"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 34 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 677
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men det er jo hvor frisk den klarer å holde lufta gjennom en film som teller. Det er det som blir spennende.
    Har veldig sansen for denne ventilasjonsløsningen :-D Håper den fungerer bra nok.

Om det skulle være behov for mer effekt er det jo ikke store modifikasjonen som skal til for å få plass til fire vifter.

Hva ble sånn ca prisen for denne vifteløsningen du har laget nå?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er vanskelig å si, men godt under tusenlappen, ihvertfall.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Har veldig sansen for denne ventilasjonsløsningen :-D Håper den fungerer bra nok.

Om det skulle være behov for mer effekt er det jo ikke store modifikasjonen som skal til for å få plass til fire vifter.

Regner med at det er snakk om disse viftene? Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM - Microplex
    De koster jo ikke rare greiene, men har jo en relativt begrenset luftflyt.

Fordelen med slike, er jo også at de kan byttes ut til noen mer effektive, men dog noe mer støyende utgaver.
    Snedig var det, i alle fall!

Kanskje denne kan vise seg som et bedre valg? Noctua NF-P12 1300RPM - Microplex
    Den støyer jo riktignok noe mer, men er samtidig langt mer effektiv. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her likte jeg skikkelig godt Roffe! Snedig løsning som jeg kanskje vil adaptere!? Vi var fem mannfolk i min kino og jeg skjønner problemet ditt med tett luft...ikke særlig greit.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet alene i nesten 3 timer i kinoen nå, og må vel si at luften holdt seg god. Men det er med en mann i rommet. Det må nok videre testing til for å se om dette holder når det er flere i rommet.

Det er riktig at viftene har en begrenset luftflyt, men likevel er 59m³/h over halvparten av hva en normal baderomsvifte ofte er spesifisert til. To stykker skulle i utgangspunktet klare nok. Men det er nok en del gjennomstrømmingsmodstand i lydfellen som reduserer effekten en del. Mulig jeg åpner den og runder av noen hjørner på isolasjonsmaterialet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette her likte jeg skikkelig godt Roffe! Snedig løsning som jeg kanskje vil adaptere!? Vi var fem mannfolk i min kino og jeg skjønner problemet ditt med tett luft...ikke særlig greit.
    Jeg ville ventet litt med å adaptere den. Må nok bli litt sikrere på at den flytter nok luft. Ellers må jeg nok finne på noe annet...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet alene i nesten 3 timer i kinoen nå, og må vel si at luften holdt seg god. Men det er med en mann i rommet. Det må nok videre testing til for å se om dette holder når det er flere i rommet.

Det er riktig at viftene har en begrenset luftflyt, men likevel er 59m³/h over halvparten av hva en normal baderomsvifte ofte er spesifisert til. To stykker skulle i utgangspunktet klare nok. Men det er nok en del gjennomstrømmingsmodstand i lydfellen som reduserer effekten en del. Mulig jeg åpner den og runder av noen hjørner på isolasjonsmaterialet.
    Hvordan er suge effekten inn i lyd fellen og hvordan er blåse effekten ut? Du kan jo fjerne frnt platen i kinoen og se hvordan blåse effekten er ut da...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hvordan er suge effekten inn i lyd fellen og hvordan er blåse effekten ut? Du kan jo fjerne frnt platen i kinoen og se hvordan blåse effekten er ut da...
    Ja, jeg kommer nok til å teste litt på dette, har tenkt på det selv. Men jeg testet faktisk vifta før jeg skrudde på det indre lokket, og var ikke imponert over utblåsningseffekten da heller. Jeg tror faktisk det er i den ytre delen at "flaskehalsen" er, så det er mulig jeg modifiserer litt på dempingen der...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror faktisk det er i den ytre delen at "flaskehalsen" er, så det er mulig jeg modifiserer litt på dempingen der...
    Jeg tror det det vil være en bedre løsning å legge tynne akustikk plater på allle veggene å la det bli en tunnel i midten... evt. sette to vifter til i bunden av tunnelen...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang viftevalg, så var det ikke uten grunn at jeg linket til alternativet, lenger oppe i tråden.
    "Bladløsningen" på eksisterende vifte er jo svært åpen, og dermed vil mottrykksegenskapene være ganske dårlige.
    Den vil være godt egnet til å "blåse på" en kjøleribbe i en PC, men lite egnet for transport av luft gjennom en kanal. Luft er jo faktisk en ganske treg materie, og ikke så enkel å flytte på som man skulle tro!
    Av den grunn ville jeg vurdert alternativet, ettersom den er atskillig mer trykksterk.
    Støyer den over "smertegrensen" kan man evnt seriekoble to stk, uten at dette nødvendigvis vil gi et så veldig mye dårligere resultat enn hva du oppnår med viftene på full fart.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Støyer den over "smertegrensen" kan man evnt seriekoble to stk, uten at dette nødvendigvis vil gi et så veldig mye dårligere resultat enn hva du oppnår med viftene på full fart.
    Kan være en meget god ide!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ang viftevalg, så var det ikke uten grunn at jeg linket til alternativet, lenger oppe i tråden.
    "Bladløsningen" på eksisterende vifte er jo svært åpen, og dermed vil mottrykksegenskapene være ganske dårlige.
    Den vil være godt egnet til å "blåse på" en kjøleribbe i en PC, men lite egnet for transport av luft gjennom en kanal. Luft er jo faktisk en ganske treg materie, og ikke så enkel å flytte på som man skulle tro!
    Av den grunn ville jeg vurdert alternativet, ettersom den er atskillig mer trykksterk.
    Støytallene på den vifta du foreslår er jo vesentlig høyere. Og nettopp bladgeometrien på den vifta jeg har valgt er laget for å flytte mest mulig luft på lave turtall med minst mulig lydutslipp.

Ellers er vel den vifta du foreslår angitt for å være laget mest for CPU-kjøling, mens den jeg har valgt er en typisk kabinettvifte. Men dette er jo ikke vesentlig, siden ingen av dem er optimalisert for å være plassert i en buktende kanal.

Jeg vil uansett eksperimentere mer med luftgjennomstrømningen i kanalen før jeg vurderer å bytte vifte. Siden hele kanalen er U-formet i utgangspunktet kan det hende den fyller funksjonen som lydfelle også på den måten BEF foreslår, altså at lager kanalen rett på hver side av viftene med bare et sammenhengende lag av dempemateriale.

Jeg vil også si at jeg synes støyen fra løsningen slik den er nå er helt fin. Man hører jo forskjell dersom det er helt stille i rommet ellers og vifta skrus av eller på, men den overdøves av det meste annet, og om man kommer inn i rommmet utenfra er det vanskelig å høre om vifta er av eller på. Men jeg er generelt temmelig allergisk mot viftestøy, spesielt når jeg lytter til musikk, så det skal ikke bli mye høyere før jeg faktisk vil la meg sjenere. Støy er helt klart første prioritet. Jeg foretrekker heller varm, tung luft framfor sjenerende viftestøy. Garantert.

Gjorde for øvrig et eksperiment i dag, plasserte en bærepose over den ytre åpningen. Vifteløsningen blåste faktisk en del luft inn i posen som "hevet seg", så det er ikke bortkastet, ihvertfall. :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært mulig å modifisert slike 120mm vifter med større vifteblader, eller blir motoren for svak til å drive dem?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motoren vil ganske sikkert være for svak til å drive større vifter.
    I de aller fleste tilfellene er det en tilpasning mellom motoreffekt og vifte, og dermed vil det sannsynligvis ikke fungere. Jeg har i alle fall aldri opplevd å finne en slik vifte med effektreserver nok til å tåle en kraftigere / mer effektiv vifte.
    Og som du sikkert er klar over Knut, så har jeg jo hatt kloa i det meste av (PC)-vifter på markedet gjennom mange år som "PC-guru".
    Ellers har det liten hensikt å tukle med bytting av viftebladene. Det produseres jo vifter med varierende kapasitet, nettopp for å imøtekomme veklsende behov.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen erfaringer etter en kinohelg med vifteløsningen:

Det er etter min mening klart at vifteløsningen flytter luft. Men sannsynligvis ikke så mye som viftene er spesifisert for. Likevel: Jeg hadde 7 barn på ca 10 år i kinoen gjennom en 90 minutters film. Det ble hele tiden spist popcorn, og døra ble sjelden åpnet. Ingen av barna klaget over tung luft. Bare 10-15 minutter etter at filmen var over gikk jeg ned for å rydde, og da luktet det popcorn i hele rommet utenfor kinoen, mens inne i kinoen luktet det uteluft. Mye av luften i kinoen må altså ha blitt byttet ut på rundt 15 minutter.

Som lydfelle fungerer den bra, men jeg kan ikke si noe om hvor godt den fungerer i forhold til perfeksjonisme. Til det er den montert i en vegg med spesielt en dørløsning som er langt fra perfeksjonert lydmessig.

Min konklusjon er at min prototype fungerer, men at den sikkert kan optimaliseres betydelig ved å gi kanalen en mer luftgjennomstrømningsvennlig utforming og ved å finne vifter som er mer optimalisert for formålet.

Bare ved å avrunde noen av kantene på isolasjonsmaterialet inne i boksen synes jeg det virket som det ble en tanke bedre gjennomstrømning.

Mitt rom er kun 8 kvadratmeter, og min konklusjon er at vifteløsningen fungerer greit for vårt behov. Uansett mye bedre enn ingen vifteløsning, og støynivået er nærmest uhørlig (slik det skal være). Jeg har mange nok andre prosjekter til at jeg ikke legger mer innsats i optimaliseringen av dette. Men jeg er sikker på at med optimalisering som nevnt over (tilpasning av kanalgjennomstrømning, optimalisert valg av vifte) kan løsningen flytte like mye luft som en baderomsvifte, men med betydelig mindre støynivå...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ca 17m2 stort rom. Det er 2 "vanlige" venitler gjennom ytterveg.
    Tror du det blir nok med 4-5 vifter totalt? Eventuelt lage 2 "bokser" med 3 i hver? Kan trekke ut luften kra kinoen og inn i et teknisk rom som ligger ved siden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg har ca 17m2 stort rom. Det er 2 "vanlige" venitler gjennom ytterveg.
    Tror du det blir nok med 4-5 vifter totalt? Eventuelt lage 2 "bokser" med 3 i hver? Kan trekke ut luften kra kinoen og inn i et teknisk rom som ligger ved siden.
    Beklager, det aner jeg ikke. Men generelt vil jeg vel si at dersom du har et teknisk rom med god plass, så kan du bygge noe med bedre luftgjennomstrømnings- og lyddempingsegenskaper enn jeg har. Jeg har jo måttet tenke mye på plassmangel i min løsning, og min løsning er dessuten en midlertidig løsning inntil jeg får pusset opp nabogangen der vifteløsningen munner ut.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, det aner jeg ikke. Men generelt vil jeg vel si at dersom du har et teknisk rom med god plass, så kan du bygge noe med bedre luftgjennomstrømnings- og lyddempingsegenskaper enn jeg har. Jeg har jo måttet tenke mye på plassmangel i min løsning, og min løsning er dessuten en midlertidig løsning inntil jeg får pusset opp nabogangen der vifteløsningen munner ut.
    Jeg tenkte egentlig å bruke vanlige inne-ventiler av en eller annen type, her kan jeg jo lage z kassetter og diverse dempende rør og bend..... Vi får se hva tiden bringer. www.flexit.no har jo mye gøy

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg tenkte egentlig å bruke vanlige inne-ventiler av en eller annen type, her kan jeg jo lage z kassetter og diverse dempende rør og bend..... Vi får se hva tiden bringer. www.flexit.no har jo mye gøy
    Ja, de har jo proffe ventilasjonsløsninger. Min største utfordring (i tillegg til plassen) var dette med lyd fra vifta. Jeg er ganske allergisk mot viftelyd, så når jeg ser film har jeg alltid lyden ganske høyt for å overdøve vifta fra projektoren, og da kjører jeg Epsonen i low lamp modus, som skal gi kun 22dB støy. Det er for mye om jeg bare skal lytte til musikk, så på dette punktet er ihvertfall vifteløsningen jeg har valgt ganske god.

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg ikke har sett denne før.

Takk for skrytet. Jeg tror nok du vil slite med å få inn to seterader når du kun har 3.25 meter i lengden. Plattformen hos meg er 120 cm dyp, med en sofa som er ca 90cm dyp og da er det kun 30cm igjen til bena. De fremre stolene står slik at hodet er omtrent 220 cm fra lerretet, og jeg vil ikke anbefale å sitte noe nærmere enn det, selv om man skulle finne på å gå for mindre lerret enn meg.

Rommet mitt er etter kledning av veggene drøyt 350cm langt.

Mhm. Den konklusjonen jeg kom til og. Satser på en tre-seter med sjeselong, og en lenestol fra jysk i tillegg. Så kan man supplere med saccosekker eller noe hvis det skulle tilkomme en ekstra gjest

Side 29 av 34 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •