"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for det. Selv om helgen som var og neste helg går bort til julebord og lignende, så skal det nok bli postet noen framdriftsbilder denne uken og neste også.

Har ingen tid å miste, kona er lei av å skrape bil allerede (garasjen er full av materialer). ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg skjønner at det med sort molton i taket gjør mye for sortnivået, men jeg synes det blir veldig dystert. Men dette er det jo heldigvis noe man kan gjøre noe med etterhvert dersom det skulle bli behov. :-)
    Blir mye "mas" om dette med farge i taket. Men det er basert på erfaring fra ganske mange kinoer etterhvert. Jeg tenkte som deg i utgangspunktet og har dermed malt taket tre :shock: ganger før det ble sort, selv ikke det holdt etter min mening. Så det skal sort stoff i taket over lerret. Spesielt siden jeg har lav takhøyde (ca 2 meter) så er dette essensielt. Det blir gjenskinn fra taket som hvertfall ikke er akseptabelt for meg. Kona var ekstremt skeptisk til sort tak men ungene syntes det var helt supert (de har litt koselys når de ser film, siden de ikke er opptatt av sortnivå) En god løsning for alle parter.

Hva om du beholder din pallett men snur om på hvor du bruker hvilke farger? Dermed kan taket bli sort mens f.eks lerretsvegg kan være av de lysere. Så lenge du har en sort kant rundt lerret vil du ikke miste noe på dette valget. Gorm blandt flere har vært inne på at dette er den beste løsningen for å ikke miste sortnivå (med lys lerretsvegg , hvis en ikke skal ha "batcave" som er det optimale).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, taket blir ikke sort med det første. Jeg skjønner at det er det beste for opplevelsen, på samme måte som en komplett sort batcave er det aller, aller beste for bildet, men jeg ønsker som sagt å forsøke med min palett i første omgang.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Stabukk"!
    Er det ikke en kino det er snakk om da??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et strøk maling i taket og…

Så var nye bilder klare igjen. Denne gangen har det ikke skjedd så mye strukturelle endringer, selv om jeg har fått inn karm til den nye døra. Jeg har malt spikerslagene og to vegger. Det er litt uklart for meg hvorfor jeg har malt veggene, men tror jeg i et svakt øyeblikk fryktet at noe av veggen skulle synes gjennom akustikkplater og scenemolton, samt at jeg fikk lyst til å sjekke det visuelle inntrykket av mørkegrå flater mot takflatene. Men i forhold til planen så er dette unødvendig bruk av tid og maling. Fargen er for øvrig den som skal brukes på dør og lister, en mørk gråfarge. Har kjøpt mørk grå scenemolton til tre av veggene, men den er nok litt lysere enn dette.

Det skal ett eller to strøk til i taket.. Blir spennende å se, for etter første strøk virker ikke fargen helt riktig, litt for rødlig…

Lampen er provisorisk flyttet i forbindelse med takmalingen. Så en liten gåte. Her har jeg begynt på noe midt på veggen, nederst. Hva kan det være mon tro? Fasit kommer senere. ;-)

Og, nei, jeg snakker ikke om dørkarmen som er på plass… ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var nye bilder klare igjen. Blir spennende å se, for etter første strøk virker ikke fargen helt riktig, litt for rødlig…
    Tør jeg i all beskjedenhet foreslå sort matt?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffe
    Så en liten gåte. Her har jeg begynt på noe midt på veggen, nederst. Hva kan det være mon tro?
    Du skal felle racket inn i veggen for å spare 10 cm gulvplass.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tør jeg i all beskjedenhet foreslå sort matt?
    Vel, det er ikke en opsjon nå. Synes dere virkelig dette er så viktig å ta opp gang på gang, så start en egen tråd. Ber om litt respekt for mine preferanser. Jeg kommer ikke til å svare på innlegg ang. sort tak i min tråd lenger. Akkurat det emnet er utdebattert for min del.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du skal felle racket inn i veggen for å spare 10 cm gulvplass.
    Du er ganske nær, men planen på sikt er å spare mer enn det...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inwall sub

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er ikke en opsjon nå. Synes dere virkelig dette er så viktig å ta opp gang på gang, så start en egen tråd. Ber om litt respekt for mine preferanser. Jeg kommer ikke til å svare på innlegg ang. sort tak i min tråd lenger. Akkurat det emnet er utdebattert for min del.
    Beklager sterkt om jeg har vært for påtrengende (og kanskje litt fleipete?) ang temaet her.
    Faktum er at mine forslag og synspunkter er oppriktig og ærlig ment, i positiv forstand. Og ikke minst; basert på hva jeg har opplevd i mang en kino jeg har besøkt.
    Kolliderer dette med dine preferanser, så hold deg gjerne til dem!
    Jeg gir bare uttrykk for hva jeg selv har opplevd som best.
    "I say no more".
    Ever, i denne tråden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Beklager sterkt om jeg har vært for påtrengende (og kanskje litt fleipete?) ang temaet her.
    Faktum er at mine forslag og synspunkter er oppriktig og ærlig ment, i positiv forstand. Og ikke minst; basert på hva jeg har opplevd i mang en kino jeg har besøkt.
    Kolliderer dette med dine preferanser, så hold deg gjerne til dem!
    Jeg gir bare uttrykk for hva jeg selv har opplevd som best.
    "I say no more".
    Ever, i denne tråden.
    Det er jo opp til deg. Jeg mener ikke å starte en krangel. Poenget mitt er at forslaget har vært oppe, og det er forkastet så langt. Da ser jeg ingen grunn til å bruke energi på den debatten, og siden det er min byggetråd så foreslår jeg altså at diskusjonen om sort tak tas et annet sted heretter. Utenom dette tar jeg gjerne mot innspill om andre emner (f.eks. har jeg etter innspill valgt å gjøre noe med ventilasjon litt tidligere enn det som var opprinnelig planlagt).

Uansett, etter 4 år med planlegging har jeg vurdert de fleste alternativer, og gjort mine valg. Man blir litt sta av slikt, så det blir ikke store avvik fra planen uansett, med mindre det kommer gode argumenter som jeg overhodet ikke har tenkt på før. Jeg forklarer gjerne hvorfor jeg har gjort de ulike valgene underveis.

EDIT: Jeg legger ved dette eksempelet på en kino med mørk frontvegg og ellers lysere tak og vegger som jeg synes slett ikke er så gal, og vesentlig hyggeligere enn en sort batcave:

-3-home-cinema_small-jpg

Dette bildet er bare for å illustrere det konseptuelle ved å velge sort frontvegg og lysere-enn-sorte-farger ellers, og har ikke noe med mitt lille kinoprosjekt å gjøre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inwall sub
    Nei. Det har med rack å gjøre, helt klart. Men som sagt er meningen å spare mer gulvplass enn 10 cm.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Det har med rack å gjøre, helt klart. Men som sagt er meningen å spare mer gulvplass enn 10 cm.
    Racket i rommet ved siden av og dør inn mot kinoen for betjening...?

Stå på med bygging. Gleder meg til å se kreative løsninger og nye ideer for løse "problemer" som dukker opp med kinobygging i små rom!

Gøran

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Racket i rommet ved siden av og dør inn mot kinoen for betjening...?

Stå på med bygging. Gleder meg til å se kreative løsninger og nye ideer for løse "problemer" som dukker opp med kinobygging i små rom!

Gøran
    Innertier der, Gøran. :-)

Men det er en hake, og det er at naborommet (som er et gangareal i kjelleren) skal pusses opp når kinoen er "ferdig", så det som bygges nå er rett og slett kun en forberedelse til den utvidelsen, som først vil komme når det er lagt nytt gulv i naborommet.

Høyden på det innfelte racket er for øvrig begrenset av at det skal inn under kjellertrappa som kommer ned på andre siden av veggen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Trodde kanskje du lot deg begrense av veggen som står der allerede. Smart.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Trodde kanskje du lot deg begrense av veggen som står der allerede. Smart.
    Jeg er på en måte det begrenset av veggen. Kjellertrappa er forankret i den og forhindrer flytting av hele veggen på noen enkel måte, noe som kunne gitt meg et større rom. Men det hindrer meg ikke i å utnytte deler av arealet under trappa på denne måten. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -3-home-cinema_small-jpg

En meget flott kino det der og et bevis å at alt ikke må være kullsvart
    Ser forøvrig ut til at din kino er godt planlagt også Roffe. Skjønnte du skulle ha racket i et annet rom med tilstøtende dør inn til kino. Kommer du til å bruke IR ekstender til dette eller vil komponentene være synlige gjennom denne døra?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ser forøvrig ut til at din kino er godt planlagt også Roffe. Skjønnte du skulle ha racket i et annet rom med tilstøtende dør inn til kino. Kommer du til å bruke IR ekstender til dette eller vil komponentene være synlige gjennom denne døra?
    Takk for det, Sannax.

Ja, planen er å nærmest bygge et skap inn fra hjemmekinoen og inn under trappa i tilstøtende rom. Har ikke spikret alle opsjoner ennå for hvordan dette skal bli, men tror døra egentlig blir en hengslet, kraftig stofframme med oppspent høyttalerfrontstoff på. Hvis jeg har skjønt det rett, så er høyttalerstoff IR-transparent.

Ellers vil jo skapet komme rett ut til siden for sweet spot, og evt. lyslekkasje fra displayer her gjennom stoffet vil sjenere minimalt, tror jeg.

Må ellers understreke at dette ikke blir bygget med en gang. Det er på en måte en del av oppussingsprosjektet i naborommet, som kommer etter at kinoen er "ferdig", så jeg regner med at basisutstyret (surroundreceiver og BD-spiller) blir plassert i et lite rack i front av rommet til å begynne med. Vil jo uansett behøve noe å sette senterhøyttaleren på...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dem som følger med, så kommer det til å skje lite til over helgen. Nå er det nemlig fjelltur med gutta på gang, og da blir det naturlig nok lite fremdrift her. Kommer sterkere tilbake til uka.

Til inspirasjon i mellomtiden:
    Jeg har fått en del positiv tilbakemelding på fargevalget. Dette har jeg selvsagt jobbet med selv for å få "min" palett, men av inspirasjonskilder kan jeg trekke fram en masse hjemmekinoer i gråtoner, f.eks. denne high end-perlen:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...io-tensor.html

Tendensen mot litt brunlige toner skriver seg fra denne klassikeren her på forumet:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ktor-oppe.html

- "I stand on the shoulders of giants."

Side 4 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •