"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 34 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kontroll med varmen?

Nå er det deilig vårvær ute. Men inne i hjemmekinoen blir det fort varm og tung luft. Det er mer plagsomt nå om våren enn midt på vinteren. Derfor er jeg nå i gang med ventilasjonen.
    Og deadline er til søndag, for da skal datteren min ha inn syv tiåringer på "kinobursdag" (blir litt kreativ møblering også...).

Ingen tid å miste, nesten greit å være under litt press også.

Her er ”point of no return” med to voksne hull i veggen der det fremtidige innfellingsskapet for utstyret er planlagt som en fremtidig utvidelse.

Denne delen skal inn mot veggen, men skal få litt demping først:

Og her er lokket som skal komplettere kanalen/lydfellen (malingen er ikke helt tørr ennå):

Point of no return sett fra innsiden av kinoen. Også her kommer det en lydfelle, og det er på denne siden viftene kommer.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint med god dokumentasjon her.
    Har selv planer om en ordentlig ventilasjons løsning i løpet av sommeren.

Fint om du poster dine inntrykk av eventuell støy etter montering.

Lykke til.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare innrøm det Roffe - du er egentlig helt ferdig med denne prosjektdelen også ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dattera hans er 15...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Fint med god dokumentasjon her.
    Har selv planer om en ordentlig ventilasjons løsning i løpet av sommeren.

Fint om du poster dine inntrykk av eventuell støy etter montering.

Lykke til.
    Jeg kan ihvertfall fortelle at lyddempingen i døra (som er en helt vanlig innerdør) er helt ræva, til tross for tetningslister langs kantene. "Speilene" i døra spiller med som passive membraner, og når jeg sto utenfor rommet etter å ha tatt hull til ventilasjonen, så var det like mye lydlekkasje gjennom døra som gjennom de åpne ventilasjonshullene, med unntak av at ventilasjonshullene slapp gjennom noe mer diskant.

Grunnen til at resten av familien ikke plages av støyen fra hjemmekinoen er nok primært at rommet ligger såpass langt unna alt annet, og deler kun vegg/takflater med kjelleren ellers og et rotete kontorrom rett over som sjelden er i bruk.

En annen sak er at dette ikke blir "ordentlig" ventilasjon. Det jeg monterer nå er rett og slett en vifteløsning som flytter den varme lufta fra C8 videre inn i kjelleren. Det vil da bli et lite undertrykk i rommet, slik at man får trukket uteluft inn i kinoen gjennom vanlige kjellerventiler (som da må stå åpne). Mest nyttig om sommeren, med andre ord, men behovet for utlufting er noe mindre om vinteren siden kjelleren da helt naturlig er litt kjøligere. Likevel er det nok slik at luften blir ganske tung når flere personer puster der inne og omdanner oksygen til CO2 gjennom en hel film.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Bare innrøm det Roffe - du er egentlig helt ferdig med denne prosjektdelen også ;-)
    Nei, nå er det slutt på å ligge i forkant. Malingen hadde nok rukket å tørke da jeg postet siste oppdatering, men ellers er bildene temmelig up to date.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Og dattera hans er 15...
    ;-) Nei, det er IKKE plass til syv 15-åringer der nede.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, nå er det slutt på å ligge i forkant. Malingen hadde nok rukket å tørke da jeg postet siste oppdatering, men ellers er bildene temmelig up to date.
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Og dattera hans er 15...
    ;-) Nei, det er IKKE plass til syv 15-åringer der nede.
    Nesten skremmende å se hvor likt folk tenker som en selv gjør.....

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ihvertfall fortelle at lyddempingen i døra (som er en helt vanlig innerdør) er helt ræva, til tross for tetningslister langs kantene. "Speilene" i døra spiller med som passive membraner.

Samme hos meg, jeg har ikke speil i døra, men den spiller som et gjennomsnittelig mellomtone element.....8)

En annen sak er at dette ikke blir "ordentlig" ventilasjon. Det jeg monterer nå er rett og slett en vifteløsning som flytter den varme lufta fra C8 videre inn i kjelleren. Det vil da bli et lite undertrykk i rommet, slik at man får trukket uteluft inn i kinoen gjennom vanlige kjellerventiler (som da må stå åpne). Mest nyttig om sommeren, med andre ord, men behovet for utlufting er noe mindre om vinteren siden kjelleren da helt naturlig er litt kjøligere. Likevel er det nok slik at luften blir ganske tung når flere personer puster der inne og omdanner oksygen til CO2 gjennom en hel film.
    Tenkte egentlig samme løsning, da jeg har 2 vanlige ventiler i kinoen.

Venter spent på resultater....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

16,7% rom i rom løsning demper bassen

En liten tanke om dette med lyddemping og bass. Jeg har gjort enkelte ting som ikke har med demping lydgjennomgangen i vegger og tak å gjøre, men som likevel senker lydgjennomgangen til resten av huset:

1. Flytende gulv. Fuktsperren som ligger underst er av en type "knotteplast", litt mindre kraftig enn den som ofte benyttes på utsiden av betongvegger mot bakken. Denne har god dempende effekt på vibrasjoner i audioområdet. Oppå der ligger et solid lag med gulvspon, og oppå der igjen et lag gulvpapp som også demper en viss grad.
    2. I tillegg har jeg "dempeputer" av DIY-typen (firkanter skåret ut av et vanlig sitteunderlag) under subbene.
    3. Fronthøyttalerne spiller ikke den dypeste bassen (annet enn når jeg spiller i Stereo Direct, selvsagt), og de er plassert på hyller trukket helt i tykt Biltema "hattehyllestoff". Hyllene er igjen hengt opp i et litt fjærende oppheng av vinkelstål (gir seg en tanke når høyttalerne plasseres på hylla). Alt dette minsker vibrasjonsoverganger også der.
    4. Senterhøyttaleren hviler på klosser av skumplast, og racket står oppå et tynt, flytende gulvteppe som også demper litt.

Det at høyttalerne som spiller kraftigst er montert slik at man minsker direkte vibrasjonsoverganger til bygget er viktig når man ikke har en rom i rom-løsning. Det flytende gulvet er meget viktig i så måte, tror jeg (en slags 16,7% rom i rom-løsning, kan man si, siden gulvet utgjør en av totalt 6 flater i rommet... ;-) ).

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Det jeg monterer nå er rett og slett en vifteløsning som flytter den varme lufta fra C8 videre inn i kjelleren. Det vil da bli et lite undertrykk i rommet, slik at man får trukket uteluft inn i kinoen gjennom vanlige kjellerventiler (som da må stå åpne).
    Dette er samme prinsipp som hos meg, men har ikke hatt nevneverdig behov for å bruke det.
    Viften min støyer dessverre for mye, så jeg må enten lage en lydfelle i kinoen, eller bytte til noe mer stillegående.
    Hvilken vifteløsning går du for?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Dette er samme prinsipp som hos meg, men har ikke hatt nevneverdig behov for å bruke det.
    Viften min støyer dessverre for mye, så jeg må enten lage en lydfelle i kinoen, eller bytte til noe mer stillegående.
    Hvilken vifteløsning går du for?
    En DIY-løsning basert på to MEGET stillegående PC-vifter montert i en lydfellekanal.

Lenke til viftene jeg har valgt:
    Noctua.at - sound-optimised premium components "Designed in Austria"!

I den grad dette støyer må det komme av egenskapene til kanalen (om den evt skulle ha noen vibrasjonsressonnanser) eller luftstøy gjennom kanalen. Selve viftene skal støye minimalt. Jeg kan for øvrig redusere støyen ytterligere med en medfølgende motstandskomponent eller ved å redusere spenningen til viften (har testet dette i "friluft" allerede).

EDIT: Visste jeg hadde lagt ut et par bilder av den testingen. Den finner du her:
    http://avforum.no/forum/1119221-post335.html

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Visste jeg hadde lagt ut et par bilder av den testingen. Den finner du her:
    Jeg innbilte meg faktisk at jeg hadde sett dette et sted her før, men var så lat at jeg ikke gadd søke... ;-) Takk skal du ha!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DIY-løsning basert på to MEGET stillegående PC-vifter montert i en lydfellekanal.

Lenke til viftene jeg har valgt:
    Noctua.at - sound-optimised premium components "Designed in Austria"!

I den grad dette støyer må det komme av egenskapene til kanalen (om den evt skulle ha noen vibrasjonsressonnanser) eller luftstøy gjennom kanalen. Selve viftene skal støye minimalt. Jeg kan for øvrig redusere støyen ytterligere med en medfølgende motstandskomponent eller ved å redusere spenningen til viften (har testet dette i "friluft" allerede).

Har vanskelig for å tro at støyen fra selve viftene vil plage deg nevneverdig, ja. Spesielt med den "hushboxen" mellom.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste nettop gjennom hele tråden (første gang jeg har gledet meg til å fortsette å lese en tråd på Avforum når jeg kom hjem fra jobb ).

Inspirerende å se hva du har fått til på så begrenset plass. Mange gode ideer og løsninger som jeg garantert vil bruke da jeg neppe vil få plass til en "monsterkino" på 20 kvm i noe hus jeg skal bo i.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Inspirerende å se hva du har fått til på så begrenset plass. Mange gode ideer og løsninger som jeg garantert vil bruke da jeg neppe vil få plass til en "monsterkino" på 20 kvm i noe hus jeg skal bo i.
    Takk for tilbakmeldingen. Hyggelig å være til inspirasjon. Det å vise at det faktisk er mulig å bygge såpass lite var en av grunnene til å sette i gang med dette prosjektet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ytre del av lydfella på plass

I jakten på ventilasjon uten lydlekkasje eller tilført støy er nå den ytre delen av lydfella på plass.

Det første bildet er før lokket er montert, og her sees tydelig hvordan lyddempende materiale former en kanal som en luftstrøm i en retning greit skal slippe gjennom, mens lydvibrasjoner forhåpentligvis dempes.

Her er lokket på, og selv uten den indre lydfella montert er det ikke noe som tyder på at det slipper gjennom mer lyd her enn gjennom veggen ellers, mens døra igjen er den største synderen. Dette lover godt! :-)

Her er den indre lydfella på vei. Den er laget litt dypere enn den ytre siden den også skal romme viftene. Det blir dempemateriale her også, men en rettere kanal enn i den ytre lydfella er planen.

Lokket er også grunnet og satt til tørk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fungerende ventilasjon på plass

Endelig er ventilasjonen på plass. Kabelføring og slikt er ikke helt på stell, men det er uansett skjult bak en dør, så dette bekymrer meg lite.

Her er ting på plass uten lokk på innsiden av veggen:

Her med lokk. Treverk og MDF er kun grunnet, det skal uansett være skjult inni skapet.

Førsteinntrykket er at det er nesten helt lydløst. Når man sitter i rommet i sweet spot helt uten lyd så kan man ane at viften er på, men det er så lavt at man ikke er helt sikker på om det man hører er vifta eller innbilning. All musikk og ikke minst projektorvifta overdøver fullstendig.

Jeg er ikke like sikker på om luftgjennomstrømningen er optimal. Det virket som det var mer ”trykk” i luftstrømmen fra vifta i friluft enn når jeg kjenner med hånda i åpningen på kanalen.

Men det er jo hvor frisk den klarer å holde lufta gjennom en film som teller. Det er det som blir spennende.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får invitere noen fra Østfold-gjengen slik at du får satt de på en liten test.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Du får invitere noen fra Østfold-gjengen slik at du får satt de på en liten test.
    Det blir konemor og en gjeng småjenter før det blir digre mannfolk. Den stakkars vifta får vel få en naturlig progresjon. ;-)

Side 28 av 34 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •