemmekinoen. :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du trådløst eller kablet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådløst, på samme måte som den jeg har allerede.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter første elektrikerbesøk

Jeg er ikke den som bruker eksterne håndverkere for ofte, men når det er snakk om å få lagt nye kurser, varmekabler og annet som er skjult, så tyr jeg til profesjonelle. Jeg har jo innhentet tilbud og gjort mitt valg, men har kun fått et overslag i kroner, ikke i timer. Jeg har nå forstått at dette med elektrikerarbeidet ikke er ferdig på et par dager. Hadde i grunn trodd at dette skulle være kjapt unnagjort, men det ble altså mest strukket rør ved dette besøket, mens varmemattene i gulvet ikke er ferdig før ved neste besøk. Sånn er livet.

Legg merke til at jeg på dette bildet har begynt å lage mine egne spikerslag etter CC60-standard ved å legge inn nye bord her på samme måte som ellers i rommet.

Legger ved et bilde til fra en bittelitt annerledes vinkel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmematter og gulv

Elektrikeren har lagt gulvvarmen. Et lag ullpapp under, og så mattene som kan sees på dette bildet. Det er et lag med 0,2 mm plast oppå mattene for å beskytte dem mot bevegelser i gulvet over. Dessverre ble ikke termostaten installert samtidig med mattene, så varmen i rommet er ikke aktiv ennå på dette bildet.

Siden jeg ikke fikk gjort noe i rommet før gulvet var lagt, var det bare å sette i gang med å legge gulv. Det gikk relativt raskt.

Her er et bilde til som kanskje viser mønsteret i gulvet litt bedre. For dem som husker paletten til hjemmekinoen, så er ikke grunnfargen i gulvet så langt unna.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint gulv, med fin struktur :-D
    Er det klikk laminat?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Fint gulv, med fin struktur :-D
    Er det klikk laminat?
    Ja, det er rimelig klikklaminat fra ByggMax. :-) Er litt imponert over hva man får for pengene der.

Det er mulig det skal inn teppe på toppen, men når det gjelder tepper liker jeg å enkelt kunne rulle det sammen for å banke dritten ut av det i det fri. Derfor slikt gulv underst.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt snekkerarbeider med treveggen

Med gulvet lagt er det fritt fram for å jobbe med treveggen igjen. Her er alle spikerslagene klare etter omtrentelig CC60-standard.

I garasjen foregår det beste av kappingen av materialer, samt grunnmaling av disse. Det å male en del på forhånd sparer meg for en del kjedelig maskeringsarbeid.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For julefredens skyld vil jeg sette prosjektet litt på vent til godt inn i romjula. Det er nok å forberede, siden vi skal arrangere julefeiring for "halve slekta" i år.

Side 6 av 34 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •