"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 34 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av crx
    Mhm. Den konklusjonen jeg kom til og. Satser på en tre-seter med sjeselong, og en lenestol fra jysk i tillegg. Så kan man supplere med saccosekker eller noe hvis det skulle tilkomme en ekstra gjest
    Høres ut som en god ide. Pass bare på at lerretet ikke kommer for høyt om du planlegger saccosekker. Det er sliktsomt å sitte nær og se opp fra en så lav posisjon som en saccosekk gir.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe!!

Har nettopp ferdigstilt kinoen min med nogelunde samme målene som deg(ca9,5m2). Lurer på hvordan du vurdere ventilasjons løsningen din etter å ha brukt den noen uker nå? Ditt system suger varmluft? Slik at undertrykket henter friskluft?

Jeg har prøv det motsatte med å sende frisk luft inn med det håp om at ventilen plassert rett ved siden av projektoren skal presse varmluft ut i det som for min del er garasjen. Jeg har montert en kanalvifte med tilhørende trinnløs hastighetsregulator. Rommet mitt blir for varmt, uten at det føles som oksygenmangel med tilhørende skallebank. Drar jeg på bånn pinne på vifta funker det ok, men da bråker det for mye. Med vifta på "tomgang" er det problemfritt å sitte å høre på musikk, men med en gang projektoren setter i gang blir det rett og slett for varmt.

Hvordan er sugeventilen din plassert i forhold til pj'en?

Tror du at jeg må montere ei vifte som suger varmsluft i stedet for(eller i tillegg til) den som blåser for å få ned tempen nå i det varmere månedene?

Takk for mange inspirerende innlegg underveis i bygginga di! God sommer i kinoen!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventilasjonen er jeg bare sånn passelig fornøyd med. Den er VELDIG stille, men flytter betydelig mindre luft enn jeg hadde håpet. Tror kanalen (som er laget for å være en lydfelle) rett og slett har for mye motstand og vinkler. Er det mer enn to mennesker i rommet, så gjør den ikke jobben bra nok.

Om du har plass på utsiden av rommet eller som innkassede ventilasjonsrør oppunder taket, så vil jeg nok heller anbefale det.

Projektoren har en ventil bak seg, så jeg har mulighet til å suge inn litt uteluft den veien, men den ventilen er faktisk tettet helt til. Nå om sommeren burde jeg sikkert åpne den, grunnen til at den er stengt er at jeg var redd det ble for kaldt for lamper og projektor med vinterluft så tett innpå.

Ellers vet jeg lite om ventilasjon. Det er sikkert andre som kan mer om dette enn meg.

Gratulerer med egen hjemmekino, forresten! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg la inn en forespørsel på fresh.no ringte det en hyggelig kar som anbefalte løsning utifra det jeg spurte om. Det jeg kommer til å prøve er å montere en lydfelle som ligner på eksospotta på en normal japansk bil.

Da kan jeg sannsynligvis kjøre vifta på bortimot full guffe uten å høre noe særlig til den.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirh
    Etter at jeg la inn en forespørsel på fresh.no ringte det en hyggelig kar som anbefalte løsning utifra det jeg spurte om. Det jeg kommer til å prøve er å montere en lydfelle som ligner på eksospotta på en normal japansk bil.

Da kan jeg sannsynligvis kjøre vifta på bortimot full guffe uten å høre noe særlig til den.
    Kanskje lyddempere til sentralstøsuger? Bare noe som slo meg, men den kan ha litt liten diameter. Roffe som har blitt en superhendig konstruktør kanskje kan lage noe lignende?

Det er den øverst i bildet. Enkelt plastrør med skumgummi innvendig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo omtrent samme prinsippet ligger til grunn for mine konstruksjoner, bare at jeg har en rektangulær og noe mer labyrintaktig utforming.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg hadde først tenkt å lage et eget takoppheng, men så kom jeg over dette fra Chief som er meget enkelt å justere og som bygger kun 7.5cm ned fra taket. Da var valget ganske enkelt.

Jeg fikk mitt Chief pj-feste i går, men jeg stusset over at det ikke medfulgte skruer til å feste det i taket!? Hvilket skruer (dimmensjoner) var det du brukte?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Tror jeg bare brukte noen svære treskruer jeg hadde liggende.

Har jo panel i taket, så jeg siktet meg inn på en bjelke, slik at ihvertfall to av skruene festet i den.

Det er jo så mange forskjellige typer tak, at jeg skjønner at de ikke leverer med skruer til dette.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen kanskje har fått med seg, så har min Epson EH-TW5000 projektor vært på service. Nå er den i hus igjen og trenger nok en gang å kalibreres.

Denne gangen har jeg investert i en rimelig Eye One-probe selv.

Denne brukes sammen med gratisprogrammet HCFR ( homecinema-fr: Colorimètre HCFR )

Siden jeg er nybegynner på dette så følger jeg oppskriften, som man finner her: GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

Og så er det bare en laptop, et stativ og en USB-forlengerkabel som trengs. Alt det har jeg, så det er vel bare å sette i gang...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å høre hva du syns om resultatet. Kunne egentlig tenkt meg noe lignende, om ikke prisen er for drøy, og at det er enkelt å bruke.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Spennende å høre hva du syns om resultatet. Kunne egentlig tenkt meg noe lignende, om ikke prisen er for drøy, og at det er enkelt å bruke.
    Prisen ligger vel rundt 1500 kr. Dette er ikke en eksklusiv probe, og forrige gang jeg kalibrerte projektoren, så lånte jeg samme modell av probe og ekspertise i bruken av den fra eksu her på forumet.
    Jeg kjøpte min probe fra Apples nettbutikk, der finner du også prisen jeg betalte.

Jeg synes proben fungerer helt flott til hjemmebruk, men skal man måle korrekte nok kontrasttall og sortnivå på ting for å kunne referere dem til hverandre, så tviler jeg på at denne er følsom nok.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Eye One-proben, så har jeg litt problemer med å finne ut av hvordan man bruker den for å få skikkelig avlesning, spesielt i rødskalaen. Det virker som den er er avhengig av stabil temperatur for å måle skikkelig. Jeg kommer tilbake med mer når jeg har lært mer om hvordan den virker. Tydelig at man ikke får det man ikke betaler for, for å si det slik.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest meg halveis inn i tråden din og må bare si at dette er en fryd å lese, makan til bra prosjekt! Gleder meg til en dag jeg får mulighet til å begynne på lage meg et lignende rom. Men nå får jeg hoppe tilbake og lese videre!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Nå har jeg lest meg halveis inn i tråden din og må bare si at dette er en fryd å lese, makan til bra prosjekt! Gleder meg til en dag jeg får mulighet til å begynne på lage meg et lignende rom. Men nå får jeg hoppe tilbake og lese videre!
    Takk for det. Prosjektet er ikke av de kuleste, for det er mange ekstremt forseggjorte hjemmekinoer rundt omkring, men jeg synes det var moro å gjennomføre et slikt prosjekt i et så lite rom, og jeg er selv fornøyd med det jeg har fått til. :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Eye One-proben, så har jeg litt problemer med å finne ut av hvordan man bruker den for å få skikkelig avlesning, spesielt i rødskalaen. Det virker som den er er avhengig av stabil temperatur for å måle skikkelig. Jeg kommer tilbake med mer når jeg har lært mer om hvordan den virker. Tydelig at man ikke får det man ikke betaler for, for å si det slik.
    Jeg har nå gjort mye mer erfaringer med bruk av proben, og det er viktig å temperaturstabilisere proben i rommet, og også nullstille den i forhold til sort før man begynner å måle. Jeg har også sammenlignet min egen probe med en annen av samme modell, og til prisen har ikke probene avskrekkende eksemplaravvik.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du begynt på selve kalibreringen og er programvaren grei?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå gjort mye mer erfaringer med bruk av proben, og det er viktig å temperaturstabilisere proben i rommet, og også nullstille den i forhold til sort før man begynner å måle. Jeg har også sammenlignet min egen probe med en annen av samme modell, og til prisen har ikke probene avskrekkende eksemplaravvik.
    Et godt tips er å koble proben til PCen og la den være tilkoblet 20-30min før du begynner med målingene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Et godt tips er å koble proben til PCen og la den være tilkoblet 20-30min før du begynner med målingene.
    Høres fornuftig ut.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har du begynt på selve kalibreringen og er programvaren grei?
    Jada. For min bruk er programvaren strålende, den. Men jeg skjønner at det finnes mye mer sofistikert programvare som ikke bare måler, men som også hjelper deg interaktivt videre med kalibreringen. Derfor trenger man som nybegynner guiden som jeg har lenket til lenger opp.

Det er greit å bruke dette utstyret til gråskalakalibering, ihvertfall. Jeg har ikke forsøkt meg på fargekalibrering ennå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut. Blir spennende å høre om resultatet.

Side 30 av 34 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •