"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Undergulvet i gang

Så er jeg i gang med gulvet. Jeg ble ikke ferdig med hele undergulvet i en arbeidsøkt, men det gikk faktisk ganske raskt å legge dette. Det kan tydelig sees at vegger og gulv ikke møter hverandre i perfekt rektangulære flater. Men dette kommer neppe til å synes i det ferdige rommet.

Noen lurer sikkert på hva de tre lagene er. Fra nederst til øverst:
    • Fiberduk, anbefalt av Glava under slik knotteplast på betong for å dempe evt trinnlyd der ujevnheter i betongen gjør at det er litt svikt.
    • Knotteplast (ikke Glava sin som er blå, men en med samme funksjon fra Pergo) som gir et ca 2-3 mm tykt luftskikt mellom fuktsperren og betongen, slik at betongen får puste litt. Det blir utlufting fra undersiden av gulvet og opp mellom spikerslagene i betongveggene. Det er et viktig poeng for meg at alle betongflater får puste.
    • 22mm gulvspon, anbefalt som underlag av elektrikeren som skal legge gulvvarme under laminaten.

Her er et bilde i en litt annen vinkel. Det begynner kanskje å bli tydeligere at det er et innbygget ”rack” som er planlagt i treveggen. :-D

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    [*] 22mm gulvspon, anbefalt som underlag av elektrikeren som skal legge gulvvarme under laminaten.[/LIST]
    Skal ikke underlag til kabler være bransikret (gips f.eks) når det ikke skal støpes?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Skal ikke underlag til kabler være bransikret (gips f.eks) når det ikke skal støpes?
    Det blir ikke varmekabler, men en form for varmematter som kun gir rundt 60W per kvadratmeter, og som ikke blir varmere enn 28grader. Det skal et lag ullpapp mellom spongulvet og mattene. Dette er anbefalt av elektrikeren, så jeg ser ingen grunn til å betvile sikkerheten i dette.

Newcomer haavard08 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette! Hvor har du kjøpt denne pergo knatteplasten? Er den rimeligere enn feks isola sin? (Koster 1800 ca for 20 m)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan tydelig sees at vegger og gulv ikke møter hverandre i perfekt rektangulære flater. Men dette kommer neppe til å synes i det ferdige rommet.
    Dette er selvsagt kald beregning - gjort for å redusere stående bølger ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavard08
    Ser bra ut dette! Hvor har du kjøpt denne pergo knatteplasten? Er den rimeligere enn feks isola sin? (Koster 1800 ca for 20 m)
    Kjøpte den Pergo-plasten på OBS Bygg. Husker i skrivende stund ikke hvor mye jeg ga for den der, men den kom i rull med tettetape vedlagt, og tror ikke det var mer enn rundt 800-1000 kr for rullen. En rull rekker til kun 15 kvm, men for meg er jo ikke det noe problem. Har faktisk ikke sett blå platon "live", så jeg kan ikke si noe om evt. forskjeller mellom disse, men det er mulig man får en ekstra mm med luft med Platon-løsningen.

Edit: Her er en lenke til en side hvor man kan laste ned en pdf: SimpleSolutions™ - Product Catalogue
    Produktet jeg har brukt heter SimpleSolutions MoisturBloc Extreme. Virker som SimpleSolutions er et Pergo-firma som produserer tilbehør til Pergo-gulvene.

Ulempen er at den ikke har samme system med kant-utlufting bak lister og slikt, slik f.eks. Blå Platon har. Men vil nok tro at Isola Blå Platon er dyrere, ja.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette er selvsagt kald beregning - gjort for å redusere stående bølger ;-)
    *Host, kremt*...

Selvsagt! ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Undergulvet ferdig, taket malt 2. strøk.

Så er undergulvet lagt. Gulvpappen står klar og skal legges under gulvvarmemattene. Det gjøres av elektrikeren.

I tillegg er taket nå malt i et strøk til. Gjenskinnet er mest fordi malingen akkurat er påført da bildet ble tatt. Den blir mattere.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSyko vinkel på det første bildet ditt Viser antagelig hvor lite rommet er kombinert med vidvinkel linse.

BLir spennede å høre hvordan du synes det fungerer med det taket når du viser film. Ser ut som jevn og fin maling. Hvilken matthetsgrad? Silkematt??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSyko vinkel på det første bildet ditt Viser antagelig hvor lite rommet er kombinert med vidvinkel linse.
    Ja, dette er helt klart et utslag av vidvinkellinsen. Rommet er ikke SÅ lite. ;-)
    BLir spennede å høre hvordan du synes det fungerer med det taket når du viser film. Ser ut som jevn og fin maling. Hvilken matthetsgrad? Silkematt??
    Noe i nærheten av silkematt, tror jeg, ja. Kan nok bli noe gjenskinn, men husk også at dette er en liten hjemmekino og at evt. gjenskinn vil ligge i en større vinkel i forhold til blikkretningen enn i en kino av mer normal størrelse.

Taket er i utgangspunktet ganske røft, med hakk og sår og spikerhull. Men jeg skulle mene at malingen er jevnt påført, ja. Rommet kommer generelt til ha en del synlige skruer her og der, og vil ha en "røffere" stil enn det som er normalt her på forumet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er stilig med vidvinkelbilder jeg. Skulle gjerne hatt et slikt objektiv selv!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er stilig med vidvinkelbilder jeg. Skulle gjerne hatt et slikt objektiv selv!
    Er ikke SÅ fryktelig dyrt, om man er villig til å ofre litt av lysstyrken. Det jeg har er dette:

Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra bilder tar det/du i alle fall...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra bilder tar det/du i alle fall...
    Takk for det, men i påvente av belysning med mer atmosfære er bildene så langt tatt med blitz påmontert kameraet, og da synes jeg at bildene blir litt harde i skyggene og med tydelig unaturlig lysfordeling i rommet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Grattis med dedikert rom, roffe, og det er definitivt bedre med 8-9 kvadrat enn ingenting!

Min erfaring så langt er;

1. Ventilasjon er helt avgjørende. Skrur jeg av ventilasjonen i min hyttekino på rundt 15 kvadrat blir et ULEVELIG der inne i løpet av 30 minutter eller noe slikt. Med projektoren på blir det ulevelig etter enda kortere tid... Jeg har kjøpt en rimelig variant til rundt 5000.- på Fresh, men jeg tror du kan slippe unna enda rimeligere. Alt du trenger er et lyddempet rør ut med en vifte (rimeligste "matall"-sort som du bare kler rundt med panel på utsiden...) som drar luften ut, dette koster deg vel en rundt 1500-2000.- tenker jeg. Innvendig legger du jo som du sier bare en ventil mot tilstøtende rom slik at du ikke trekker inn kaldluft utenfra (men da må en selvsagt anta at innelufta for øvrig er grei). Alternativt kan du jo trekke inn kaldluft utenfra og heller blåse den oppvarmede lufta inn i huset, det blir litt hipp som happ...

2. Sort molton funker veldig bra, men samtidig er jo rommet alt annet enn "konevennlig". Forstår godt at du heller vil se på en grånyansert løsning når tross alt rommet er del av huset for øvrig og sikkert skal brukes av unger til spilling osv. Samtidig er det slik at fargen på spesielt taket har mye å si, og den MÅ være så matt som overhode mulig... Jeg er neimen ikke så sikker på om det har så mye å si om fargen er grå eller sort, men er den blank vil du få masse refleksjoner... Problemet er jo at selv maling med matthetsgrad 05 er for blank, og "tavlemaling" som Gorm bruker blir litt vel sært kanskje (men den er mørk grå da... )... En mulighet er jo molton i grått? Har du tenkt på det? Molton er absolutt veldig greit å jobbe med, ikke så aaaalt for dyrt, og så sparer du deg jo for masse maling. Helt matt er det også, selv om den er grå!

3. Litt avhengig av avstand til bakvegg kan du kanskje vurdere å lage en lettvegg slik som jeg har gjort, der du plasserer høyttalerne bak lerretet og denne veggen... Det vil gi et langt "cleanere" uttrykk, og du slipper å bekymre deg like mye for ivrige barnehender. Plassen foran mister du jo uansett til høyttalerne, og det er ikke noe problem å lage en slik løsning selv med gulvstående høyttalere. Du vil trenge et lerret med akustisk duk da, men det koster heller ikke allverden. Effekten av dette er etter mitt syn ENORMT bra, men spørsmålet er jo om du har nok avstand til bakveggen for å kaste bort 50cm eller så, det spørs vel...

Uansett - lykke til!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Grattis med dedikert rom, roffe, og det er definitivt bedre med 8-9 kvadrat enn ingenting!

Min erfaring så langt er;

1. Ventilasjon er helt avgjørende. Skrur jeg av ventilasjonen i min hyttekino på rundt 15 kvadrat blir et ULEVELIG der inne i løpet av 30 minutter eller noe slikt. Med projektoren på blir det ulevelig etter enda kortere tid... Jeg har kjøpt en rimelig variant til rundt 5000.- på Fresh, men jeg tror du kan slippe unna enda rimeligere. Alt du trenger er et lyddempet rør ut med en vifte (rimeligste "matall"-sort som du bare kler rundt med panel på utsiden...) som drar luften ut, dette koster deg vel en rundt 1500-2000.- tenker jeg. Innvendig legger du jo som du sier bare en ventil mot tilstøtende rom slik at du ikke trekker inn kaldluft utenfra (men da må en selvsagt anta at innelufta for øvrig er grei). Alternativt kan du jo trekke inn kaldluft utenfra og heller blåse den oppvarmede lufta inn i huset, det blir litt hipp som happ...
    Takker. Jeg har på gang en "Petter Smart"-løsning her. Det blir en del slike løsninger i denne kinoen. Tror ikke konemor ville sette pris på masse ventilasjonsrør på grunnmuren ved inngangspartiet vårt utendørs, så her må jeg tenke annerledes. Planen er klar oppe i hodet mitt, ihvertfall. Enkelte deler er anskaffet, mens noe gjenstår. Det vil basere seg på å flytte luft mellom dette rommet og tilstøtende rom med vifter. Sannsynligvis vil jeg trekke luften ut av hjemmekinorommet, mens ny luft trekkes mekanisk inn gjennom de eksisterende ventilene.
    2. Sort molton funker veldig bra, men samtidig er jo rommet alt annet enn "konevennlig". Forstår godt at du heller vil se på en grånyansert løsning når tross alt rommet er del av huset for øvrig og sikkert skal brukes av unger til spilling osv. Samtidig er det slik at fargen på spesielt taket har mye å si, og den MÅ være så matt som overhode mulig... Jeg er neimen ikke så sikker på om det har så mye å si om fargen er grå eller sort, men er den blank vil du få masse refleksjoner... Problemet er jo at selv maling med matthetsgrad 05 er for blank, og "tavlemaling" som Gorm bruker blir litt vel sært kanskje (men den er mørk grå da... )... En mulighet er jo molton i grått? Har du tenkt på det? Molton er absolutt veldig greit å jobbe med, ikke så aaaalt for dyrt, og så sparer du deg jo for masse maling. Helt matt er det også, selv om den er grå!
    Nei, taket blir som det blir foreløpig. Vet jeg er sta. Om jeg skulle ombestemme meg etter å ha gjort egen erfaring, så er dette forumet det første til å få vite det. Men inntil videre er det malt tak som gjelder her.

Tre av veggene får grå molton, det er allerede innkjøpt. Frontveggen blir svart.

3. Litt avhengig av avstand til bakvegg kan du kanskje vurdere å lage en lettvegg slik som jeg har gjort, der du plasserer høyttalerne bak lerretet og denne veggen... Det vil gi et langt "cleanere" uttrykk, og du slipper å bekymre deg like mye for ivrige barnehender. Plassen foran mister du jo uansett til høyttalerne, og det er ikke noe problem å lage en slik løsning selv med gulvstående høyttalere. Du vil trenge et lerret med akustisk duk da, men det koster heller ikke allverden. Effekten av dette er etter mitt syn ENORMT bra, men spørsmålet er jo om du har nok avstand til bakveggen for å kaste bort 50cm eller så, det spørs vel...
    Rommet er utnyttet til bristepunktet. Får se hva jeg får til av evt. Stealth-løsninger for høyttalerne på sikt, men for å ikke sitte latterlig nær lerretet må det plasseres rett på veggen, så noen skillevegg med et lerretsplan nærmere sitteposisjon enn jeg har planlagt nå er "umulig".

Uansett - lykke til!
    Takk. Det kan virke som en del tror dette rommet blir for lite til hjemmekino. Jeg tar det som en utfordring, og har etter over 4 år med planlegging tro på at jeg skal få gode kinoopplevelser i dette rommet. :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som en del tror dette rommet blir for lite til hjemmekino. Jeg tar det som en utfordring, og har etter over 4 år med planlegging tro på at jeg skal få gode kinoopplevelser i dette rommet. :-D
    Jeg har STOR tro å at du kommer til å få en topp kino. Det er klart at lite rom gir en del utfordringer, MEN det gir også store fordeler.
    *langt lettere å fylle et lite rom med lyd (mye db pr krone og presumtivt god lydkbvalitet pr kr)
    *Lite rom gir forholdsvis stort bilde. Dette er essensielt for kinofølelsen etter min mening
    *mindre rom = mindre kostnader :grin:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har STOR tro å at du kommer til å få en topp kino. Det er klart at lite rom gir en del utfordringer, MEN det gir også store fordeler.
    *langt lettere å fylle et lite rom med lyd (mye db pr krone og presumtivt god lydkbvalitet pr kr)
    *Lite rom gir forholdsvis stort bilde. Dette er essensielt for kinofølelsen etter min mening
    *mindre rom = mindre kostnader :grin:
    Rommet er lettere å fylle med lyd, helt klart, men samtidig flytter man en del problemer (som f.eks. stående bølger og slikt) oppover i frekvens til et område der de kanskje er mer hørbare. Et lite rom har imidlertid fordelen av heftig romforsterkning i bassen under et visst nivå, slik at man får mer dypbass som til og med kanskje må EQes NED for at det ikke skal bli for mye.

Stort bilde er viktig for kinofølelsen. Helt klart. Et usikkerhetsmoment er imidlertid om man får en mindre kinofølelse ved å sitte under en viss avstand fra bildet, selv om bildet er stort, på grunn av hvordan øyet forkuserer.

Kostnadene er garantert lavere med et lite rom. Det er heller ingen tvil om at jeg er på budsjett her, og har valgt en del løsninger på grunn av at de er rimelige. Elektrikern kommer jeg imidlertid ikke unna, og jeg tror det er en kostnad som (hvis man ser bort fra gulvvarmen, som koster per kvadratmeter) er bortimot uavhengig av kinostørrelse. Den er imidlertid helt klart sammenhengende med graden av tekniske finurligheter. For min del har jeg valgt vekk ting som f.eks. fjernstyring av lyset, siden det er innen kort rekkevidde fra godstolen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg synes for øvrig det er veldig fint med denne type prosjekter også, det kan lett bli litt "over hodet" på hvermannsen med type 25 kvadrat drømmekino, noe de aller færreste av oss har råd til. Vi ser frem til å se det endelige resultatet her, roffe, det er garantert flere enn deg som vurdere å bruke et lite rom til kino, og som muligens vegrer seg i frykt av de problemer som måtte oppstå. Følgelig er du "testkaninen" (som jeg har vært på hyttekinoen min, men jammen skal du se, det ble jo en kino av det til slutt der også!)...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppmuntringen, lygren.

Ja, jeg har faktisk tenkt den tanken at dette kanskje kan være til inspirasjon for dem som bare har et lite rom til disposisjon og/eller ikke har så voldsomme budsjetter.

Målet er at det skal bli et rom som er hyggelig å se film i for hele familien, som har ganske god lyd (relativt sett i forhold til hva man får i en offentlig kino eller i en normal stue der man må ta WAF-hensyn). Noen high end-referanse blir det nok ikke, men drømmen er at den kan flytte på enkelte fordommer om hva man kan få ut av et såpass lite rom.

Side 5 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •