"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til info kan jeg fortelle at jeg har benyttet denne for å leke meg fram til den paletten:

kuler

Dette verktøyet er nyttig for å finne omtrentelige fargekoder hvis man skal kjøpe maling:

i2 STUDIOS | Architecture Visualisation

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey - takk!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål om strømforsyning av PC-vifte

Etter alle innspillene har jeg vel innsett at en eller annen form for ventilasjon er påkrevet fra dag 1. Jeg er jo DIYer, og ha lyst til å lage noe slikt selv.

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

EDIT: Spørsmålet er flyttet til egen tråd: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...e-uten-pc.html

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spikerslag oppe på tre vegger

Tilbake igjen med en ny statusoppdatering. I utgangspunktet er jeg ikke glad i murvegger, jeg foretrekker treverk, og i tillegg er to av disse kjellerveggene befengt med ca 4-5 cm med noe jeg best kan beskrive som plater av krøllete pappstrimler med murpuss utenpå. Det isolerer sikkert bra, så det betyr at jeg slipper å isolere så mye mot ytterveggene, men det krever lange skruer. Jeg brukte 12 cm lange skruer for å feste ”spikerslagene mine”. Dette er egentlig plank på 22x98mm. 22mm er valgt for å spare plass (det er ikke siste gang dere hører den begrunnelsen for valg i dette rommet). Det har faktisk gått med en del tid til denne delen av jobben, for det er brukt mye stein og armering i denne grunnmursbetongen fra 1950-tallet.

En ting som ikke synes er tetningslistene (sånne i gummi) som ligger langsetter mellom hver planke og veggen. Den er der for at det ikke skal være kontakt mellom tre og betong, noe jeg tror er positivt både når det gjelder evt. fukt og det at rommet ikke skal ”skramle” når jeg en dag får dedikerte subber i dette rommet.

Her ser dere de tre veggene med nye spikerslag:

Men den siste veggen er ikke så enkel. Standarden for rommet skal være CC60, men denne veggen er nærmere CC80. Her gjenstår det en del jobb. Og veggen skal ikke rives, den er nemlig bærevegg for kjellertrappa på andre siden:

Her blir det en del jobb…

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut roffe. Her har du kommet godt i gang.

Likte veldig godt fargepaletten din.

Gleder meg til å se fortsettelsen!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det prøvestrøk av fargepaletten din du har på veggen der?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kjelleren har vært helt uinnredet, så jeg aner faktisk ikke hvorfor det har vært påført maling på de flatene tidligere...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk!
    Og jeg som trodde at jeg satt på et helt opplagt kandidatur til beskrivelsen? Not!
    Desto mer morsomt er det jo å lese (blant innleggene) at det finnes atskillig mindre forlystelsesrom (tenker da lyd og bilde ;-)) enn hva mine 12,8kvm representerer!
    Dette ser jo så absolutt spennende ut roffe, skal definitivt følge med i dette prosjektet.
    Ikke fordi jeg har spesielle behov for inputs i mitt eget etablerte sådanne, (skjønt; hvem vet?), men snarere for kanskje å kunne bidra med noe? Eller kanskje bekrefte en og annen tanke / ide?
    Har bl.a. lagt merke til din filosofi ang centerløsning. I den grad den fortsatt er aktuell?
    For egen del har jeg nettopp etablert noe tilsvarende, og med et strålende resultat!
    Det ga meg i alle fall et gedigent løft, mtp dialog / lyd fra billedsenter! La gå at det aldri kan bli noen erstatning for hva Yamaha Z11 kan levere i form av sin presence-løsning, men langt på vei et tålelig kompromiss.
    Forutsatt at høyttalerne akustisk sett plasseres riktig, og at de har en noenlunde sammenfallende "farge".
    Ellers er jeg litt uenig i fargevalget for taket. SORT bør det være! Scenemolton kan anbefales.
    Ikke bare elimineres lysrefleksjoner, men det bidrar faktisk også positivt i akustikksammenheng!
    Nå skal jeg være forsiktig med å påstå så alt for mye her, men likefullt: Med et såpass beskjedent rom, vil demping i alle sammenheng, være ytterst viktig!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, kjelleren har vært helt uinnredet, så jeg aner faktisk ikke hvorfor det har vært påført maling på de flatene tidligere...
    Jeg kjenner fenomenet ganske godt. Man har malt et eller annet og står der med en kost full av maling. Da er det bare å lene seg til nærmeste bodvegg og kline utover.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort tak har vært vurdert og er forkastet. Rommet skal som sagt ikke være en batcave som kone og barn kvier seg for å gå inn i, og jeg har gjennom paletten forsøkt å skape en lun atmosfære.
    Ellers er taket der de største kompromissene vil bli inngått. I og med at det skal legges gulv og gulvvarme, så vil lite bli gjort med taket i form av demping. Rommet over C8 er et kontorrom, og således tåles en viss lydlekkasje hit. Ingen som skal sove der.

Jeg har et lite prinsipp, og det er at alle farger i rommet skal være relativt matte og en del mørkere enn lerretet for at sort skal virke sort på lerretet. Men helt sort scenemolton blir det kun på lerretsveggen.

Ellers er senterløsningen med en senterhøyttaler over, og en under lerretet absolutt aktuell fortsatt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg kjenner fenomenet ganske godt. Man har malt et eller annet og står der med en kost full av maling. Da er det bare å lene seg til nærmeste bodvegg og kline utover.
    Ja, mulig det er slik det forholder seg... :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jepp. Veggene mine i boden der malingkoster oppbevares (og renses) ser akkurat slik ut de også...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å bruke maling med lite glans, er det en forutsetning for å få en OK bildekvalitet. Spesielt gjelder dette i ditt tilfelle hvor rommet er såpass smalt, og hvor refleksjoner fra veggene vil være et aktuelt tema.
    Sikker på at du ikke vil ha "litt" molton på veggene ? Alternativt en gardinløsning slik som jeg har ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke bare "litt" molton på veggene, det blir en løsning som har mye til felles med Hjemmekinos kino, men med en liten egen vri. Uansett, altså: Trerammer kledd med scenemolton og evt. akustikkmatter inne i rammene.

Fargen jeg har anvendt for veggene viser mest at jeg skal ha en relativt mørk gråtone der, ikke sort scenemolton.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å se at du omsider er i gang med kino, Roffe !

Jeg har et lite prinsipp, og det er at alle farger i rommet skal være relativt matte og en del mørkere enn lerretet for at sort skal virke sort på lerretet. Men helt sort scenemolton blir det kun på lerretsveggen.
    Mine erfaringer med dette er at fargen på lerretsveggen er mindre viktig enn sidevegger og tak. Selv har jeg kremfargede vegger, og hvitt(matt) tak. Bak lerretsveggen er det en slags mørk beis (akkurat den er en egen historie).
    Nå er ikke sideveggene mine noe problem, da den ene siden er dekket av bokhyller, og den andre siden med et mørkt forheng. Men det er først og fremst taket som reflekterer lys fra lerretet.
    Jeg har valgt lyse farger p.g.a. at rommet er en del av kjellerstue. Vurderer likevel nå å male taket sort !

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Vurderer likevel nå å male taket sort !
    Det vil du neppe angre på, kinomessig sett!
    Jeg fikk en helt annen og mye bedre opplevelse av sortnivået i bildet, etter at jeg kledde taket med sort molton.
    Anbefales! :-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at det med sort molton i taket gjør mye for sortnivået, men jeg synes det blir veldig dystert. Men dette er det jo heldigvis noe man kan gjøre noe med etterhvert dersom det skulle bli behov. :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at det med sort molton i taket gjør mye for sortnivået, men jeg synes det blir veldig dystert. Men dette er det jo heldigvis noe man kan gjøre noe med etterhvert dersom det skulle bli behov. :-)
    Blir det for dystert, kan man jo "skjøte på" med ekstra (og riktig plassert) belysning.
    Man går tross alt ikke og glor i taket, hele tiden. ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Blir det for dystert, kan man jo "skjøte på" med ekstra (og riktig plassert) belysning.
    Man går tross alt ikke og glor i taket, hele tiden. ;-)
    Jeg velger ihvertfall denne fargen (som angitt i paletten) inntil videre.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må bare si att dette er ett utrolig kult prosjekt. moro att folk tør å bygge full kino i ett så lite rom. blir moro å følge med videre.

Side 3 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •